Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Mambo

Volvo D4, barnsjukdomar?

Rekommendera Poster

Jag går i tankarna att skaffa en motorbåt, efter 40 års seglande, och håller därför på att läsa på om allt som hör till.

Därför en fråga om motorer, (något som oftast är en bisak i en segelbåt och sällan ställer till med något problem)

 

Många båtar har Volvo Penta D4 och det finns massor att läsa om dessa, speciellt de negativa egenskaperna förs ofta fram i forum som detta.

-Men hur illa är det? Var det bara de tidiga årsmodellerna (när kom den?) som strulade eller gäller problemen alla generationer?

-Var de tidigare Penta-generationerna(t.ex TAMD31/41)  mer driftsäkra?

-Är Yanmars motsvarande motorer mer driftsäkra?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror generellt kritiken kommer från "meckarna" dvs de som kan motorer och sällan/aldrig anlitar firma för service. 

 

Jämfört med äldre motorer så går inte  d4 renoveras för rimlig peng, det finns elektriska komponenter som kräver felkodsläsare/reservdelar och elektronik kan strula med kontaktfel/ärj etc. 

 

Så gillar man göra saker själv så har jag fått intrycket att äldre motorer är att föredra alt de utan elektronik. 

 

Sen är det väl D3an som rasat mest? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en D4-260 tillverkad 2009 som nu gått närmre 1200 timmar utan "produktfel". Servad på en verkstad jag har förtroende för som också är auktoriserad på Penta.

De fel jag har haft har bägge två berott på att en spänningsspik pajat delar av motorelektroniken. Sen verkade den "manuella" pumpen, som man använder när man luftar motorn, varit kass förra året men det löste verkstaden temporärt. Kanske behöver byta den i år.

Annars tuffar motorn på och går hur bra som helst.

 

Men, som sagt, skiter det sig så kostar det. Elektronikboxen och bränslesensorn var inte billiga och får man spridarproblem som gör att det bränns hål (var någonstans det bränns hål har jag inte koll på ;) ) så blir det väldigt dyrt!

 

Har ingen aning om vad en motsvarande Yanmar kostar i service och reparationer men gissar att de flesta nyare motorer kräver märkesspecifik felkodläsare och diagnosutrustning om något blir fel.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. 

ChristerN, får jag fråga vad du har för båtmodell?

Kenneth

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yanmar 4LHA-serien är väl lite D4-motsvarigheten (t ex 4LHA-STE med 240hk på vevaxeln). Men till skillnad från D4 har den ingen elektronik. En riktig slitvarg som tillverkades fram till omkring 2015 eller så.

Av sexor så är 6LPA-STP också rätt pålitlig och utan elektronik, i grunden samma motor som sitter i en modell av Toyota Landcruiser. I 12-ventilsversionen som även satt i bil ger den c:a 260hk, i 24-ventilversion som är den i särklass vanligaste i båtar 315hk. Förutom de allra tidigaste (till slutet 2002 tror jag, ventiltätningsproblem bl.a.) så är den också pålitlig och enkel att skruva. Gjordes fram till 2017 ungefär.

6LPA har kamrem som behöver bytas lite då och då vilket kan vara riktigt bökigt att komma åt på en del installationer, vilket inte 4LHA har. Bådas impellerpump sitter dock illa till (långt nere till vänster, fram) vilket väl är en av de största nackdelarna.

 

Däremot är Yanmars motorer nog traditionellt lite mer "bruksmotorer" och även många av de senaste med datorstyrning, commonrail-insprutning o.s.v. (t ex senaste i 6LY-serien) har inte högre krav på t ex oljan än att vilken billig mineralolja som helst uppfyller klassningskraven med råge.

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mambo:

Tack för svaren. 

ChristerN, får jag fråga vad du har för båtmodell?

Kenneth

 

Saga 315 2010. Mycket nöjd med båten.

