Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Emilperolov

Maxi 77 tar in vatten

Rekommendera Poster

Hej! Införskaffat min första segelbåt, en Maxi 77. Dock hittade jag något tråkigt efter första testseglingen. Vatten under durken inne i båten. Inga mängder kanske en några dl men ändå. Försöker lokalisera vart det kommer ifrån. Min fråga är om bultarna som förbinder masten med skrovet är genomgående genom skrovet. I så fall känns det som det är ganska troligt att det är där det läcker. Vattnet hittades dels bakom masten på skrovet samt verkar det stå vatten i det lilla utrymmet i skovet framför masten. Kommer ut vatten ur ett litet hål som pekar mot fören.

IMG_3933.jpeg

IMG_3934.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kölbultarna eller läckande vatten tank om din Maxi 77 har vattentank i fören.

Torka torrt och lägg sedan ut torrt papper så ser du vart ifrån det läcker.

Om du har båten i saltvatten så kan du försiktigt smaka på vattnet om det är färsk eller saltvatten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Wildeside:

Kölbultarna eller läckande vatten tank om din Maxi 77 har vattentank i fören.

Torka torrt och lägg sedan ut torrt papper så ser du vart ifrån det läcker.

Om du har båten i saltvatten så kan du försiktigt smaka på vattnet om det är färsk eller saltvatten.

Runt kölbultarna är det snustorrt. Men är det ett mellanrum mellan ”golvet” och skrovet så det kan ta sig vatten från infästning av köl fram till där masten är monterad i skrovet? Det smakar salt…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då skulle jag gissa på att det läcker in mellan köl och skrov.

Om det inte läcker för mycket så kan du prova att dra åt kölbultarna och täta läckan i höst/vår när båten står på torra land

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Wildeside:

Då skulle jag gissa på att det läcker in mellan köl och skrov.

Om det inte läcker för mycket så kan du prova att dra åt kölbultarna och täta läckan i höst/vår när båten står på torra land

Okej. Bultarna som sitter i masten går inte genom skrovet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Emilperolov:

Okej. Bultarna som sitter i masten går inte genom skrovet? 

Dom bultarna håller ihop skrov och köl, kanske masten med ser inte likadant ut som i dom Maxi 77 jag har hast.

Borde vara 6 st  bultar i golvet till kölen, så har det iaf varit i mina båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dubbelkolla om vattnet verkligen är salt - min erfarenhet är att vatten kan tränga in uppifrån från de mest konstiga ställen som tar tid att hitta. Och sedan kan det vattnet ta smak av annat i båten på sin väg till kölsvinet. Eller så kan det vara kondensvatten som till slut också samlas i kölsvinet. 

 

Är det salt så kolla också alla genomföringar, samt bälgen och annat vid motorn. 

 

En möjlighet är också att hävertbrytaren för kylvatten är så inställd att den släpper in lite för mycket vatten, vilket är salt och samlas förstås också till slut i kölsvinet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Stormfocken:

Dubbelkolla om vattnet verkligen är salt - min erfarenhet är att vatten kan tränga in uppifrån från de mest konstiga ställen som tar tid att hitta. Och sedan kan det vattnet ta smak av annat i båten på sin väg till kölsvinet. Eller så kan det vara kondensvatten som till slut också samlas i kölsvinet. 

 

Är det salt så kolla också alla genomföringar, samt bälgen och annat vid motorn. 

 

En möjlighet är också att hävertbrytaren för kylvatten är så inställd att den släpper in lite för mycket vatten, vilket är salt och samlas förstås också till slut i kölsvinet.

Ja det va lite det jag tänkte. Att det kan läcka någon annanstans och samlas kring/under mastfästet. Är det ett utrymme mellan ”golvet” och skrovet i en Maxi 77? Det jag är ute efter är om det kan läcka någonstans, typ vid pentryt och ta sig till mitten av båten utan att man ser det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Emilperolov:

Ja det va lite det jag tänkte. Att det kan läcka någon annanstans och samlas kring/under mastfästet. Är det ett utrymme mellan ”golvet” och skrovet i en Maxi 77? Det jag är ute efter är om det kan läcka någonstans, typ vid pentryt och ta sig till mitten av båten utan att man ser det. 

Vet inte hur det är på Maxi 77 men min båt (en Albin 78) har rör och öppningar inbyggda i golvet som leder vattnet från olika platser i båten till kölsvinet, som är utrymmet mellan golvet i ruffen och skrovet där på min båt både stödet för masten och köl är fästa.

 

Man får jobba med uteslutningsmetoden för hitta konstiga läckor. Eller försöka följa vattnet "uppåt". Min senaste läcka visade sig vara vid fästet för en mantågsstötta, så när det regnade kom det in där, rann längs bordets insida (dvs väggen), sneddade sedan ner ett förvaringsutrymme i ruffen, och skulle efter ett tag ha svämmat ner i kölsvinnet. Men så lite och så sakta att det inte syntes eller märktes om man inte letade efter det. Gick dock enkelt att åtgärda genom att lossa mantågsstöttan, tvätta rent och lägga dit ny tätningsmassa, och sedan skruva åt hårt igen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sätt att spåra om det runnit vatten uppifrån är att rita några tuschstreck på ett papper med vanlig vattenlöslig tuschpenna, och sedan tejpa fast lite här och där på misstänkta passager.

