Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
MrMe

Regler hos olika båtklubbar i Mälaren?

Rekommendera Poster

Hej alla,

 

Först och främst - jag vill inte att detta ska bli ytterligare en "rättshaveristtråd" om olika typer av bottenfärger och dess förtjänster och brister. Sådana trådar finns det redan.

 

Jag har istället en fråga hur det ser ut på olika båtklubbar i Mälaren? Min båt har förhöjda värden av koppar men inte av tenn. D.v.s. den har färg som är godkänd för Östersjön men jag får inte måla med den färgen om jag ligger i Mälaren vilket är sunt och bra. Så vitt jag förstått finns det dock inget förbud att använda båten i Mälaren även om det säkert finns folk som kan komma att påtala moraliska eller etiska aspekter men låt oss strunta i sådana just nu.

 

På "min" båtklubb har man beslutat att från och med säsongen 2025 får inga båtar med biocider sjösättas. Klubben är fri att instifta vilka regler som helst även om jag naturligtvis inte är superförtjust i just denna regel 🙂 Men hur ser det ut? Vilka alternativ finns det? Hur ser det ut på båtklubbarna runt om i Mälaren? Har alla totalförbud eller finns det "grader i helvetet" att man t.ex. får sjösätta men inte högtryckstvätta? Jag har alltså inte på något sätt för avsikt att måla med kopparfärg men vill gärna skjuta upp en sanering av båtbotten till den dag jag själv tycker det är dags att uppdatera båtbotten.

 

För mig personligen handlar det bara delvis om de 40-50.000 en sanering skulle kosta. Ett större problem är väl snarare framöver då jag har den dåliga ovanan att byta båt var 3-5 år och marknaden blir ganska begränsad om jag bara ska leta båtar som råkar ligga i Mälaren. På samma sätt kommer min nysanerade båt med stor sannolikhet målas med koppar om nästa ägare råkar bo 50km från mig och därmed ska ha båten i Östersjön...

 

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stor båt har du? Att skrapa vår 31-fotare till 80-85 procent tog väl 8-10 timmar, uppdelat på flera arbetspass och personer. Skrapa, skyddsutrustning och så kostade nån tusenlapp. 40-50 tusen för en sanering, då låter det som en enorm båt. 60-70 fot kanske?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Hur stor båt har du? Att skrapa vår 31-fotare till 80-85 procent tog väl 8-10 timmar, uppdelat på flera arbetspass och personer. Skrapa, skyddsutrustning och så kostade nån tusenlapp. 40-50 tusen för en sanering, då låter det som en enorm båt. 60-70 fot kanske?

 

Hej!

 

Absolut kan man göra detta själv - det pris jag tog som exempel var för att leja arbetet. Dock är det ganska mycket svårare att göra detta på en 35-fots motorbåt som ligger på en "float-on-trailer" än på en segelbåt. 

 

Min fråga just nu är alltså inte hur jag ska sanera botten utan en ren "omvärldsbevakning" till vad jag har för alternativ till att göra det. 

 

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Överlag är det nog hårdare ju närmare Södermalm båtklubben ligger i Mälaren. 

Men hur som, det är ju ett säljargument att båten är biocid-fri. Det är ju ett tråkigt jobb som skrämmer många, framförallt motorbåtsägare kanske om jag nu ska raljera vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

4 timmar sedan skrev MrMe:

Först och främst - jag vill inte att detta ska bli ytterligare en "rättshaveristtråd"

Ibland kan jag uppskatta att bo vid Öresund. Bara ibland.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Dany_ms:

 

Ibland kan jag uppskatta att bo vid Öresund. Bara ibland.

Det är lugnt. Trots den påstådda egenskapen "rättshaverist" har jag inget att tillägga.

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många klubbar arrenderar marken, t.ex. av kommunen eller annan markägare. Om det inte är med i avtalet att den som arrenderar är ansvarig för att lämna marken "giftfri" så är det markägaren som får stå för de eventuella kostnaderna som gifter i marken i framtiden  kan innebära. Så vissa klubbar som arrenderar av kommunen har då kommunen som markägare i avtalet reglerat att biocidfärger inte får förekomma, i tillägg till andra miljöfarliga saker.
 

Störst chans du har är nog att hitta en klubb som äger sin mark och som skiter i risken för framtida kostnader för gifter i marken, eller hitta en klubb som arrenderar av en markägare som inte heller bryr sig om det. Jag killgissar att de flesta kommuner som arrenderar ut mark till båtklubbar (och annan verksamhet) har rätt stränga miljövillkor för att förebygga framtida kommunala kostnader för sanering, vilket ofta då blir när man vill bygga bostäder på marken.

 

Som exempel har Sthlm sagt att statens arrende av Bromma flygplats inte kommer förlängas, vilket innebär att staten genom Swedavia ska återlämna marken sanerad och återställd senast 2038. En båtklubb är nog rädd för sådana kostnader och ställer därför egna krav för att minimera tillförsel av gifter till marken, om markägaren i avtalet inte redan reglerat det.

 

Tyvärr har jag ingen kunskap om vilka klubbar i Mälaren som inte arrenderar av en kommun (som jag garanterat tror har stränga villkor).
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Mellgard:

Det konstiga verkar finnas inom Svenska Båtunionen.  

 

IMG_3737.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som jag har förstått det så har dessa kommuner inom Stockholms län bestämt att koppar och andra biocider ska vara borta från båtbottnarna redan nu oavsett om de ligger på kommunal mark, privat mark eller vid egen brygga.

  • Ekerö
  • Huddinge
  • Järfälla,
  • Solna
  • Stockholm
  • Sundbyberg
  • Södertälje
  • Upplands-Bro

Botkyrka, Sigtuna och Upplands Väsby jobbar på, men utan slutdatum.

Sedan vet jag inte hur det ser ut längre västerut i Mälaren.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 timmar sedan skrev Boanjohan:

Tyvärr har jag ingen kunskap om vilka klubbar i Mälaren som inte arrenderar av en kommun (som jag garanterat tror har stränga villkor).

Jag får rätta mig själv. I Mälaren är det inte tillåtet med biocidfärg, eller rättare sagt så finns det ingen biocidfärg som är godkänd för insjöar och Bottenviken, så det är ett indirekt förbud.

 

Så i Mälaren så spelar det egentligen ingen roll vem markägaren är, men jag förstår att du menar om någon känner till en båtklubb som inte bryr sig om att kolla hur medlemmarnas båtar ser ut. Dock har ju båtklubbar ansvar för verksamheten inom klubben och därmed ansvariga för medlemmarnas utsläpp i mark och sjö inom klubbområdet. Därav är det få klubbar som inte bryr sig om vad medlemmarnas båtar är målade med etc och de blir färre för varje år som går.

Kommunerna har också blivit bättre på att ta/nyttja sitt tillsynsansvar.

 

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De juridiska reglerna om målning av biocidfärg är knutna till båtens huvudsakliga förtöjningsplats, dvs om man har vinterplats i Mälaren och sjösätter för att mer eller mindre omedelbart flytta båten till förtöjning i Östersjön så är Östersjöfärg OK juridiskt. Däremot är det ju som sagt många båtklubbar som har hårdare regler än så, av olika anledningar, och ofta är det nog markägaren som ställer krav som beskrivs ovan.

 

Vi har haft vinterplats i Uppsala (men sommarplats i Norrtälje) fram till och med denna säsong och där har båtklubben (ESK) inte lagt sig i bottenfärgsfrågan alls hittills; det är upp till båtägaren att se till att följa reglerna. När det gällde tvätt av båtbotten på land vill jag minnas att kommunen hade något dokument där man ansåg att just när det gällde högtryckstvättning på land så skulle botten få räknas som giftfri efter två säsonger i vattnet förutsatt att ingen ny giftfärg lagts på. Vi har ändå varit rätt restriktiva med bottenfärg och mest bättringsmålat med kraftigt förtunnad Östersjöfärg och det har funkat bra.

 

Nu kommer vi ha både sommar- och vinterplats i Stockholm, i Saltsjön, och där tillåter båtklubben visserligen biocidfärg än så länge men har en skrivning i miljöpolicyn om att biocidfri färg rekommenderas, bland annat på grund av just markföroreningsfrågan där kommunen ligger på rätt mycket. Båt målad med biocidfärg får inte bottentvättas på land eftersom klubben saknar spolplatta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev kblomster:

Båt målad med biocidfärg får inte bottentvättas på land eftersom klubben saknar spolplatta.

Och de får väl inte tvättas i vattnet heller, dels av rent juridiska skäl och av samma anledning så finns det väl ingen båtbottentvätt som tillåter tvätt av botten målad med biocidfärg (rätta mig om jag har fel, men jag tror i alla fall inte någon av de i Sthlms området tillåter biocider vad jag vet).
Så hur gör man om man har biocidfärg och ligger på en klubb som saknar spolplatta🤔🤫🫢

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Boanjohan:

Och de får väl inte tvättas i vattnet heller, dels av rent juridiska skäl och av samma anledning så finns det väl ingen båtbottentvätt som tillåter tvätt av botten målad med biocidfärg (rätta mig om jag har fel, men jag tror i alla fall inte någon av de i Sthlms området tillåter biocider vad jag vet).
Så hur gör man om man har biocidfärg och ligger på en klubb som saknar spolplatta🤔🤫🫢

Förlåt, skulle stå "får inte högtryckstvättas på land". Miljöpolicyn skriver att om man behöver tvätta botten målad med biocidfärg på land så lägger man presenning under båten, tvättar med hink och svamp och samlar upp spillvattnet som sedan lämnas i därför avsett kärl i miljöstugan. Lite omständigt men hanterbart i alla fall, tycker jag. Båtbottentvätt i vattnet tycker jag väl inte behövs om man har biocidfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-03-08 vid 12:29 skrev Mackey:

Som jag har förstått det så har dessa kommuner inom Stockholms län bestämt att koppar och andra biocider ska vara borta från båtbottnarna redan nu oavsett om de ligger på kommunal mark, privat mark eller vid egen brygga.

  • Ekerö
  • Huddinge
  • Järfälla,
  • Solna
  • Stockholm
  • Sundbyberg
  • Södertälje
  • Upplands-Bro

Botkyrka, Sigtuna och Upplands Väsby jobbar på, men utan slutdatum.

Sedan vet jag inte hur det ser ut längre västerut i Mälaren.


Hänvisade till texten i detta inlägg och mailade under rubrik "Förordning om båtbottenfärger" nedanstående till Funktion.Batklubb.miljoforvaltningen@stockholm.se  

 

"Förmodar att det i Stockholm finns en förordning om detta utfärdad av kommunfullmäktige eller kommunstyrelsen. 

Måste även övermålade kopparföreningar (primärt kopparoxider) i gamla underliggande färglager avlägsnas?  

Beställer härmed information om nämnda förordning." 

 

Svaret löd 

"Användning av båtbottenfärger som innehåller biocider regleras både genom miljöbalken och EU:s biocidförordning. Enligt 29 kap 3 § 20 p miljöbalken är det straffbart att använda en biocidprodukt utan att följa de bestämmelser och villkor som följer av märkningen. För mer information se under stödmaterial på hemsidan Regler för båtklubbar - Stockholms stad (tillstand.stockholm).  Där finns dokument om regelverk rörande båtbottenfärger, spärrfärger samt miljöförvaltningens rådgivande referensvärden för utfasning av biocidfärger.

 

Kemikalieinspektionen (KEMI) beslutar om användningsvillkor, såsom i vilka vatten en godkänd antifoulingprodukt får användas. Till exempel gäller olika krav för användning av båtbottenfärger på östkusten och västkusten. För båtar som i huvudsak används i Bottniska viken, norr om Örskär, och i sötvatten finns det inga godkända antifoulingprodukter. Där får man bara använda så kallade fysikaliskt verkande färger som inte kräver godkännande. För mer information se Regler för båtbottenfärger - Kemikalieinspektionen

 

Båtar med ostkustfärg eller västkustfärg är inte tillåtna att vistas i insjövatten, exempelvis Mälaren, förutom tillfällig vistelse vid gästhamn, allmän brygga, varv eller liknande. Miljöförvaltningen anser att tillfällig vistelse kan vara en till ett par dagar.

 

Båtklubbar, fritidsbåtshamnar och varvsföreningar behöver upprätta skriftlig utfasningsplan av vilken det framgår olika åtgärder för att totalt fasa ut otillåtna färger.

 

För att ta del av information och gällande regler för båtklubbar kan ni besöka: tillstand.stockholm/batklubbar/

Tips och råd för ett hållbart båtliv hittar ni på hållbart.stockholm/båtliv "

 

Med stöd av miljöbalkens skälighetsregel kan jag inte se något behov för båtklubbar, fritidsbåtshamnar och varvsföreningar att upprätta utfasningsplan för att totalt fasa ut tidigare tillåtna och senare övermålade färger. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Mellgard:

Båtar med ostkustfärg eller västkustfärg är inte tillåtna att vistas i insjövatten, exempelvis Mälaren, förutom tillfällig vistelse vid gästhamn, allmän brygga, varv eller liknande. Miljöförvaltningen anser att tillfällig vistelse kan vara en till ett par dagar.

"en till ett par dagar"

 

Det måste bli ett väldigt snabbt besök i Mälaren då om man ska hinna ut inom "ett par dagar". Göta kanal är tydligen bara att glömma om man har västkustfärg eller ostkustfärg på båtbotten. Det tar ju avsevärt mycket längre tid än ett par dagar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Eld-:

Det måste bli ett väldigt snabbt besök i Mälaren då om man ska hinna ut inom "ett par dagar". Göta kanal är tydligen bara att glömma om man har västkustfärg eller ostkustfärg på båtbotten. Det tar ju avsevärt mycket längre tid än ett par dagar

Jo, men det är ju inte tillfällig vistelse ett par dagar i sjön eller kanalsystemet som avses, utan tiden man stannar vid "gästhamn, allmän brygga, varv eller liknande". Alltså att man är på tillfälligt besök och bara stannar max ett par dagar vid de olika ställena, inte sommarförtöjer t ex.

 

Var det inte alldeles uppenbart ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev IngemarE:

Jo, men det är ju inte tillfällig vistelse ett par dagar i sjön eller kanalsystemet som avses, utan tiden man stannar vid "gästhamn, allmän brygga, varv eller liknande". Alltså att man är på tillfälligt besök och bara stannar max ett par dagar vid de olika ställena, inte sommarförtöjer t ex.

 

Var det inte alldeles uppenbart ?

Jag förstår att det antagligen är det de menar men det är illa skrivet. Dessutom gissar jag att deras uppfattning inte skulle hålla för en rättslig prövning om det nu någonsin skulle komma dit när någon med västkustfärg av någon anledning blir liggande en vecka eller två. (Eller kanske till och med en månad eller två pga något haveri.)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...