 

PS

Ett tips. Om du sätter ett @-tecken framför aliaset så poppar det upp en liten påminnelse till den du nämner. Lättare att se om man vill att någon ska svara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@

 

1 timme sedan skrev ChristerN:

Saga 315 2010. Mycket nöjd med båten.

 

Tyckte väl att det såg ut så i din avatarbild , det är en just en Saga 315 jag snöat in på.

Men jag är alltså lite orolig för D4-motorn. 

Jag tycker mig också sett att den även finns med Yanmar men det kanske är någon av de andra Saga-modellerna. Också sett en del äldre Saga 315 med VP-motorer före generation D4. Stämmer detta eller eller har alla 315 en D4?

Sedan finns också Saga 29 som verkar ha ungefär liknande skrovmått, den verkar alltså vara större än 29 fot i verkligheten? Är det samma grundskrov eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Mambo (Så här adresserar man en annan medlem.)

Jag vet att de äldre 315 kunde levereras med annan motor. Tror det var KAMD32 och kanske någon 41:a. Någon kanske kom med Yanmar motor också. Det är/var ju ganska vanligt att tillverkare av båtar tog in en konkurrent motor för att, förmodligen, få ner sina inköpspriser på motorerna.

Kolla in den här sidan för lite mer info om olika Saga-modeller.

http://sagaforumet.com

Såvitt jag vet har Saga 29:an nästan samma skrov som 3xx-serien.

Har du specifika frågor om 315 så är du naturligtvis välkommen att fråga här!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju funderat litet på vad som skall hända, med motorn, med drivmedel och annat.

Jag har ju en KAD43, den är drygt 20 år nu och lär ju hålla ett tag till, men att byta denna fullt renoveringsbara 6 cyl. motor på 260 Hk mot en ny eller fabriksrenoverad D4 eller D6...? Jag fick ett erbjudande på båtmässan i vintras på en fabriksrenoverad D4 DPG 300.

Så snackade jag med en Nimbusägare i stormas som var inne på sin andra D4 i den båten, det hade skett ett cylinderhaveri i den första och det gick inte att åtgärda detta då cylindrarna är borrade direkt i blocket... stämmer det? Det blev till en försäkringsskada i slutändan, men självrisken var ju ändå betydande.

40, 41 och KAD serierna har ju lösa cylinderfoder som kan bytas ut om det behövs... fela mig om jag har rätt. Dessutom helt eller nästan het utan elektroniska komponenter, litet beroende på modell och kringutrustning.

Men man hör ju mycket "snack" oftast negativt om dessa nya motorer, inte sällan som redan skrivits här har det varit elektronikfel samt då olika typer av motorras. Om nu detta berott på ägaren eller konstruktionen får man ju aldrig veta. Så precis som trådskapare @Mambo undrar, så vad är sant och vad är inte det, skrönor eller fakta?

Tja, det kanske på sikt presenteras olika hybridlösningar, både från Penta och exempelvis Yanmar, det är väl dom som har flest marknadsandelar (iallafall i Sverige?) när det gäller fritidsinombordsmotorer (www.skrivihop.se).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har ju funderat litet på vad som skall hända, med motorn, med drivmedel och annat.

Jag har ju en KAD43, den är drygt 20 år nu och lär ju hålla ett tag till, men att byta denna fullt renoveringsbara 6 cyl. motor på 260 Hk mot en ny eller fabriksrenoverad D4 eller D6...? Jag fick ett erbjudande på båtmässan i vintras på en fabriksrenoverad D4 DPG 300.

Så snackade jag med en Nimbusägare i stormas som var inne på sin andra D4 i den båten, det hade skett ett cylinderhaveri i den första och det gick inte att åtgärda detta då cylindrarna är borrade direkt i blocket... stämmer det? Det blev till en försäkringsskada i slutändan, men självrisken var ju ändå betydande.

40, 41 och KAD serierna har ju lösa cylinderfoder som kan bytas ut om det behövs... fela mig om jag har rätt. Dessutom helt eller nästan het utan elektroniska komponenter, litet beroende på modell och kringutrustning.

Men man hör ju mycket "snack" oftast negativt om dessa nya motorer, inte sällan som redan skrivits här har det varit elektronikfel samt då olika typer av motorras. Om nu detta berott på ägaren eller konstruktionen får man ju aldrig veta. Så precis som trådskapare @Mambo undrar, så vad är sant och vad är inte det, skrönor eller fakta?

Tja, det kanske på sikt presenteras olika hybridlösningar, både från Penta och exempelvis Yanmar, det är väl dom som har flest marknadsandelar (iallafall i Sverige?) när det gäller fritidsinombordsmotorer (www.skrivihop.se).

Pentas D serie har torra foder, det vill säga ungefär som en gammal V8. Sker ett haveri i en cylinder blir det till att byta hela blocket. Volvo penta har inga överdimensionskolvar, finns att köpa det på fria marknaden, problemet blir att en vp verkstad ej monterar ihop eftermarknads kolvar i ett borrat block då de ej kan lämna garanti på arbetet. Så summa summarum så blir det till att byta hela blocket för runt 300 sek. En stor kostnad för den enskilde. Att loppen blir skadade kan bero på att kolven blivit genomborrad av för högt tryck från spridaren, sotflaga som repar väggen i cylindern etc. De äldre penta motorerna har blöta foder det vill säga att vid en skada så pressar man ur de skadade fodren, och pressar i nya, samt byter kolven. En förhållandevis billig reparation, de gamla staket motorerna är eviga då de enkelt kan renoveras till nyskick, så länge metallen finns går det hålla liv i dem. Värre blir det med de elektroniskt styrda motorerna, när tekniken fasas ut så försvinner de. Personligen skulle jag aldrig köpa en båt med en vp D serie monterad, då det praktiskt taget är omöjligt att åtgärda dem själv. Du måste då ha tillgång till vps datorprogram och det går inte om du inte är en certifierad vp tekniker. Vidare så går en 4 cylindrig hårdare än en 6a, D4 går betydligt hårdare än sin storebror D6. Är lika i kad serien med vad gäller kad 32 eller 42. En 6a är alla dagar i veckan att föredra. Skulle jag personligen byta motor så blev det yanmar eller FPT, motorer som är betydligt lättare att jobba med. Att tillverka en motor med torra foder idag är en teknik de flesta lämnade på 50-60 talet. Nu härstammar ju D serien från entrepenad sidan, och motorerna tillkom efter att volvo köpt upp 30% i motortillverkaren deutz i början på 2000 talet. Det har varit stora problem med dessa motorer även på entrepenad sidan. Vad gäller pentas lilla D3 så är det i grunden en mycket bra motor som på land benämns D5, och var monterad i volvo V70. Problemet är den variabla turbon, som ibland fastnar kleggar ihop. Ibland går den rengöra ibland får man byta ut den. Men motorn är slitstark i sin grundkonstruktion, och fungerar mycket bra i bil. Nu hörde jag i somras att penta kommer fasa ut D3 an då den inte säljs i tillräcklig omfattning på grund av sitt dåliga rykte antar jag. Vidare så lever pentas mindre motorer farligt, då penta kommer satsa på stora motorer fortsättningsvis. Båtarna börjar ju bli till mindre fartyg istället för just fritidsbåtar.

Redigerad av kossor
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D3 säljs inte längre men det beror nog snarare på att personbilssidan la ner det 5-cylindriga blocket för 6-7 år sen och att det inte gjutits på några år, skulle jag tro.
Och personbilarnas 4-cylindriga efterträdare lämpar sig kanske inte för marinkonvertering?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar att du frågar de olika företagen som servar VP D4 om vad de tycker. Om du frågar på ett forum får du oftast mest negativa synpunkter. Det kommer vara svårt att skilja på enskilda oturexamplar och hur sannolikt det är att en D4 går sönder. 
Jag har kontaktat flera olika VP-service företag om problemet med med insprutarna som nämns här på forat. Det finns inget krav på att besiktiga dem om man inte upplever några problem säger vissa. Ring du själv och kolla..


