Gå till innehåll
tisdag 30 april 2024
johan_sjobjorn

EU trailer 750 615kg lastvikt?

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Jag tittar på att införskaffa en båt som väger in på 612kg med motor. Eventuellt tillkommer lite vikt för batteri, bensin etc. 

 

Båten skall ligga på trailer och jag kommer till 99% använda den för sjösättning på klubben. Dock skulle det vara trevligt att kunna ta den med sig ibland, d.v.s. några enskaka resor per år. 

 

Med bilen får jag dra 750 EU trailer (obromsad) alternativt totalvikt 880 kg med B-kort.

 

Den EU trailer med 750 kg i totalvikt som jag hittar som får lasta mest är 600kg, d..v.s jag är några kilo kort.

https://www.lastexperten.se/sv/articles/2.411.37052/tiki-tiki-bs1000-rb

 

Jag undrar om någon här har kolla på någon firma som bygger "lättviktstrailers tex. i alumimium som gör att lastvikten medgör att jag kan köra båten lagligt i 80km, ? M.a.o en EU trailer med totalvikt på 750 kg som får lasta.

 

Annars är alternativet att köpa ett bromast ekipage med max 890kg i totalvikt men det kostar det dubbla, ska skattas etc.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kom på en sak själv, tar jag ur batteriet, tar bort drevet på motorn, samt ser till att båten/tanken är tom borde jag kunna komma ner till 600kg (kanske)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

kom på en sak själv, tar jag ur batteriet, tar bort drevet på motorn, samt ser till att båten/tanken är tom borde jag kunna komma ner till 600kg (kanske)

Det låter väldigt omständigt att hålla på med? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

kom på en sak själv, tar jag ur batteriet, tar bort drevet på motorn, samt ser till att båten/tanken är tom borde jag kunna komma ner till 600kg (kanske)

Alla sätt är bra förutom dom dåliga.

Skulle nästan vilja påstå att det förslaget gränsar till dom dåliga.

Om jag skulle välja så skulle jag köpa en bromsad trailer dom är så mycket bättre i hållbarhet och stabilitet vad jag upplevt iaf.

Men tyvärr så kostar det mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteri, bensin, bensindunk?, ankare, tampar, vatten i kölsvinet och allt annat du har i båten är knappt "lite vikt". Du kommer uppemot 700 kg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev johan_sjobjorn:

Hejsan,

 

Jag tittar på att införskaffa en båt som väger in på 612kg med motor. Eventuellt tillkommer lite vikt för batteri, bensin etc. 

 

Båten skall ligga på trailer och jag kommer till 99% använda den för sjösättning på klubben. Dock skulle det vara trevligt att kunna ta den med sig ibland, d.v.s. några enskaka resor per år. 

 

Med bilen får jag dra 750 EU trailer (obromsad) alternativt totalvikt 880 kg med B-kort.

 

Den EU trailer med 750 kg i totalvikt som jag hittar som får lasta mest är 600kg, d..v.s jag är några kilo kort.

https://www.lastexperten.se/sv/articles/2.411.37052/tiki-tiki-bs1000-rb

 

Jag undrar om någon här har kolla på någon firma som bygger "lättviktstrailers tex. i alumimium som gör att lastvikten medgör att jag kan köra båten lagligt i 80km, ? M.a.o en EU trailer med totalvikt på 750 kg som får lasta.

 

Annars är alternativet att köpa ett bromast ekipage med max 890kg i totalvikt men det kostar det dubbla, ska skattas etc.

 

 

Är det verklig mätt vikt på båt och motor eller är det broschyrvikt? Om det är det sistnämnda så kan du säkert addera några kilo till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. 880 kg på b-kort, då blir det olovliga körning om släpet har totalvikt 890 kg. 

Tips, kolla om utökad b-behlrigjet hjälper dig, kod B96. Då får bil och släpa sammanlagda totalvikter uppgå till 4250 kg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev ett skrivfel tidigare, menade såklart 880kg som max totalvikt på bromsat släp. Det kan jag alltså köra med lagligt.

 

Ja, det är broschyrvikter det handlar om.

 

När det gäller att ta bort drevet och batteri så är det såklart mer omständigt att göra på det sättet jämfört med att slippa. 
 

Men vi pratar om 2-3 sända resor max under en säsong. All annan användning är bara

i och upptagning på klubben (båten står alltså på klubben). Drevet kommer jag ändå ta av när båten skal stå en längre tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Blev ett skrivfel tidigare, menade såklart 880kg som max totalvikt på bromsat släp. Det kan jag alltså köra med lagligt.

 

Ja, det är broschyrvikter det handlar om.

 

När det gäller att ta bort drevet och batteri så är det såklart mer omständigt att göra på det sättet jämfört med att slippa. 
 

Men vi pratar om 2-3 sända resor max under en säsong. All annan användning är bara

i och upptagning på klubben (båten står alltså på klubben). Drevet kommer jag ändå ta av när båten skal stå en längre tid.

Drar du ett släp vars totalvikt ligger inom vad du får dra så är det ok. Väger sedan ekipaget mer än det får så blir det överlast och böter i en stigande skala beroende på hur många procent av totalvikten överlasten är. Blir det för många procent ryker körkortet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Vem kollar? Jag menar, vad är den reella risken att Farbror Blå stannar dig, och de facto väger ekipaget? Stannar de dig, så säger du att båten väger 585 kg, motorn 75, batteri och bensin 30? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Marina16GT:

 

 

Vem kollar? Jag menar, vad är den reella risken att Farbror Blå stannar dig, och de facto väger ekipaget? Stannar de dig, så säger du att båten väger 585 kg, motorn 75, batteri och bensin 30? 

Det är no ganska liten sannolikhet att det skulle hända, men det betyder ju inte att man bör köra med överlast.

Värre är ju om man skulle råka bli inblandad i någon form av trafikolycka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte problemet med att köpa en ordentlig bromsad kärra. Förutom inköpspriset så klart.

 

Skatten är 360 kr om året, eller 30 kr i månaden ifall man bara har den påställd under sommarmånaderna. Sen tillkommer det en registerhållningsavgift på 62 kr om året men den måste man betala även ifall man har en skattefri kärra.

 

I det här fallet hade jag antingen köpt en oregisterad båtupptagningsvagn och aldrig lämnat båtklubbens område med den, eller accepterat att båten är ungefär 100 kg för tung och köpt en bromsad kärra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Marina16GT:

 

 

Vem kollar? Jag menar, vad är den reella risken att Farbror Blå stannar dig, och de facto väger ekipaget? Stannar de dig, så säger du att båten väger 585 kg, motorn 75, batteri och bensin 30? 

Och det skall de tro på:😀

Så mycket som skrivs här på detta forum om att köra med överlast, så blir polisen påmind om att båttransporter skall vi väga.

Lättförtjänta pengar till statskassan.😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev No_jah:

Det är no ganska liten sannolikhet att det skulle hända, men det betyder ju inte att man bör köra med överlast.

Värre är ju om man skulle råka bli inblandad i någon form av trafikolycka.

Ja precis, det är just därför jag vill ha dokumentation på att jag ligger inom gränserna. Vid eventuell olycka så kommer försäkringsbolag troligen se vikterna som tillverkarna uppger.

 

Ang. Köp av bromsad kärra

Det är dyrare som nämnas men jag har inte hittat värst många med totalvikt på 880kg eller däromkring. De flesta börjar på 1000kg vilket jag inte får dra med b kort på min tjänstebil. Det går att köpa ett 1000kg släp och sen regga om det till lägre totalvikt men det kostar några tusenlappar extra. 
 

Vi får se hur det blir.

 

Tittar nu även på en annan båt och då är bromsat samt uppgradering av körkort enda alternativet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för bil du har som bara får dra 880 kg bromsat men ändå får dra 750 kg obromsat? De här vikterna brukar hänga ihop. *nyfiken*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev johan_sjobjorn:

Ja precis, det är just därför jag vill ha dokumentation på att jag ligger inom gränserna. Vid eventuell olycka så kommer försäkringsbolag troligen se vikterna som tillverkarna uppger.

 

Ang. Köp av bromsad kärra

Det är dyrare som nämnas men jag har inte hittat värst många med totalvikt på 880kg eller däromkring. De flesta börjar på 1000kg vilket jag inte får dra med b kort på min tjänstebil. Det går att köpa ett 1000kg släp och sen regga om det till lägre totalvikt men det kostar några tusenlappar extra. 
 

Vi får se hur det blir.

 

Tittar nu även på en annan båt och då är bromsat samt uppgradering av körkort enda alternativet.

Det är ganska enkelt att skaffa utökad behörighet för b-kort. Kallas b96. Kolla upp det, det löser nog ditt problem..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kalle-Anka:

Vad är det för bil du har som bara får dra 880 kg bromsat men ändå får dra 750 kg obromsat? De här vikterna brukar hänga ihop. *nyfiken*

På vilket sätt brukar de hänga ihop. Ju större och tyngre bil dessto mindre får man dra med vanlig behörighet, medans EU-släpet begränsas om man har en liten bil. Om man nu inte har en riktigt tung bil så att de båda vikterna blir samma. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev M__G:

Det är ganska enkelt att skaffa utökad behörighet för b-kort. Kallas b96. Kolla upp det, det löser nog ditt problem..

Jag tog ett B96-kort för ett par år sedan. Jag tog en körlektion för då kunde jag hyra uppkörningssläpet via körskolan. Totalkostnaden blev ett par tusenlappar. Väl investerade pengar jämfört med att köra upp som privatist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev excel319:

På vilket sätt brukar de hänga ihop. Ju större och tyngre bil dessto mindre får man dra med vanlig behörighet, medans EU-släpet begränsas om man har en liten bil. Om man nu inte har en riktigt tung bil så att de båda vikterna blir samma. 

Bilen Volvo V90 t6 recharge får dra 890 kg bromsat eller 750kg obromsat med b-kort. Alternativt upp till ca 1600 kg bromsat med utökad behörighet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Kalle-Anka:

Vad är det för bil du har som bara får dra 880 kg bromsat men ändå får dra 750 kg obromsat? De här vikterna brukar hänga ihop. *nyfiken*

Varför skulle de hänga ihop, 750 kg är max för obromsat (aka EU-släp)?

Jag har 2500 kg resp 750 kg som gränser på min bil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Kane:

Varför skulle de hänga ihop, 750 kg är max för obromsat (aka EU-släp)?

Jag har 2500 kg resp 750 kg som gränser på min bil.

Jag tänkte fel när jag läste tråden och trodde att bilens max släpvagnsvikt var 880 kg. Inte att begränsningen var vad du får dra p.g.a. reglerna för B körkort.

 

Jag har en Volkswagen Golf och den bilen har max släpvagnsvikt 1600 kg. Alltså får jag dra ett obromsat släp med totalvikt 750 kg.

 

Men biltillverkaren har själva lagt in en begränsning att släpets bruttovikt inte får överstiga 710 kg ifall jag vill köra släpet i 80 km/h. Jag får fortfarande dra ett obromsat släp med en bruttovikt som överstiger 710 kg, men då får jag bara köra i 40 km/h.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
56 minuter sedan skrev Kalle-Anka:

Jag tänkte fel när jag läste tråden och trodde att bilens max släpvagnsvikt var 880 kg. Inte att begränsningen var vad du får dra p.g.a. reglerna för B körkort.

 

Jag har en Volkswagen Golf och den bilen har max släpvagnsvikt 1600 kg. Alltså får jag dra ett obromsat släp med totalvikt 750 kg.

 

Men biltillverkaren har själva lagt in en begränsning att släpets bruttovikt inte får överstiga 710 kg ifall jag vill köra släpet i 80 km/h. Jag får fortfarande dra ett obromsat släp med en bruttovikt som överstiger 710 kg, men då får jag bara köra i 40 km/h.

Att du får dra 1600 kg bromsat innebär inte per automatik att du får dra 750 kg obromsat. Ett obromsat släpp får inte ha en totalvikt som överskrider 50% av bilens tjänstevikt, om man vill köra i 80 km/h. Överskrider du 50% av tjänstevikten får du bara köra 40 km/h, men 750 kg kärra får du alltid dra om inte biltillverkaren lagt in en gräns och den är i så fall på bruttovikten. 

Redigerad av excel319

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-04-19 vid 18:21 skrev excel319:

Att du får dra 1600 kg bromsat innebär inte per automatik att du får dra 750 kg obromsat. Ett obromsat släpp får inte ha en totalvikt som överskrider 50% av bilens tjänstevikt, om man vill köra i 80 km/h. Överskrider du 50% av tjänstevikten får du bara köra 40 km/h, men 750 kg kärra får du alltid dra om inte biltillverkaren lagt in en gräns och den är i så fall på bruttovikten. 

Hej, tack. De uppgifter jag lämnade gällde nuvarande bil. 

 

Nu blir det nog så att jag kommer skaffa en något större båt så det blir antigen en bromsad 1300 kärra (+ skaffa behörighet) eller en LGF kärra som fixar vikten. Obromsad EU trailer är alltså inte längre relevant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...