Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
skippeer

Byta kulventil ...igen?

Rekommendera Poster

Våren 2019 bytte jag samtliga skrovgenomföringar (under vattenlinjen dvs ej självlänsarna), kulventiler, vinklar och slangstos med målsättningen att det skulle fungera problemfritt under många år.

Köpte det jag trodde var det bästa dvs komponenter i marinbrons från en Italiensk tillverkare.
tex Ital Nordic art nr 0321 833               kulventil brons, 1 ¼”

image.png.c5bd3b82ef1a1e3ddf2709c8e8590f46.png

 

Nu har vi seglat i Nordsjön och Atlanten under 3 säsonger och använt självtömning av septitanken, varje år har kulventilen till toasystemet gått trögare och trögare.
Har försökt smörja och montionera kulventilen inför sjösättningen men i år gick det väldigt trögt när vi torrsatte i oktober.

 

Har även noterat begynnande ytrost på samtlig handtag och mutter, mina handtag har röd krympplast på, idag har bronsdelarna hos Ital Nordic blåa handtag och andra artikelnummer.
image.png.22bfb56364e63fb2db7520964837bf45.png

Misstanke finns att saltvatten och urin har skapat urinsten även i de rörliga delarna i kulventilen.

Funderar på att försöka rensa kulventilen mha Transclean 65 (fosforsyra) genom att:

  • täta utloppet med en träplugg
  • hälla fosforsyra i toaletten och pumpa
  • motionera kulventil medans syran jobbar
  • när det går lätta att öppna och stänga ta bort träplugg och fånga syran i en hink

 

Känner någon igen problematiken med trög toakran?
Kan min fundering ovan fungera?
Andra ideer?

Har hört att en del använder sötvatten till toaletten för att slippa urinsten tom i manuella toaletter som våran.
 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det bara den till toan som går trögt?

Att hantagen får ytrost eller ärgar får ses som normalt då det brukar vara rätt simpel kvalitet på den metallen. 

Kulventiler har en tendens att lätt börja kärva med tiden, blir inte bättre när det är septic heller. Ibland är det kulan och ibland själva axeln till handtaget. Prova först spraya lite 5-56 eller liknande på handtagets infästning och se om det blir någon skillnad. Det är vanligt att det är den axeln som kärvar.

 

Det är nog egentligen bättre med en "riktig" slussventil där istället, sådan man kan öppna upp och serva.

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev skippeer:

Våren 2019 bytte jag samtliga skrovgenomföringar (under vattenlinjen dvs ej självlänsarna), kulventiler, vinklar och slangstos med målsättningen att det skulle fungera problemfritt under många år.

Köpte det jag trodde var det bästa dvs komponenter i marinbrons från en Italiensk tillverkare.
tex Ital Nordic art nr 0321 833               kulventil brons, 1 ¼”

image.png.c5bd3b82ef1a1e3ddf2709c8e8590f46.png

 

Nu har vi seglat i Nordsjön och Atlanten under 3 säsonger och använt självtömning av septitanken, varje år har kulventilen till toasystemet gått trögare och trögare.
Har försökt smörja och montionera kulventilen inför sjösättningen men i år gick det väldigt trögt när vi torrsatte i oktober.

 

Har även noterat begynnande ytrost på samtlig handtag och mutter, mina handtag har röd krympplast på, idag har bronsdelarna hos Ital Nordic blåa handtag och andra artikelnummer.
image.png.22bfb56364e63fb2db7520964837bf45.png

Misstanke finns att saltvatten och urin har skapat urinsten även i de rörliga delarna i kulventilen.

Funderar på att försöka rensa kulventilen mha Transclean 65 (fosforsyra) genom att:

  • täta utloppet med en träplugg
  • hälla fosforsyra i toaletten och pumpa
  • motionera kulventil medans syran jobbar
  • när det går lätta att öppna och stänga ta bort träplugg och fånga syran i en hink

 

Känner någon igen problematiken med trög toakran?
Kan min fundering ovan fungera?
Andra ideer?

Har hört att en del använder sötvatten till toaletten för att slippa urinsten tom i manuella toaletter som våran.
 

 

Ska göra som du med Transclean men har inga höga förhoppningar (min är nog orginal från -94). Har försökt att stänga min, men drog nästan av handtaget, har värmt och smörjt som en galning utan gott resultat. Är ca 90% stängd (är till nödtömning), men går inte mer.

 

Tänkte prata med Seasea om denna kan fungera till mitt toasystem:

https://www.seasea.se/vatten-vvs/rördetaljer/rördetaljer-trudesign/kulventiler-trudesign

 

Kanske inte gillar aggresivt från toaletten, men det återstår att se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick tips här för länge sen, tror det var @bhemac som nu lämnat forumet, om att spraya olja med PTFE underifrån in i ventilerna när man torrsatt. Funkar ganska bra men det krävs att man motionerar och smörjer även från insidan av skrovet.
En del av mina handtag är betydligt rostigare än dina men mina är iofs 14 år gamla men har levt i Östersjöns rätt saltfattiga vatten.

Har ingen aning om Transclean funkar. Rapportera gärna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev ChristerN:

Fick tips här för länge sen, tror det var @bhemac som nu lämnat forumet, om att spraya olja med PTFE underifrån in i ventilerna när man torrsatt. Funkar ganska bra men det krävs att man motionerar och smörjer även från insidan av skrovet.
En del av mina handtag är betydligt rostigare än dina men mina är iofs 14 år gamla men har levt i Östersjöns rätt saltfattiga vatten.

Har ingen aning om Transclean funkar. Rapportera gärna.

Samma erfarenhet, men i västerhavet, det rostar!

Man kan tycka att det är konstigt att rördetaljer av marinbrons har handtag av en betydligt mindre ädel, oädel metall.

Jag har sprayat i PTFE-spray ovanifrån i kulventilen till toalettens inlopp till spolvatten, jo det var ju bra, i nån vecka eller så.

 

Transclean 65 har jag inte provat, jag är väl för snål, tycker att det är för dyrt för att spola ned i toan. Men det är kanske bra..?

Jag har försökt att hitta vad Transclean innehåller, men har inte lyckats. Men om man söker så rekommenderas detta medel på flera webbplatser. 

Men Citronsyra...? det löser ju kalkavlagringar bra. Det finns ju ett och annat "husmortips" på nätet om hur man blandar och använder citronsyra. Det ghäller ju att sänka pH-halten i tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

- -  -

Transclean 65 har jag inte provat, jag är väl för snål, tycker att det är för dyrt för att spola ned i toan. Men det är kanske bra..?

Jag har försökt att hitta vad Transclean innehåller, men har inte lyckats. Men om man söker så rekommenderas detta medel på flera webbplatser. 

Men Citronsyra...? det löser ju kalkavlagringar bra. Det finns ju ett och annat "husmortips" på nätet om hur man blandar och använder citronsyra. Det ghäller ju att sänka pH-halten i tanken.

Ättika är en rätt harmlös kemikalie som inte förstör naturen. Det är överkomliga priser i storförpackning. Jag använder ogräsättika både för toadelar och snäckor på propellern när jag tagit hem den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Off topic men ändå..

Va? Har bhemac slutat? Vad menas?

Gå in på hans profil och titta när han var inloggad senast...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har försökt att hitta vad Transclean innehåller, men har inte lyckats.

AVSNITT 3: Sammansättning/information om beståndsdelar · 3.2 Kemisk karakterisering: Blandningar · Beskrivning: Blandning bestående av nedan upplistade ämnen med ofarliga tillsatser. · Farliga ingredienser: CAS: 7664-38-2 EINECS: 231-633-2 Indexnummer: 015-011-00-6 fosforsyra Skin Corr. 1B, H314 10- ≤20% CAS: 5329-14-6 EINECS: 226-218-8 Indexnummer: 016-026-00-0 sulfaminsyra, amidosulfonsyra Skin Irrit. 2, H315; Eye Irrit. 2, H319; Aquatic Chronic 3, H412 10- ≤20% · Ytterligare hänvisningar: De angivna farohänvisningarnas ordalydelse framgår av kapitel 16.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev patrikflink:

AVSNITT 3: Sammansättning/information om beståndsdelar · 3.2 Kemisk karakterisering: Blandningar · Beskrivning: Blandning bestående av nedan upplistade ämnen med ofarliga tillsatser. · Farliga ingredienser: CAS: 7664-38-2 EINECS: 231-633-2 Indexnummer: 015-011-00-6 fosforsyra Skin Corr. 1B, H314 10- ≤20% CAS: 5329-14-6 EINECS: 226-218-8 Indexnummer: 016-026-00-0 sulfaminsyra, amidosulfonsyra Skin Irrit. 2, H315; Eye Irrit. 2, H319; Aquatic Chronic 3, H412 10- ≤20% · Ytterligare hänvisningar: De angivna farohänvisningarnas ordalydelse framgår av kapitel 16.

Det låter ju som iallafall en halv kemilektion, kanske inget man kan blanda till själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara toakranen är extremt trög trots frekvent användning.

 

Transclean 65 huvudingrediens som löser upp avkalkningar är troligen fosforsyra.

Biltema säljer en lågprisvariant som när jag kollade för något år sedan hade svagare koncentrat av fosforsyra. 

Verkar säljas med hög koncentration tex 85% av Gdsbutiken.

Ett internet inlägg varnade för att fosforsyra kan skada kromade detaljer…

 

Fosforsyra används oxå för att ta bort cementspill.

 

Plan B

Byta till TruDesign kulventil och TruDesign 120graders slangstos kombinerat med befintlig skrovgenomföring i marinbrons.

Vid montering 2019 använde jag BT tätmassa för skrovgenomföring och BT’s motsvarighet till 577 till rörgängorna.

 

Frågan är om det går att få loss den gamla kulventilen utan att skada tätningen av skrov-genomföring?
Erfarenheter att demontera?

 

Kanske säkrast att ta loss genomföringen i brons, rengöra och återmontera med ny fogmassa/Sikaflex 291.

 

 

IMG_1370.png

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Demontera hela skrovgenomföringen?

Det är ju inte helt omöjligt att du måste ta till vinkelslipen på utsidan för att skära ett ”X” i flänsen så att den försvagas så att du kan bryta loss den, och sedan peta in det som blir kvar i hålet.

Dessa brukar nämligen sitta fast så in i helskotta.

 

Ok, jag får kolla efter forsforsyra. 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ok, jag får kolla efter forsforsyra. 

Om du köper Coca-Cola så får du fosforsyra på köpet! Den innehåller "surhetsreglerande medel E 338" som är fosforsyra.

Alternativet är ju att dricka rikligt med Cola så att problemet aldrig uppstår:)

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp rostfri kulventil , den är lite dyrare, men man blir inte besviken. Viktigt att kulan och spindeln är i syrafast 1.4404 om möjligt. Handtaget o dito bult bör vara i rostfritt 1.4301.

Med en Dremel eller liknande på Temavaruhuset kan du slipa av kontramuttern som på bilden, såga sen med liten tigersåg av röret i gängan om möjligt annars ta hjäp av Dremeln. Både gnistfritt och kallarbete och samtidigt skonsamt mot plasten. Mycket finfördelade spåner dock.

Dremel bottenventil.png

Rostfri kulventil.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SXK rekommenderar inte rostfritt pga risken för spaltkorrision.


Plan B är Guidi bronsgenomföring för den är mer "stöttålig" än komposit ifall man har otur och seglar på tex en stock. Har passerat mycket nära en stolpe väster Marstrand så det är en möjlig risk även söderut där det kan flyta en hel del utanför / i flodmynningar, senast fick vi kryssa bland bråte i Lissabons mynning.

Kulventil och böjd slangstos i komposit ala TruDesign.

 

SXK skriver:
image.png.3d722d7e51135168dc0862696adbb8aa.png
 

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lossbrytningsmoment för Loctite 577 är 11 Nm.

2019 använde jag BT’s gängtätning som kräver 15-20 Nm för att knäckas.

 

Försöker förbereda/planera flera demonteringssätt från mjuk metod till förstörande metod (vinkelslip).

 

Med stora shiftnycklar/polygrip (15-20 cm långa) och klena kontorsarmar är det möjligt att få isär en rörkoppling tätad med gängtätning?

Någon som lyckats…

 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nog mindre rädd för spaltkorrosion mellan syrafast ventil och brons bordgenomföringen än att spindeln korroderar så att glanden börjar läcka in sjövatten när kulans teflonringar mattats av.

Använder LT:s 577 dagligen i industrin, och den tätar köldmediegångor utmärkt och går att få loss utan problem. BT:s motsvarighet vet jag mindre om.

 

Använt Transclean 65 under denna säsongen och våran RF septitank är ren i dom lägre regionerna där nivån varit och skvalpat runt. Högre nivåer uppvisar urinsten. Jag tror du kan få  fixat urinsten och fekaler i kulventilen men undrar vad teflonringarna klarar.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev skippeer:

Lossbrytningsmoment för Loctite 577 är 11 Nm.

2019 använde jag BT’s gängtätning som kräver 15-20 Nm för att knäckas.

 

Försöker förbereda/planera flera demonteringssätt från mjuk metod till förstörande metod (vinkelslip).

 

Med stora shiftnycklar/polygrip (15-20 cm långa) och klena kontorsarmar är det möjligt att få isär en rörkoppling tätad med gängtätning?

Någon som lyckats…

 

 

All Loctite värms bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev patrikflink:

All Loctite värms bort.

Vad jag läst på nätet är att Loctite har 2 olika typer av vätskor:

  • låsning
  • tätning

Knäcka låsning kan säkert ske mha hög temperatur typ 280 grader C.

Knäcka tätning är det "rå styrka" som gäller och jag är fd kontorssnubbe så min fråga kvarstår ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev skippeer:

Vad jag läst på nätet är att Loctite har 2 olika typer av vätskor:

  • låsning
  • tätning

Knäcka låsning kan säkert ske mha hög temperatur typ 280 grader C.

Knäcka tätning är det "rå styrka" som gäller och jag är fd kontorssnubbe så min fråga kvarstår 😉

Värme brukar lösa det för mig när det sitter med all form av låsningsvätska. En liten gasbrännare används flitigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Loctite 577 härdar inte och den tätar framförallt gängförband -alltså inte för låsning som 243 och 290. Den behöver ingen värme för att lossna.

Det gäller att veta syftet med Loctite produkten .

Sen har man cylindrisk fastsättning för bussningar och lager.....en hel kemilåda följer med ut när vi far runt i Sverige på diverse instutitioner.

Som alternativ finns även Scantech:s produkter.

Skärmbild 2023-09-05 233535.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en rostfri bottenventil till septiktanken, den kärvar trots att den är rostfri. Så materialet tror jag spelar mindre roll när det gäller septik. Dock så används den inte så flitigt då jag sugtömmer via däck .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Boanjohan:

Jag har en rostfri bottenventil till septiktanken, den kärvar trots att den är rostfri. Så materialet tror jag spelar mindre roll när det gäller septik. Dock så används den inte så flitigt då jag sugtömmer via däck .

Jag har en syrafast 2" i botten på tanken och den kärvar som f..n ibland och dess emellan går den hur fint som helst. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...