Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Jecab

Kalkyl på motorbåtsägande

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Min första tråd i det här forumet, så  ber om ursäkt direkt ifall jag är på fel ställe.

 

Är, efter 10 år utan, äntligen spekulant på båt igen, men mycket har hänt med kostnaderna är min känsla.

Framförallt självklart för jag kollar på större båtar än tidigare.

Men jag satte ihop en förhoppningsvis överskattad kalkyl och önskar lite tankar och kommentarer på den.

 

Jag har lagt in allt som om jag inte kommer göra ett skit själv, men eftersom tummen inte sitter mitt i handen så kommer jag sannolikt göra det ändå.

Men ifall tiden inte finns vill jag ha koll på mina möjliga kostnader.

 

Vad tror ni med mer erfarenhet, är jag ute o cyklar eller är jag någorlunda rätt på det?

 

image.png.c5ae10e44a19ba335f10244bddc7ac4f.png

 

Redigerad av Jecab

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte service/underhåll på en D6'a med drev mkt dyrare?

Värdeminskning på 2%/år är kanske lite väl optimistisk. Värdeminskning brukar man inte ha med i en dylik årskostnadskalkyl.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amortering kan jag inte se att du tagit med som en "utgift". Spontant tycker jag även att 300 distans är i underkant.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte räknar med att göra något arbete på båten själv är det snålt tilltaget med bara service på motorn i budgeten, båten och dess system ska vinterkonserveras och lite tvätt och polering kan vara trevligt också. Även om du gör jobbet själv så kan jag tycka att servicekostnad plus 10k om året för investeringar är i underkant, å andra sidan har jag en betydligt äldre båt som kanske kräver mer i underhåll.

 

300M per år är inte speciellt lång distans för en planande motorbåt som redan påpekats, men det är ju naturligtvis olika beroende på hur mycket man använder båten.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Tristan_301:

300M per år är inte speciellt lång distans för en planande motorbåt som redan påpekats, men det är ju naturligtvis olika beroende på hur mycket man använder båten.

Då blir det 333 kr/sjömilen (plus amortering) enligt kalkylen.

Om jag hade den kostnaden skulle det kosta typ 15.000 t.o.r. för ett besök på Sandhamns Värdshus. Kostar att ligga på topp.....

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bokade just service på min D4-260 och fick ett beräknat pris på 16.200. En D6:a bör kosta mer (mer olja etc). Dessutom har du drev, vilket inte jag har, som gör att kostnaden drar iväg lite ytterligare.

Tycker även förbrukningen / Nm ligger i underkant av vad du bör räkna med. Skulle gissa att den drar uppåt 2 liter i marchfart (24 knop). Man kan säkert komma ner en hel del i förbrukning genom att köra långsamt (<7 knop) men det är ju en prioritering. Här har jag dock ingen egen erfarenhet av just Aquador 26-an.

 

Investeringar. Menar du här förbättringar eller andra driftskostnader? Jag ligger på ca 15.000 / år i förbättringar och byte av batterier som krävs då och då, beroende på användandet, men jag är lite nördig ;).

 

Reparationer?

Själv ligger jag på ca 4.000 / år efter ett par kostsamma byten av elektronikbox (pga spikar från åsknedslag i närheten) etc.

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

Är inte service/underhåll på en D6'a med drev mkt dyrare?

Värdeminskning på 2%/år är kanske lite väl optimistisk. Värdeminskning brukar man inte ha med i en dylik årskostnadskalkyl.

Bra info, dålig koll på skillnaden i servicekostnader på diesel vs bensin. 

Hur stor skillnad skulle du säga att det är?

 

Kan ju sminka kalkylen och ta bort värdeminskningen :D 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev klusa:

Amortering kan jag inte se att du tagit med som en "utgift". Spontant tycker jag även att 300 distans är i underkant.

 

Självklart, tack. Jag har dock räknat lånet som en del av bolånet där amortering redan sker. Men självklart är även det en utgift kopplad till båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Tristan_301:

Om du inte räknar med att göra något arbete på båten själv är det snålt tilltaget med bara service på motorn i budgeten, båten och dess system ska vinterkonserveras och lite tvätt och polering kan vara trevligt också. Även om du gör jobbet själv så kan jag tycka att servicekostnad plus 10k om året för investeringar är i underkant, å andra sidan har jag en betydligt äldre båt som kanske kräver mer i underhåll.

