Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Mellgard

JO-anmälan gällande TBT

Rekommendera Poster

Bifogar utdrag men utan bilagor från min JO-anmälan mot en kommunal nämnd i Västerås. 

 

JO-anmälan kan vara ett underskattat juridiskt verktyg. Det skulle kunna användas mot kommunala miljöinspektörer som utövar påtryckning mot båtklubbar till att genomdriva sanktioner mot ägare till båtar med rester av TBT. 

JO-anmälan.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den förra tråden försvann. Måste du verkligen starta en ny? Jag utgår från att den förra försvann på goda grunder.

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag började skriva ett långt och ganska hånfullt inlägg, men stoppade mig och ger dig istället ett råd. 

Var glad över att Marlina är sjösatt och får användas, njut av havet och segling, tacka de gethövdade gudarna att du är en frisk person trots din höga ålder och sluta bete dig som en kränkt bebis. Njut istället av de år du har kvar på den här jorden. 
Namaste 🙏 

  • Gilla 3
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Jag började skriva ett långt och ganska hånfullt inlägg, men stoppade mig och ger dig istället ett råd. 

Var glad över att Marlina är sjösatt och får användas, njut av havet och segling, tacka de gethövdade gudarna att du är en frisk person trots din höga ålder och sluta bete dig som en kränkt bebis. Njut istället av de år du har kvar på den här jorden. 
Namaste 🙏 

Någon måste väl hjälpa de stackars kränkta Västeråsarna? 😎

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Kane:

Någon måste väl hjälpa de stackars kränkta Västeråsarna? 😎

Varför.....?

😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Kane:

Någon måste väl hjälpa de stackars kränkta Västeråsarna? 😎

Har de bett om hjälp från hr Mellgard..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Har de bett om hjälp från hr Mellgard..?

Förmodligen inte. De visste inte bättre men riddaren kom.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Varför.....?

😁

Människor på landsbygden vet oftast inte när hjälp krävs! 🤠

Redigerad av Kane
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Kane:

Människor på landsbygden vet oftast inte när hjälp krävs! 🤠

Mellis kommer som en hjälte!

Redigerad av Mackey
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I JO-anmälan hänvisar jag till att IMO utvecklat och föreskriver metod och anordning (se länk nedan) som kan användas för att bevisa efterlevnad eller icke-efterlevnad av AFS-förordningen. 
https://wwwcdn.imo.org/localresources/en/KnowledgeCentre/IndexofIMOResolutions/MEPCDocuments/MEPC.356(78).pdf  

 

I bilagda rapport från Chalmers står på sid 4
"I AFS-konventionen presenteras även en strategi för att kontrollera efterlevnad där minst fyra stycken skrapprover, i duplikat, ska tas av färgskikten. I ett första led ska sedan total halt av tenn analyseras med antingen kemisk analys eller med XRF. Om halten av tenn överskrider ett gränsvärde på 2500 mg/kg (0,25%) ska kompletterande tennorganiska analyser utföras för att säkerställa om TBT eller andra tennorganiska föreningar finns i färgskikten.

 

Metoden är inte en strategi utan en i minsta detalj redovisad metod som båtägare borde ha rätt att använda för att visa att den ägandes båten uppfyller villkoren i AFS-förordningen. Om det finns mindre än 0,25 vikt-% tenn i skrapprov tagna från de yttersta skikten bottenfärg anses förordningen vara efterlevd.

 

Transportstyrelsen är tillsynsmyndighet för AFS-förordningen. Där har man satsat på primitiv XRF-mätning och inte informerat om den internationellt fastställda IMO-metoden. 

 

PS. Ser att drygt tusen av mina inlägg tagits bort från forumet. Antar att granskning av makthavare ogillas. 
 

Chalmers XRF.pdf

Redigerad av Mellgard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Mellgard:

PS. Ser att drygt tusen av mina inlägg tagits bort från forumet. Antar att granskning av makthavare ogillas. 

Hela din första TBT-tråd togs bort. Det var inte på din uppmaning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Kane:

Hela din första TBT-tråd togs bort. Det var inte på din uppmaning?

Självfallet inte. Den tråden innehöll ett "bibliotek" över mina undersökningsresultat. Borttagningen försvårar mitt fortsatta arbete.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Mellgard:

"I AFS-konventionen presenteras även en strategi för att kontrollera efterlevnad där minst fyra stycken skrapprover, i duplikat, ska tas av färgskikten. I ett första led ska sedan total halt av tenn analyseras med antingen kemisk analys eller med XRF. Om halten av tenn överskrider ett gränsvärde på 2500 mg/kg (0,25%) ska kompletterande tennorganiska analyser utföras för att säkerställa om TBT eller andra tennorganiska föreningar finns i färgskikten.

Var i AFS-konventionen finns gränsvärdet 2500 mg/kg angivet?

Vad kostar ovanstående prov för en fritidsbåtägare jämfört med en XRF-mätning som är en indikation?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-08-07 vid 15:06 skrev Peter_K:

Var i AFS-konventionen finns gränsvärdet 2500 mg/kg angivet?

Vad kostar ovanstående prov för en fritidsbåtägare jämfört med en XRF-mätning som är en indikation?

Frågorna kan förslagsvis ställas till forskaren Maria Lagerström på Chalmers och juristen Christine Vallhagen på Transportstyrelsen. 

Maria Lagerström står som förstanamn i rapporten från Chalmers och har e-postadress maria.lagerstrom(at)chalmers.se 
Christine Vallhagen har e-postadress Christine.Vallhagen(at)transportstyrelsen.se 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mellgard:

Frågorna kan förslagsvis ställas till forskaren Maria Lagerström på Chalmers och juristen Christine Vallhagen på Transportstyrelsen. 

Maria Lagerström står som förstanamn i rapporten från Chalmers och har e-postadress maria.lagerstrom(at)chalmers.se 
Christine Vallhagen har e-postadress Christine.Vallhagen(at)transportstyrelsen.se 

Tack, men nu ställer jag dem till dig eftersom det är du som tagit upp detta i ditt brev och det är du som föreslår att man använder en annan metod än XRF-mätning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag tydligen hålls för att vara så oseriös att jag fått en informativ tråd raderad blir väl svar från mig ointressanta? 

 

Vad jag förstår är tillämpningsföreskrifterna till AFS-konventionen accepterade av EU. Men har ansvariga på Transportstyrelsen brytt sig?  
https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-14990-2021-INIT/en/pdf   

 

Föreslår att pröva att få annat än undvikande svar från de båda jag nämner. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-08-07 vid 14:05 skrev Mellgard:

I JO-anmälan hänvisar jag till att IMO utvecklat och föreskriver metod och anordning (se länk nedan) som kan användas för att bevisa efterlevnad eller icke-efterlevnad av AFS-förordningen. 
https://wwwcdn.imo.org/localresources/en/KnowledgeCentre/IndexofIMOResolutions/MEPCDocuments/MEPC.356(78).pdf  

 

I bilagda rapport från Chalmers står på sid 4
"I AFS-konventionen presenteras även en strategi för att kontrollera efterlevnad där minst fyra stycken skrapprover, i duplikat, ska tas av färgskikten. I ett första led ska sedan total halt av tenn analyseras med antingen kemisk analys eller med XRF. Om halten av tenn överskrider ett gränsvärde på 2500 mg/kg (0,25%) ska kompletterande tennorganiska analyser utföras för att säkerställa om TBT eller andra tennorganiska föreningar finns i färgskikten.

 

Metoden är inte en strategi utan en i minsta detalj redovisad metod som båtägare borde ha rätt att använda för att visa att den ägandes båten uppfyller villkoren i AFS-förordningen. Om det finns mindre än 0,25 vikt-% tenn i skrapprov tagna från de yttersta skikten bottenfärg anses förordningen vara efterlevd.

 

Transportstyrelsen är tillsynsmyndighet för AFS-förordningen. Där har man satsat på primitiv XRF-mätning och inte informerat om den internationellt fastställda IMO-metoden. 

 

PS. Ser att drygt tusen av mina inlägg tagits bort från forumet. Antar att granskning av makthavare ogillas. 
 

Chalmers XRF.pdf 1 MB · 4 downloads

Bra att IMO tagit fram en guidline. Även om en guidline från IMO just bara är en guidline och inte har något som helst juridiskt värde i enskilda medlemsländer med mindre de har inte införlivats av i nationell rätt i medlemsland, så är det ändå en fingervisning om ambitionsnivå.

 

Dock så berör väl JO anmälan båtar som ligger vid bryggor som Västerås kommun äger. Som ägare kan då kommunen välja fritt vilka miljöregler som ska gälla för sina bryggor så länge som de inte är lättare än lagar och förordningar. Och Västerås kommun kanske inte vill acceptera spärrfärg, vilket i sådana fall inte på något sätt strider mot lag eller förordning.

 

Det är först om de skulle göra en polisanmälan som de får problem eftersom icke acceptans av spärrfärg är ett eget frivilligt ställt krav och alltså inte är ett brott mot lag och förordning. Antar att det vid sådan polisanmälan till slut skulle hamna i domstol och frågan om vad som anses som spärr slutligen skulle kunna prövas. 

 

Bevisbördan ligger ju dock fortfarande hos den som hävdar spärr och utan en produkt som är testad och saluförd för ändamålet så lär utfallet bli som tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mellgard:

Eftersom jag tydligen hålls för att vara så oseriös att jag fått en informativ tråd raderad blir väl svar från mig ointressanta? 

Det var inte jag som raderade tråden. 
Ta av offer-koftan och svara på frågan. 

3 timmar sedan skrev Mellgard:

Föreslår att pröva att få annat än undvikande svar från de båda jag nämner. 

Just nu får jag bara undvikande svar av dig. 
Jag förstår inte heller poängen med att fråga någon på Transportstyrelsen eller Chalmers vad du menar. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AFS-konventionen riktar sig till den internationella sjöfarten och syftar till att stoppa fortsatt användning av TBT-bottenfärg.. Tillämpningsföreskrifterna är utformade så att sjöfarten inte behöver avlägsna övermålad äldre bottenfärg innehållande TBT.   

 

Det finns förresten intressantare nyheter än tillämpningsföreskrifter för AFS-konventionen. Om den tidigare TBT-tråden åtminstone görs läsbar ska jag rapportera om dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-07-29 vid 19:11 skrev Peter_K:

Har de bett om hjälp från hr Mellgard..?

Självklart inte även om Mellgard fått för sig att Västeråsarna minsann behöver hjälp.
Tycker det är tragiskt att se en gammal man vara så bitter att han slösar samhällets resurser på en icke-fråga.

  • Tack 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De vanliga anonyma och okunniga mobbarna utmärker sig.

 

Jag sitter nöjd med att Svea hovrätt undanröjer tingsrättens domar i de bägge där pågående rättsärendena. Tydligen klarar jag det juridiska utan att ta hjälp av juridisk expertis.  

Svea hovrätt - utdrag.pdf

  • Haha 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Mellgard:

Jag sitter nöjd med att Svea hovrätt undanröjer tingsrättens domar i de bägge där pågående rättsärendena. Tydligen klarar jag det juridiska utan att ta hjälp av juridisk expertis.

Ja, i alla fall att klippa ut valda delar ur sitt sammanhang är du ju bevisat bra på 😝.
Det bifogade lilla urklippet säger inte mycket utan att ha resten. Spelar ingen roll att det är urklippt och inkopierat två gånger...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mellgard:

De vanliga anonyma och okunniga mobbarna utmärker sig.

 

Jag sitter nöjd med att Svea hovrätt undanröjer tingsrättens domar i de bägge där pågående rättsärendena. Tydligen klarar jag det juridiska utan att ta hjälp av juridisk expertis.  

Svea hovrätt - utdrag.pdf 197 kB · 5 downloads

Återförvisning av mål gör ju Svea Hovrätt när det inkommer bevisning som Tingsrätten inte hade tillgängliga när det beslutade i målet. Dvs, de säger inte att du har rätt (eller fel). Domslutet i Tingsrätten kan bli detsamma som tidigare. Så, sannolikt har du skickat in en massa mer "bevis" i dina mål i samband med överklagande, så blir det så här. 
...men det visste du väl redan, som inte behöver juridisk expertis till hjälp..? 🙂 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-08-13 vid 23:46 skrev Mellgard:

AFS-konventionen riktar sig till den internationella sjöfarten och syftar till att stoppa fortsatt användning av TBT-bottenfärg. Tillämpningsföreskrifterna är utformade så att sjöfarten inte behöver avlägsna övermålad äldre bottenfärg innehållande TBT.   

Att tvinga internationellt verksamma rederier att avlägsna övermålade gamla rester av förut tillåten bottenfärg var utsiktslöst. Tillämpningsföreskrifter eller "guidelines" från IMO är motsvarande anpassade.

