Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
MattiasC80

Fetta in propelleraxel Nimbus 26

Rekommendera Poster

Jag har skaffat en Nimbus26 som stått på land i tre säsonger. Tänker göra ett försök fetta in propelleraxen innan sjösättning men har aldrig gjort detta förut. Någon som har koll på hur jag ska gå tillväga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du menar själva axeln så är den lagringen vattensmord och skall inte fettas in. Lagringen (Cutlesslagret) skall ha möjlighet till vattencirkulation och vanligen finns ett eller flera hål nära dess framkant som inte får sättas igen av bottenfärg t ex.

 

Däremot har du en propelleraxeltätning på insidan av båten, alltså en del som ser till att vattnet hålls utanför. Denna kan vara av olika typ - oljesmord eller fettsmord med "riktiga" packboxar/flänstätningar eller talgsnöre. Eller tätad på annat sätt och vattensmord/kyld (VP "black jack", PSS m.fl).

 

Så frågan är vad du menar med "fetta in propelleraxeln".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är original axelgenomföring siter tätningen ihop med stävlagret. Då går det inte att smörja med mindre att stävlagret demonteras. Det sitter två radialtätningar i stävlagret. Det bästa är att demontera stävlagret och byta tätningarna. Då måste propellern tas bort, och stävlagret demonteras genom att skruva bort två skruvar.

  • Gilla 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste nog hålla isär funktion och utförande på yttre och inre stävlager om man skall få det tydligt för en ny båtägare.

"MattiasC80" bör nog fixa bilder för att få bra svar eftersom det finns några olika utföranden som påpekats ovan.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 timmar sedan skrev Rollen:

Om det är original axelgenomföring siter tätningen ihop med stävlagret. Då går det inte att smörja med mindre att stävlagret demonteras. Det sitter två radialtätningar i stävlagret. Det bästa är att demontera stävlagret och byta tätningarna. Då måste propellern tas bort, och stävlagret demonteras genom att skruva bort två skruvar.

Stävlagrens kylvattenhål kan ju vara igensatta av gammalfärg och havstulpaner,  så det är en bra idé att kolla dessa.

Det är två stora maskinskruv, M8 eller M10 som håller stävlagret, se till att dessa verkligen drar i plasten.

Jag hade en ”Black Jack” i min Nombus, den var originalmonterad. Den krävde inget underhåll, men man skall trycka i hop den med en polygriptång eller liknande, då man sjösatt, så att det kommer läcker in några ml vatten så att den smörjs (med vatten). Inget fett!

Black Jack blir aldrig 100% tät, och det skall den nog inte heller vara.

Det finns ingen anledning att dra ut propelleraxeln, och om du nu absolut skall göra det så måste du ta bort rodret.

Och för att ta bort rodret måste du antingen hissa upp båten, eller gräva ett hål under rodret, då hjärtstocken är relativt lång.

 

Sedan skall du ju kolla hjärtstockstätningen högst upp på roderhylsan, där kan det läcka några droppar, om man skruvar åt denna (med en jättestor skiftnyckel) så kan man stoppa det läckaget. Om det inte hjälper måste man byta en fläta som är indränkt i fårtalj som sitter i den tätningen, numera är det nog något syntetiskt eller mineralt fett som dessa flätor är indränkta i. Teoretiskt går det att byta denna när båten ligger i sjön, jag gjorde det på min båt, men det är inget jag rekommenderar. Så det är lika bra att kolla den detaljen innan sjösättningen.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MattiasC80 Välkommen till maringuiden.

Problemet är att vi inte vet vad du menar,oftast behöver du inte göra något över huvud taget.Förstår att svaren hittills bara gör dig förvirrad,lite mer uppgifter så försöker vi hjälpa. 

Kan du ta ett par bilder och frågor på vad du undrar om så kommer du att få relevanta svar.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Ronnienr10:

MattiasC80 Välkommen till maringuiden.

Problemet är att vi inte vet vad du menar,oftast behöver du inte göra något över huvud taget.Förstår att svaren hittills bara gör dig förvirrad,lite mer uppgifter så försöker vi hjälpa. 

Kan du ta ett par bilder och frågor på vad du undrar om så kommer du att få relevanta svar.Ronnie

@MattiasC80

Om du fotograferar den innersta delen av propelleraxeln, inne i båten, och lägger upp bilden här, så berättar vi vad du har för axel och hur den skall underhållas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Ronnienr10:

MattiasC80 Välkommen till maringuiden.

Problemet är att vi inte vet vad du menar,oftast behöver du inte göra något över huvud taget.Förstår att svaren hittills bara gör dig förvirrad,lite mer uppgifter så försöker vi hjälpa. 

Kan du ta ett par bilder och frågor på vad du undrar om så kommer du att få relevanta svar.Ronnie

Det märkliga är ju att man lägger in en fråga och sen inte går in på forumet för att kolla om nån har svarat. TS har inte visat sig sen i fredags.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kanske redan sjösatt eller sålt båten...

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så har han ett liv som inte inkluderar konstant bevakning av Maringuiden😉

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-02-16 vid 16:48 skrev IngemarE:

Om du menar själva axeln så är den lagringen vattensmord och skall inte fettas in. Lagringen (Cutlesslagret) skall ha möjlighet till vattencirkulation och vanligen finns ett eller flera hål nära dess framkant som inte får sättas igen av bottenfärg t ex.

 

Däremot har du en propelleraxeltätning på insidan av båten, alltså en del som ser till att vattnet hålls utanför. Denna kan vara av olika typ - oljesmord eller fettsmord med "riktiga" packboxar/flänstätningar eller talgsnöre. Eller tätad på annat sätt och vattensmord/kyld (VP "black jack", PSS m.fl).

 

Så frågan är vad du menar med "fetta in propelleraxeln".

Aha okej. Nej jag kan inte se någon tätning eller bälg på insidan. Dock sitter den så pass svåråtkomligt så att man inte kan se hela axeln. Hade en annan båt tidigare (Folkparca) där det satt som en gummibälg på insidan som man behövde trycka in lite fett i då och då. Men då är det en annan lösning på denna 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Ronnienr10:

MattiasC80 Välkommen till maringuiden.

Problemet är att vi inte vet vad du menar,oftast behöver du inte göra något över huvud taget.Förstår att svaren hittills bara gör dig förvirrad,lite mer uppgifter så försöker vi hjälpa. 

Kan du ta ett par bilder och frågor på vad du undrar om så kommer du att få relevanta svar.Ronnie

Tack. Jag har försökt kolla under dagen men axeln sitter väldigt svårt till att fota. Dock är det nog som några skriver att det inte är något som ska fettas in. Hade en annan variant på min tidigare båt där det satt som en gummibälg runt axeln som man skulle trycka in lite fett i. Någon sådan gummibälg kan jag inte se på denna. Jag ska försöka fota i morgon och förklara mer. Det kanske inte är något jag behöver göra och jag vet ju inte om det läcker. Vill mest vara på den säkra sidan då den har stått på land i några år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Rascal:

Det märkliga är ju att man lägger in en fråga och sen inte går in på forumet för att kolla om nån har svarat. TS har inte visat sig sen i fredags.

Har lagt mkt tid på att slipa trä i helgen. Långa dagar 😊

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är supersvårt att få till bra bilder. Hoppas att detta kan förklara lite grann i alla fall. Axeln fäster in i motorn och piper sedan iväg under durken i akterruffen. Det finns ingen lucka att lyfta på där för att se axeln så den enda lilla biten som syns är den på bilden. Känns inte som att den är av en konstruktion som ska fettas inifrån då man i så fall måste bryta upp inredningen i akterruffen vilket verkar vara vansinnigt ogenomtänkt. Så i bästa fall kanske jag kan släppa detta och gå vidare med annan renovering. Vad tror ni?

IMG_20240219_125813694.jpg

IMG_20240219_125921263.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bör vara en borttagbar lucka över propelleraxeln som du kommer åt under kojen i akteruffen, så var det på min 26:a. Då kommer du åt "Black Jacken" som jag tror du har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan det vara samma - ganska udda - lösning på din Nimbus 26 som nämns om i denna tråd ?  Att yttre lagret/stävlagret också är tätningen:

https://www.maringuiden.se/forum/topic/82358-läcka-vid-stävlager/

 

Skulle i så fall förklara varför du inte har någon lucka och heller (troligen) inget att inspektera mellan backslagsflänsen och yttre lagret.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej MattiasC80

Bra med bilden. Den ser preecis ut som den jag har på min Fingal. Med en skillnad. Det går ett kopparrör därifrån fram till "motorummet" .Där har jag en smörjnippel. Jag använder en liten fettspruta med PTFT eller vad det nu heter, en sorts teflonfett som är vattenavstötande.(Polytetrafluoroethylene) Kan det vara så på din båt? Hmmm..?

Nu ställde jag kanske till det för dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev 1stPeregrine:

Det bör vara en borttagbar lucka över propelleraxeln som du kommer åt under kojen i akteruffen, så var det på min 26:a. Då kommer du åt "Black Jacken" som jag tror du har.

Okej. Jag kollar. Tack 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev IngemarE:

Kan det vara samma - ganska udda - lösning på din Nimbus 26 som nämns om i denna tråd ?  Att yttre lagret/stävlagret också är tätningen:

https://www.maringuiden.se/forum/topic/82358-läcka-vid-stävlager/

 

Skulle i så fall förklara varför du inte har någon lucka och heller (troligen) inget att inspektera mellan backslagsflänsen och yttre lagret.

Ja kanske, ska gräva runt en extra gång i akterruffen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Hej MattiasC80

Bra med bilden. Den ser preecis ut som den jag har på min Fingal. Med en skillnad. Det går ett kopparrör därifrån fram till "motorummet" .Där har jag en smörjnippel. Jag använder en liten fettspruta med PTFT eller vad det nu heter, en sorts teflonfett som är vattenavstötande.(Polytetrafluoroethylene) Kan det vara så på din båt? Hmmm..?

Nu ställde jag kanske till det för dig?

Det var ju förvisso en smart lösning. Ska kolla hur det ser ut. Tack 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev MattiasC80:

Det är supersvårt att få till bra bilder. Hoppas att detta kan förklara lite grann i alla fall. Axeln fäster in i motorn och piper sedan iväg under durken i akterruffen. Det finns ingen lucka att lyfta på där för att se axeln så den enda lilla biten som syns är den på bilden. Känns inte som att den är av en konstruktion som ska fettas inifrån då man i så fall måste bryta upp inredningen i akterruffen vilket verkar vara vansinnigt ogenomtänkt. Så i bästa fall kanske jag kan släppa detta och gå vidare med annan renovering. Vad tror ni?

IMG_20240219_125813694.jpg

IMG_20240219_125921263.jpg

Det är en lite speciell axeltätning du har. I framkant på stävlagret sitter två radialtätningar. Ofta kallade packboxar. stävlagret och hylsröret är utformat som en " Kula och kulskål" på. Mellan "Kulan och kulskålen" Finns en O-ring som tätning. För att byta tätningarna behöver du få bort propellern och lossa de två insexskruvarna, och sedan dra lagret av axeln. När man monterar tillbaks stävlagret ska man skruva i skruvarna så att skallarna går mot lagret och lite till så att o-ringen kläms ihop. Man ska inte dra skruvarna hårt för då kan flänsen deformeras. Sedan låser man skruvarna med rostfri låstråd. Jag tycker nog du ska byta tätningarna innan du sjösätter. De brukar vara rostiga så att man kan klämma ihop dem med fingrarna. Se till att få rostfria fjädrar till dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Rollen:

Det är en lite speciell axeltätning du har. I framkant på stävlagret sitter två radialtätningar. Ofta kallade packboxar. stävlagret och hylsröret är utformat som en " Kula och kulskål" på. Mellan "Kulan och kulskålen" Finns en O-ring som tätning. För att byta tätningarna behöver du få bort propellern och lossa de två insexskruvarna, och sedan dra lagret av axeln. När man monterar tillbaks stävlagret ska man skruva i skruvarna så att skallarna går mot lagret och lite till så att o-ringen kläms ihop. Man ska inte dra skruvarna hårt för då kan flänsen deformeras. Sedan låser man skruvarna med rostfri låstråd. Jag tycker nog du ska byta tätningarna innan du sjösätter. De brukar vara rostiga så att man kan klämma ihop dem med fingrarna. Se till att få rostfria fjädrar till dem.

Okej. Tack 👍👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...