 

300M per år är inte speciellt lång distans för en planande motorbåt som redan påpekats, men det är ju naturligtvis olika beroende på hur mycket man använder båten.

 

Det har du rätt i. Jag förenklade något med "att göra själv". Jag kommer nog sköta tvätt och rengöring osv helt själv oavsett tidsbrist eller inte. Men konservering osv behöver nog lyftas in i Service-delen av kalkylen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Då blir det 333 kr/sjömilen (plus amortering) enligt kalkylen.

Om jag hade den kostnaden skulle det kosta typ 15.000 t.o.r. för ett besök på Sandhamns Värdshus. Kostar att ligga på topp.....

 

Ja, det är lite åt det här hållet jag vill se om det barkar. För 100 papp per år kan vi istället hyra väldigt mycket båt och slänga in någon solsemester dessutom. 

 

Så alla som har båt i den här klassen, eller dyrare, vad gör ägandet av båten så värt det?

Det är ändå otroliga pengar vi talar om årligen.

Klart det kan sparas in mycket på service osv, men det är ändå inte dom största delarna. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev ChristerN:

Bokade just service på min D4-260 och fick ett beräknat pris på 16.200. En D6:a bör kosta mer (mer olja etc). Dessutom har du drev, vilket inte jag har, som gör att kostnaden drar iväg lite ytterligare.

Tycker även förbrukningen / Nm ligger i underkant av vad du bör räkna med. Skulle gissa att den drar uppåt 2 liter i marchfart (24 knop). Man kan säkert komma ner en hel del i förbrukning genom att köra långsamt (<7 knop) men det är ju en prioritering. Här har jag dock ingen egen erfarenhet av just Aquador 26-an.

 

Investeringar. Menar du här förbättringar eller andra driftskostnader? Jag ligger på ca 15.000 / år i förbättringar och byte av batterier som krävs då och då, beroende på användandet, men jag är lite nördig ;).

 

Reparationer?

Själv ligger jag på ca 4.000 / år efter ett par kostsamma byten av elektronikbox (pga spikar från åsknedslag i närheten) etc.

 

 

Om du istället räknar med en motsvarande bensinmotor, vad ligger kostnaderna på då tro? 

Finns det ens ett sätt att räkna hem en stor diesel kontra en billigare båt med bensinmotor? 

Framförallt om även dieseln drar upp mot 2 l/nm. 

 

Investeringar ska nog ses som förbättringsåtgärder, där kanske hälften är av sådant värde att det ger även ett ekonomiskt värde för båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Jecab:

Om du istället räknar med en motsvarande bensinmotor, vad ligger kostnaderna på då tro? 

Finns det ens ett sätt att räkna hem en stor diesel kontra en billigare båt med bensinmotor? 

Framförallt om även dieseln drar upp mot 2 l/nm. 

En bensinmotor kommer dra ännu mer. Att "räkna hem" en kostnad för diesel är tveksamt.

Den stora fördelen med en diesel är den mindre brandrisken som jag ser det. Viktigt på en "bobar" båt.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar man inte säga att, om man gör en skaplig kalkyl och tar det gånger tre så brukar man hamna nära sanningen? ;)
Jag tycker att det stämmer för mig ibland, eller så är jag bara usel på att räkna alternativt hopplöst optimistisk 😂

Redigerad av Makro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Jecab:

 

Ja, det är lite åt det här hållet jag vill se om det barkar. För 100 papp per år kan vi istället hyra väldigt mycket båt och slänga in någon solsemester dessutom. 

 

Så alla som har båt i den här klassen, eller dyrare, vad gör ägandet av båten så värt det?

Det är ändå otroliga pengar vi talar om årligen.

Klart det kan sparas in mycket på service osv, men det är ändå inte dom största delarna. 