 

Men att manipulera enfaldiga svenska fritidsbåtsägare gick ju bra. "Die dummen Schweden"

 

 

Redigerad av Mellgard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-08-16 vid 13:26 skrev Mellgard:

De vanliga anonyma och okunniga mobbarna utmärker sig.

 

Om du stör dig på anonymitet så har du valt fel forum för ditt kverulerande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågor till Transportstyrelsen angående XRF-mätning och efterlevnad av AFS-förordningen. Se frågor och "svar" i slutet av bilagan.

 

De i bilagan specificerade länkarna är dessa

https://wwwcdn.imo.org/localresources/en/KnowledgeCentre/IndexofIMOResolutions/MEPCDocuments/MEPC.356(78).pdf 
https://wwwcdn.imo.org/localresources/en/KnowledgeCentre/IndexofIMOResolutions/MEPCDocuments/MEPC.104(49).pdf  
https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-14990-2021-INIT/en/pdf
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/sjofart/dokument/fritidsbatar1/miljo/forekomst-av-forbjuden-tennfarg-slutrapport.pdf
https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:2003R0782:20090420:SV:PDF
https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-transportstyrelsen/avgifter/Sjofart/Avgifter-for-fartyg/Periodisk-tillsyn-av-fartyg/ 

 

Det är skillnad mellan att som i Sverige XRF-mäta på samtliga färgskikt samlat (mikrogram tenn per kvadratcentimeter) och som i övriga EU förmodligen begränsa sig till XRF-mätning på prov från senast påmålat färgskikt (viktprocent tenn). 

Frågor.pdf

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där var det koncisa entydiga svar. Lösningen för Mellgard är alltså att leta upp ett land med liberalare lagstiftning när det gäller TBT och flytta dit om man vill ha giftfärgen kvar på sin båt. Riktigt komplicerat blir det om man försöker hitta ett land där all lagstiftning passar ens rättsuppfattning. 

Då är det nog enklare att göra som Mellgard och satsa en slant på att fixa bottnens ytbehandling så den blir laglig och leva relativt lycklig i alla sina dar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-09-07 vid 17:10 skrev Faderullan:

Då är det nog enklare att göra som Mellgard och satsa en slant på att fixa bottnens ytbehandling så den blir laglig och leva relativt lycklig i alla sina dar.

Livet är för kort för att för att lägga möda och tid på fel saker och varje dag är det en dag mindre kvar att vara relativt lycklig på.

 

Mellgard har ju iofs. ett flertal gånger skrivit att han blir lycklig av att slåss mot båtklubben, SBU, Happy Boat, kommunen, Transportstyrelsen, domstolar och Regeringen, men för de som inte går igång på sådant är ju ditt råd helt korrekt.

 

 

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På sid 5 i nedan länkade publikation från Chalmers står  
"I AFS-konventionen presenteras även en strategi för att kontrollera efterlevnad där minst fyra stycken skrapprover, i duplikat, ska tas av färgskikten. I ett första led ska sedan total halt av tenn analyseras med antingen kemisk analys eller med XRF. Om halten av tenn överskrider ett gränsvärde på 2500 mg/kg (0,25%) ska kompletterande tennorganiska analyser utföras för att säkerställa om TBT eller andra tennorganiska föreningar finns i färgskikten."
https://research.chalmers.se/publication/536077/file/536077_Fulltext.pdf

 

Är detta första gången som man i en svensk publikation och utan källhänvisning nämner AFS-konventionens riktlinjer för kontroll av efterlevnad? Riktlinjer som blev antagna av IMO den 18 juli 2003.  
https://wwwcdn.imo.org/localresources/en/KnowledgeCentre/IndexofIMOResolutions/MEPCDocuments/MEPC.104(49).pdf 

 

Det framgår på sid 17-19 hur man skall använda XRF-mätning för att kontrollera efterlevnad av AFS-konventionen. En kontroll som fundamentalt skiljer sig från den XRF-mätning som Svenska Båtunionen, Transportstyrelsen och kretsen kring Happy Boat lyckats marknadsföra och genomdriva i Sverige som enda land.    

 

Riktlinjerna har uppdaterats och kompletterats 2022 därigenom att kontroll avseende cybutryn (Irgarol) tillkommit. 
https://wwwcdn.imo.org/localresources/en/KnowledgeCentre/IndexofIMOResolutions/MEPCDocuments/MEPC.356(78).pdf   
https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-14990-2021-INIT/en/pdf 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...