Peter_K 4 277 Postad 5 Maj Skall installera en ny värmare kommande helg, det blir en 2 kW Autoterm, och jag är nyfiken på hur varma avgaserna blir, och hur nära man kan ha t ex linor från riggen eller en flagga eller liknande utan att elda upp båten med mig inne i den. Det vore lite trist. Såklart så stort avstånd som möjligt, men båten är inte skitstor och det vore bra att veta innan jag borrar hål i båten på ett ställe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 011 Postad 5 Maj 3 minuter sedan skrev Peter_K: Skall installera en ny värmare kommande helg, det blir en 2 kW Autoterm, och jag är nyfiken på hur varma avgaserna blir, och hur nära man kan ha t ex linor från riggen eller en flagga eller liknande utan att elda upp båten med mig inne i den. Det vore lite trist. Såklart så stort avstånd som möjligt, men båten är inte skitstor och det vore bra att veta innan jag borrar hål i båten på ett ställe. Min kamrat lärde sig att man kan smälta en alldeles nyinköpt stor kulfender med avgaserna från en dieselvärmare. Dock ingen eldsvåda som tur var. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 227 Postad 5 Maj Men Peter, nytt? Då har du la fått en skiss å en massa varningstext om hur nära saker å ting skall monteras? Du menar antar jag själva skorstenen som skall ut upp genom däcket? Eller närheten till ett skott? Min gamla fotogenvärmare satt ca 1 dm från skottet. I hålet genom däck var det en glipa på ca 1 cm bara runt pipan å så en plåttätning. Dieseln blir nog varmare. Tips, fråga Thallatha. Han kan sånt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 277 Postad 5 Maj 16 minuter sedan skrev Rascal: Min kamrat lärde sig att man kan smälta en alldeles nyinköpt stor kulfender med avgaserna från en dieselvärmare. Dock ingen eldsvåda som tur var. Exakt, det är tydligen inte ovanligt om man har utloppet på sidan om man råkar hänga en fender direkt emot. Här är det aktern som gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 225 Postad 5 Maj Själv brände jag av tampen till jollen när jag låg i hamn. Men det följer väl med en skrovgenomgång? Och mellan den och värmaren em dubbelmantlad avgasslang? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 593 Postad 5 Maj 1 timme sedan skrev Rascal: Min kamrat lärde sig att man kan smälta en alldeles nyinköpt stor kulfender med avgaserna från en dieselvärmare. Dock ingen eldsvåda som tur var. Hehe! Har också erfarenhet av det. Luktade f_n i ruffen ett tag innan jag förstod vad hustrun (absolut inte jag! 😉) gjort. Nu har jag satt eltejp på sidorna av det område på pushpit som ingen fender får hänga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 561 Postad 5 Maj Har en kompis som monterade en Ankorlina så att bandet passerade ovanför skorstenen till Wallasvärmaren. Det blev inte bra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 277 Postad 5 Maj 3 timmar sedan skrev Ruskpricken: Men Peter, nytt? Då har du la fått en skiss å en massa varningstext om hur nära saker å ting skall monteras? Du menar antar jag själva skorstenen som skall ut upp genom däcket? Det finns konstigt nog ingen sådan rekommendation. Avgaserna kommer ut genom akterspegeln så som jag tänkt, om jag tänkt rätt. 3 timmar sedan skrev Hybro: Men det följer väl med en skrovgenomgång? Och mellan den och värmaren em dubbelmantlad avgasslang? Ja, det stämmer. Här är mer själva utloppet jag tänker på, dvs efter genomföringen, ute i det fria. Vad händer t ex om en flagga hamnar 25 cm ovanför avgasgenomföringen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 608 Postad 5 Maj (redigerade) Exakt temperatur typ 25 cm från utloppet vet jag inte, men en på avgasröret en bit från utloppet på själva brännaren har jag för mig att jag mätte upp omkring 180 grader C. Sedan avtar det ju såklart ju längre bort på avgasröret det är. Skulle gissa att det typ 25 cm från utblåset på skrovsidan inte är så jättehög temperatur, det avtar nog extremt snabbt med avståndet i det fria och det är inte direkt en koncentrerad jetstråle. En bit ifrån har jag hållt handen utan att bränna mig, det var kanske 10-20 cm. Men den smälter tydligen en fender som ligger dikt an över utblåset, så så pass varmt är det i alla fall. jag skulle inte vara orolig för en flagga som hänger med nedersta del 25 cm ovanför.....betänk att plasten runt utblåset inte förstörs, så det är inte särskilt varmt direkt runt omkring utblåset. Det är bara rakt i utblåsets riktning det skulle kunna vara en fara om man är för nära med något......som typ en fender. Redigerad 5 Maj av Boanjohan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 720 Postad 5 Maj (redigerade) Kompletterade med en extra Eber för något år sedan, och labbade då en del med den uppsatt i garaget med olika effektlägen och bränslemängder. Häri ingick uppmätning av avgastemperaturen. Beroende på effektläge vill jag minnas att de höll 110-180°C. Alltså tillräckligt för att smälta plast. Som flera andra vittnat om är det olämpligt med utblåset på båtens sida. Trots detta originalmonterar många varv det där (inklusive Viknes, som tillverkar Skilsö35:an jag har 😞). På den gamla båten satte jag det däremot i akterns ena hörn, där skrovet vinklade ut lite åt sidan ("bakflygeln"). Ett ställe varken brygga, fendrar, förtöjningslinor eller folk på badbryggan skulle komma åt av misstag. 22 minuter sedan skrev Boanjohan: betänk att plasten runt utblåset inte förstörs. Det är bara rakt i utblåsets riktning det skulle kunna vara en fara om man är för nära med något Att plasten klarar sig beror på att utblåsen i allmänhet har ett ytter- och ett innerrör med luftspalt/kylning emellan. Sedan är det ju en härdplast, ingen termoplast som i fendrar. Om man däremot använder ett utblås på t ex en modern Eber som inte har denna dubbelrörslösning (dvs ett utblås anpassad för annan värmartyp) så riskerar gelcoaten/plasten den sitter i att brännas och bli gul/brun. Råkar veta det efter att ha uppgraderat värmare i en båt men snålade på att även byta avgasutblåset....😟 Redigerad 5 Maj av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 608 Postad 5 Maj 3 minuter sedan skrev IngemarE: Att plasten klarar sig beror på att utblåsen i allmänhet har ett ytter- och ett innerrör med luftspalt/kylning emellan. Om man däremot använder ett utblås på t ex en modern Eber som inte har denna dubbelrörslösning (dvs ett utblås anpassad för annan värmartyp) så riskerar gelcoaten/plasten den sitter i att brännas och bli gul/brun. Råkar veta det efter att ha uppgraderat värmare i en båt men snålade på att även byta avgasutblåset....😟 Ja exakt, man måste ha en dubbelrörsgenomföring avsedd för värmare, annars är det livsfarligt, som du tyvärr fick uppleva, men jag hoppas det bara blev materialskador och inte personskador. Poängen med det jag skrev är att avståndet från avgasröret och dubbelmantlingen ("kylfläns") är typ 2 cm, så redan 2cm direkt på sidanom avgasutblåset i skrovsidan/akterspegel så är det ofarliga temperaturer (även om det är varmt där också). Från utblåset kan man väl utgå att värmespridningen är trattformad och att värmen avtar extremt snabbt med avståndet och med det radiella avståndet. Så 25 cm ovanför så är det med all sannolikhet helt riskfritt.......enligt min ingenjörsuppskattning🙂......men har inga data att verifiera det med. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 605 Postad 5 Maj 1 timme sedan skrev IngemarE: Beroende på effektläge vill jag minnas att de höll 110-180°C. Alltså tillräckligt för att smälta plast. Det stämmer nog ganska bra, kan säkert även bli upp mot 250°C. 1 timme sedan skrev Peter_K: Vad händer t ex om en flagga hamnar 25 cm ovanför avgasgenomföringen? Flaggan blir möjlige lite varmare, inget annat. Då förutsätter jag att avgaserna inte blåser rakt mot flaggan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 011 Postad 5 Maj 6 timmar sedan skrev Peter_K: Exakt, det är tydligen inte ovanligt om man har utloppet på sidan om man råkar hänga en fender direkt emot. Här är det aktern som gäller. Min kamrats kulfender hängde på akterpulpiten i "viloläge" i väntan på att användas på den semester som just skulle börja. Så man är inte säker även med akterplacerat utblås. 😠 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 225 Postad 5 Maj Minns den gången tampen till jollen hamnade mitt för utblåset (i hamnen). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 277 Postad 5 Maj 6 timmar sedan skrev Boanjohan: Ja exakt, man måste ha en dubbelrörsgenomföring avsedd för värmare Det är en sådan genomföring jag köpt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 014 Postad 6 Maj Sitter i ruffen o myser medan Ebern tickar stillsamt i stuvfacket. Det är inte så många plusgrader ute, SMHI prognos påstår +3. Värmaren har stått på en stund och går på något av de lägre effektstegen. Testade att känna på avgasröret - kunde lägga handen på yttre manteln och hålla kvar den där. Höll handen framför utblåset på 5-10 cm avstånd uten problem. (Notera att detta är på något av de lägre effektstegen...) Mitt utblås sitter på akterspegeln någon dm under relingen och någon dm från kanten av akterspegeln. Drygt en meter avgasslang från värmaren till utblåset. Om en fendert blir bränd eller om en lina bränns av så har de legat precis framför utblåset. Det ska man så klart undvika. En flagga som viftar ett par dm ovanför utblåset är riskfritt. (Min kan nog hamna på det avståndet men har nog aldrig suttit uppe när jag kört värmare, vilket sker nattetid.) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bajen 18 Postad 6 Maj En anekdot om avgasutblås på sidan av båten. Dock inte värmare utan från en wallasspis. En mindre/lägre Ht-båt la sig intill oss under natten utan att vi märkte av det. När kaffevattnet sattes på på morgonen så smältes det upp ett hål i deras kapellruta av våra wallasavgaser. Det blev lite stel stämmning men vi märte ju inte att vi fått sällskap förrän det var för sent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
b_syrsa 47 Postad 7 Maj Har en Webasto med utsläpp på akterspegeln. Satte utblåset alldeles under badbryggan då kommer man inte åt det annat än när man tar ett dopp och sträcker upp handen. Har ännu inte lyckats med det, efter ca 15 år med utblåset där. Inget annat har heller smält eller brunnit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 014 Postad 7 Maj 2025-05-06 vid 23:09 skrev Lintott: Sitter i ruffen o myser medan Ebern tickar stillsamt i stuvfacket. Det är inte så många plusgrader ute, SMHI prognos påstår +3. Värmaren har stått på en stund och går på något av de lägre effektstegen. Testade att känna på avgasröret - kunde lägga handen på yttre manteln och hålla kvar den där. Höll handen framför utblåset på 5-10 cm avstånd uten problem. (Notera att detta är på något av de lägre effektstegen...) Mitt utblås sitter på akterspegeln någon dm under relingen och någon dm från kanten av akterspegeln. Drygt en meter avgasslang från värmaren till utblåset. Om en fendert blir bränd eller om en lina bränns av så har de legat precis framför utblåset. Det ska man så klart undvika. En flagga som viftar ett par dm ovanför utblåset är riskfritt. (Min kan nog hamna på det avståndet men har nog aldrig suttit uppe när jag kört värmare, vilket sker nattetid.) Kollade vid full effekt på värmaren. Fortfarande beröringsmöjligt på avgasutsläppet. Handen kunde hållas ca 20 cm från utblåset utan att känna obehqg från värmen. Min flagga viftar ca 30 cm från utblåset och har inga brännskador.. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser