Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
raol

AIS, billig lösning, råd eller tips?

Rekommendera Poster

Båda ena brorsan och jag har varit sugna på att skaffa en AIS-transponder i många år. Förmodligen är budgeten för tajt i år, men jag vill i alla fall fundera kring alternativen och gärna få synpunkter från andra som använt den ena eller andra lösningen.


Grundförutsättningarna är en AIS-transponder med egen antenn. Tanken är att montera antennen på en båge i aktern, ca 2.5 m över havsytan. Jag är av åsikten att en AIS-antenn bör monteras förhållandevis lågt, eller att det i alla fall inte är sämre än att ha en högt upp, för räckvidden blir ändå minst ca 10 sjömil (oftast mycket mer) till alla kommersiella fartyg och minst 5-7 för små fritidsbåtar utan direkt mast. En sån antennplacering ger också möjligheten att koppla VHF:en till den som en nödantenn, även om det scenariot är oerhört långsökt. Med separat antenn slipper man också alla potentiella bekymmer som antennsplitter medför.

AIS-informationen ska sen in i den primära plottern, en Raymarine Axiom 9, som vill ha in det via SeaTalk NG (STNG), Raymarines marinanpassade version av NMEA 2000 (N2K).

I stort sett ser jag det som att det finns två alternativ. Antennkabel finns redan och en antenn för ca 800 kr, samt ett "startpaket" för STNG för ca 1700 kr tillkommer oavsett alternativ.


1. En AMEC Camino-108S som "pratar" N2K direkt, för ca 8500 kr. Utöver det krävs en N2K-STNG-adapter (av rätt "kön") för ca 500 kr.

 

Fördelen är att den snackar rätt språk direkt, är förhoppningsvis rätt modern och har bra kvalitetskontroll. Den har också en "tyst"-funktion, om man vill ha enheten aktiv för mottagning men tillfälligt inte sända ut den egna positionen. Inget jag själv är intresserad av, men ena brorsan har nämnt att han vill ha den funktionen.

 

Nackdelen är att den är, relativt sett, dyr. Totalkostnaden för en färdig installation hamnar på ca 11 500 kr.

 

2. En Matsutec HA-102, för ca 3400 kr. Den snackar NMEA 0183 (N183) och kräver därför en omvandlare. Brittiska Quark-Elec har en nisch med allehanda omvandlare för olika situationer. Allt från en enkel, envägs för en anslutning för runt 1500 kr till komplexa multiplex-enheter med flera ingångar och utgångar för de olika "språken", men som kostar 3000 kr och uppåt. En sån multiplexer är nog mer önskvärt för det skulle kunna medge att vi får in vinddata (N183) i plottern, och kan skicka styrsignaler från plottern till autopiloten (som vill ha N183).

 

Fördelen är att det blir billigare, från ca 8000 kr för den enklaste lösningen till kanske 10 500 kr för den mest önskvärda. HA-102 medger också ändring av MMSI-nummer, vilket jag anser borde vara möjligt på alla AIS-enheter (missbruksargumentet är bara dumt eftersom en ny enhet kan ges vilket nummer som helst, och vill man förhindra att man bara för en kort stund visar ett annat nummer kan man begränsa så att det tar ett dygn för ändringen att få effekt, eller att man bara kan göra ett byte i månaden eller liknande), så man kan sälja enheten vidare om det skulle önskas, utan att man måste byta radio på samma gång (eftersom den inte heller kan ändra MMSI).

 

Nackdelen är att det är en förhållandevis billig pryl, med förmodat gammal teknik (även om man kan se på den som den "black box" den är och bara se till den externa funktionen, som bör vara identisk eller likvärdig med den dyrare i alternativ 1) och säkert knepig eller obefintlig möjlighet till teknisk support eller vettig reklamations/garantihantering. Och "tyst"-funktion saknas.

 

Dessutom krävs beställning av vissa delar från UK, som är ett mindre helsike nu sen puckona (de som röstade för, inte de stackare som röstade emot) lämnade EU. Många har helt slutat leverera till EU (jag förstår dem), men för de som ändå levererar är det så förbannat krångligt och dyrt. Med moms och tullavgifter (nån tull i strikt mening verkar det inte bli, om jag lyckats navigera rätt bland de sjuttielva kvintiljoner varukategorier Tullverket har i deras icke sökbara lista över tullsatser, men med tullavgift menar jag det som Postmord tar ut för att de befattar sig med ett paket från utanför EU, trots att de redan fått betalt för frakten) blir det runt 1000 kr mer för den som kostar ca 2600 kr, eller ca 3000 kr med frakten inräknad. Det blir ju dubbel moms sen brittjävlarna drog sig ur. Så totalt ca 4000 kr för den prylen, och säkert 3-4 veckor liggetid hos tullsektionen på Postmord, bara för att de ska kunna motivera tullavgiften de tar ut. Jag har egentligen lovat mig själv att aldrig i hela mitt liv beställa från utanför EU mer, men just nischad båtelektronik finns det i princip inget inom EU. Nästan allt vettigt är brittiskt, av nån obegriplig anledning.

 

Jag antar att NMEA tar duktigt betalt för att släppa in folk i N2K-systemet, och att det är därför det inte finns billiga produkter med N2K.

 

Åsikter?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant område, både AIS i sig och behovet av omvandlare, och bra presenterat, tack.

 

Jag har alltid tänkt NMEA2k. Kanske ovidkommande men jag fick en VHF av sönerna för några år sedan men den hade inte NMEA2k utan bara N183. Min dåvarande plotter tog visserligen N183 men jag valde ändå för att "framtidssäkra" att byta burken till en med N2k. Vill undvika att ha flera sub-system i båten där möjligt och vill slippa tänka på baud-rate, portar etc (nu kanske jag är ute och cyklar för det var ett tag sedan jag kollade på detta).

Nu har du ju kanske behovet av att integrera flera N183-enheter och därför kanske det är mer värt för dig att skaffa en konverterare. Men riktigt vad det är värt för dig (er) är ju upp till er. Se bara till så att burken klara att konvertera fler enheter samtidigt.

Annars kan det kanske vara ett alternativ att först skaffa en N2k-enhet och sedan, om behovet känns starkt, skaffa den där konverteraren till den/de enheter som kräver.

En funktion för "tyst" skulle jag också absolut vilja ha. I vissa fall vill jag inte att alla ska kunna se var jag är, tex i min lilla okända favoritvik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

 

Har sedan ett antal år en AIS Ctrx Graphene True heading kopplad via min stationära VHF med en separat antenn.

 

https://trueheading.se/products/ais-ctrx-graphene/

 

Plottern är en B&G Vulcan 7.

 

https://www.bandg.com/sv-se/bg/type/sjokortsplottrar/vulcan-7r-no-xd/

 

Fungerar utmärkt. Separat antenn placerad på pulpit ca 1,5 m öh.

 

 

 

 

Redigerad av GTI

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev GTI:

Hej!

 

Har sedan ett antal år en AIS Ctrx Graphene True heading kopplad via min stationära VHF med en separat antenn.

 

https://trueheading.se/products/ais-ctrx-graphene/

Jo, men billig var den då inte... :)
Enbart enheten kostar mer än den dyraste totalen i de två varianter jag räknat upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Jo, men billig var den då inte... :)
Enbart enheten kostar mer än den dyraste totalen i de två varianter jag räknat upp.

Måhända, är kopplat via NMEA 2000 och backbone.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Priset för en AIS har ökat rejält sedan 2019. Jag köpte en Garmin AIS 800 för 7850 SEK. Nu för man betala minst 10 500 SEK för den.
Man kan nästan göra sig en vinst om man säljer den idag.

Den här burken har inbyggs antennkombiner och fungerar bra med bara en antenn för VHF och AIS.

Redigerad av anuba

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev anuba:

Den har burken har inbyggs antennkombiner och fungerar bra med bara en antenn för VHF och AIS.

Jo, mycket har ökat vansinnigt i pris senaste åren. Den där Camino-108S kostade runt 3600 kr för bara några år sen. Nu rejält över 8000 kr.

 

Men nej, absolut inte VHF och AIS på samma antenn. Mycket dålig lösning av många skäl! Separata antenner, även separerade rejält fysiskt, är det enda vettiga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag köpte en sådan här gul "blackbox" för några år sedan. En klass B-transreciver.

Den kostade väl då omkring sextusen då om jag nu minns rätt.

Anledningen till att jag valde den var att övrig marinelektronik ombord är av flera olika generationer och olika fabrikat och inte har nån modernare bus bara gammal NMEA.

Dessutom ville jag ha en enkel installation utan att behöva både nya GPS och VHF-antenner, eller då ta in denna info från andra apparater. Graphenen kom med en kombinerad GPS/VHF antenn.

Mina båda gamla plottrar koppades upp parallellt med NMEA utgången på AISen och det fungerade med en gång.

AIS-transrecivern är monterades dold, en strömbrytare med lysdiod är för "osynlighetsläget" monterade jag i panelen, jag har även dragit fram en USB-kabel att koppla till laptop för att det skall vara lättare att konfigurera AISen utan att behöva riva inredningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
25 minuter sedan skrev raol:

Jo, mycket har ökat vansinnigt i pris senaste åren. Den där Camino-108S kostade runt 3600 kr för bara några år sen. Nu rejält över 8000 kr.

 

Men nej, absolut inte VHF och AIS på samma antenn. Mycket dålig lösning av många skäl! Separata antenner, även separerade rejält fysiskt, är det enda vettiga.

 

Tja... komboantenn  funkar väldigt bra för mig. Med bättre separata antenner kanske AISen hade upptäckt andra båtar och fartyg väldigt långt bort, utanför plotterns praktiska räckvidd... men vad har man för nytta av det?

I max praktiskt användbart utzommat läge upptäcker min AIS fartyg som finns långt utanför bildskärmen, alltså sådana jag inte behöver känna till just då. Egentligen kan det ju räcka för vanlig kustnavigering att känna till AIS-sändande båtar i en radie av några få NM.

 

Problemet är ju  i flera avseenden "osynliga båtar" som kan dyka upp bakom kobbar och skär, sådan utan AIS såsom kajaker och vattenskotrar, de senare dessutom i rätt så höga hastigheter....

 

Om jag nu vill veta vilka skepp som ligger för ankar SV utanför Donsö eller var @Makro befinner sig kan jag ju kolla på Marien Traffic....😁

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AIS:en drabbas inte nämnvärt, men VHF:en kan påverkas betydligt. Där vill man inte kompromissa med räckvidd eller känslighet, och splittern bryter ju VHF:ens antennkoppling helt när AIS:en sänder, så man får hela tiden små avbrott. Om det gör att ett inkommande eller utgående DSC-meddelande missas eller störs vet jag inte, men jag tycker inte det är värt risken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:

AIS:en drabbas inte nämnvärt, men VHF:en kan påverkas betydligt. Där vill man inte kompromissa med räckvidd eller känslighet, och splittern bryter ju VHF:ens antennkoppling helt när AIS:en sänder, så man får hela tiden små avbrott. Om det gör att ett inkommande eller utgående DSC-meddelande missas eller störs vet jag inte, men jag tycker inte det är värt risken.

 

Nu är min AIS inte på något sätt kopplad till VHF-radion, men om nu dessa delat VHF-antenn kunde det ju bli störningar, likväl som kopplingar via en splitter, som jag f.ö inte gillar.

"Gula boxen" har en egen kombinerad GPS och VHF-antenn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du spara pengar så behöver du ju inte köpa en Camino-108S om du planerar att alltid ha separat antenn. S-modellen har ju inbyggd splitter så sikta i så fall på en Camino-108. Eller en Camino-108w om du vill ha WiFi och även kunna koppla en dator eller platta trådlöst till den.

 

Jag har en Camino 108w och fick bra pris via Viking Yachting i Göteborg (för fem år sedan). Ser inte att dom har Camino i sortimentet just nu, men du kan ju alltid be om prisförslag så får du se vad dom kan göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byggde en billig AIS antenn av "flowerpot" typ och kopplade in den till en raspberry pi som kan visa emottagna AIS på ett sjökort i telefonen (OpenPlotter via RealVNC). Det fungerar, men är lite bökigt att använda. Har ingen egen AIS sändare (än).

En lustig incident förra sommaren, det dök upp en AIS signal med helt enorm hastighet som körde rakt över öar i närheten... Det visade sig vara ett flygplan (de har också AIS tydligen). 

Annars har jag haft nytta av systemet vid segling i Furusundsleden (då kan man detektera färjorna i god tid och planera krysslagen så man håller undan för dem).

Här en instruktion om hur man bygger antennen:

https://vk2zoi.com/articles/half-wave-flower-pot/

Lite info om OpenPlotter här:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Carl_XII:

Jag byggde en billig AIS antenn av "flowerpot" typ och kopplade in den till en raspberry pi som kan visa emottagna AIS på ett sjökort i telefonen (OpenPlotter via RealVNC). Det fungerar, men är lite bökigt att använda. Har ingen egen AIS sändare (än).

En lustig incident förra sommaren, det dök upp en AIS signal med helt enorm hastighet som körde rakt över öar i närheten... Det visade sig vara ett flygplan (de har också AIS tydligen). 

Annars har jag haft nytta av systemet vid segling i Furusundsleden (då kan man detektera färjorna i god tid och planera krysslagen så man håller undan för dem).

Här en instruktion om hur man bygger antennen:

https://vk2zoi.com/articles/half-wave-flower-pot/

Lite info om OpenPlotter här:

 

Jo, jag har också kikat på såna lösningar, men det ska ju in i en Raymarine-plotter, inte i en icke-existerande dator.


Ja, åtminstone har Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar AIS. Ser dem ofta på MarineTraffic. Jag kan tänka mig att KBV:s spaningsflyg har möjlighet att aktivera det vid behov. Kanske var det ett av dem som flög över dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev ABC:

Vill du spara pengar så behöver du ju inte köpa en Camino-108S om du planerar att alltid ha separat antenn. S-modellen har ju inbyggd splitter så sikta i så fall på en Camino-108. Eller en Camino-108w om du vill ha WiFi och även kunna koppla en dator eller platta trådlöst till den.

 

Jag har en Camino 108w och fick bra pris via Viking Yachting i Göteborg (för fem år sedan). Ser inte att dom har Camino i sortimentet just nu, men du kan ju alltid be om prisförslag så får du se vad dom kan göra.

Hmm, jag måste ha halkat in på fel modell en gång och sen glömt av att det finns flera olika. Nu ser jag att den utan splitter "bara" kostar ca 6500 kr. Det var nåt år när de var helt slut överallt. Kanske var det nån underleverantör som föll bort under pandemin som skapade brister. Efter det var priserna fördubblade...


Men ja, det är ju helt onödigt med splittern. Wifi-anslutning är inget jag heller känner behov av. Det är bara i plottern jag vill ha informationen. Jag gillar inte att hålla på med lösa/handhållna saker medan jag seglar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Tja... komboantenn  funkar väldigt bra för mig. Med bättre separata antenner kanske AISen hade upptäckt andra båtar och fartyg väldigt långt bort, utanför plotterns praktiska räckvidd... men vad har man för nytta av det?

I max praktiskt användbart utzommat läge upptäcker min AIS fartyg som finns långt utanför bildskärmen, alltså sådana jag inte behöver känna till just då. Egentligen kan det ju räcka för vanlig kustnavigering att känna till AIS-sändande båtar i en radie av några få NM.

 

Problemet är ju  i flera avseenden "osynliga båtar" som kan dyka upp bakom kobbar och skär, sådan utan AIS såsom kajaker och vattenskotrar, de senare dessutom i rätt så höga hastigheter....

 

Om jag nu vill veta vilka skepp som ligger för ankar SV utanför Donsö eller var @Makro befinner sig kan jag ju kolla på Marien Traffic....😁

Jag använder Simrads egen splitter, detta för att det ändå inte gick att sätta två separata antenner tillräckligt långt ifrån varandra (tror det var minst 1,5m som rekommendationen sa?)
Förövrigt så fick jag AIS på köpet när jag bytte VHF till en med inbyggd GPS och AIS, en RS40-b, dock har radion separata antennutgångar för AIS och VHF, därför splittern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Matsutec HA-102 kopplad till en Quark-Elec Quark Elec A034B på NMEA-0183 som sen pratar NMEA 2k med resten samt 0183 till min VHF så den har position och slutar grina över det.

 

Haft i tre säsonger nu, Matsutecen har skött sig utan några som helst bekymmer under den tiden. Rekommenderas för det priset!

 

Plus, för mig, är att den är möjlig att ta med och programmera om. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 1/11/2024 at 3:58 PM, Carl_XII said:

Jag byggde en billig AIS antenn av "flowerpot" typ och kopplade in den till en raspberry pi som kan visa emottagna AIS på ett sjökort i telefonen (OpenPlotter via RealVNC). Det fungerar, men är lite bökigt att använda. Har ingen egen AIS sändare (än).

En lustig incident förra sommaren, det dök upp en AIS signal med helt enorm hastighet som körde rakt över öar i närheten... Det visade sig vara ett flygplan (de har också AIS tydligen). 

Annars har jag haft nytta av systemet vid segling i Furusundsleden (då kan man detektera färjorna i god tid och planera krysslagen så man håller undan för dem).

Här en instruktion om hur man bygger antennen:

https://vk2zoi.com/articles/half-wave-flower-pot/

Lite info om OpenPlotter här:

 

Jag fick några frågor om antennen går att koppla in i en Raspberry pi och det är precis det jag har gjort. En Raspberry pi med en Moitessier Hat gör det lättare, men det finns även andra lösningar för att få in AIS informationen i Open CPN

https://opencpn.org/wiki/dokuwiki/doku.php?id=opencpn:supplementary_hardware:ais_devices

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Carl 12:e.

Kollade länkarna å fann lite intressanta saker. Nu har jag inte  kört OpenCPN i Pajen utan i Linux laptop. Såg det finns en "hat" dAISy som man kan koppla till Pajen. Antar att man måste även ha en antenn typ den du beskrev.

 

För mig vore det enklare om det fanns en "mottagare"- dongle som har inbyggd antenn å bara plugga in i linux laptopen med USB kontakt. (Att de skulle funka i vanlig Windows maskin utgår jag från). Har du tips på såna?

Min engelska är inte sååå bra när jag söker efter sånt här på nätet.

 

Hur kör du själva korten i Pajen? Från USB minne? Samma för OpenCPN programmet? Eller har du lagt dem på minneskortet där op systemet ligger? Jag har två USB på Raspberry Pajen å har stoppat in en grenkontakt så jag får 4 till, då skulle jag kunna köra både minne, GPS dongle å  AIS dongle i den.

Tackar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...