Även om vattnet varit väldigt kortvarigt och dunstat snabbt så lämnar det tydliga spår eftersom strecken på pappret kommer se ut som vattenfärgskladd efteråt. Även när allt torkat.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min Maxi 77 kunde det tränga in vatten från kölen vid väldigt kraftig babordslutning.. typ jättehård/okontrollerad kryss.. 

 

Men mer vanligt var att regnvatten letade sig in i vattentank under utrymmet i sittbrunnen, fyllde denna till bredden och sedan vid längre kryssben långsamt läckte ut detta regnvatten på golvet i ruffen. Och nej det finns inte något kölsvin på Maxi 77 det du ser är båtens botten sen hänger kölen i princip direkt där i de balkar du ser!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Dava:

I min Maxi 77 kunde det tränga in vatten från kölen vid väldigt kraftig babordslutning.. typ jättehård/okontrollerad kryss.. 

 

Men mer vanligt var att regnvatten letade sig in i vattentank under utrymmet i sittbrunnen, fyllde denna till bredden och sedan vid längre kryssben långsamt läckte ut detta regnvatten på golvet i ruffen. Och nej det finns inte något kölsvin på Maxi 77 det du ser är båtens botten sen hänger kölen i princip direkt där i de balkar du ser!

Okej! I min Maxi är det som ett litet utrymme framför masten ser det ut som. Finns ett litet hål från detta utrymme där vatten kommer ut i liten mängd. Lite osäker på om vatten från hela båten kan leta sig fram till detta utrymme. 

IMG_3933.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det såg inte riktigt ut så på min Maxi 77 som var av den nya varianten. Men kölen sitter dikt ann balkarna i en kölficka. Så det är möjligt att de lagt lite extra glasfiber på för att dölja v-formen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inget om maxi 77, men det ser konstigt ut att medvetet göra ett hålrum på det sättet. Kan det vara en gammal lagning funderar jag på?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Boanjohan:

Jag kan inget om maxi 77, men det ser konstigt ut att medvetet göra ett hålrum på det sättet. Kan det vara en gammal lagning funderar jag på?

 

 

Ja lite märkligt. Det konstiga är att man gjort ett hål för vatten att rinna ut ur. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-07-30 vid 19:42 skrev Emilperolov:

Ja det va lite det jag tänkte. Att det kan läcka någon annanstans och samlas kring/under mastfästet

Vi har haft sådär ett tiotal små läckor i vår Comfort 32 som är av liknande årgång som Maxi 77. Man hittar en läcka och blir glad ett tag till man inser att det måste finnas en till, osv.

 

Jag minns inte alla längre, men vatten från färskvattentanken rann ut via kranen i tvättstället vi hård kryss, en skruv i en knapp släppte igenom lite vatten, roderinfästningen släppte igenom lite vatten, vakuumventilen har nämnts förut, osv.

 

Bitar av hushållspapper är bra för att komma på var det läcker. Även gatukontoret som man kan rita med på skrovet insida visar var det rinner vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mackey:

Även gatukontoret som man kan rita med på skrovet insida visar var det rinner vatten.

Tror det blev fel ord nånstans där...

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte givarna logg / lod som läcker? sitter nog o-ringar på  "pluggarna". Är det skit i tätytorna eller dåliga packningar / O-ringar så kan det läcka lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såvida det  inte är en väldigt gammal model och att Maxi senare gjortde om golvet så ser ditt inte ut som  något jag tidigare sätt i en maxi 77, det ser ut som om någon lagt en glasfibermatta över hela golvet. Framför och bakom masten skall det sitta två stora kölbultar. 

Jag kan ladda upp en bild senare över hur det ser ut i min båt. 

 

I vilket fall så har jag  också haft problem med läckage. Det vanligaste stället det läcker på är av otäta rutor, luckor i sittbrunnen och vid babystagets fäste ovan garderoben. Min läckte också när båten krängde, men det visade sig vara vattentanken som läkte, upptäckte då vart vattnet kom ifrån efter att jag hällt  godisfärg i vattentanken. Det kan också vara bordsgenongöringen under diskon som måste stängas under segling. 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske inte bästa bilden men så här ser samma yta ut i min maxi 77 från 1989, högra delen av bilden är mot fören. Som du ser finns här 4 rejäla kölbultar.

 

Jag hade nog själv övervägt att såga upp glasfibergolvet som verkar ligga över dina bultarna, med rinnhålet, för att se hur det ser ut. 

20231005_192403.jpg

Redigerad av hallonBoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev hallonBoat:

Kanske inte bästa bilden men så här ser samma yta ut i min maxi 77 från 1989, högra delen av bilden är mot fören. Som du ser finns här 4 rejäla kölbultar.

 

Jag hade nog själv övervägt att såga upp glasfibergolvet som verkar ligga över dina bultarna, med rinnhålet, för att se hur det ser ut. 

20231005_192403.jpg

Okej! Tack för info. Min är från 74 så undrar om inte min är uppbyggd annorlunda misstänker att skruvarna som sitter genom mastfoten sitter även i kölen. Har akter över två till infästningar i kölen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...