Haraldario 3 Postad 18 Maj Hej! Jag har tröttnat på alla långa kablar och ska installera en fast landströmsanläggning i 29fotssegelbåten (glasfiber). Kollat runt på forumet men inte fått svar på alla de frågor jag har. (F.Y.I Elkunskap = begränsad till 12voltsdragning och div mindre amatöringrepp, infräsning av el, lampinstallationer m.m men jag är i övrigt händig, noggrann och har respekt för el). Eftersom min ekonomi är rätt knackig så tänker jag installera det själv när jag känner mig säker på att undvika några misstag. Jag behöver därför hjälp med att få ihop tips till ett bra system med komponenter som inte kostar skjortan som de färdiga elpaketen hos båtbutikerna, men ändå grejer som är robusta och kommer hålla länga samt är säkra. Jag tänker att man kan spara rätt många kronor om man köper bra komponenter löst. Min plan är följande: Installera ett elintag CEE (vattentätt, typ IP67 i högt läge i ankarstuven i fören. Stuven används inte till ankare idag) På insidan av ankarstuven placera ett litet skåp med jordfelsbrytare, säkring/brytare osv. (ska vara bra kvalitet, men helst till ett överkomligt pris) Jag kommer därifrån dra kabel (i nån form av skyddat rör) till minst ett dubbeluttag vid förpiken, ett dolt vattentätt dubbeluttag vid batteribanken under kojen vid ruffnedgången (för batteriladdare + eventuell framtida nätdrift eller liknande,) och ett dubbeluttag vid pentryt för el-kokplatta/vattenkokare/verktygsbehov. Tanken är att de två synliga uttagen i ruffen ska vara av den svarta Renovatypen för att vara diskreta och matcha med andra installationer. Jag har möjligtvis också planer på att i ett framtida skede lösa problematiken elintag i fören vs aktern genom att framöver dra en parallell kabel (också i skyddat rör) från ett elintag i en av akterstuvarna som mynnar ut i förens ankarbox med en lös CEE-hona för att temporärt kunna koppla in mig från aktern vid enstaka sådana förtöjningar. Förstår om detta kanske inte är helt by the book. Eftersom jag inte har varmvattenberedare eller liknande har jag tänkt att skippa galvanisk isolator och ducka för den typen av jordningshantering då det verkar råda lite delade meningar om bästa systemet? Som jag har förstått det så kan detta undvikas på glasfiberbåtar om man inte har varmvattenberedare eller andra jordriskförbrukare. Hur ser ni på detta? Mina frågor till forumets elkunniga är alltså om detta låter som en vettig landströmslösning och om det finns tips på en robust, prisvärd elcentral med jordfelsbrytare/brytare, förtennad kabel samt vilka dimensioner och övriga komponenter den bör innehålla för mitt behov. Även om det finns andra bra råd vad gäller själva installationen av anläggning och uttag. (för den orolige kommer jag se till att jag känner mig säker på hur en säker installation utförs innan jag går igång) Tacksam för svar / Viktor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 601 Postad 18 Maj Det har tidigare funnits en sida på nätet som är författad av Magnus Sterky (alias @Seawolf här på forumet) men jag hittar den inte nu. Han kanske själv kan svara med en länk om sidan fortfarande finns? Annars finns dokumentation i en ISO-standard om vad man får göra i mindre fritidsfartyg. Jag tror dock inte att standarden ger några bra handfasta tips på grejer att köpa och bygga ihop men väldigt mycket matnyttigt. ISO 13297 heter den kostar en slant om man ska ha hela. Man kan dock hitta en del matnyttiga utdrag ur dem. Här är ett. https://www.batliv.se/wp-content/uploads/2015/11/LandstromRev3.pdf Som du ser så är Magnus Sterky delförfattare till detta exempel. Han har även deltagit i många andra delar av standarden. Lycka till! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 61 Postad 19 Maj (redigerade) jag köpte jordade uttag mm på hornbach..bauhaus har trista elgrejer. tror jag köpte box + automatsäkringarna på bauhaus pvc rör och klämmor finns på båda kabel hade jag innan, då en vit hård installationskabel tror den heter ekk kabel efter lite googling ska tillägga att jag har en elkunnig kamrat som installerade eftersom jag ser det som en fast installation för försäkringens skull och min ovana Redigerad 19 Maj av Zaphir 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 387 Postad 19 Maj (redigerade) 6 timmar sedan skrev ChristerN: Det har tidigare funnits en sida på nätet som är författad av Magnus Sterky (alias @Seawolf här på forumet) men jag hittar den inte nu. Han kanske själv kan svara med en länk om sidan fortfarande finns? Annars finns dokumentation i en ISO-standard om vad man får göra i mindre fritidsfartyg. Jag tror dock inte att standarden ger några bra handfasta tips på grejer att köpa och bygga ihop men väldigt mycket matnyttigt. ISO 13297 heter den kostar en slant om man ska ha hela. Man kan dock hitta en del matnyttiga utdrag ur dem. Här är ett. https://www.batliv.se/wp-content/uploads/2015/11/LandstromRev3.pdf Som du ser så är Magnus Sterky delförfattare till detta exempel. Han har även deltagit i många andra delar av standarden. Lycka till! Uppdatering: https://www.batteknik.se/webshop/elcentral/Manual2.pdf https://www.batteknik.se/webshop/katalog.html En varning: Man får absolut inte koppla ihop två olika intagskontakter (typ hona), för då får den ej anslutna spänningsförande kontaktstift! Man måste i sådana fall ha en speciell omkopplare som bryter fas och nolla innan den bryter skyddsjord. Redigerad 19 Maj av Seawolf 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 729 Postad 19 Maj 3 timmar sedan skrev Seawolf: En varning: Man får absolut inte koppla ihop två olika intagskontakter (typ hona), för då får den ej anslutna spänningsförande kontaktstift! Tror du menade "hane", men håller annars med. Det är ett vanligare "initiativ" från den händige båtägaren än man tror, och medför som sagt livsfara ! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 612 Postad 19 Maj Den här tråden innehåller en del bra info om var man kan köpa saker mindre dyrt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 494 Postad 19 Maj Nu vet jag inte hur torr din ankarstuv är, men min blir rätt blöt när vågor slår upp över fören. Vattnet rinner ju ut via dräneringen men det blir en fuktig miljö där inne så jag hade inte placerat en landströmscentral där. Men om du tänker göra det så bör du överväga en spolsäker/fuktsäker sådan. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 862 Postad 19 Maj 1 timme sedan skrev ABC: Nu vet jag inte hur torr din ankarstuv är, men min blir rätt blöt när vågor slår upp över fören. Vattnet rinner ju ut via dräneringen men det blir en fuktig miljö där inne så jag hade inte placerat en landströmscentral där. Men om du tänker göra det så bör du överväga en spolsäker/fuktsäker sådan. Inte jag heller, men jag uppfattade det som om trådskaparen skulle sätta upp intagskontakontakten där och centralen på insidan, men jag kanske missförstod. Men det är direkt dålig idé att sätta upp intaget i ankarboxen, kanske bättre i ett sådant där fack man har på insidan av sittbrunnssargen. Det blir visserligen en snubbelrisk med landstömskabeln liggandes på däck i hamn, och vissa gummikablar har en dum förmåga att ”krita” dvs lämna svarta märken efter sig när dom blir några år gamla. Sedan då den något provocerande motfrågan som brukar ställas i sådana här diskussioner… - Du har aldrig funderat på att skippa landströmsinstallation till fördel för en ordentlig solcellsanläggning? Eller du kanske redan har en solcellspanel som inte förmår att själv försörja kylskåpet? Men helt klart är att det ena inte behöver utesluta det andra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 612 Postad 19 Maj (redigerade) 1 timme sedan skrev ABC: Vattnet rinner ju ut via dräneringen men det blir en fuktig miljö där inne så jag hade inte placerat en landströmscentral där. 32 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Men det är direkt dålig idé att sätta upp intaget i ankarboxen, Varför tror inte att ett ett IP67-klassat intag, som TS ska ha, fungera i en ankarbox när det är spolsäkert med kraftig vattensbesprutning från alla riktningar