Jump to content
Tuesday 17 June 2025

Sundkvist

Medlemmar
  • Content Count

    5
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Sundkvist

  • Rank
    Kadett
  1. Den var monterad i konsol men slangarna var inte dragavlastade, antagligen det som gjorde att det sprack. Kvaliten var bra men mer avsedd för tillexempel fjärrvärme och inte en båt som studsar runt i vågorna. Precis, det var ändplattan som sprack. Jag har en exakt likadan plattvärmeväxlare liggandes men ska jag använda den måste jag hitta på något bättre sätt att montera så det inte blir brytningar i slangarna. Men det lutar år att köpa en till tubväxlare och köra i serie med den som sitter i båten nu, känns rejälare men tar betydligt mer plats i motorutrymmet.
  2. Även jag hade stora problem med min 70 hästare böt varenda slang, gjorde rent förgasare, ny soppapump. Ingen skillnad, visade sig vara bränsletanken från biltema. Den sög luft i stigarröret inuti tanken, röret är gjort i plast och bara påskjutet på slangnippeln och sluter inte tätt. Så ett hett tips, om du inte redan gjort det, är att prova med en annan tank eller skruva loss stigarröret och byta ut röret i tanken mot en slang och se till att det är tätt.
  3. Ja, då är det ungefär som jag har tänkt, inloppet från värmeväxlaren sitter på cirkulationspumpen. Ja jag tror det var främst vibrationer/utmattning som gjorde att den gick sönder, den gick sönder efter såpass kort tid att den inte borde ha hunnit ätas upp av vattnet, dock är den tillverkad i rostfritt 304 stål så inte helt syrafast. Sprickan blev här: Jag ska tänka nått varv till på om jag ska köra sjövatten genom motorn eller inte. Hade man varit hjälpt av att sätta i en anod på något bra ställe? Ett alternativ är kanske att köpa en till tubvärmeväxlare och köra den i serie med den som sitter där nu.
  4. Är det någon som vet hur man konverterar till sjövattenkyld motor? Är det så enkelt som att koppla sjövattenpumpen direkt till inloppet på motorns cirkulationspump och en liten avstickare till kylning av avgaslimpan? Båten brukas i en insjö så jag är inte överdrivet orolig för att saltet ska äta upp motorn. Lite bakgrund: Jag har en lite kylproblem eller rättare sagt problem med att värmeväxlare går sönder. Värmeväxlaren som sitter original har antagligen gått sönder för tidigare ägare varpå man har monterat en plattvärmeväxlare av typen nedan. Vibrationer från motor och vågor och ingen bra avlastning av slangarna har gjort att den plattvärmeväxlaren har gått sönder, varpå jag har bytt ut den mot en ny som såklart också gått sönder av samma anledning. 🤔 Förra sommaren provade jag en annan typ av värmeväxlare, en tubvärmeväxlare likt nedan. Funkar kanon! Åtminstone hållfasthetsmässigt, tyvärr har den bara hälften av kylkapaciteten av plattvärmeväxlaren så om vattnet är över 20 grader blir motorn för varm och adaptioner och annat i motorstyrningen/insprutet ballar ur (Maxxecu om någon undrar) Nu har jag tröttnat på att krångla med kylningen och vill åka båt istället så därför funderar jag att gå mot strömmen och sjövattenkonvertera.
×
×
  • Create New...