Vi har för tillfället ingen båt i den prisklassen men det handlar väl mest om båtens omkostnader i förhållande till hushållets inkomst?
Ja vi lägger mycket pengar på båtlivet men då använder vi båten hela semestern och varje ledig helg (då man inte gör annat) från slutet av april till slutet av september och det är den bästa avkopplingen för oss och vi tycker att det är roligt, och då är det lätt värt pengarna. :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Jecab:

 

Ja, det är lite åt det här hållet jag vill se om det barkar. För 100 papp per år kan vi istället hyra väldigt mycket båt och slänga in någon solsemester dessutom. 

 

Så alla som har båt i den här klassen, eller dyrare, vad gör ägandet av båten så värt det?

Det är ändå otroliga pengar vi talar om årligen.

Klart det kan sparas in mycket på service osv, men det är ändå inte dom största delarna. 

Jag tror att många som har båt i den prisklassen har haft båt ett längre tag och bytt upp sig genom åren, åtminstone är det så i vår båtklubb. Det kanske oftare gäller ännu lite större (och dyrare) båtar. 

 

Även om man räknar bort ränta och amortering så är det inte ett jättebilligt nöje att ha båt, om jag skulle göra en motsvarande kalkyl för vad kostnaden för mig att ha båt är per månad så är det rätt många tusenlappar trots att jag har en billigare och kontant betald båt.

För mig är det värt pengarna för att båten är mitt stora intresse, när jag äger båten så ligger den redo för mig att använda närhelst jag vill, istället för att hyra en båt och vara tvingad till att ha båtsemester den regnigaste veckan under sommaren.

 

Solsemester är något jag sällan åker på, mycket tack vare att jag istället lägger pengarna på båten. Kort sagt, i min ekonomi är båten prioriterad och för mig är det värt det.

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Tristan_301:

För mig är det värt pengarna för att båten är mitt stora intresse

Håller helt med! Sen kan ju andra ha sina prioriteringar. Jag kan också tillägga att jag ser båten som mitt stora intresse även vintertid då jag oftast är och grejar lite olika saker på den minst en gång i veckan. Ser man på båtägandet som jag gör så visst kostar den en massa pengar men jag har mycket nöje av den också.
Vår, sommar och höst åker man ut och hittar förhoppningsvis en fin naturhamn som man kan ligga i några dar. Sen vidare och hitta ett annat ställe där man kan ligga några dar ytterligare. Är det lite varmare i vattnet kan man ju bada och hålla sig ren utan att besöka en gästhamn eller åka hem.

På vintern brukar jag försöka genomföra det underhåll och de förbättringar jag satt upp på min ”lista”. Brukar bli ca 50 punkter per vinter, stort som smått. Tillfredställelsen när man sen sjösätter blir då ändå större när man gjort det själv och på det sättet lär man också känna båten.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

”there is nothing – absolutely nothing – half so much worth doing as simply messing about in boats.”

 

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte ta med bränslekostnader i kalkylen. I alla fall inte i summeringen och inte om man jämför nedersta raden med att hyra båt. Den posten är ju väldigt rörlig. Ska den vara med bör även till exempel gästhamnsavgifter vara med tycker jag.

 

Bränslekostnaden blir väl egentligen bara intressant när man jämför en båt med en annan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fin båt och en rimlig kalkyl.

Man kan skruva på kalkylen som nämns, men när du skruvat 10 gånger är du nog tillbaka på samma summor. Håller dock med om att servicekalkylen är låg. Värdeminskningen kan du se på sökbåt.

 

300 sjömil är rimligt med, beroende på var man bor/kör och hur mycket fritid som läggs på detta. Jag kör i Öresund och har mycket tid, men vind och vågor och regn begränsar användandet avsevärt här. Som mest 375 nm, men i år blir det nog 200. De senaste 6 veckorna (varav 3 semester) blev det 4 turer och sammanlagt 14 nm! Bor så jag ser havet - inte ens segelbåtar var ute på 15 dagar.

 

Vill man komma ner i budget så får man välja en äldre båt OCH utföra allt jobb själv. Men då måste det gå att skruva på motorn, vilket innebär att motorutrymmet behöver ha plats för detta. Aquador 26 och en del båtar har avskiljda stuvfack sidan om motorutrymmet, vilket gör det omöjligt att sitta sidan om motorn och jobba. Baktill på motorn kommer man inte heller åt (turbo och knä). Det innebär att en hel del jobb kan innebära motorlyft. Denna konstruktion är bara ok, så länge motorn är ny och begränsat använd (10-15 år och 800-1200h) - samt notoriskt servad. Men sedan kommer de större jobben. Dock ser det ut att vara bra med plats framför, vilket räddar situationen en hel del.

 

Såg en 26 HT i dagarna och förvånade mig över "nödutgången" på fördäck. Det gör det svårt att gå på fördäck i sjögång och landgång, samt att ligga och sola där.

Aquador26HT.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

 

och tack för en väl genomförd kalkyl och en mycket intressant tankeställare! Särskilt för oss som har en Aq 26 HT om än med CMD 4,2ES 320 som motor. 

 

Jag kan tycka att posterna för service och transport är orimligt höga, men det mesta är billigare här uppe i norra Sverige. All vanlig service klarar du själv. Det klarar t.o.m. jag. Det är bara bra att lära sig mer om motorn. I Luleå tankar vi på vanlig OK-mack t.ex. och inte dyra sjömackar. Hur som helt gör alla dessa variabler ingen större skillnad. Vi har flera somrar kommit upp i omkring 800 nm då vi varit på långfärd och skulle du råka ut för något fel så är reservdelar inte direkt gratis.

 

Det kostar kort sagt en del att ha motorbåt. Det är ju ingen större skillnad mot segelbåt heller då ett segelställ fort kostar omkring 100 tkr.

 

Frågan är ju då om det är värt det? Jag tycker definitivt det. Det finns inget som går upp mot att sticka ut på sjön och uppleva frihetskänslan. Det är definitivt ett av våra största intressen och har man möjlighet så tycker jag man ska unna sig det. Jag ser inte själv att hyra båt skulle vara något alternativ mitt i sommaren då intresset är som störst. Särskilt inte här i norra Sverige. 

 

Aq 26:an är en smart planerad båt även om den givetvis också har brister. Annars skulle den väl knappast vara så populär med begpriser som knappt gått ner de senaste 10 åren? Lämplig marschfart är 25-27 knop och då drar vår båt ca 1,6 l/nm. Som framgår av testrapporterna ovan är Volvomotorerna lite snålare. Taxiluckan på fördäcket är smart eftersom den gör det lätt att lasta både grejer, djur och landkrabbor. Känns tryggt att stå i "gropen" då man pysslar med fendrar, linor och annat vid till- och utläggning. Det är synd att uppföljarna 27 HT och nya 28 HT har traditionellt fördäck med liten lucka. 

 

Nej, nu är det snart dags att åka ut för en helgtur. Det blir lite grillat, leta kantareller imorgon, rycka en abborre, ta en bastu med dopp i sjön och gagga lite med båtkompisarna. Det är värt varenda krona! 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/17/2023 at 12:53 PM, Kane said:

Då blir det 333 kr/sjömilen (plus amortering) enligt kalkylen.

Om jag hade den kostnaden skulle det kosta typ 15.000 t.o.r. för ett besök på Sandhamns Värdshus. Kostar att ligga på topp.....

Kostnaden för en tur till Sandhamn räknas på den rörliga kostnaden, inte inkluderat alla fasta kostnader. Enligt ditt resonemang så är båten gratis då den ligger i hamn.

Tänk annorlunda! Vilket värde ger det dig och din familj med en investering på ca 100kkr per år? Om du kan avvara den summan årligen, vad är alternativen du kan lägga pengarna på som ger mer värde? Jag tycker du gjort en bra budget som täcker det mesta. Vissa kostnader kanske du kan sänka och vissa blir lite högre. Dock så bör du ha en buffert för ifall något som inte täcks av försäkringen går sönder. Sen bör du även säkerställa att det finns en bra och närliggande verkstad, som har bra uppsättning av reservdelar i lager, så att inte din sommar spenderas på land pga ett fel som tar tid att åtgärda. Då blir det dyrt med tanke på att många av dina kostnader är fasta kostnader. Jag har kört båt i 40 år och är sjöräddare och min erfarenhet säger att de flesta båtar  går dessvärre sönder emellanåt.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Alanningen:

Kostnaden för en tur till Sandhamn räknas på den rörliga kostnaden, inte inkluderat alla fasta kostnader. Enligt ditt resonemang så är båten gratis då den ligger i hamn.

Nej, de fasta kostnaderna ingår ju i sjömilskostnaden om jag bara åker 300 sjömil/år med TS budget. Så det gäller att åka många sjömil per år om värdshusbesöken skall bli billigare. 😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OT, då jag nu skriver om mitt segelbåtsägande.

 

Är nu inne på 16 säsongen, 18000 sjömil, fler än 1300 övernattningar.

På sjön mer än 3000 dagar, å väl det.

120 liter diesel per säsong varav 1/3 till värmaren tidig vår och vid ihållande regn.

Och 0.8 liter / timme i 4.5 knop.

Totalt diesel för ca 40 000 under 15 år,

 

Inköp 250 000, nu värd 50 000 kr, med trailer. Servat allt själv... 

Diverse tillbehör samt ca 15 m rf rör mm till grabbräcke, badbrygga och peke. I runda slängar 25 000 i rena påkostningar.

 

Ett försegel för 16000 kr.

 

Och en ordentlig plotter med framåtseende ekolod för ca

25 000 kr. Men detta behåller jag vid försäljning inom 4 år. Har så många säkra spår och övernattningsställen mm sparade. Även 10 grund😃

 

Orkar inte räkna vad totalen blir per sjömil.

 

Men har varit ett kärt nöje.

 

BT.

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-08-17 vid 13:22 skrev Makro:

Vi har för tillfället ingen båt i den prisklassen men det handlar väl mest om båtens omkostnader i förhållande till hushållets inkomst?
Ja vi lägger mycket pengar på båtlivet men då använder vi båten hela semestern och varje ledig helg (då man inte gör annat) från slutet av april till slutet av september och det är den bästa avkopplingen för oss och vi tycker att det är roligt, och då är det lätt värt pengarna. :)

 

2023-08-17 vid 13:33 skrev Tristan_301:

Jag tror att många som har båt i den prisklassen har haft båt ett längre tag och bytt upp sig genom åren, åtminstone är det så i vår båtklubb. Det kanske oftare gäller ännu lite större (och dyrare) båtar. 

 

Även om man räknar bort ränta och amortering så är det inte ett jättebilligt nöje att ha båt, om jag skulle göra en motsvarande kalkyl för vad kostnaden för mig att ha båt är per månad så är det rätt många tusenlappar trots att jag har en billigare och kontant betald båt.

För mig är det värt pengarna för att båten är mitt stora intresse, när jag äger båten så ligger den redo för mig att använda närhelst jag vill, istället för att hyra en båt och vara tvingad till att ha båtsemester den regnigaste veckan under sommaren.

 

Solsemester är något jag sällan åker på, mycket tack vare att jag istället lägger pengarna på båten. Kort sagt, i min ekonomi är båten prioriterad och för mig är det värt det.

 

20 timmar sedan skrev ChristerN:

Håller helt med! Sen kan ju andra ha sina prioriteringar. Jag kan också tillägga att jag ser båten som mitt stora intresse även vintertid då jag oftast är och grejar lite olika saker på den minst en gång i veckan. Ser man på båtägandet som jag gör så visst kostar den en massa pengar men jag har mycket nöje av den också.
Vår, sommar och höst åker man ut och hittar förhoppningsvis en fin naturhamn som man kan ligga i några dar. Sen vidare och hitta ett annat ställe där man kan ligga några dar ytterligare. Är det lite varmare i vattnet kan man ju bada och hålla sig ren utan att besöka en gästhamn eller åka hem.

På vintern brukar jag försöka genomföra det underhåll och de förbättringar jag satt upp på min ”lista”. Brukar bli ca 50 punkter per vinter, stort som smått. Tillfredställelsen när man sen sjösätter blir då ändå större när man gjort det själv och på det sättet lär man också känna båten.

 

Tack för era fina svar!

 

Jag är uppväxt med båt och skärgårdsliv så jag hör helt och hållet vad ni säger.

Och självklart hamnar man i frågan om det är värt pengarna för en själv, och som familj, eller om vi skulle få ut mer värde av dessa pengar på något annat. Om marginalen i ekonomin finns för dom här summorna dvs. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev rejas:

Jag skulle inte ta med bränslekostnader i kalkylen. I alla fall inte i summeringen och inte om man jämför nedersta raden med att hyra båt. Den posten är ju väldigt rörlig. Ska den vara med bör även till exempel gästhamnsavgifter vara med tycker jag.

 

Bränslekostnaden blir väl egentligen bara intressant när man jämför en båt med en annan.

 

För att få en uppfattning om vad båtlivet skulle kosta rent ekonomiskt så måste givetvis bränslekostnaden vara med. Lägger man till en annan båt bredvid denna i kalkylen så får man använda den båtens förbrukning i kalkylen.

Blir väldigt jobbigt annars om man räknat med båtens kostnader, men sedan inte har pengar över till bränslet. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

Fin båt och en rimlig kalkyl.

Man kan skruva på kalkylen som nämns, men när du skruvat 10 gånger är du nog tillbaka på samma summor. Håller dock med om att servicekalkylen är låg. Värdeminskningen kan du se på sökbåt.

 

300 sjömil är rimligt med, beroende på var man bor/kör och hur mycket fritid som läggs på detta. Jag kör i Öresund och har mycket tid, men vind och vågor och regn begränsar användandet avsevärt här. Som mest 375 nm, men i år blir det nog 200. De senaste 6 veckorna (varav 3 semester) blev det 4 turer och sammanlagt 14 nm! Bor så jag ser havet - inte ens segelbåtar var ute på 15 dagar.

 

Vill man komma ner i budget så får man välja en äldre båt OCH utföra allt jobb själv. Men då måste det gå att skruva på motorn, vilket innebär att motorutrymmet behöver ha plats för detta. Aquador 26 och en del båtar har avskiljda stuvfack sidan om motorutrymmet, vilket gör det omöjligt att sitta sidan om motorn och jobba. Baktill på motorn kommer man inte heller åt (turbo och knä). Det innebär att en hel del jobb kan innebära motorlyft. Denna konstruktion är bara ok, så länge motorn är ny och begränsat använd (10-15 år och 800-1200h) - samt notoriskt servad. Men sedan kommer de större jobben. Dock ser det ut att vara bra med plats framför, vilket räddar situationen en hel del.

 

Såg en 26 HT i dagarna och förvånade mig över "nödutgången" på fördäck. Det gör det svårt att gå på fördäck i sjögång och landgång, samt att ligga och sola där.

 

Tack för ditt svar!

 

Jag kommer fram till ungefär detsamma, kalkylen är säkert lite hög på vissa poster och lite låg på andra. 

Angående just Aquador och motorutrymme, ser du någon skillnad till om båten skulle haft en bensinmotor? Är det att föredra hur det hänseendet?

 

Jag kommer sannolikt kunna göra mycket av arbetet själv, men motorlyft och större arbeten kring motorn ingår inte i det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Flippermannen:

Hej, 

 

och tack för en väl genomförd kalkyl och en mycket intressant tankeställare! Särskilt för oss som har en Aq 26 HT om än med CMD 4,2ES 320 som motor. 

 

Jag kan tycka att posterna för service och transport är orimligt höga, men det mesta är billigare här uppe i norra Sverige. All vanlig service klarar du själv. Det klarar t.o.m. jag. Det är bara bra att lära sig mer om motorn. I Luleå tankar vi på vanlig OK-mack t.ex. och inte dyra sjömackar. Hur som helt gör alla dessa variabler ingen större skillnad. Vi har flera somrar kommit upp i omkring 800 nm då vi varit på långfärd och skulle du råka ut för något fel så är reservdelar inte direkt gratis.

 

Det kostar kort sagt en del att ha motorbåt. Det är ju ingen större skillnad mot segelbåt heller då ett segelställ fort kostar omkring 100 tkr.

 

Frågan är ju då om det är värt det? Jag tycker definitivt det. Det finns inget som går upp mot att sticka ut på sjön och uppleva frihetskänslan. Det är definitivt ett av våra största intressen och har man möjlighet så tycker jag man ska unna sig det. Jag ser inte själv att hyra båt skulle vara något alternativ mitt i sommaren då intresset är som störst. Särskilt inte här i norra Sverige. 

 

Aq 26:an är en smart planerad båt även om den givetvis också har brister. Annars skulle den väl knappast vara så populär med begpriser som knappt gått ner de senaste 10 åren? Lämplig marschfart är 25-27 knop och då drar vår båt ca 1,6 l/nm. Som framgår av testrapporterna ovan är Volvomotorerna lite snålare. Taxiluckan på fördäcket är smart eftersom den gör det lätt att lasta både grejer, djur och landkrabbor. Känns tryggt att stå i "gropen" då man pysslar med fendrar, linor och annat vid till- och utläggning. Det är synd att uppföljarna 27 HT och nya 28 HT har traditionellt fördäck med liten lucka. 

 

Nej, nu är det snart dags att åka ut för en helgtur. Det blir lite grillat, leta kantareller imorgon, rycka en abborre, ta en bastu med dopp i sjön och gagga lite med båtkompisarna. Det är värt varenda krona! 

Tack själv för ditt svar!

 

Kan kostnaderna på service osv också bero på att jag räknat med en dieselmotor och ni har bensin? Kanske är det betydligt billigare i underhåll. 

 

Det låter fantastiskt att ha det som ni och bara kunna sticka ut när ni vill. Det är helt klart värt en stor del av kostnaden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minutes ago, Jecab said:

För att få en uppfattning om vad båtlivet skulle kosta rent ekonomiskt så måste givetvis bränslekostnaden vara med. Lägger man till en annan båt bredvid denna i kalkylen så får man använda den båtens förbrukning i kalkylen.

Blir väldigt jobbigt annars om man räknat med båtens kostnader, men sedan inte har pengar över till bränslet. 

Jag köper det. För att jämföra en båt med en annan och samma körsträcka så är det väldigt relevant. Men jag skulle bryta ut det i kalkylen eftersom kalkylen bara kommer att hålla om du åker 300M. Du kanske åker mer eller kanske mindre. Jag skulle sätta en del med rörliga kostnader. Vill du räkna ut vad hela semestern kostar och inte bara båten bör du även ta med gästhamnsavgifter, restaurangbesök och kanske något annat som du vill också skall ingå i båtåkandet.

 

Som sagt, inte fel att ha det med. Självklart räknar du precis som du vill, jag bara berättar om hur jag skulle ha tänkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-08-17 vid 12:51 skrev ChristerN:

Bokade just service på min D4-260 och fick ett beräknat pris på 16.200. En D6:a bör kosta mer (mer olja etc). Dessutom har du drev, vilket inte jag har, som gör att kostnaden drar iväg lite ytterligare.

Tycker även förbrukningen / Nm ligger i underkant av vad du bör räkna med. Skulle gissa att den drar uppåt 2 liter i marchfart (24 knop). Man kan säkert komma ner en hel del i förbrukning genom att köra långsamt (<7 knop) men det är ju en prioritering. Här har jag dock ingen egen erfarenhet av just Aquador 26-an.

 

Investeringar. Menar du här förbättringar eller andra driftskostnader? Jag ligger på ca 15.000 / år i förbättringar och byte av batterier som krävs då och då, beroende på användandet, men jag är lite nördig ;).

 

Reparationer?

Själv ligger jag på ca 4.000 / år efter ett par kostsamma byten av elektronikbox (pga spikar från åsknedslag i närheten) etc.

 

Lite OT men vad ingår i de 16200 kronorna?

Har två D4 260 i båten o tänkte serva själv till en betydligt lägre peng.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-08-17 vid 12:59 skrev Jecab:

 

Ja, det är lite åt det här hållet jag vill se om det barkar. För 100 papp per år kan vi istället hyra väldigt mycket båt och slänga in någon solsemester dessutom. 

 

Så alla som har båt i den här klassen, eller dyrare, vad gör ägandet av båten så värt det?

Det är ändå otroliga pengar vi talar om årligen.

Klart det kan sparas in mycket på service osv, men det är ändå inte dom största delarna. 

Köpte första motorbåten i våras i ungefär samma prisklass som du räknar på.

Jag hoppas kunna hålla praxis-siffran på 10% av båtens värde/pris i årlig budget men det är avhängigt av att inte större havererar.

I mitt fall kommer jag en lägga större del på vinterförvaringen (och lite lulllull runt detta) första året och en mindre del (jämfört med din kalkyl) på räntor.

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...