Jag har en VP D4, 260hk, i en båt från 2006. De kända barnsjukdomar som min motor hade gått igenom var, som borde vara fixat om du köper en idag,

  • Korrosion i nibral-propellrerna. De är bytta på min motor. 
  • Trasiga hydralslangar.
  • Dåligt material i avgasriser. Ett plastskydd är placerat på toppen. Ser fortfarande bra ut. Från 2008 och framåt skall de ha fått en offeranod.

Alla delar och oljor för vinterservice får jag ihop för ca 5000kr, utan bälgar. 

Detta har jag fixar mellan 500 - 750 timmar borset från vanlig service.

  • Service av styrkolvar. De flesta byter bägge kolvarna här. Dyrt.
  • Byte backslag och ompackning av drev. Dyrt. 
  • Nya motorremmar.
  • Rensat sjövattensystemet med Systemrens för att motorn gick varm på högsta varvtalet. 

Så här har jag upplevt motorn sedan 2018. 

  • Den går som en klocka. Driftsäker. 
  • Ingen risk för att få luft i spridarna om motorn går torr, som de mekaniska dieslarna har.
  • Ingen rök och lukt från motorn.
  • Lätt att koppla upp mot plottern för att mäta motordata.
  • Går upp i plan utan trimplan. Bra bottendrag med kompressorn. 
  • Snål. Drar bara 1.3l/nm
  • Dyra reservdelar. Nya propellrar kostar 25000kr.
  • Lätt att plocka av drevet och byta bälgar. 

Som alla motorer beror skicket på hur väl motorn är servad. Den sägs vara känslig för oljenivån och inta ha för mycket olja. Den skall skall helst inte trimmas och sättas på för stora propellrar.

Det är bra att byta glykol regelbundet. Min var rätt rostig när jag bytte. 

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad säger Volvo Penta själv om de påstådda problemen med D-serien? Yttrar dom sig över huvud taget eller låtsas dom som ingenting har hänt?

Jag håller med om att forum som t.ex detta gärna drar på lite extra då det osar negativt om något, det sägs sällan speciellt mycket då allt fungerar som det ska ("hälsan tiger"). Men någon sanning bör det ju finnas om många klagar och jag har för mig att t.o.m Norsk TV hade ett nyhetsinslag om problemen. Om konkurrerande motorer som t.ex Yanmar finns inte alls lika mycket skrivet.

 

Så det vore intressant att veta ifall Volvo hjälpt sina kunder på något sätt eller om dessa helt blivit tvingade att lösa sina problem via banklån. Och ifall det funnits permanenta lösningar på problemen så att de inte upprepas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev anuba:

Det finns inget krav på att besiktiga dem om man inte upplever några problem säger vissa.

Ja, så säger "min" verkstad också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Mambo:

Vad säger Volvo Penta själv om de påstådda problemen med D-serien? Yttrar dom sig över huvud taget eller låtsas dom som ingenting har hänt?

Jag håller med om att forum som t.ex detta gärna drar på lite extra då det osar negativt om något, det sägs sällan speciellt mycket då allt fungerar som det ska ("hälsan tiger"). Men någon sanning bör det ju finnas om många klagar och jag har för mig att t.o.m Norsk TV hade ett nyhetsinslag om problemen. Om konkurrerande motorer som t.ex Yanmar finns inte alls lika mycket skrivet.

 

Så det vore intressant att veta ifall Volvo hjälpt sina kunder på något sätt eller om dessa helt blivit tvingade att lösa sina problem via banklån. Och ifall det funnits permanenta lösningar på problemen så att de inte upprepas.

Hej !

I min inlaga har jag definitivt inte överdrivit, fakta är att det sker haverier, som kostar enorma belopp för den enskilde. Motorns konstruktion med torra foder är inte en bra konstruktion. Man kan fråga sig hur länge legeringarna stoppar för det stora effektuttag man gjort på motorn. Det kommer en dag då blocket tackar för sig, och då blir det dyrt. Att penta sedan låst datorprogrammen till enbart ackkrediterade penta verkstäder gör ju inte saken bättre. Motorn i sig går väldigt fint och fungerar bra enligt de jag talat med, även fast jag själv föredrar 6 ans tysta smygande lugna gång. Sedan har vi detta med elektronik, en jämförelse är ju 171 an bensin 16 ventiler som gick ur produktion för 20 talet år sedan, där finns inte tändspole eller tändenhet längre att köpa, då elektroniken fasats ut. Kommer bli lika på dagens moderna motorer med. Och just en båt lever länge och med dagens horribla priser på just VPs motorer måste man ju kanske räkna med att delar finns att tillgå över lång tid. Jag skruvar en hel del själv och dessa motorer kan du inte göra mycket med då det kräver tillgång till dator för att finna felkoder släcka felkoder och uppgradera mjukvaran i motorn. Det är inte så kul på din semesterresa om motorn går ned i nödläge, och i princip tar sig fram med tomgång, och ingen penta verkstad finns att tillgå just då, och de är de enda som kan åtgärda problemen. Detta fenomen med teknik gäller ju iof alla motorer, men vissa har inte låst programvaran lika hårt som VP. Att gå till en penta och fråga vilken motor man ska köpa eller om det är kända fel på modellen, är ju som att gå till en bilhandlare och fråga varför jag ska köpa deras märke, att sedan fråga samma handlare om vilka fel och brister det finns på bilen, blir ju lite fel. Lycka till med ditt val av drivlina, samt inköp av båt, jag har bara delgett mina egna synpunkter på din fråga. Och naturligtvis är det långtifrån alla D4 or som har problem. Jag har bara seriöst försökt belysa vad som kan ske, och vad det kostar vid ett eventuellt haveri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-09-21 vid 16:22 skrev Makro:

D3 säljs inte längre men det beror nog snarare på att personbilssidan la ner det 5-cylindriga blocket för 6-7 år sen och att det inte gjutits på några år, skulle jag tro.
Och personbilarnas 4-cylindriga efterträdare lämpar sig kanske inte för marinkonvertering?

Såg det nu då jag var in på VPs hemsida, men finns nog en del ute hos handlare än kanske. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev ChristerN:

Ja, så säger "min" verkstad också.

Jag hade gärna beställt en besikning men min favoritfirma i Göteborgstrakten tog kontakt med Volvo Penta och fick som svar att rör inget om det fungerar.
Jag är öppen för andra åsikter. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev anuba:

Jag hade gärna beställt en besikning men min favoritfirma i Göteborgstrakten tog kontakt med Volvo Penta och fick som svar att rör inget om det fungerar.
Jag är öppen för andra åsikter. 🙂

 

Du har frågat mig på PM och nej du är absolut inte öppen för andra åsikter 😄

Naivt att tro att en auktoriserad Pentaverkstad ska erkänna fel som Penta själva inte erkänner. Självklart har auktoriserade Pentaverkstäder munkavel på tills de får andra direktiv i form av bulletiner

D4(med högre effektuttag) har stora problem jämfört med andra motorer och drabbade i större utsträckning. De som hävdar annat får läsa på, höra runt eller ta bort skygglapparna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Capitan:

 

Du har frågat mig på PM och nej du är absolut inte öppen för andra åsikter 😄

Naivt att tro att en auktoriserad Pentaverkstad ska erkänna fel som Penta själva inte erkänner. Självklart har auktoriserade Pentaverkstäder munkavel på tills de får andra direktiv i form av bulletiner

D4(med högre effektuttag) har stora problem jämfört med andra motorer och drabbade i större utsträckning. De som hävdar annat får läsa på, höra runt eller ta bort skygglapparna

Det riktigt att jag har haft kontakt med dig för hitta källan till din information. Det vore ju trevligt för alla läsare att kunna tro på vad du skriver.

 

Jag har pratat med olika aktoriserade VP-verkstäder om den bulletin som du hänvisar till om besktning spridarna efter 600h. Ingen verksad känner till detta. Jag kan inte får någon firma att utföra det arbete. Det enda jag fick fram var det inte var lämpligt att trimma sin D4 eller att inte hänga på större propellrar så att inte motorn kunda varva ut på 3600v/min. 
Jag har frågat dig var du har fått den informationen ifrån men du har inga referenses. Min tolkning är det är en åsikt du hävdar.
Om du har mer fakta så får gärna delge det innan du skrämmer upp folk att inte köpa en av marknadens mest vanliga motor. 

Redigerad av anuba
Felstavning
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-09-23 vid 11:29 skrev anuba:

Det riktigt att jag har haft kontakt med dig för hitta källan till din information. Det vore ju trevligt för alla läsare att kunna tro på vad du skriver.

 

Jag har pratat med olika aktoriserade VP-verkstäder om den bulletin som du hänvisar till om besktning spridarna efter 600h. Ingen verksad känner till detta. Jag kan inte får någon firma att utföra det arbete. Det enda jag fick fram var det inte var lämpligt att trimma sin D4 eller att inte hänga på större propellrar så att inte motorn kunda varva ut på 3600v/min. 
Jag har frågat dig var du har fått den informationen ifrån men du har inga referenses. Min tolkning är det är en åsikt du hävdar.
Om du har mer fakta så får gärna delge det innan du skrämmer upp folk att inte köpa en av marknadens mest vanliga motor. 

 

Nån bulletin verkar det inte finnas trots att vissa marinor hävdar det men många varv(även auktoriserade) rekommenderar genomgång/rengöring av spridare vid 600 timmar pga att många visat sig i dåligt skick vid kontroll. Det spekuleras även att spridare skall vara orsaken till att D4 blåser hål i kolvar men orsaken vet bara Penta och de lär inte svara.  

Att du inte kan få någon firma till att kontrollera dina spridare låter minst sagt udda. Finns mängder av firmor som testar spridare och många fler firmor som kan demontera och montera i din båt

Bara bland mina vänner och bekanta så har fyra st råkat ut för hål i kolv på D4. Vet flertalet marinor som årligen byter D4 av samma orsak. Läser man runt på diverse forum och Facebookgrupper så är detta med hål i kolv på D4 tyvärr inte ovanligt(vilket du själv säkert känner till)

Efter 2012-2013 ska problemet inte finnas men det ska jag låta vara osagt. Vet dock att vissa interna delar byttes då men vilka får jag tyvärr vara tyst om nu innan jag talat med personen från Penta där jag fått infon. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag kan läsa här så verkar det inte som att Volvo Penta alls vill kännas vid att skulle vara några problem med D-serien. 

Dom inser säkert att det kosta del om man börjar ersätta kunders problem till höger och vänster. Samtidigt kanske dom ska tänka på att en missnöjd kund som i framtiden beställer en helt ny båt troligen väljer en annan motorleverantör. I det långa loppet är det klokare att ha det ekonomiska siktet ställt långt framåt än på den närmaste kvartalsrapporten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har läst på ett annat forum där en person med god insyn i Volvo Pentas motorer skrivit att insprutarna (Spridarna, vad det nu heter på en modern diesel) skall bytas med ett visst intervall, för att de helt enkelt tar slut efter att en viss mängd diesel flödat igenom dem. På en marinmotor som oftast ständigt kör med ett högt effektuttag flödar det mycket diesel genom insprutarna, vilket gör att de tar slut snabbt om man jämför med i en bil där man sällan kör med kontinuerligt höga effekuttag.

Jag har själv varit med om att en trasig insprutare gjort hål i en kolv på en personbil, så det är nog en vanlig orsak till att man får hål i kolvarna även på en marinmotor.

 

Som sagt, detta är uppgifter från internet som man som vanligt ska ta med en nypa salt. Speciellt om det inte finns någon officiell information om detta med kontroll/byte av spridare från tillverkaren. Men när jag läste det och även så här efteråt låter det rimligt att insprutare slits med tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan inte vara att denna 600 timmars servicen ligger kvar sen KAD motorn där man varje 600h skulle kolla spridare.

 

https://pubs.volvopenta.com/publications/7747138

 

En 600h service är dyr, kostade ca 40k på min kad300.

 

Jag tippar att Volvo tagit bort 600h då de kan ge problem med ger det väldigt sällan. Så de tror de säljer fler motorer om ägaren slipper lägga ca 8 st 40k servicar under motorns livstid förutsatt 5000 timmar innan skrotning. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Capitan Jag gör ett nytt försök den här vintern så får vi se. Jag får prova några icke aktoriserade den här gången. 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar hur Gasoil E10/ E32 påverkar spridarna på D4/D6 för sånt bränsle är det säkert en och annan som kör på men de som har havererat kanske bara har gått på MK1?

Det kan ju knappast vara positivt med högre svavelhalt och lägre cetaltal för en högvarvig dieselmotor?

 Jag har en bekant som för ett tiotal år sen arbetade i Dubai under några år, och där kunde han köpa en bil till förmånligt pris som han efter arbetskontraktets slut kunde ta hem som flyttgods. Självklart ville han ha en diesel eftersom det var det som gällde i Sverige på den tiden men han blev nekad av försäljaren då dieselbränslet där var av för låg kvalitet så att de fick byta spridare efter bara några tusen mil.

Den dieseln kördes bara i lastbilar och entreprenadmaskiner sas det.
Nu vet jag ju givetvis inte vad det var för bränsle de hade där i Dubai och om det kan likställas med GasOil men med tanke på beskrivningen så kan man undra.

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan det vara så, Makro, att diesel av sämre kvalité kan påverka motorernas driftsäkerhet men sådant borde Volvo Penta ha kunskap om eftersom det skulle rikta fokus på någon annan än dom själva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mambo:

Visst kan det vara så, Makro, att diesel av sämre kvalité kan påverka motorernas driftsäkerhet men sådant borde Volvo Penta ha kunskap om eftersom det skulle rikta fokus på någon annan än dom själva.

Ja självklart och sen ligger inte Gasoil utanför specen heller, då borde ju Penta gått ut med att det inte är ett godkänt bränsle, kan man tycka.
Men det hade varit intressant att veta om det hade någon inverkan.
Sannolikt är det flera faktorer som spelar in när en maskin havererar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Makro:

 Jag har en bekant som för ett tiotal år sen arbetade i Dubai under några år, och där kunde han köpa en bil till förmånligt pris som han efter arbetskontraktets slut kunde ta hem som flyttgods. Självklart ville han ha en diesel eftersom det var det som gällde i Sverige på den tiden men han blev nekad av försäljaren då dieselbränslet där var av för låg kvalitet så att de fick byta spridare efter bara några tusen mil.

Mig veterligen är VP ganska stora som motorleverantörer till yachts och båtar som går i dessa länder. Rimligen måste VP:s motorer då tåla den diesel som finns tillgänglig där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev IngemarE:

Mig veterligen är VP ganska stora som motorleverantörer till yachts och båtar som går i dessa länder. Rimligen måste VP:s motorer då tåla den diesel som finns tillgänglig där.

Kan ju tänkas att bilmotorer har snävare toleranser i spridarna än båtdieselmotorer. Båtmotorer är ju lite medeltida jämfört med bilmotorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev raol:

Kan ju tänkas att bilmotorer har snävare toleranser i spridarna än båtdieselmotorer. Båtmotorer är ju lite medeltida jämfört med bilmotorer.

Så är det nog säkert när det gäller toleranser men just moderna commonraildieslar med högt effektuttag per liter börjar ju närma sig personsonbilsmotorer i karaktären snarare än gamla båtmotorer med stor cylindervolym och 2-2500 varv på topp, såna som håller i "evigheter" :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...