Gå till innehåll
fredag 13 juni 2025
BoatyMcBoat

Förtöja på strand en hel säsong med styrpulpet?

Rekommendera Poster

Hej!
Vi har en diskussion hemma om att köpa en annan båt och det har till följd uppstått en diskussion om vilken slags förtöjning som ska/bör ske för vilken slags båt.

Just nu har vi en enklare roddbåt för 4 fyra personer utan motor uppdragen på stranden på en sjötomt (hav). Brygga finns inte. Roddbåten är enkel att dra upp och i vid behov. 

Diskussionen går nu kring vad som är lämpligt och praktiskt görbart för förtöjning  av en något större båt.
- Brygga är att föredra men finns inte
- Boj och bojankare finns inte

Som sagt, det bästa vore en brygga men just nu finns det inte.

Tänk er nu en mindre styrpulpetbåt med ca 30hk motor, exempelvis Buster RS eller Crescent 465 Trader, cirka 4,5-5 meter lång.
 Vad är era tips och råd inför båtköp under dessa förutsättningar? Hur skulle ni tänka kring båtens förtöjning då brygga inte finns?
 Är det överhuvudtaget möjligt att ha en något större båt som en hel säsong ska ligga förtöjd (uppdragen) på en strand (tyngd, motor mm) och att man med mankraft ska putta i och dra upp den varje gång man ska ut på sjön? Är det exempelvis möjligt att lägga ut en Y-bom från stranden, utan brygga? 

Riskerna jag ser med en större båt som ska ligga förtöjd på strand på ett sommarställe är att den slits bort då vattnet stiger och ej uppdragen tillräckligt (boj finns ej), att den studsar runt i sidled och slår mot stenar, att motorn slår i botten vid uppdragning, att vi inte får i den när vattnet är lägre med mera. Att båten skadas helt enkelt. Så med er kunskap och erfarenhet önskar jag lite tankar kring det är 🙂

Tack på förhand för alla konstruktiva svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte vilja dra upp båten i stranden, möjligtvis om man tagit sig till en badstrand och man bevakar båten så man ser om det kommer vågor.

båten kommer ju bli ganska nått av att ligga och guppa i standkanten.

Om nu stranden är enda altenativet så skulle jag iallafall köpa/bygga någon form av slip att dra upp båten på.

https://www.marinvaror.se/butik/batslip/batslip-1000-kg?gad_source=1&gad_campaignid=20217956374

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske köpa en enkel båtkärra och ha permanent på stranden. Fäst en rejäl stolpe djupt 10-15 m från stranden och sen en vajervinsch på den, som kan kopplas på kärran. När båten ska upp, släpp på vajern, rulla ner kärran i vattnet, kör på båten, fäst i kärran, sen vinscha tillbaks kärran upp på land, långt nog från vattnet för att högvatten och vågor inte ska nå dit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 hour ago, No_jah said:

Jag skulle inte vilja dra upp båten i stranden, möjligtvis om man tagit sig till en badstrand och man bevakar båten så man ser om det kommer vågor.

båten kommer ju bli ganska nått av att ligga och guppa i standkanten.

Om nu stranden är enda altenativet så skulle jag iallafall köpa/bygga någon form av slip att dra upp båten på.

https://www.marinvaror.se/butik/batslip/batslip-1000-kg?gad_source=1&gad_campaignid=20217956374

Båtslip verkar smart, visste inte om det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

En enkel flytbrygga är det bästa alternativet om man vill hoppa i båten torrskodd.

Sök på internet efter alternativ eller varför inte bygga en själv, finns nog ritningar att tillgå.

Kontakta byggnadskontoret i den aktuella kommunen och kontrollera angående ev. bygglov o.s.v.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev raol:

Kanske köpa en enkel båtkärra och ha permanent på stranden. Fäst en rejäl stolpe djupt 10-15 m från stranden och sen en vajervinsch på den, som kan kopplas på kärran. När båten ska upp, släpp på vajern, rulla ner kärran i vattnet, kör på båten, fäst i kärran, sen vinscha tillbaks kärran upp på land, långt nog från vattnet för att högvatten och vågor inte ska nå dit.

Då får han ju bada varje gång båten skall upp, den måste ju styras upp på vagnen, fästas vid tornet och rätt tyngdpunkt när den skall spelas upp.

Stödhjul nere som skall dras genom eventuell gyttja eller grus.

Men jag har väl som vanligt otur när jag tänker, även i detta fall.😉

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev Jorgen01:

Då får han ju bada varje gång båten skall upp, den måste ju styras upp på vagnen, fästas vid tornet och rätt tyngdpunkt när den skall spelas upp.

Stödhjul nere som skall dras genom eventuell gyttja eller grus.

Men jag har väl som vanligt otur när jag tänker, även i detta fall.😉

Nä, jag föreställer mig att det handlar om en sandstrand. Kärran ska ner i vattnet, men personen behöver inte ner i vattnet, möjligen med undantag för några decimeter djupt, som kan lösas med stövlar.

Putta ner kärran i vattnet. Ta lång lina som är fäst i fören på båten och dra in den mot kärran, vinscha upp. Sen vinscha upp själva kärran tillbaks på det torra.

När båten ska i puttar man ner kärran i vattnet, puttar av båten (och håller i linan till fören), och ger sig av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev raol:

Nä, jag föreställer mig att det handlar om en sandstrand. Kärran ska ner i vattnet, men personen behöver inte ner i vattnet, möjligen med undantag för några decimeter djupt, som kan lösas med stövlar.

Putta ner kärran i vattnet. Ta lång lina som är fäst i fören på båten och dra in den mot kärran, vinscha upp. Sen vinscha upp själva kärran tillbaks på det torra.

När båten ska i puttar man ner kärran i vattnet, puttar av båten (och håller i linan till fören), och ger sig av.

När båten åker bakåt på kärran så kommer kärran slå avigt och kulhandsken nocka operatören.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev BoatyMcBoat:

(boj finns ej)

Är det inte ganska enkelt att lägga i en boj med bojsten?

Och om du har en brantare strand någonstans där du kan dra in en båt från land och kliva i så kanske du inte behöver varken slip eller kärra?

Bara en tanke (ja, eller två då😉)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 hours ago, ChristerN said:

Är det inte ganska enkelt att lägga i en boj med bojsten?

Det är väl det som blir enklast antar jag, eller båtslip. En bojsten lär väl ligga på 500kg för att klara båtens dragkrafter, får kolla upp det.

Tyvärr finns ingen brantare strand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vadarstövlar eller vadarbyxor...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
51 minuter sedan skrev BoatyMcBoat:

Det är väl det som blir enklast antar jag, eller båtslip. En bojsten lär väl ligga på 500kg för att klara båtens dragkrafter, får kolla upp det.

Tyvärr finns ingen brantare strand.

En P-ring är inte alls så tung.

https://www.seasea.se/p-ring-25-kg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev Kalle-Anka:

En P-ring är inte alls så tung.

https://www.seasea.se/p-ring-25-kg

🤣 AI text för P-ring

P-ring är ett hormonellt preventivmedel som sätts in i slidan och som ger ett bra skydd mot oönskad graviditet. Den är en mjuk, genomskinlig plastring som innehåller samma hormoner som p-piller och p-plåster. P-ringen påverkar ägglossningen, gör livmoderhalsens sekret tjockt och förhindrar att ett befruktat ägg kan fästa i livmodern

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

🤣

Hjertmans kallar den för bojring och det ska vi kanske också göra för säkerhets skull. 😅

Tydligen så hette uppfinnaren av ringen Pelle och därav namnet P-ring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Om det är er sjötomt, så kan du ju jobba lite, och bygga en flytbrygga

1) Gör en ram 6x1,5 meter, av impregnerat virke

2) Skruva brädor med 1,5 cm mellanrum på denna ram, så ni har något att gå på

3) skruva fast 2 st förzinkade eller galvaniserade öglor längst ut på bryggan

4) Surra fast 4-6 25-liters tomdunkar (plast) i ramen undertill

5) Dra ut bryggan i vattnet

6) Sätt i 2 st 3-meters stolpar -en i vardera ögla- och banka ner dem i sjöbotten

7) förankra bryggan på land

8) Skruva i 2 st förzinkade eller galvaniserade öglor på långsidan av bryggan, så du kan lägga till långsides med båten

Vips, så har du gjort en flytbrygga

Visst, det är en del utlägg, men billigare att köpa en färdig flytbrygga

Redigerad av Kenneth_S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fryser det där havet till is ibland? Isf tror jag det är smidigast med båtslip eller trailer. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev Kenneth_S:

Om det är er sjötomt, så kan du ju jobba lite, och bygga en flytbrygga

Inte helt självklart att man får strandskyddsdispens om  bryggan ska ligga inom strandskyddat område, men annars är det ju inte så svårt att fixa en enklare flytbrygga som kan tas upp på vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Lite inspiration för att bygga en enkel flytbrygga som bara är fäst i land. Funkar ju inte i oskyddat läge och man bör nog komplettera förtöjningen med ett ankare från båten när man inte är på plats eller skaffa en boj. Funkar ju bra som badbrygga också om man vill kunna hoppa och dyka lite.

Med en liten brygga blir det inte så tungt och svårt att dra upp den på hösten och lägga i den på våren.

Om det inte är så långgrunt kan spången ut till flytdelen göras kortare.

image.thumb.png.b8b30b3d7cc47f145a52af34d85af58e.png

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 hours ago, Paul_Schtek said:

Fryser det där havet till is ibland? Isf tror jag det är smidigast med båtslip eller trailer. 

Ja, det blir rätt tjock is emellanåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 5/26/2025 at 11:07 AM, raol said:

Ja, denna idé kanske inte är så tokig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan skrev Mackey:

Lite inspiration för att bygga en enkel flytbrygga som bara är fäst i land. Funkar ju inte i oskyddat läge och man bör nog komplettera förtöjningen med ett ankare från båten när man inte är på plats eller skaffa en boj. Funkar ju bra som badbrygga också om man vill kunna hoppa och dyka lite.

Med en liten brygga blir det inte så tungt och svårt att dra upp den på hösten och lägga i den på våren.

Om det inte är så långgrunt kan spången ut till flytdelen göras kortare.

image.thumb.png.b8b30b3d7cc47f145a52af34d85af58e.png

Håller fullständigt med "Mackey" och som jag skrev i ett tidigare inlägg är flytbrygga det bästa alternativet.

En styrpulpetbåt i 4,5m klassen med motor, batteri och div. draggar och tillbehör hamnar på en vikt om ca 300–400 kg. Att hålla på med en liten ramp/slip eller kärra/trailer blir jobbigt i längden, båten är ju betydligt tyngre än en liten roddbåt som man lyfter på två man. Dessutom kan man inte hoppa i båten torrskodd om man väljer ramp/slip eller kärra/trailer. 

En flytbrygga behöver ju inte vara bredare än 1–1,2 m, längden bör vara som båtens längd sen tillkommer en landgång på ett par meter beroende på hur långgrunt det är. Sen kan man ju bygga i mindre sektioner t.ex. 2 st á 2,5 m plus landgång, allt för att spara vikt för den behöver ju dras upp på hösten om man vill ha den kvar till nästa säsong.

Finns flera sätt att förankra en flytbrygga och rörstolpar är att föredra om bottenförhållanden tillåter detta, annars är det betongankare och kätting som gäller.

Sen kan man ju inte använda en ramp/slip eller kärra/trailer som badbrygga😉

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att få tillstånd för en flytbrygga är nog rätt långsökt. Inget man bara kan lägga ut på eget bevåg. Det lär också kosta en eller två storleksordningar mer än en skruttig båtkärra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar, bäst är brygga såklart men båtslip är ett alternativ som verkar bra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gissar att en båtslip också kräver strandskyddsdispens om den ska anläggas i strandskyddat område.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minuter sedan skrev Mackey:

Jag gissar att en båtslip också kräver strandskyddsdispens om den ska anläggas i strandskyddat område.

Det bästa sättet att få reda på detta är ju att ringa kommunens byggnadskontor eller vad det heter nu för tiden eller länsstyrelsen (för de heter väl likadant) och fråga vad som gäller.

Jag har i andra ärenden försökt hitta byggregler, detaljplaner mm. på min hemkommuns hemsida, skitsvårt att hitta via deras hemsida, var även inne på en annan kommuns hemsida och kollade när en kompis skulle bygga till, lika svårt där att hitta rätt information.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-05-28 vid 15:11 skrev Mackey:

Inte helt självklart att man får strandskyddsdispens om  bryggan ska ligga inom strandskyddat område, men annars är det ju inte så svårt att fixa en enklare flytbrygga som kan tas upp på vintern.

Oj, det finns många bryggbyggen som inte är anmälda på rätt sätt 😂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...