och kan sänkas ned en meter i vattnet under 30 minuter? Det finns absolut bättre miljöer för ett intag, men den dåliga miljön är ju intaget tillverkat för att klara. Redigerad 19 Maj av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haraldario 3 Postad 19 Maj Tack för flera bra svar. Tanken med installationen skulle isf vara att ha ett vattentätt CEE elintag med lock av bra kvalitet i ankarstuven och sätta centralen på insidan ankarboxen, alltså i torr förpik. På så sätt blir det ju också mycket kort väg mellan intag-central. Är också med på att det inte är en bra grej med två intag! Av estetiska/platsmässiga skäl blir det svårt med en solcellsanläggning som täcker behovet (har en 80w i diskret läge + en 70w vikbar och 12v systemet är under utveckling) Men då jag under några perioder när jag inte seglar och lägenheten är utlånad till familj bor på båten vid bryggan så behöver jag driva kyl/vattenkokare och elspis. Desamma gäller under arbeten i båten vintertid. Har tröttnat på att ha en massa lös ledning hängande in i båten och på däck under dessa perioder. Vid tillfällig batteriladdning i gästhamn är det inte lika viktigt. Jag förstår att jordplattan under båten är en bra säkerhetsgrej - när man ligger i - (men har väldigt svårt att se att alla båtar med fast Landström (även där installationen utförts fackmannamässigt) har sådana. Hur har ni löst era installationer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 494 Postad 19 Maj (redigerade) 13 minuter sedan skrev Mackey: Varför tror inte att ett ett IP67-klassat intag, som TS ska ha, fungera i en ankarbox när det är spolsäkert med kraftig vattensbesprutning från alla riktningar och kan sänkas ned en meter i vattnet under 30 minuter? TS tänkte även sätta någon form av landströmscentral där med jordfelsbrytare mm.: 2025-05-18 vid 19:45 skrev Haraldario: På insidan av ankarstuven placera ett litet skåp med jordfelsbrytare, säkring/brytare osv. (ska vara bra kvalitet, men helst till ett överkomligt pris) Edit: TS hann före, kanske jag missförstod var centralen skulle sättas. Alltså på "insidan av ankarboxen" betyder inne i förpiken. Då är det en annan sak! Redigerad 19 Maj av ABC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 862 Postad 19 Maj 22 minuter sedan skrev Mackey: Varför tror inte att ett ett IP67-klassat intag, som TS ska ha, fungera i en ankarbox när det är spolsäkert med kraftig vattensbesprutning från alla riktningar och kan sänkas ned en meter i vattnet under 30 minuter? Det finns absolut bättre miljöer för ett intag, men den dåliga miljön är ju intaget tillverkat för att klara. Därför att jag hade ett sådant i ankarboxen i förra båten, något som ägaren innan mig installerat, så grejerna hade några år på nacken och det var ingen vacker syn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Till_havs 41 Postad 19 Maj 4 timmar sedan skrev Haraldario: Hur har ni löst era installationer? Helst vill jag ju ha en riktig isolationstransformator men de kostar mellan fem och tio lappar och väger 10-30 kg beroende på maxeffekt så det funkar inte så bra i min lilla Maxi. Så för att blidka gudarna och som en sorts lyckoamulett ämnar jag installera en liten isolator istället. Kanske gör den någon nytta? Känslan av att iaf gjort något för att motverka ett problem är icke att förringa. Nu har jag förvisso ännu inga spår av galvanisk korrosion på min båt men det kan bero på att den levt det mesta av sitt liv i Mälaren, som bekant består av sötvatten där det inte blir någon korrosion att tala om. Jag tänker att problemet kan bli större på ostkusten när jag delar hamn med andra båtar som är anslutna kors & tvärs till diverse eluttag på land i en gammal risig elinstallation med olika jordpotentialer. https://www.moory.se/p/galvanic-isolator-vdi-16-a/?_gl=1*19l6fv*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=CjwKCAjwravBBhBjEiwAIr30VEoJ7qwwbP5XPMfX5lbNHxrhzMrNgqXP0tbusMlZzInxSXZ5KcT5oxoCSQgQAvD_BwE&gbraid=0AAAAAoTWV3Cbf5nZlxsvHFK5fyHuo0T7x Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser