Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Ullabulla

Tralla båt uppför brant backe

Rekommendera Poster

Hej!
 

jag måste dra båten uppför en ganska lång och brant backe för att få hem den till vinterförvaringen. Första gången. Ca 10% lutning, 40 höjdmeter. Jag kan använda min frus xc60 som har minsta motorn snåldiesel 150hk. Funkar det att dra 1300 kg uppför en sån backe tror ni, eller var jag dum när jag lurade frugan att köpa billigaste snålvarianten?

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte att det är några problem så länge du inte stannar. Drog min 1300 kg båt (+ 1500 kg med vagn) efter en 850 med 144 hk bensinare utan problem även uppför branta backar.  Ser man bara till att hålla uppe varvet är det inga problem, så länge hjulen inte släpper, men då hjälper det inte med mer effekt i motorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ullabulla:

Hej!
 

jag måste dra båten uppför en ganska lång och brant backe för att få hem den till vinterförvaringen. Första gången. Ca 10% lutning, 40 höjdmeter. Jag kan använda min frus xc60 som har minsta motorn snåldiesel 150hk. Funkar det att dra 1300 kg uppför en sån backe tror ni, eller var jag dum när jag lurade frugan att köpa billigaste snålvarianten?

 

mvh

Låter som samma motor som mina föräldrar har. Den har obefintlig styrka på låga varv, så jag skulle nog se till att köra på ettan upp.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller med. kör på ettan och håll 2500 varv, så har du så pass vridmoment. och stanna inte :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent tekniskt så är 150 hk väldigt mycket. Med 150hk så skulle du kunna lyfta 11 ton en meter i uppåt i höjdled, på en sekund. Det handlar egentligen främst om vridmoment och utväxling. 

 

En D3:a har bäst vridmoment runt 1750 till 3000 varv och full effekt vid 3750 RPM.

 

Skulle först varva upp till 3750rpm på ettans växel, innan backen, sedan när farten avtar, hålla mig nära 3000prm.

 

Enligt Car info så ska bilen klara av 1,8 ton släp i 12 procents lutning.

https://www.car.info/sv-se/volvo/xc60/xc60-d3-ma8-2017-16519343/specs

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en liten dieselcitroën, med 110 turbohästar, det är rent märkvärdigt vad den är stark på låga varv.

Jag törs väl inte skriva här vad den har fått dra och släpa... men jag fixade ett kuldrag som kan sitta i den främre bogseröglan, då det skulle bli aktuellt att rampa en båt, då man får mer tyngd över drivhjulen när man backar, dessutom bättre uppsikt. Men just denna manövern blev aldrig aktuell då båtens ägare just blivit ägare till en bakhjulsdriven Volvo av god årgång med dragkrok.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sifrerna på Car info stämmer inte enligt spec på nämda bil.De räknar endast på möjliga vikter inte vad fabrikanten godkänner.Det borde fungera om du inte lägger för mycket vikt på dragkroken.är det grusväg minska belastningen på kroken så mycket du vågar,stå med spinnande framhjul mitt i backen är ingen höjdare.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är alrdig motoreffekt utan att få ner effekten i marken. Bäst är givetvis fyrhjulsdrift, ett steg på vägen är automatlåda...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grepp är en stor faktor med fwd och att köra på 1an med högt varv gör att man lätt spinner vid minsta ojämnhet. Kontrollen blir bättre med en högre växel, så det hela blir en balansgång. Tänk ut vilken fart du vill åka och välj växel därefter (som ger dig ca 2000rpm).
 

Kan du ta sats? Att komma med rätt hastighet och behålla den är sällan något problem. Snäva kurvor som sänker hastigheten mitt i backen är en fiende.

 

Det är bra att du ställer frågan och när du fått tips är mitt räd att provköra backen och testa exvis 2an 2000 varv och se hur det känns. Är man lugn och beredd på att växla ned och i värsta fall avbryta och backa, så är förutsättningarna goda. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ts har inte skrivit vilken växellåda dom har,Kan vara automat, dubbellamell ,eller manuell.Det är väl endast med manuell du kan hålla kvar en växel vid dessa varvtal som föreslås.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ju en automatlåda. Dessutom är det en brant 90 graders kurva tidigt i backen. Asfalt under. 👇 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan kanske vara vettigt att ta en kvast och sopa rent från sand och grus i backen, i alla fall där däcken förväntas vara, och åtminstone där det är tajt så farten kanske sjunker.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra råd här, tack alla! Egentligen borde jag filma tilldragelsen imorgon.och posta länken här. Om det går bra. Tänkte testa idag men sen insåg jag att det är fredag den 13e.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Ronnienr10:

Ts har inte skrivit vilken växellåda dom har,Kan vara automat, dubbellamell ,eller manuell.Det är väl endast med manuell du kan hålla kvar en växel vid dessa varvtal som föreslås.Ronnie

Det går att växla den lådan manuellt (föra spaken åt sidan).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

40 höjdmeter i med snitt 10% låter lite galet men i ettan borde det inte vara något problem. Låt inte varvtalet sjunka under 1700 bara. Jag har under flera år dragit min Soling efter vår renault Clio med drygt 100 hk utan några problem. Har ungefär samma lutning upp till uppställningsplatsen men inte så långt 😏

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tycks finnas en evig missförståelse om detta med vridmoment, varvtal och effekt. 
Via växellådan så omvandlas effekt/varvtal till vridmoment.
 

För bogsering är det däremot avgörande att få geppet mot marken att räcka till, och det är i grunden bara beroende av hjultrycket mot marken så länge motor/växellåda orkar. Och det gör den definitivt i frågeställarens fall.

Fyrhjulsdrift hjälper, för då finns fler däck som drar mot marken.

På en bakhjulsdriven bil ska man i en brantare backe se till att ha maximalt kultryck, då ökar greppet för bakhjulen.

För en framhjulsdriven är det lurigare, då skall kultrycket vara lågt så inte man får lyftverkan över framhjulen (i backen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Seawolf:

Det tycks finnas en evig missförståelse om detta med vridmoment, varvtal och effekt. 
Via växellådan så omvandlas effekt/varvtal till vridmoment.
 

För bogsering är det däremot avgörande att få geppet mot marken att räcka till, och det är i grunden bara beroende av hjultrycket mot marken så länge motor/växellåda orkar. Och det gör den definitivt i frågeställarens fall.

Fyrhjulsdrift hjälper, för då finns fler däck som drar mot marken.

På en bakhjulsdriven bil ska man i en brantare backe se till att ha maximalt kultryck, då ökar greppet för bakhjulen.

För en framhjulsdriven är det lurigare, då skall kultrycket vara lågt så inte man får lyftverkan över framhjulen (i backen).

Visst är det så, men när det brantar till blir det en ond cirkel av att farten sjunker, och då måste man använda en lägre växel, men då ökar risken för sämre grepp pga däckspinn och när varvtalet sjunker lågt minskar både vridmoment och effekt, så man kan hamna i en "dödsspiral" där det går långsammare och trögare. Man kanske inte tänker på det så mycket i bil, men det blir väldigt påtagligt om man cyklar uppför riktigt branta backar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag drog upp den idag. Motorn lät faktiskt knappt ansträngd faktiskt och det gick väldigt smidigt. När jag höll på att trixa in båten på en plan grusplan så var det en annan femma, så spann den friskt.

Redigerad av Ullabulla
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...