Nickson 1 Postad 3 April Dags att fixa inför säsong: Köpte båt i slutet av förra sommaren och vid provkörning var allt lugnt. Efter att jag själv lagt i den i hemmahamn upptäckte jag en dag att den tar in vatten någonstans ifrån när den ligger vid kaj, ca 5-10 liter per dygn. Har en Mercruiser 5,0 MPI med Alpha-drev. Får inte tag på förra ägaren längre då de flyttat utomlands så kan inte kolla med han. Låter det som att bälgsats behöver bytas? Eller vad kan man annars tänka sig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 867 Postad 3 April 23 minuter sedan skrev Nickson: Dags att fixa inför säsong: Köpte båt i slutet av förra sommaren och vid provkörning var allt lugnt. Efter att jag själv lagt i den i hemmahamn upptäckte jag en dag att den tar in vatten någonstans ifrån när den ligger vid kaj, ca 5-10 liter per dygn. Har en Mercruiser 5,0 MPI med Alpha-drev. Får inte tag på förra ägaren längre då de flyttat utomlands så kan inte kolla med han. Låter det som att bälgsats behöver bytas? Eller vad kan man annars tänka sig? Finns många bovar, radar upp några till dig. Drivaxelbälg. Växelvajerbälg. Styrtapp. Sköld. Avsaknad av dyvikan eller otät. Något vattenintag (motorn, toalett ect). Hål i skrovet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SkeppOhoy 49 Postad 3 April Med den mängden vatten så skulle jag lägga ut lite papper runt dem punkterna som patrik rekommendera. Vänta en timme sen bara att börja med uteslutningsmetoden. Skulle även dubbelkolla att länspumpen fungerar som den ska för tyvärr blir aldrig ett läckage mindre av sig själv. Återkoppla gärna om du hittar läckaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
farn 43 Postad 3 April 31 minuter sedan skrev SkeppOhoy: tyvärr blir aldrig ett läckage mindre av sig själv. Nog kan läckande kopplingar ärga ihop om man har riktig tur. Men inte med de volymerna förstås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 115 Postad 4 April Sitter drt en separat vattenpump på motorn? Dom har en tendens att läcka... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nickson 1 Postad 4 April Tack för era inputs! Nu står båten på land så får försöka gå igenom punkterna ovan efter de förutsättningarna, det är ingen separat vattenpump på motorn. Ska uppdatera framöver hur det går 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 469 Postad 4 April Jag har en kompis som hade liknande setup. Han fick ett läckage mellan skölden och skrovet som var väldigt svår att hitta. Då båten var en Ryd 23 DC försvann mycket ner i mellanskrovet. Åtgärden vara blev att montera ur motorn och sätta tillbaka den. Hoppas att du inte har det felet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 015 Postad 4 April 10 timmar sedan skrev Nickson: Tack för era inputs! Nu står båten på land så får försöka gå igenom punkterna ovan efter de förutsättningarna, det är ingen separat vattenpump på motorn. Ska uppdatera framöver hur det går Det är tyvärr svårare att hitta läckor när båten står på torra land, men naturligtvis bra för nattsömnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SkeppOhoy 49 Postad 4 April 11 minuter sedan skrev Rascal: Det är tyvärr svårare att hitta läckor när båten står på torra land, men naturligtvis bra för nattsömnen. Jo det är sant men framkom inte av inlägget. När någon skriver att den tar in vatten när den ligger vid kaj så tar jag för givet att den ligger i plurret. Hade aldrig skrivit som jag skrev om jag visste att den låg på land. Hade förmodligen inte ens svarat då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 015 Postad 4 April 3 minuter sedan skrev SkeppOhoy: Jo det är sant men framkom inte av inlägget. När någon skriver att den tar in vatten när den ligger vid kaj så tar jag för givet att den ligger i plurret. Hade aldrig skrivit som jag skrev om jag visste att den låg på land. Hade förmodligen inte ens svarat då. Jag svarade inte på ditt inlägg, utan citerade TS inlägg. Dessutom trodde jag också att båten låg i sjön när du svarade och att den tagits upp igen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 867 Postad 4 April Tyvärr så tror jag (om det inte finns någon dokumentation att den är utbytt) att vinnaren är styrtappen. Har bytt många såna genom åren på mina båtar och andras. Självklart kan bälgarna vara slut men det ser man. Av någon sjuk anledning så monteras inte rostfri styrtapp från fabrik, finns såklart. Finns 2 sätt att byta den, skitjobbigt eller lätt. Jag använder Biltemas inspektionskamera till laptoppen och kollar på den via maskinrummet, extremt rostig = slut. Många byter bara den och tror att det är frid och fröjd, men bussningar och packbox skall bytas samtidigt. När @Nickson har lite mera information så kan vi hjälpa honom, går inte att gissa sig fram utan fakta. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SkeppOhoy 49 Postad 4 April 3 minuter sedan skrev Rascal: Jag svarade inte på ditt inlägg, utan citerade TS inlägg. Dessutom trodde jag också att båten låg i sjön när du svarade och att den tagits upp igen. Sorry missuppfattade ditt svar helt Rascal. My bad. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 39 Postad 5 April 2025-04-03 vid 19:28 skrev patrikflink: Finns många bovar, radar upp några till dig. Drivaxelbälg. Växelvajerbälg. Styrtapp. Sköld. Avsaknad av dyvikan eller otät. Något vattenintag (motorn, toalett ect). Hål i skrovet. Glöm inte ev vattentank 🙂 Jag letade som fasen efter vart vattnet i mitt kölsvin kom från. Efter mycket om och men så fann jag boven, en vattentank i aluminium som såg ut som ett såll på insidan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nickson 1 Postad 6 April Jag förstår att det inte är lätt att peka ut den riktiga boven i detta, behövde tips på vad jag ska kolla så är därför tacksam för engagemang och era tips! Dessutom kan det ju vara så att någon haft samma fel innan och då blir man mer spot on i felsökningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 619 Postad 6 April Regn kan också vara en källa. Om man bara tittar till båten då och då så ksn det vara svårt att lista ut att det varit regnskuren mellsn besöken som är boven. Tipset att smaka på vattnet brukar ofta nämnas i sånna här trådar. Om det inte är allt för skitigt/oljigt så är det ett bra tips. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nickson 1 Postad 25 Maj Uppdatering: Bälgarna är fräscha, det fanns inget vatten i drivknutsbälgen, växelbälg saknar klämman runt om i bakre ände, med lite kraft kan man skjuta den i sidled där. Klämma sitter på nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 66 Postad 26 Maj om den varit på land länge kan vatten i bälgen dunstat , titta efter rost/oxid på drivknutar- bälg . vid styrarmen - tappen , mer tydligt om salt sjövatten . det finns fler punkter,slang för hastighetsmätare mm mm oftast tappen , rostfri bra . tätningen ska sitta med fjädern uppåt! smörj allt B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 867 Postad 27 Maj 2025-04-05 vid 11:09 skrev Pirayan: Glöm inte ev vattentank 🙂 Jag letade som fasen efter vart vattnet i mitt kölsvin kom från. Efter mycket om och men så fann jag boven, en vattentank i aluminium som såg ut som ett såll på insidan. Just det, färskvattensystemet kan ju ha en och annan suspekt koppling eller förgrening. Om det finns en VV-beredare är det ofta läckor på varmvattensidan, då sällan plastslangarna tål värme och kryper under slangklämmorna. En läcka efter pentrypumpen gör ju så att pumpen startar i tid och otid. Om det läcker innan den pumpen, så ser du ju det på nivån i tanken. Jag brukar också rekommendera att smaka på vattnet, smakar det havsvatten, glykol, diesel, bensin, latrin eller ingenting…? Om septiktanken eller dess slangar skulle läcka känner du ju det på lukten… så lukta först! Med båten i sjön startar du motorn och kör den varm, sedan kollar du noga med hjälp av ficklampa och/eller inspektionskamara, som redan föreslagits och kollar alla slangar, pumparna, värmeväxlaren, oljekylaren, ev intercooler och sådana grejer om det läcker. Men om det nu läcker in sjövatten vid stillaliggande satsar även jag på styrtappen i sköden/drevet jag vet inte hur det ser ut på alphadreven men det är vanligt att det finns en eller två smörjnipplar där du kan trycka in en himla massa fett nu och under resten av säsongen, det brukar hjälpa. 2025-04-06 vid 07:26 skrev Nickson: Jag förstår att det inte är lätt att peka ut den riktiga boven i detta, behövde tips på vad jag ska kolla så är därför tacksam för engagemang och era tips! Dessutom kan det ju vara så att någon haft samma fel innan och då blir man mer spot on i felsökningen. Som redan sagts är styrtappen väldigt misstänkt, men det finns ju andra grejer också där det kan läcka. Bordsgeneomföringar till olika avlopp, tillopp eller till loggens paddelhjulsgivare, om du har en sådan. 2025-04-06 vid 13:14 skrev Boanjohan: Regn kan också vara en källa. Om man bara tittar till båten då och då så ksn det vara svårt att lista ut att det varit regnskuren mellsn besöken som är boven. Tipset att smaka på vattnet brukar ofta nämnas i sånna här trådar. Om det inte är allt för skitigt/oljigt så är det ett bra tips. Läckor i skrovet är illa, än värre om det läcker in nederbörd uppifrån… Men inläckt mängd förefaller vara för omfattande för att enbart vara regn eller stänkvatten. Men lukta först och smaka sedan försiktigt på vattnet, det brukar ge en bra ledtråd, iallafall om du navigerar i salt eller bräckt vatten. Strax innan avrustning och torrsättning förra hösten fann jag en lågviskös röd vätska längst ned i skrovet. Tänkte först att det kunde vara hydraulolja till styrningen eller drevlyften, men det var det inte, det luktande inte så, det vara en öppnad baginbox med rödvin som hade fått sin avtappningkran skadad och läckt någon halvliter. Nu har jag saltvatten i kölsvinet, styrtappen, ny fettspruta är redo och nyservad länspump med automatik. (Julas fettspruta är väldigt bra och lätt att ladda). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 66 Postad 27 Maj 7 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Just det, färskvattensystemet kan ju ha en och annan suspekt koppling eller förgrening. Om det finns en VV-beredare är det ofta läckor på varmvattensidan, då sällan plastslangarna tål värme och kryper under slangklämmorna. En läcka efter pentrypumpen gör ju så att pumpen startar i tid och otid. Om det läcker innan den pumpen, så ser du ju det på nivån i tanken. Jag brukar också rekommendera att smaka på vattnet, smakar det havsvatten, glykol, diesel, bensin, latrin eller ingenting…? Om septiktanken eller dess slangar skulle läcka känner du ju det på lukten… så lukta först! Med båten i sjön startar du motorn och kör den varm, sedan kollar du noga med hjälp av ficklampa och/eller inspektionskamara, som redan föreslagits och kollar alla slangar, pumparna, värmeväxlaren, oljekylaren, ev intercooler och sådana grejer om det läcker. Men om det nu läcker in sjövatten vid stillaliggande satsar även jag på styrtappen i sköden/drevet jag vet inte hur det ser ut på alphadreven men det är vanligt att det finns en eller två smörjnipplar där du kan trycka in en himla massa fett nu och under resten av säsongen, det brukar hjälpa. Som redan sagts är styrtappen väldigt misstänkt, men det finns ju andra grejer också där det kan läcka. Bordsgeneomföringar till olika avlopp, tillopp eller till loggens paddelhjulsgivare, om du har en sådan. Läckor i skrovet är illa, än värre om det läcker in nederbörd uppifrån… Men inläckt mängd förefaller vara för omfattande för att enbart vara regn eller stänkvatten. Men lukta först och smaka sedan försiktigt på vattnet, det brukar ge en bra ledtråd, iallafall om du navigerar i salt eller bräckt vatten. Strax innan avrustning och torrsättning förra hösten fann jag en lågviskös röd vätska längst ned i skrovet. Tänkte först att det kunde vara hydraulolja till styrningen eller drevlyften, men det var det inte, det luktande inte så, det vara en öppnad baginbox med rödvin som hade fått sin avtappningkran skadad och läckt någon halvliter. Nu har jag saltvatten i kölsvinet, styrtappen, ny fettspruta är redo och nyservad länspump med automatik. (Julas fettspruta är väldigt bra och lätt att ladda). läser ovan som att ts bör kontrollera skillnad på problemet når båten ligger i sjön vs på land, (inte inomhus ) med/utan bunkrat B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser