Ramba 5 Postad 14 Maj Hej! Jag har en Johnson utombordare från 1977 på 70hk som startar utan större problem. Men när det är dags att köra så är det då problemen uppstår. Gör jag full gas direkt med spaken hela vägen ner så dör den ibland och ibland hackar den sig uppåt i fart utan att riktigt komma i full fart. Däremot om gasar och för fram spaken lite i taget så dör den inte och kommer sakta upp i full fart för att sedan hacka till lägre hastigheter fram och tillbaka. Lite som när man växlar ner i en bil från högre hastighet. Och så håller det på hela tiden. Jag har motorn på en Ryds camping 565 och när jag väl kommit som högsta hastighet så har det varit ca 20 knop, vet inte om det är lite för lågt för den motorn och båten? För att lösa problemet har jag skaffat en ny bränsleblåsa, byt bränslepumpen och tankanslutningen. Är det något annat jag skulle eventuellt kunna göra för att lösa problemet? Är det någon som har en susning om vad problemet skulle kunna vara? Tacksam för hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 53 Postad 14 Maj (redigerade) Om motorn suckar när man ger gas snabbt, men går att smyga upp i varv brukar acc-pumpen vara något att titta på ifall förgasarna har en sådan. Men, med tanke på att den alltid verkar gå illa så har du säkert större problem än bara acc-pumpen. Felet låter hursomhelst bränslrelaterat, så att gå igenom förgasarna är säkert en bra start med tanke på att du har bytt andra saker i bränslesystemet utan att felet försvunnit. Redigerad 14 Maj av Tristan_301 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 490 Postad 14 Maj Finns ingen axpump på denna. Med till visshet gränsande sannolikhet beror detta på för lite soppa till flottörhusen, ett eller flera. Det går inte att gissa sig till vad det beror på, men man kan testa att koppla tanken till trycksidan på förgasare och pumpa på blåsan. Får man detta att funka lite bättre än normal matning så ligger felet nedströms, annars uppströms. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 224 Postad 14 Maj Hade en gång en encylindrig 600 cc fyrtakt MC. Den funkade ungefär som TS-beskriver. Och speciellt när nivån i bränsletanken var lägre än ca 75 %. Felet var att bös / skräp samlats ovanför själva ventilsäten på förgasaren trots sol och filter. Ja i princip inuti nippeln till bensinslangen. - Om man plockar isär och tänker sig göra ren förgasarnål och säte, så var försiktig! Många gånger ligger sätet av gummi löst, och trillar dän. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ramba 5 Postad 14 Maj Såhär kan det se ut ibland som jag nämnde i trådstarten ifall det var oklart: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ramba 5 Postad 14 Maj (redigerade) Jag har tyvärr ingen större kunskap än simpla saker som att byta slangar, bränslepump och liknande. Så att öppna upp och att ta ut och göra rent förgasarna skulle jag inte våga ge mig in på. Men jag har sökt runt och hittade detta, förgasarrengöring:https://www.seasea.se/kem-tekniskt/crc-spray/förgasarrengöring-crc Vad tror ni om det, att spraya in lite av det i förgasarna? Redigerad 14 Maj av Ramba Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 483 Postad 15 Maj Testa med en separat dunk med ny 98 oktans bensin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ramba 5 Postad 15 Maj 5 timmar sedan skrev Jorgen01: Testa med en separat dunk med ny 98 oktans bensin. Jag kör vanligtvis 95-oktan bensin blandad med 2-takt utombordsolja. Blir det något problem om man går över till 98 istället? Antar att jag även där behöver lägga i utombordsoljan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 589 Postad 15 Maj 27 minuter sedan skrev Ramba: Jag kör vanligtvis 95-oktan bensin blandad med 2-takt utombordsolja. Blir det något problem om man går över till 98 istället? Antar att jag även där behöver lägga i utombordsoljan? Nuförtiden rekommenderas att man ska köra utombordare på 98 oktan då inblandningen av etanol är mindre i denna än i 95-oktan. (Inblandningen har ökat de senaste åren.) Etanolen kan, sägs det, sätta igen förgasare och orsaka dålig gång. Om det för din del hjälper att bara gå över till 98 vet jag inte men när du har fått motorn attfungera är det ett bra tips för framtiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 483 Postad 15 Maj Jag bytte till ny fräsch bensin, sen gick motorn bra utan något skruvande, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 490 Postad 15 Maj Skrivits många ggr om detta men förtjänar att upprepas Ett tyvärr allt för vanligt problem är att bränslesystemet inte tömms vid höstservicen. Det gäller på EFI (VST, ångseparatorn). I detta fall fall med förgasare så ska flottörhusen på förgasarna tömmas som en sista åtgärd på hösten. Både VST och flottörhus är utformade så att de ansamlar vatten. Låter man detta stå över vintern så oxiderad bensinen i dessa utrymmen och bildar ett hartsliknade ämne som sätter igen trängre passager. Både BST och flottörhus har av dettq skäl avtappningsskruvar/pluggar. Enda sättet att komma tillrätta med dettar att demontera och göra rent. Man jan prova med att göra rent med variationer i bränslet men jag har aldrig hört om någon som lyckats. Det är inte 100% säkert att detta är problemet i detta fall, men man kan börja med att tappa ur flottörhusen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 224 Postad 16 Maj (redigerade) 22 timmar sedan skrev Ramba: Jag kör vanligtvis 95-oktan bensin blandad med 2-takt utombordsolja. Blir det något problem om man går över till 98 istället? Antar att jag även där behöver lägga i utombordsoljan? En tvåtaktsmotor utan tillförsel av tvåtaktsolja skär omgående, med skador på lager, cylindrar, kolvar mm. Olja tillförs från separat oljetank via en oljepump eller genom inblandning i lämplig mängd direkt i bensinen. Jag håller noga kontroll på hur mycket tvåtaktsolja som förbrukas på i mitt fall 20 liter ren bensin. (Separat oljetank och pump.) Vare sig 95 eller 98 oktan bensin innehåller tvåtaktsolja, som således måste tillsättas vid användning i tvåtaktsmotorer! Redigerad 16 Maj av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 224 Postad 16 Maj Du får kosta på en ordentlig genomgång och rengöring av förgasaren, förgasarna. Ett alternativ är att du demonterar dessa och lämnar in. Var då noga med att märka upp eventuella stag, länkarmar slangar mm. Ta foton. Förmodligen behövs även nya packningar mellan förgasare och motor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 224 Postad 16 Maj Här där jag bor finns ingen marina. Men däremot en firma som säljer skogs- och trädgårdsmaskiner. De kan bl a fixa förgasare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ramba 5 Postad 17 Maj (redigerade) Tillägg, jag kör slut på bensinen i systemet på hösten efter att jag tagit upp båten så förhoppningsvis ska det inte bero på det, men kan ha fel. Kort uppdatering: Jag skruvade åt tändstiften lite mer och köpte även förgasarrengöring från SeaSea som jag sprutade in i hålen i förgasaren (se bild). (Att ta upp båten och skruva loss förgasaren helt är inte möjligt för min del). Det gick bättre i början första 100-200 metern, kom upp i ca 22 knop, men sen provade jag att sätta tillbaka på neutralt och gasa igen, men då var jag tillbaka till ruta ett. Försökte spela in en video lite kort för att ni ska höra lite bättre hur det låter. Här i videon har jag fullgas. Det som jag inte testat än är att köra med 98 oktan bensin, har lite 95 kvar, väntar på att den ska ta slut innan jag kör med ren 98. båt2.mp4 Redigerad 17 Maj av Ramba Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 589 Postad 17 Maj 7 minuter sedan skrev Ramba: Det som jag inte testat än är att köra med 98 oktan bensin, har lite 95 kvar, väntar på att den ska ta slut innan jag kör med ren 98. Det är nog tyvärr så att det stått gammal 95-soppa i förgasarna under vintern trots att du kört motorn tom (som jag fattar det) på hösten. Det som är kvar när motorn stannar med bensinslangen bortkopplad räcker tyvärr för att det ska bli avlagringar i förgasarna. Det finns alltid lite soppa kvar i förgasarna. Själv brukar jag köra alkylatbensin den sista halvtimmen på min styris innan jag tar upp på hösten. Alkylatbensin lär inte klegga igen förgasarna. Tyvärr missade jag det i höstas så jag får se om jag får problem vid sjösättning i år. Det är dessutom så att en av sönerna tankade båten senast och han körde i 95-oktanig soppa. Jag hoppas det inte var den tanken som motorn gick på inför vinteruppläggningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 490 Postad 17 Maj Notera att bränslebrist också leder till mins7kad tillförsel av olja. Låter man t.ex två fullt fungerande cylindrar dra med sig den tredje så finns risk att denna skadas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ramba 5 Postad 19 Maj (redigerade) Uppdatering: La in nya tändstift och körde med en ny bensintank fylld med 98 oktan. Tyvärr ingen större skillnad. Har en sån bränsletank från Biltema:https://www.biltema.se/bat/batmotor/bransletillbehor/bransletankar/bransletank-24-l-2000059917 Märkte att det runda gummit på insidan av själva locket inte fanns kvar. Vet inte om det har någon betydelse, men tänkte att det kan vara bra för er att veta. Vet inte vad mer "enkelt" jag skulle kunna göra. Verkar som jag får leva med problemet helt enkelt. Redigerad 19 Maj av Ramba Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 589 Postad 20 Maj 8 timmar sedan skrev Ramba: La in nya tändstift och körde med en ny bensintank fylld med 98 oktan. Tyvärr ingen större skillnad Tråkigt att det inte blir bättre. Men, om det är som jag misstänker så får du inte bort problemet med mer än att du gör en (ultraljuds-)rengöring av förgasarna. Avlagringar som sitter där pga kvarlämnad bensin försvinner inte iom att du byter till en bensin som inte hade gett samma avlagringar. Jag har försökt skriva detta men har tydligen misslyckats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cinc 7 Postad 20 Maj 15 timmar sedan skrev Ramba: Uppdatering: La in nya tändstift och körde med en ny bensintank fylld med 98 oktan. Tyvärr ingen större skillnad. Har en sån bränsletank från Biltema:https://www.biltema.se/bat/batmotor/bransletillbehor/bransletankar/bransletank-24-l-2000059917 Märkte att det runda gummit på insidan av själva locket inte fanns kvar. Vet inte om det har någon betydelse, men tänkte att det kan vara bra för er att veta. Vet inte vad mer "enkelt" jag skulle kunna göra. Verkar som jag får leva med problemet helt enkelt. Biltemas bränsletankar har det varnats för flera gånger här på Maringuiden. Jag köpte en sån själv när jag såg att det var lite rost i min gamla plåttank. Det gick köra motorn en minut sen gick den ner på tomgång. Med den gamla tanken återinkopplad så går motorn som den ska igen. Biltematanken fick en sista färd till återvinningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 723 Postad 20 Maj Om inte vill skruva bort förgasarna och rengöra dem ( något som inte rekommenderas för den ovane) så gör försök med att köra ett par tankar med alkylatbensin, det kanske ger resultat. Alkylatbensin verkar kunna lösa upp avlagringar från avdunstad bensin. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 541 Postad 20 Maj 1 timme sedan skrev cinc: Biltemas bränsletankar har det varnats för flera gånger här på Maringuiden. Jag köpte en sån själv när jag såg att det var lite rost i min gamla plåttank. Det gick köra motorn en minut sen gick den ner på tomgång. Med den gamla tanken återinkopplad så går motorn som den ska igen. Biltematanken fick en sista färd till återvinningen. Viktigt att öppna så det kommer in luft i tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ramba 5 Postad 20 Maj 13 timmar sedan skrev ChristerN: Tråkigt att det inte blir bättre. Men, om det är som jag misstänker så får du inte bort problemet med mer än att du gör en (ultraljuds-)rengöring av förgasarna. Avlagringar som sitter där pga kvarlämnad bensin försvinner inte iom att du byter till en bensin som inte hade gett samma avlagringar. Jag har försökt skriva detta men har tydligen misslyckats. Ja det är verkligen tråkigt, men som jag tidigare nämnt så har jag inte kunskapen att ta loss förgasarna och göra det rent, tyvärr. Jag körde med förgasrengöring som sagt och tyckte det såg rent och fint ut där inne iallafall. Men jag är tacksam för hjälpen! 7 timmar sedan skrev cinc: Biltemas bränsletankar har det varnats för flera gånger här på Maringuiden. Jag köpte en sån själv när jag såg att det var lite rost i min gamla plåttank. Det gick köra motorn en minut sen gick den ner på tomgång. Med den gamla tanken återinkopplad så går motorn som den ska igen. Biltematanken fick en sista färd till återvinningen. Oj, det visste jag inget om. Hade de från tidigare ägare. Finns det något du kan rekommendera i samma storlek som inte kostar alltför mycket? Värt att testa! 6 timmar sedan skrev Faderullan: Om inte vill skruva bort förgasarna och rengöra dem ( något som inte rekommenderas för den ovane) så gör försök med att köra ett par tankar med alkylatbensin, det kanske ger resultat. Alkylatbensin verkar kunna lösa upp avlagringar från avdunstad bensin. Intressant, det skulle jag kunna testa! Har du någon särskild som du rekommenderar att? 5 timmar sedan skrev excel319: Viktigt att öppna så det kommer in luft i tanken. Jag har testat både med att öppna ventilen och även tagit bort locket helt, har tyvärr inte gjort skillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 262 Postad 20 Maj Hur mår bränslepumpen(membranpump) och dito nätfilter? Fungerar armen till tändförställningen(övre på gasarmen som går in under svänghjulet/startkransen)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cinc 7 Postad 21 Maj 16 timmar sedan skrev excel319: Viktigt att öppna så det kommer in luft i tanken. I mitt fall tog jag bort locket helt och hållet men det blev ingen skillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cinc 7 Postad 21 Maj 10 timmar sedan skrev Ramba: Ja det är verkligen tråkigt, men som jag tidigare nämnt så har jag inte kunskapen att ta loss förgasarna och göra det rent, tyvärr. Jag körde med förgasrengöring som sagt och tyckte det såg rent och fint ut där inne iallafall. Men jag är tacksam för hjälpen! Oj, det visste jag inget om. Hade de från tidigare ägare. Finns det något du kan rekommendera i samma storlek som inte kostar alltför mycket? Värt att testa! Intressant, det skulle jag kunna testa! Har du någon särskild som du rekommenderar att? Jag har testat både med att öppna ventilen och även tagit bort locket helt, har tyvärr inte gjort skillnad. Kolla på Blocket eller andra sidor som säljer beggade båtgrejer. En gammal plåttank som inte är helrostig inuti kan man nog finna för någon eller några hundringar. Sen får man kanske byta nippeln som ansluter till motorn till den man har sen tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sundkvist 0 Postad 21 Maj 2025-05-19 vid 23:23 skrev Ramba: Uppdatering: La in nya tändstift och körde med en ny bensintank fylld med 98 oktan. Tyvärr ingen större skillnad. Har en sån bränsletank från Biltema:https://www.biltema.se/bat/batmotor/bransletillbehor/bransletankar/bransletank-24-l-2000059917 Märkte att det runda gummit på insidan av själva locket inte fanns kvar. Vet inte om det har någon betydelse, men tänkte att det kan vara bra för er att veta. Vet inte vad mer "enkelt" jag skulle kunna göra. Verkar som jag får leva med problemet helt enkelt. Även jag hade stora problem med min 70 hästare böt varenda slang, gjorde rent förgasare, ny soppapump. Ingen skillnad, visade sig vara bränsletanken från biltema. Den sög luft i stigarröret inuti tanken, röret är gjort i plast och bara påskjutet på slangnippeln och sluter inte tätt. Så ett hett tips, om du inte redan gjort det, är att prova med en annan tank eller skruva loss stigarröret och byta ut röret i tanken mot en slang och se till att det är tätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ramba 5 Postad onsdag kl 16:16 Liten uppdatering: 2025-05-20 vid 23:18 skrev NW355: Hur mår bränslepumpen(membranpump) och dito nätfilter? Fungerar armen till tändförställningen(övre på gasarmen som går in under svänghjulet/startkransen)? Bränslepumpen är helt ny så det borde inte vara något fel på den. Jag förstår tyvärr inte vad du menar med tändförställningen, som sagt är lite av en nybörjare. 2025-05-21 vid 09:14 skrev cinc: Kolla på Blocket eller andra sidor som säljer beggade båtgrejer. En gammal plåttank som inte är helrostig inuti kan man nog finna för någon eller några hundringar. Sen får man kanske byta nippeln som ansluter till motorn till den man har sen tidigare. 2025-05-21 vid 11:08 skrev Sundkvist: Även jag hade stora problem med min 70 hästare böt varenda slang, gjorde rent förgasare, ny soppapump. Ingen skillnad, visade sig vara bränsletanken från biltema. Den sög luft i stigarröret inuti tanken, röret är gjort i plast och bara påskjutet på slangnippeln och sluter inte tätt. Så ett hett tips, om du inte redan gjort det, är att prova med en annan tank eller skruva loss stigarröret och byta ut röret i tanken mot en slang och se till att det är tätt. 2025-05-20 vid 16:00 skrev Faderullan: Om inte vill skruva bort förgasarna och rengöra dem ( något som inte rekommenderas för den ovane) så gör försök med att köra ett par tankar med alkylatbensin, det kanske ger resultat. Alkylatbensin verkar kunna lösa upp avlagringar från avdunstad bensin. Jag har nu testat med en annan bränsletank av bättre modell, men det gjorde tyvärr ingen större skillnad. Det enda som återstår tror jag är att testa med Alkylatbensin. Dock såg jag den här tråden och blev lite osäker vad jag bör köra med? Verkar lite oklart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 10 Postad onsdag kl 17:30 Hej Finns tyvärr ingen annan bot för detta problem än att demontera samtliga förgasare från motorn, plocka isär dessa och rengöra dom med bromsrengöring alternativt ultraljudstvätt. Att köpa ny bensin, alkylatbensin eller spraya med "förgasarrengöring" i förgasarhalsarna hjälper tyvärr inte. Dagens "bensin" innehåller etanol och vissa har tillsatser som bionafta, etanol drar till sig vatten och bionafta är en vattenlöslig ester. Med tiden bildas avlagringar i flottörhusen och i alla munstycken och kanaler inne i förgasarna. Kanaler och munstycken kan spolas rena med bromsrengöring och sedan blåsas med tryckluft, kan behöva upprepas några gånger för att få bort all skit. Ibland kan behöva rengöras mekaniskt med en tunn ståltråd, absolut ingen slipning eller borrning och stoppa inte in något som kan brytas av t.ex. plastpinnar, trästickor mm. Känner man sig osäker på att utföra denna procedur, får man bita i det sura äpplet och ringa närmsta utombordarverkstad för att få arbetet utfört. Alternativet är att köpa/ladda ner en verkstadshandbok som gäller berörd modell, lusläsa avsnittet om bränslesystemet och förgasare. Verkstads-/reparationshandböcker är skrivna på Engelska och varken Google Translate eller AI klarar de tekniska termerna. Jag är teknisk översättare och har mer än 40 års erfarenhet från båtbranschen, fråga gärna om något är oklart. När man väl rengjort förgasarna efter alla konstens regler, skall de återmonteras och en grundinställning utföras samt en synkronisering om det är fler än en förgasare. Kan finnas filmer på Youtube hur man gör, sök på Engelska så är chansen större till träff. T.ex. Carburetor cleaning OMC 70 hp 2-stroke Här ett exempel: Utför alltid såna här arbeten på land, då tappar man inget i vattnet🥴 Spara inte gammal bensin, köp inte för mycket åt gången och 2% tvåtaktsolja i bensinen. Tvåtaktsoljan skall vara avsedd för utombordare och märkt TC--W3. Mät alltid upp med ett för ändamålet avsedd decilitermått, gissa inte och häll inte direkt från flaskan. 10 L bensin: 2 dl tvåtaktsolja, 20 liter bensin: 4 dl tvåtaktsolja o.s.v. För mycket olja i bensinen gör mer skada än nytta och ryker onödigt mycket, kan leda till motorskador som fastbrända kolvringar, detonationsskador mm. Man kan med fördel köra på 98 oktan, innehåller <5% etanol och oftast mindre tillsatser än 95 oktan, alternativet är alkylat för 4-takt och sedan tillsätta tvåtaktsolja efter rekomendation. Lycka till Mvh Pär 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ramba 5 Postad onsdag kl 20:53 3 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Hej Finns tyvärr ingen annan bot för detta problem än att demontera samtliga förgasare från motorn, plocka isär dessa och rengöra dom med bromsrengöring alternativt ultraljudstvätt. Att köpa ny bensin, alkylatbensin eller spraya med "förgasarrengöring" i förgasarhalsarna hjälper tyvärr inte. Dagens "bensin" innehåller etanol och vissa har tillsatser som bionafta, etanol drar till sig vatten och bionafta är en vattenlöslig ester. Med tiden bildas avlagringar i flottörhusen och i alla munstycken och kanaler inne i förgasarna. Kanaler och munstycken kan spolas rena med bromsrengöring och sedan blåsas med tryckluft, kan behöva upprepas några gånger för att få bort all skit. Ibland kan behöva rengöras mekaniskt med en tunn ståltråd, absolut ingen slipning eller borrning och stoppa inte in något som kan brytas av t.ex. plastpinnar, trästickor mm. Känner man sig osäker på att utföra denna procedur, får man bita i det sura äpplet och ringa närmsta utombordarverkstad för att få arbetet utfört. Alternativet är att köpa/ladda ner en verkstadshandbok som gäller berörd modell, lusläsa avsnittet om bränslesystemet och förgasare. Verkstads-/reparationshandböcker är skrivna på Engelska och varken Google Translate eller AI klarar de tekniska termerna. Jag är teknisk översättare och har mer än 40 års erfarenhet från båtbranschen, fråga gärna om något är oklart. När man väl rengjort förgasarna efter alla konstens regler, skall de återmonteras och en grundinställning utföras samt en synkronisering om det är fler än en förgasare. Kan finnas filmer på Youtube hur man gör, sök på Engelska så är chansen större till träff. T.ex. Carburetor cleaning OMC 70 hp 2-stroke Här ett exempel: Utför alltid såna här arbeten på land, då tappar man inget i vattnet🥴 Spara inte gammal bensin, köp inte för mycket åt gången och 2% tvåtaktsolja i bensinen. Tvåtaktsoljan skall vara avsedd för utombordare och märkt TC--W3. Mät alltid upp med ett för ändamålet avsedd decilitermått, gissa inte och häll inte direkt från flaskan. 10 L bensin: 2 dl tvåtaktsolja, 20 liter bensin: 4 dl tvåtaktsolja o.s.v. För mycket olja i bensinen gör mer skada än nytta och ryker onödigt mycket, kan leda till motorskador som fastbrända kolvringar, detonationsskador mm. Man kan med fördel köra på 98 oktan, innehåller <5% etanol och oftast mindre tillsatser än 95 oktan, alternativet är alkylat för 4-takt och sedan tillsätta tvåtaktsolja efter rekomendation. Lycka till Mvh Pär Stort tack för informationen! Som jag nämnt tidigare så är det inte aktuellt i dagsläget med rengöring av förgasarna därav de mindre "enklare" alternativen. Mitt sista försök nu är att testa med alkylatbensin och hoppas det kan göra lite skillnad. Det är en 2-taktare jag har som jag alltid blandar som du nämnt ovan, med 2dl tvåtaktsolja för 10L bensin. Men om jag förstått det rätt ska jag alltså köra med alkylat för 4-takt tillsammans med tvåtaktsoljan (TC--W3) som jag vanligtvis använder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser