Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Terri

Det här med att förnya sitt pass ...

Rekommendera Poster

Är det någon som blir nöjd med sitt passfoto?

 

Förr i tiden fick man se trevlig ut på passfotot, och bilden kunde tas hos en fotograf. I dag står man framför en skrämmande svart skärm med röda lampor som blinkar, och man har ingen aning om när bilden tas. Och om man försöker se trevlig ut, så säger de "Du får inte le!!!" Väldigt otrevligt och omänskligt bemötande! Varpå jag känner mig bedrövad, och bilden blir därefter. Jag log ju inte ens direkt, försökte bara se anständig ut!

 

Jag har förstått att passcentralens nya kameror har som uppgift att digitalt mäta ansiktets proportioner, för att kunna identifieras i polisens dataregister över hela världen. Och att det råder bestämda regler för hur ansiktsuttrycket skall vara, nämligen helt nollställt, som ett "mugshot" på en gripen. Men om man bara tittar på fotot och bedömer det med synen, så är det knappast naturligt och representativt för den verkliga personen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så mycket dumt med pass sen 2006 eller nåt, så jag har inte skaffat nåt sen dess. Körkort duger i Norden och längre tänker jag aldrig resa ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Raol Jag köpte en ny telefon,skulle installera swish och BankID  körkort inte godkänt endast pass eller godkänd id.som tur var passet upp to date.Så kolla noga om du skall byta telefon.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Ronnienr10:

Raol Jag köpte en ny telefon,skulle installera swish och BankID  körkort inte godkänt endast pass eller godkänd id.som tur var passet upp to date.Så kolla noga om du skall byta telefon.Ronnie

Förnyade så sent som i januari. Inget problem. Bara nyinstallation som kan kräva det i vissa fall, men det går också att lösa med personligt besök på bankkontor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter flera månaders väntan att skaffa nytt pass så var det dax för något år sedan. Min fru fick gå först fram för fotografering och när hon blev ombedd att ställa sig framför skärmen så vände hon sig mot den vita skärmen som är bakgrunden. Tyvärr blev det inte ett foto från fel håll men fotot när hon vänt sig åt rätt håll blev inte det bästa men får väl duga tills det om några år är dax igen för nytt pass.

 

En annan dam som skulle skaffa pass vid samma tilfälle var ytterst petig och tyckte att fotot inte blev bra, men efter kanske fem försök blev hon till slut nöjd. Det sitter en Canon systemkamera i apparaten men bilderna blir inte bra. Jag skulle nog kunna ta betydligt bättre foton men det ska tydligen vara standardiserat dåliga foton numera.

 

En bekant skulle åka på en tjänsteresa för några år sedan och när han kom till incheckningen på flygplatsen visade han upp passet.

-Tänker du åka utomlands med detta pass?

- Jaaa, vad är problemet?

-Detta pass verkar inte vara du?

Passet han hade med sig var tyvärr inte det rätta utan det var frugans pass.

Hans fru var lyckligtvis hemma och fick ta en snabb taxi till flyplatsen med det rätta passet.

Så kolla att rätt pass är med när ni ska ut och resa! 

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa vecka är det dags för mig att skaffa nytt. Bilderna blir ju som de blir när man inte får le....man ser arg och farligt ut. Enda fördelen är att man kan göra om namnteckning en hur många gånger man vill🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Varför bry sig om hur man ser ut i passet? Den som tittar där ser ju också verkligheten dvs människan

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som klagar på era passfoton, tänk på oss som har glasögon då.

Vi ser ännu mer korkade ut när vi inte kan fokusera blicken på kameran ordentligt. 🙄

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ungefär två år sedan knäckte jag mitt SITHS-kort till jobbet, när jag täckte båten, för att få ett nytt var jag tvungen att kunna legitimera mig. Men mitt körkort hade fått en tryckskada av en tryckknapp i plånboken, så det godtogs inte. Och passet hade gått ut…. Jag kom inte in på jobbet, och när jag hade blivit insläppt. På ”Fort Knox” kunde jag inte logga in i de viktigaste apparna och webbsidorna med datorn. Men jag hade fått låna ett vikariekort med begränsad access. Den där gamla och beprövade  uppfinningen ”lås med nyckel” tycks vara hopplöst föråldrad. De digitala ungdomarna som är födda efter det att Björnes Magasin hade slutat att sändas har fått för stort inflytande.

Moment 22 liksom, om det inte hade varit för en snäll passpolis som utfärdade ett nytt pass. Hon tyckte inte det var någon större fara med körkortet

Sedan fastnade jag i en trafikkontroll, ogiltigt körkort… men det tyckte inte heller den polisen som kollade körkortet, han hade sett värre. 
Så fick jag ett nytt pass. Var på några resor i Europa, bland annat i Rotterdam var jag tvungen att göra en banköverföring, och då funkade inte Mobilt bankid… i någon timma… det ordnade sig och överföringen kunde göras, jag köpte en nästan ny fyrcylindrig luftkyld boxermotor med växellåda till ett vänskapspris, det är bra med vänner litet var stans i världen.

 

Så jag tänker litet på vad som händer om Vladimirs hejdukar hackar och överbelastar vår digitala infrastruktur… 

 

Så jag köpte en dyr vevradio, med solceller, powerbank, RDS, DAB, blåtand och nödljus.

Den är väldigt bra då den även kan ta emot alla kanaler på FM bandet, den har även AM men den funktionen har jag inte testat. Men man kan sätta igång radion utan att behöva legimittera sig iallafall.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min ungdom (70-talet) fick jag arbeta en tid på en kvällstidning och fick lära mig något om just passbilder som kunde begäras ut med offentlighetsprincipen. Det var praktiskt när någon känd person misstänktes för brott (allt från fortkörning till mord och "skörlevnad). Visst fanns massor med fina, trevliga bilder i arkiven, men just passbilder får de flesta att se ut som de tagits på bar gärning och omgående ska lagföras och låsas in.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om passfotot visar verkligheten, dvs människan, då lever vi i en riktigt grym värld. Det kan inte vara så, det får inte vara så! Jag tycker inte fotot representerar personen. Passmyndigheten kunde gjort det bättre och trevligare för svenska folket, men de står väl under "internationella" direktiv i det nya globala Sverige. På 50-talet, 60-talet, åtminstone, då var bilderna mer humana, tagna under trevliga former, i alla fall de jag sett.

Och, glasögon eller inte, det går inte att se kameran, och man informeras inte heller när bilden tas. Bedrövligt är ordet. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 minuter sedan skrev Terri:

På 50-talet, 60-talet, åtminstone, då var bilderna mer humana, tagna under trevliga former, i alla fall de jag sett.

Så sent som i mitten av 00-talet, när jag senast skaffade pass, var ett eget, medhavt passfoto ok. Jag tog det i en lokal fotobutik där jag fick en karta med bilder i rätt storlek. De enda kraven jag minns var att ena örat skulle synas och att man skulle ha huvudet vridet lite åt sidan. Sen var det vissa mått mellan ögon och huvudets höjd som skulle vara uppfyllda, men det var ju mer tekniska saker som inte påverkade hur man såg ut.

 

Jag hade visat om jag bara visste var det gamla passet ligger. Det kan ha slängts i samband med nån rensning.

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Så sent som i mitten av 00-talet, när jag senast skaffade pass, var ett eget, medhavt passfoto ok. Jag tog det i en lokal fotobutik där jag fick en karta med bilder i rätt storlek. De enda kraven jag minns var att ena örat skulle synas och att man skulle ha huvudet vridet lite åt sidan. Sen var det vissa mått mellan ögon och huvudets höjd som skulle vara uppfyllda, men det var ju mer tekniska saker som inte påverkade hur man såg ut.

 

Jag hade visat om jag bara visste var det gamla passet ligger. Det kan ha slängts i samband med nån rensning.

Det var då det, nu skall man stirra rakt in i kameran.

Och bilden blir ju då som på dom där efterlysningsaffischerna i vilda västern "Wanted, Ded or  a Life"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börjar de granska en riktigt noga så ser man väl ganska spänd och bekymrad ut då man försöker antingen räkna ut hur man skall få dem att inse att man är oskyldig, eller räkna ut hur man skall göra så tullarna inte hittar smuggelpotatisen och smuggelsnuset. Därför måste ju passfotot se skrämt och bekymrat ut. Annars stämmer det inte med personen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-02-19 vid 10:03 skrev Terri:

Om passfotot visar verkligheten, dvs människan, då lever vi i en riktigt grym värld. Det kan inte vara så, det får inte vara så! Jag tycker inte fotot representerar personen. Passmyndigheten kunde gjort det bättre och trevligare för svenska folket, men de står väl under "internationella" direktiv i det nya globala Sverige. På 50-talet, 60-talet, åtminstone, då var bilderna mer humana, tagna under trevliga former, i alla fall de jag sett.

Och, glasögon eller inte, det går inte att se kameran, och man informeras inte heller när bilden tas. Bedrövligt är ordet. 

 

 

Lyckligtvis, skulle jag säga, har vi harmoniserade regler för hur

passfotona ska se ut nu. Tänker på alla passbilder jag sett där personen inte alls gick att identifiera. Eller som på 70-talet när vi i Stockholmstrakten hade 50-kort som många satte en bild av sin hund på istf sig själva. Inte lätt att vara spärrvakt eller busschaufför då. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 3/17/2024 at 9:41 PM, Gelis said:

Lugn det kommer snart att bli ännu hårdare med ID och kontroll. Bra eller dåligt får var o en avgöra. ...

Helst vill de väl operera in ett data-chip under huden på armen eller i skallen/nacken. Min gissning är att de flesta svenskar villigt ställer sig i kö för operation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...