Jump to content
Saturday 24 February 2024
Volvo_Penta

Batterier och livslängd, igen...

Recommended Posts

Våren 2016 blev jag kontaktad av två äldre klubbkompisar som funderade på om jag kunde hjälpa dem att uppgradera batterikapaciteten i förbrukningsbanken i deras båtar. Dessa gubbar är oskiljaktiga bröder och har därmed i identiska båtar med i princip identisk utrustning, det den ena hittar på ska även den andra ha. Dessa gentlemän använder sina båtar relativ ofta, sin ålder till trots.

 

Nåväl, det monterades 3 st Tudor 80 Ah Marine & Leisure i båda båtarna, så även en redig landströmsladdare från Mobitronic. Så skulle det vara enligt gubbarna, och så fick det bli. Handlaren som de köpte batterierna av hade sett till att alla 6 batterierna hade samma batchnummer. Förtent gummikabel av grov kaliber, nya polskor och kopplingsplintar monterades också. Den ene gentlemannens son hade den bestämda uppfattningen att plus skulle tas från batteri 1, medan minus skulle tas från batteri 3 och hans pappa ville att vi skulle göra som sonen sade. Den andre av gentlemännen tyckte det var bättre att samma batteri fick bidra med såväl plus- som minuspol. Landströmsladdaren anslöts också mot kopplingsplinten.

 

För två veckor sedan återkom dessa gubbar, jo man kan kalla dem gubbar för den ene har hunnit bli 83 år och den andre 78. Nu funderade de på att montera solceller innan sjösättning, för det var nog så att batterierna upplevdes som lite trötta. Jag tyckte att vi kunde göra ett belastningsprov på batterierna så att de fick koll på batteriernas status innan några beslut skulle fattas. Batterierna sattes på laddning och fick så vara under nio dygn, därefter fick de vila helt bortkopplade från såväl laddare som elsystem i ett dygn. Batterierna hade efter detta dygn en vilospänning mellan 12,6V och 12,7V. Vad visade då belastningsprovet? Jo, båt 1 (den med plus från batteri 1 och minus från batteri 3) batteri 1,2 och 3 kapacitet 18%, 19% och 17%. Båt 2 (den med såväl plus som minus från batteri 1) batteri 1,2 och 3 kapacitet 4%, 13% och 22%.

 

Det finns säkert en massa om och men, men detta faktum är smått intressant ändå (anser jag som inte har doktorsexamen på batterier heller...)

  • Like 4
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag förstår inte skillnaden, de måste väl vara parallellkopplade i alla fall? Jag behöver nog en skiss om mitt tröga huvud skall fatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Jo, båt 1 (den med plus från batteri 1 och minus från batteri 3) batteri 1,2 och 3 kapacitet 18%, 19% och 17%. Båt 2 (den med såväl plus som minus från batteri 1) batteri 1,2 och 3 kapacitet 4%, 13% och 22%.

 

Det finns säkert en massa om och men, men detta faktum är smått intressant ändå (anser jag som inte har doktorsexamen på batterier heller...)

Väldigt intressant och bra med något som styrker det man kan läsa, men som många inte riktigt vill tro på.

Jag hittar en bild, men det ska även finnas en förklarande text som jag inte hittar.

 

Batteriinkoppling_parallell-1024x356.jpg.478c4ab58ebc17d25e741603dc02b984.jpg

 

Den vänstra inkopplingen är alltså dålig för batterierna och så är det även om man använder grova kablar. Jag kan inte själv förklara detta på något bra vis, men det beror på att även grova kablar har en viss liten resistans, varje kabeksku ger också lite resistans och att batterier har en viss liten inre resistans. När man kopplar ihop batterierna blir det alltså ett antal resistanser som seriekopplas och parallellkopplas och när man räknar på det blir det tydligt att det är ogynnsamt att koppla som i bilden till vänster.

 

Edited by Mackey
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hittade ett par bilder där det framgår ungefär hur sned laddningen blir.

 

Så här vill man ju inte ha det, eller hur!?

 

Screenshot_20240128-060605_Drive.jpg.0c67d984a20f5630f317728dc5e732a2.jpg

 

Betydligt bättre så här!

Screenshot_20240128-060725_Drive.jpg.7730c47c51809117c20d7ee8f31f7214.jpg

Det går ju att få det ännu bättre, men denna inkoppling duger gott. Om man dessutom byter plats på batterierna ibland (varannat år tex.) så blir det ännu lite bättre.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Mackey:

Väldigt intressant och bra med något som styrker det man kan läsa, men som många inte riktigt vill tro på.

Det handlar inte om att tro.

 

Om du minns så har jag gjort praktiska mätningar på detta och att koppla batterierna diagonalt med våra "få" batterier och blydito vi ändå har, gör ingen som helst skillnad. Detta eftersom batterikemin i sig bidrar med en skillnad som har tiopotenser större påverkan och spänningsutjämning än den skillnad i spänningsfall som en icke-diagonalkoppling ger.

Bilderna ovan är alltså teoretiska och inte alls som det blir i praktiken !  För tyvärr bortser de "sakkunniga" som skriver om detta oftast helt från att EMK ("internspänning") p.g.a. batterikemin hos just blybatterier ändras med strömmen (inte enbart p.g.a. inre resistans). Istället utgår de från att batteriet håller exakt samma EMK/spänning (på tusendels volt när dessutom) oavsett laddström, vilket alltså inte är sant, och fokuserar bara på det ytterst lilla spänningsfall mellankablaget ger.

 

De flesta som pratar blybatterier här på forumet vet ju annars i alla andra sammanhang att blybatteriets vilospänning är annorlunda ett bra tag efter last eller laddning, så varför glöms det så ofta bort vid diskussionerna om diagonalkoppling....?

 

Teorin är gammal och härrör nog från strömladdade batteribanker, där den - vid större batteribanker -  inte bara är teoretisk. Men som sagt, för blybatterier är det helt irrelevant och snarare beror skillnader man upptäcker på helt andra saker som dålig kontakt o.s.v.

 

11 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Jo, båt 1 (den med plus från batteri 1 och minus från batteri 3) batteri 1,2 och 3 kapacitet 18%, 19% och 17%. Båt 2 (den med såväl plus som minus från batteri 1) batteri 1,2 och 3 kapacitet 4%, 13% och 22%

Och @Mackey, samtliga batterierna är ju mer eller ännu mer defekta/slut. Att motivera en teori med resultat från batterier som - av någon anledning - redan är nerkörda till under en femtedel av sin kapacitet är ju heller inte korrekt. Ett mer eller mindre defekt batteri kan ju bete sig hursomhelst, och även det bästa av alla batterierna är ju de facto helt slut (22%).

 

Så rent krasst är orsaken till batterihaverierna med största sannolikhet en helt annan. Så för att spara pengar åt TS och "gubbarna" så är rekommendationen att istället kontrollera beteendet hos t ex landströmsladdarna. Smarta moder och annat fungerar sällan bra ihop med för laddaren okända belastningar som ligger parallellt med batterierna som i våra båtar.

 

Att bara byta batterierna och koppla om till diagonal i tron att det var orsaken, kommer bli dyrt...

 

EDIT: Hittade länken till tråden där diagonalkoppling diskuterats flitigt. På sista sidan i tråden en bit ner finns den praktiska mätningen jag hänvisar till, vilket i alla fall då verkade övertyga även @Mackey 😛.

 

Edited by IngemarE
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minuter sedan skrev IngemarE:

Så rent krasst är orsaken till batterihaverierna med största sannolikhet en helt annan. Så för att spara pengar åt TS och "gubbarna" så är rekommendationen att istället kontrollera beteendet hos t ex landströmsladdarna.

Och (och nu tjatar jag!) se till att ha en batterimonitor så man ser hur djupt man laddar ur batterierna!

  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oj, oj, oj! Att kapitalism är religion, det har jag vetat länge. Men den fysik, matte och kemi jag läste... jag trodde ju på det [storgråtande smiley]!!

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu blev detta intressant på fler sätt.

 

Somliga tror att de vet, somliga vet att de tror...

 

2 timmar sedan skrev IngemarE:

Om du minns så har jag gjort praktiska mätningar på detta och att koppla batterierna diagonalt med våra "få" batterier och blydito vi ändå har, gör ingen som helst skillnad.

Även jag har gjort praktisk mätning på detta som visar att koppling enligt de två aktuella varianterna gör skillnad.

 

2 timmar sedan skrev IngemarE:

De flesta som pratar blybatterier här på forumet vet ju annars i alla andra sammanhang att blybatteriets vilospänning är annorlunda ett bra tag efter last eller laddning

Det var därför batterierna i det aktuella fallet fick vila, helt bortkopplade, i ett dygn innan mätning.

 

2 timmar sedan skrev IngemarE:

snarare beror skillnader man upptäcker på helt andra saker som dålig kontakt o.s.v.

I det aktuella fallet varken var det eller är det dålig kontakt vare sig mellan batterierna eller batterigrupperna och kopplingsplintarna.

 

2 timmar sedan skrev IngemarE:

Så för att spara pengar åt TS och "gubbarna"

Tack för omtanken, men jag har inte lagt en krona i inköp till denna installation. Jag har bidragit med arbete och verktyg, vilket jag ofta och gärna gör. I detta fall anser jag dessutom att det är intressant att hjälpa så gamla båtkamrater att ha trivsamma dagar på sjön.

 

2 timmar sedan skrev IngemarE:

Smarta moder och annat fungerar sällan bra ihop med för laddaren okända belastningar som ligger parallellt med batterierna 

I detta fall finns inget annat inkopplat till vare sig batterier eller landströmsladdare. Sedan långt tidigare är batterierna kopplade till kopplingsplint dit även batteriladdaren är ansluten, därifrån via huvudströmbrytare till ytterligare kopplingsplint till vilken ett antal förbrukningsplintar är kopplade. Huvudströmbrytarna stängs av när dessa gubbar har förtöjt i hemmahamnen och med avstängd huvudströmbrytare finns ingen förbrukare som kan belasta batterierna eller lura landströmsladdaren. Jag törs nog säga att de tillfällen dessa gubbar, sedan 2016, har använt landstömsladdare på annan plats än i hemmahamnen är mycket lätträknade, och det eventuella fåtalet tillfället borde inte vara något problem.

 

2 timmar sedan skrev IngemarE:

som i våra båtar.

Jag tror inte att det elektriska i dessa gubbars båtar är i närheten av hur Du har det i Era båtar.

 

p.s. Vänligen observera att jag inte anser mig vara vare sig sakkunnig eller "sakkunnig" i detta ärende heller. d.s.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
52 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Jag törs nog säga att de tillfällen dessa gubbar, sedan 2016, har använt landstömsladdare på annan plats än i hemmahamnen är mycket lätträknade, och det eventuella fåtalet tillfället borde inte vara något problem.

Det kan inte vara det omvända - att batterierna stått mer urladdade än de trott, och därför tagit stryk ?

 

Tyvärr är även en s.k. smart landströmsladdare som inte blir "lurad" av andra förbrukare alltför ofta ändå behäftad med lite olika beteenden som kan gå illa åt batteriernas livslängd. T ex automatisk "avsulfatering" med höga spänningspulser, som en del laddare tycker skall göras i tid och otid.

 

Min poäng är att det är något annat än icke-diagonalkopplingen som knäckt batterierna, och att detta bör undersökas innan man bara köper nya batterier. Fast det budskapet har säkert gått fram nu 😉

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Det kan inte vara det omvända - att batterierna stått mer urladdade än de trott, och därför tagit stryk ?

Kan så vara, men inte det mest troliga. Gubbarna kallas skämtsamt Tvillingarna Ström, inte för att de är tvillingar eller heter Ström utan för att de oftast följs åt på sjön och oftast har landströmskabeln inkopplad i stolpen i hemmahamnen.

 

2 timmar sedan skrev IngemarE:

Tyvärr är även en s.k. smart landströmsladdare som inte blir "lurad" av andra förbrukare alltför ofta ändå behäftad med lite olika beteenden som kan gå illa åt batteriernas livslängd.

Kan så vara, eftersom laddaren är daterad 2016 och av annat fabrikat än Victron... 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har idag hämtat de två landströmsladdarna i fallet ovan från av tillverkaren anvisad reparatör dit de inlämnades för kontroll. Hälsotillståndet för dessa båda laddare var "absolut toppskick" med "funktion som vid nyleverans".

 

Med huvudströmbrytarna (Hella 008458011) avstängda finns inga andra komponenter i kretsarna än landströmsladdare (Mobitronic 925-012-D) och tre batterier (Tudor TR350). Jo, förresten, det finns ju kabel, polskor och kopplingsplintar av Skyllermarks fabrikat. Hujedamej! Skulle vara intressant om Tvillingarna Ström skulle byta laddare till någon Victron-modell. Och tänk om resultatet blir detsamma om åtta år med inga andra åtgärder än batteribyten... 😲

 

Faktum kvarstår att vad vi än tycker och tror uppvisade den parallellkopplade batteribanken sämre hälsotillstånd än den diagonalkopplade.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Faktum kvarstår att vad vi än tycker och tror uppvisade den parallellkopplade batteribanken sämre hälsotillstånd än den diagonalkopplade.

Ja, rent teoretiskt. Men även den bästa banken var ju helt förstörd och den andra banken var mycket riktig en aning mer helt förstörd 😛

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev IngemarE:

Ja, rent teoretiskt. Men även den bästa banken var ju helt förstörd och den andra banken var mycket riktig en aning mer helt förstörd 😛

Nej, inte alls teoretiskt. Mätningen av de två batteribankerna med vardera tre batterier är rent praktisk, lika verklig som den mätning Du refererar till i tidigare inlägg ovan, och den parallellkopplade batteribanken uppvisade i praktiken/verkligheten sämre hälsotillstånd än den diagonalkopplade.

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Nej, inte alls teoretiskt. Mätningen av de två batteribankerna med vardera tre batterier är rent praktisk, lika verklig som den mätning Du refererar till i tidigare inlägg ovan, och den parallellkopplade batteribanken uppvisade i praktiken/verkligheten sämre hälsotillstånd än den diagonalkopplade.

Jo, men min poäng är att det är som grader i helvetet om du förstår liknelsen. Batterierna var ju fullständigt slut och förstörda i båda fallen, dvs en diagonalkoppling hade inte räddat batterierna.

 

Sedan är ju min mätning gjord på hur just strömfördelningen blir på friska batterier, vilket visar att den faktiskt jämnar ut sig.

Ditt test är ju på batterier som alla redan har blivit defekta, av en anledning som inte kan sägas med säkerhet. Men oavsett om de varit diagonal- eller parallellkopplade så är de ju defekta. 

 

Men, men - alla blir väl saliga på sin tro.....

 

 

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har försökt att följa den här tråden och inga helt bestämde åsikter om vad som kan vara orsaken till varför batterierna är trasiga. Men baserat mina erfarenhet av att fördärva två batteribankar på fem år, bör man nog fokusera på hur batteriladdare och generator uppför sig under drift.
Jag lyckades upptäcka att mitt system slutade inte ladda fastän batterierna var fulla. Min laddare låg och tryckte i 0.5 A i flera timmar. Med den låga strömmen så tror jag inte att parallelt eller diagonalt har någon betydelse. Spänningsfallet är för lågt över de korta inkopplingskablarna. 
För övrigt mätte jag en 20cm lång, 50mm2 jumperkabel till 0.3 mohm med min nya mohm-meter. 

Mitt tips är att installera en batteritankmätare/bms, helst Victron, som kan logga spänning och ström under längre tid. Då kan man se om batterierna över eller underladdas. Tyvärr kommer det att krävas inköp av nya batterier. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev anuba:

Jag har försökt att följa den här tråden och inga helt bestämde åsikter om vad som kan vara orsaken till varför batterierna är trasiga.

Jag har heller "inga helt bestämda åsikter om vad som kan vara orsaken till varför batterierna är trasiga". Det överlåter jag till dem som vet vad. Vilka och vilket ganska omgående visar sig.

 

Däremot har jag på två lika båtar, med lika drivlinor, med lika utrustning och som används på nästan osannolikt lika sätt, lyckats mäta att det var skillnad på "trasigheten" på batteribanken som var parallellkopplad jämfört med den som var diagonalkopplad. Och det duger för mig, och kanske även några andra, som tecken på att diagonalkoppling inte är sämre än parallellkoppling. Att den aktuella statusen på de aktuella blybatterierna uppvisas efter åtta års nyttjande är nog inte något som föranleder någon djupare undersökning.

 

Jag har dock full förståelse för att Du grubblat vidare eftersom Du "fördärvat två batteribankar på fem år". Till och med jag skulle ha lagt pannan i veck om jag varit i den situationen, alldeles oaktat parallell eller diagonal inkoppling. Visst kan det vara "fel" på en motors generator, och visst kan det vara "fel" på en båts landströmsladdare. Det är ju faktiskt så att varje produkt vi monterar i våra båtar innebär felkällor. "Keep it simple".

 

Tipset att montera batteritankmätare kan nog ses mer generellt, eftersom det knappast är intressant för de aktuella båtägarna i det aktuella fallet.

 

Nej, "bara" åtta års livslängd på traditionella blybatterier är nog inget att att gråta floder över, även om jag har ännu äldre blybatterier i en av familjens båtar, och att blybatterierna efter dessa åtta år uppvisar olika grad av trasighet är nog inte heller något att skriva till Kungs om.

 

Jag blir inte förvånad om det blir tre nya blybatterier i "tvillingarna Ströms" respektive båtar innan sjösättning. Kanske får jag nöjet att hjälpa dessa gentlemän med batterimontaget och därefter avnjuta en god och trivsam fikapaus med dem. Jag kommer inte att protestera.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 timmar sedan skrev anuba:

Min laddare låg och tryckte i 0.5 A i flera timmar. Med den låga strömmen så tror jag inte att parallelt eller diagonalt har någon betydelse. Spänningsfallet är för lågt över de korta inkopplingskablarna. 
För övrigt mätte jag en 20cm lång, 50mm2 jumperkabel till 0.3 mohm med min nya mohm-meter.

För den som inte orkar räkna, så innebär 0.3 mΩ ett spänningsfall på 15 mV vid 50 A ström. Helt försumbart.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror med gott fog att bröderna Ströms batterier blivit sönderladdade av Mobitronicladdaren.

Som redan skrivits går dessa och andra så kallade ”smarta” laddare in i olika faser och kan lägga ut farliga spänningar som kan vara pulsade. Och om då ett kylskåp eller så startat under laddningen (Ström och Ström kanske öven laddar i gästhamn?) så kan det bli 15-17 volt i topparna, som jag mätte upp på en Ctek-laddare av litet äldre modell.

 

16 timmar sedan skrev anuba:

Jag har försökt att följa den här tråden och inga helt bestämde åsikter om vad som kan vara orsaken till varför batterierna är trasiga. Men baserat mina erfarenhet av att fördärva två batteribankar på fem år, bör man nog fokusera på hur batteriladdare och generator uppför sig under drift.
Jag lyckades upptäcka att mitt system slutade inte ladda fastän batterierna var fulla. Min laddare låg och tryckte i 0.5 A i flera timmar. Med den låga strömmen så tror jag inte att parallelt eller diagonalt har någon betydelse. Spänningsfallet är för lågt över de korta inkopplingskablarna. 
För övrigt mätte jag en 20cm lång, 50mm2 jumperkabel till 0.3 mohm med min nya mohm-meter. 

Mitt tips är att installera en batteritankmätare/bms, helst Victron, som kan logga spänning och ström under längre tid. Då kan man se om batterierna över eller underladdas. Tyvärr kommer det att krävas inköp av nya batterier. 

Om batteriet tar emot en halv ampere är det inte fulladdat, det är batteriet själv som bestämmer laddströmmen. Ja det kan ta flera timmar att få i de sista procenten i batteriet, det går snabbt i början när batteriet är hungrigt och långsamt till väldigt långsamt på slutet då det sista skall laddas in.

I detta fallet med bröderna Stöms batterier är det mer sannolikt att det är spänningen som mattat ut dessa. 
Som jag tror att jag skrev tidigare i denna tråd, eller om det var nån annanstans, så gäller det att veta vad man gör när man kopplar in olika grejer i sitt elsystem i båten, hur olika grejer fungerar, eller inte fungerar tillsammans. 
Jag har för övrigt en svåger som är världsmästare på att ladda sönder, inte bara båtbatterier utan andra batteridrivna grejer, jag förstår bara inte hur kan bär sig åt.

Ladda med förstånd!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Tipset att montera batteritankmätare kan nog ses mer generellt, eftersom det knappast är intressant för de aktuella båtägarna i det aktuella fallet.

Det försöker säga det är omöjligt att resonera fram orsaken till problem utan att utföra några mätningar. Jag stod inför exakt samma situation för tre år sedan när jag hade bränt min första batteribank. Jag resonerade och diskutera med olika experter och i synnerhet Cteks support. Jag gjorde några förändringar i mitt system och köpte nya batterier. Efter två år var dessa också trasig. Skillnaden den här gången var att jag hade mätningar som pekade åt ett visst håll.

Det finns ju en risk att du hjälper dina vänner med en diagonalkoppling och köper nya batterier och sedan sitter de med trasiga batterier igen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
37 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Om batteriet tar emot en halv ampere är det inte fulladdat, det är batteriet själv som bestämmer laddströmmen

Ja, det är helt riktigt batteriet som bestämmer laddströmmen.

 

Men en luring är att det kan vara fulladdat i alla fall och trots att det slukar i sig lite ström - om den pålagda spänningen från laddaren är för hög. Då går tillförd energi åt till att spjälka ut väte (=batteriet gasar) och annat i kemin, som på sikt kan förkorta batteriets livslängd.

 

Att sedan spänningen kan vara enligt laddarens specifikation, dvs att det inte är något "fel" på den ur den aspekten, är en annan sak. För laddtillverkarna vill ju att det skall gå så fort som möjligt och lägger sig gärna med spänningen på pottkanten. För vem vill ha en långsam batteriladdare ?  Inte ens jag, om jag skall ladda mitt bilbatteri i garaget t ex.

(Detta som svar på att laddaren ur säljföretagets perspektiv kanske bedöms som alldeles ok och frisk vid en test, för den är ju enligt spec).

 

I praktiken tar det inte så mycket längre tid att få fulladdat om man låter spänningen vara lite lägre än denna pottkant. Och fulladdat blir det ändå. Men batterilivslängden kanske dubblas. Så beroende på hur man använder laddaren (om man ofta ligger med landströmmen inkopplad lite längre t ex) kan det vara en stor fördel att sänka toppspänningen lite och inte låta laddaren vara alltför "smart".

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag tror med gott fog att bröderna Ströms batterier blivit sönderladdade av Mobitronicladdaren.

Är batterier som tjänat i drygt åtta år att klassa som sönderladdat?

 

50 minuter sedan skrev anuba:

Det finns ju en risk att du hjälper dina vänner med en diagonalkoppling och köper nya batterier och sedan sitter de med trasiga batterier igen.

Den batteribank som var parallellkopplad var ännu något mer trasig än den som var diagonalkopplad. Men jag tror inte att någon av dessa varianter av sammankoppling spelar någon avgörande roll i detta fall för batteriernas livslängd. Om cirka åtta år kommer batterierna säkerligen att vara trasiga igen.

 

Jag kommer ihåg en händelse från i somras när jag mötte båda gamla paren i hamnen. De skulle då ut till sin favoritvik över helgen. Den äldre av bröderna utbrast: "Det är osannolikt trivsamt detta sjöliv. Det spritter i lemmarna när man kommer i närheten av båten!" Hans fru tittade på honom och då sa han lugnt: "Oroa Dig inte."

  • Like 1
  • Haha 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Är batterier som tjänat i drygt åtta år att klassa som sönderladdat?

 

Både ja och nej.

Om man har tur och dessutom sköter om sina batterier kan dom hålla i minst tio säsonger.

Min förra båt, Nimbusen hade jag i 21 år, jag fick byta batterier säsong två, dom som förra ägaren hade satt dit var slut. Även i den båten satte jag in traktionära golfbilsbatterier, den första omgången höll i 13 år, den andra omgången var i bra kondition när jag sålde båten. 4år efter försäljningen skickade nya ägaren ett mail och frågade var någonstans jag köpt dessa, vad det var för typ etc, eftersom han funderade på att byta…. 
Då är det så att dom batterierna var i princip aldrig laddade med batteriladdare under säsongerna, utan det skötte en liten 50 watts solcellspanel om, och båtens generator. Då som nu laddar jag vintertid med en liten laddare kopplad över en timer några timmar varje natt. 
 

Nu skriver jag inte att dessa gammalmodiga golfbilsbatterier är bäst på något vis, dom har ju sina nackdelar, den största är ju att dom bara är på 6 volt, så man måste seriekoppla två för att få 12 volt, sedan är det öppna traditionella syra/blybatterier som inte håller standardmått på höjden. Och dom är tunga då dom innehåller mer bly än andra batterier. Det som är bra är att dom (iallafall när jag köpte dom) var prisvärda, man fick många Ah per hundralapp.

Det finns bättre och modernare batterier, för dem som är villiga att betala för sådana.

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev IngemarE:

Ja, det är helt riktigt batteriet som bestämmer laddströmmen.

 

Men en luring är att det kan vara fulladdat i alla fall och trots att det slukar i sig lite ström - om den pålagda spänningen från laddaren är för hög. Då går tillförd energi åt till att spjälka ut väte (=batteriet gasar) och annat i kemin, som på sikt kan förkorta batteriets livslängd.

Just så.

Jag har hört diskussionen både från säljare och köpare, ”vi lägger på en hundralapp eller två till så får vi en laddare som kan ge 20A istället för 10A. Då laddas batterierna bättre och snabbare.” Som egentligen betyder, då laddar vi sönder batterierna bättre och snabbare…

Och som vi egentligen hela tiden skriver: att laddaren hur smart den än är så kan den inte veta att det är ett uttömt batteri eller ett kylskåp som strömmen går till, och då brassar laddaren på och kanske går in i någon ”turbofas”.

Och det har vi ju varit inne på förut, att när landströmmen kopplas in skall ju egentligen batterierna avskiljas från båtens elsystem, och elsystemet skall då istället försörjas med ett kraftigt nätaggregat som kan ge sisådär 10-15 A vid 12, 5 volt… Men vem har kopplat så? Kanske problemlösarfirman Victron har en sådan laddare och strömförsörjningsapparat?


Sedan blir det ju förstås rena och skära spekulationer angående ”bröderna Amperes” batteristatus.

 

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

och elsystemet skall då istället försörjas med ett kraftigt nätaggregat som kan ge sisådär 10-15 A vid 12, 5 volt… Men vem har kopplat så? Kanske problemlösarfirman Victron har en sådan laddare och strömförsörjningsapparat?

Många (alla?) av nämnda märkes ”smarta” laddare går att ställa i ”Power Supply” läge samt att man då kan ställa såväl spänning (fritt) och max-ström (i steg).

När jag besöker båten under vinterperioden, ca en g/vecka, har jag min laddare inställd så och på 13,2V. Någon gång per vinter låter jag den gå på inställningen ”laddare” för att motionera batterierna lite. Dock alltid på lite svagare spänning, har för mig det är 14,0V under Bulk-fasen.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev ChristerN:

Många (alla?) av nämnda märkes ”smarta” laddare går att ställa i ”Power Supply” läge samt att man då kan ställa såväl spänning (fritt) och max-ström (i steg).

När jag besöker båten under vinterperioden, ca en g/vecka, har jag min laddare inställd så och på 13,2V. Någon gång per vinter låter jag den gå på inställningen ”laddare” för att motionera batterierna lite. Dock alltid på lite svagare spänning, har för mig det är 14,0V under Bulk-fasen.

Vad bra att det finns sådana grejer! Vi har här en enklav där det fortfarande råder yngre bronsålder, där vi dyrkar Solguden Ra.

 

 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Konsten att inte lura en batteriladdare för blybatterier.

Moderna batteriladdare har oftast en ”intelligens” som ser till att batteribanken laddas så fort laddaren orkar, och efterhand anpassar laddspänningen för att nå fulladdat. Slutligen, när laddaren tror att batteriet är fulladdat vilket ofta sker genom att den ser att laddströmmen går ner, så övergår laddaren till att ha underhållsladdspänning. För 12V-batterier är laddspänningen för att nå fullt ofta c:a 14.4 – 14.8 volt. Underhållsladdspänningen är ofta c:a 13.4 – 13-8 volt.
Skulle laddaren upptäcka att strömmen ökar i läge underhållsladdning så är det vanligt att den tolkar detta så att den återigen skall lägga sig på fulladdningsspänning under någon tid, ofta timme/timmar. Detta händer typiskt om en värmare startar eller om kylen startar, båda är ju termostatstyrda. Laddaren har ju inte en aning om vilken del av dess utgående ström som går till banken och vilken del som går till värmare, kyl, etc. Konsekvensen blir för batteribanken att den under alltför långa tider utsätts för den höga laddspänningen trots att banken egentligen är fulladdad.  Effekten av detta blir över tid att banken torkar ur och skadas. (Har man gammaldags och påfyllbara batterier kan detta problem minskas om båtägaren då och då kontrollerar och fyller på batterivatten).
Den som har kylen igång i hamn, eller bor i båten i hamn och även har värmaren eller annat igång, behöver därför se till att batteribanken bara har ladddaren ansluten, men inte båtens förbrukare.  Ett sätt att åstad-komma detta är att förse båten med ett någorlunda kraftigt 12V spän-ningasggregat, och lägga en om-kopplare så elcentralen och andra förbrukare antingen matas av banken eller av spänningsaggregatet.

image.png.bb5d9d6ddedbafca8b86c8c06d21d9fc.png

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag är ingen Victronsäljare, men köp deras produkter och bestäm själv vad den ska göra så är problemet ur världen.

 

Exempel hur det fungerar i min båt:

 

Är ofta inne och gör något nu på vintern. Laddaren är på och självklart så ser jag vad den gör så fort jag vrider på huvudbrytaren, all belysning tänds, wifi router startar mm. Laddaren ökar inte spänningen, men ger samma ström (ampere) som jag förbrukar, ca 3A. Har låst laddaren och regulator till max 14.00V vid start, sen går den ner till 13.8V för underhåll, ökar alltså inte vid någon förbrukning (laddar oavsett om huvudbrytaren är off/on med 220V eller med solen).

 

Har satsat på laddare, tempgivare, regulator och shunt via Victron så livet blir mycket enklare för mig och hela min nya AGM bank på 800ah (start, bog och förbrukning).

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Seawolf Det ungefär det beteendet som jag upptäckte med hjälp av en BMV-712, strömshunt. Min Ctek D250SA började ladda när den tyckte att systemet drog mer ström. Men på batterimätaren kunde jag se att batterierna inte tog emot mer ström. 
Däremot mina Victron MPPT regulatorer betedde sig inte på det sättet. 
Victron har löst detta genom att vissa av deras laddare, Smart Solar, Phoenix, Orion XS,  kan använda strömshunten som sensor och kan på så sätt skilja på om batteriet tar emot ström eller om kylskåpet går. 
Får se om detta fungerar i verkligheten efter årets säsong när det kommer stå Victron på alla burkar. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Seawolf:

För 12V-batterier är laddspänningen för att nå fullt ofta c:a 14.4 – 14.8 volt.

Nej, det är inte riktigt sant avseende att bli fulladdat. Detta är snarast den maximala spänningen som man (i alla fall kortvarigt) kan/får lägga på för att nå fulladdat så snabbt som möjligt. Vilket givetvis är en viktig parameter för de flesta laddtillverkare, så det finns ju en rimlig orsak till den spänningen.

 

Ett 12V blybatteri laddas dock fullt även vid lägre spänning, så länge den pålagda spänningen med lite marginal överstiger batteriets vilospänning vid fulladdat. Det tar längre tid, men är mycket snällare mot batteriet.

Betänk också att vi ända fram till nyligen då de intelligenta generatorerna gjort inträde har kört runt med 14,0V som laddspänning i bilar.

 

2 timmar sedan skrev Seawolf:

Ett sätt att åstad-komma detta är att förse båten med ett någorlunda kraftigt 12V spän-ningasggregat, och lägga en om-kopplare så elcentralen och andra förbrukare antingen matas av banken eller av spänningsaggregatet

 

Ett annat - och enklare - sätt är nog ändå att manuellt ställa ner maxspänningen på sin laddare lite (där det går) och/eller stänga av "smartheten".

 

(Minns en text på ett batteri som säger en del: "Charge: Cyclic use 14.3-14.6V  Standby use 13.6-13.8V". Och med "standby use" menas alltså här att det ligger med laddare längre stunder 🙂 )

Edited by IngemarE
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant tråd. Jag tycker det är intressant att många utgår från att frågan gällde huruvida skillnaden i koppling var skuld till att batterierna är slutkörda. Men det var väl inte det tråden gällde, för bägge bankerna är ju de facto slut och det har inte påståtts eller antytts att det är skillnaden i  ihopkoppling en som är boven. Det är ju såklart även uppenbarligen omöjligt att dra den slutsatsen då bägge bankerna är likvärdigt slutkörda ( medelvärde på hälsa 18% resp 13% får väl anses som likvärdigt).

 

Frågan gällde väl den inbördes skillnaden mellan de enskillda batterierna för de två olika bankerna. Och även om batterierna är slutkörda så tycker jag att den uppmätta inbördes skillnaden är intressant. 

Skillnaden mellan bästa och sämsta batteriet i den diagonalt kopplade banken är 2 %-enheter.

Skillnaden mellan bästa och sämsta batteriet i parallellkopplade banken är 18%-enheter, dessutom i tripp trapp trull från "inkopplings batteriet".

Och i tilläg går det teoretiskt att påvisa varför den ena kopplingen är sämre än den andra med avseende på enskilda batteriers interna hälsa.

 

Jag tycker det är intressant det som Volvo_Penta visar. För min del stärker det teorin att ihopkopplingen har betydelse för de enskilda batteriernas hälsa.

Men det styrker kanske oxå teorierna om försumbarhet. Denna skillnad i inkoppling verkar ju  sannolikt inte har någon avgörande betydelse på bankens livslängd som helhet. Skillnaden i medelvärde är ju trots allt likvärdiga. 

 

Som ingenjör så vet jag ju dock att man inte kan dra några slutsatser av ett försök. Men om jag skulle dra slutsatser från ett försök skulle de bli dem enligt ovan🙂 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...