Jump to content
Friday 14 June 2024
ChristerN

Släckare i båten?

Recommended Posts

Vad har ni för släckare i era båtar?

Jag bytte släckare i min styris för några år sedan då den börjat rosta. Liten pulversläckare precis som tidigare och som passade i tidigare hållare.

I stora båten har jag en 2 liters skumsläckare som nu är 13 år gammal.
Läste häromdagen att skumsläckare har en hållbarhet på 5 år och pulversläckare 10 år. Alltså hög tid att byta släckaren.

Men, äldre skumsläckare hade PFAS i sig vilket man nu slutat med och många tillverkare har dragit ner på skumsläckare allmänt sett och jag hittar nu ingen lämplig ersättare som då helst ska passa i den fastskruvade hållaren.

 

Har läst reklamen om kolsyre-släckare (Maus) och tycker de verkar bra. Det är också sådana som sitter i nytillverkade Sagabåtar.

Frågade en brandman om dessa och han var rätt skeptisk. Dålig kapacitet och liten erfarenhet var väl hans huvudargument, om jag kommer ihåg rätt.

 

Så, vad har ni för släckare i era båtar?

Mindre, öppna, båtar med bensinmotorer kanske oftast har pulver men de större och de med diesel?

Gillar inte pulversläckare då de lämnar efter sig ett pulver som är svårt eller omöjligt att sanera, ffa i en stängd båt.

Edited by ChristerN

Share this post


Link to post
Share on other sites

Två gamla som är monterade i båten. Okänd status. Två nya pulversläckare som ligger lösa, varav en i förpackningen fortfarande. Dessutom brandfilt på krok ungefär mitt i båten, dvs strax intill nedgångsluckan och köksdelen.

Här är en video där olika brandsläckare testas. Man kan själv göra en bedömning utifrån det.
 


 

Share this post


Link to post
Share on other sites

grytlock, duschslang 3x ,släckfilt,.. 2mindre pulversläckare , hinkmm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad jag har:

Inne på toaletten hänger det en 6kg pulversläckare. Vid pentryt en brandfilt. I hytten, eller ”salongen” sitter det en gammal 2kg pulversläckare den skall bytas ut.

Bredvid motorn ligger det en stor (10kg tror jag) lättvattensläckare, ”Light Water” det är ungefär detsamma som skum.

Alldeles intill motorn sitter det någon slags automatisk pulversläckare, en trekantig plastburk… ingen aning om den öht har någon funktion. Men jag har flera gånger varit inne på att ha ett koldioxidsystem med sprinklermunstycken i motorrummet…. Men en dieselmotor är ju inte så eldbefängd precis.
 

Brandpump har jag inte, men väl en spolpump med hyfsat bra räckvidd. Slangen är lättåtkomlig.
 

 

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

I båten, ingen släckare alls, eller jo kanske en liten 2 kg:s. I jobbebilen finns 4 st 6 kg:s + en 2 kg. Men om det skulle ta sig där bak så springer jag nog åt andra hållet om tid finnes. Mina 6 kg:s släckare är mest för syns skull eller om man skulle råka på en bilbrand vid vägkanten om det nu inte är en elbil för då hjälper knappt något.

IMG_7343.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ska nog finnas en tillverkningsårs-märkning längst ned på brandsläckaren. Har för mig att den i båten även har en bäst före-märkning.

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev Peter_K:

En pulversläckare och en hink. 

Hink är bra, den kan användas till mycket.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev ChristerN:

Gillar inte pulversläckare då de lämnar efter sig ett pulver som är svårt eller omöjligt att sanera, ffa i en stängd båt.

Pulversläckare är svåra att sanera efter men alternativet är att det inte finns nåt kvar av båten att sanera. Kanske i värsta fall inte av besättningen heller.

Pulversläckare har den fördelen att den släcker alla typer av bränder.  Bränsle, elmaterial och trä/plast osv.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev pseudonym:

Hink är bra, den kan användas till mycket.

Yes, har släckt en begynnande markbrand när grannbåten lämnade sin grill de ställt obevakad på torr mark för flera år sedan med en hink sjövatten. Inte att förakta. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

2st pulver på 1kg och automatisk släckare i motorrummet (orginal från fabrik i USA 1995), vet faktiskt inte om det är skum eller pulver. Någon sa att det är halon om det stavas så... Men vet inte 100.

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minuter sedan skrev patrikflink:

2st pulver på 1kg och automatisk släckare i motorrummet (orginal från fabrik i USA 1995), vet faktiskt inte om det är skum eller pulver. Någon sa att det är halon om det stavas så... Men vet inte 100.

Halon är en växthusgas den förbjöds 1995, du måste montera ur den om du inte har ett örlogsfartyg, eftersom sådana har dispans. Det kanske är en koldioxidanläggning, och sådana är bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Halon är en växthusgas den förbjöds 1995, du måste montera ur den om du inte har ett örlogsfartyg, eftersom sådana har dispans. Det kanske är en koldioxidanläggning, och sådana är bra.

Yes, halon är skitläskigt. 
En inert gas, tar bort syre ur luften. Smäller en sådan av när du sover i båten kan det vara god natt för alltid. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

I prioritetsordning har jag: 

Brandfilt

2 kg pulver

Hink

 

Och efter det har jag en SUP och en försäkring....

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Halon är en växthusgas den förbjöds 1995, du måste montera ur den om du inte har ett örlogsfartyg, eftersom sådana har dispans. Det kanske är en koldioxidanläggning, och sådana är bra.

Kikade extra nu då jag vart nyfiken, är nog pulver eller skum (etikett borta efter några tvättar och tidens tand).

Sitter 2 behållare som har manometer som visar grönt och går till varsin sprinkler.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Peter_K:

Smäller en sådan av när du sover i båten kan det vara god natt för alltid.

I ett motorrum?

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuter sedan skrev patrikflink:

Kikade extra nu då jag vart nyfiken, är nog pulver eller skum (etikett borta efter några tvättar och tidens tand).

Sitter 2 behållare som har manometer som visar grönt och går till varsin sprinkler.

Går det till sprinkler är det i alla fall inte pulver. Skum är troligt då.

Share this post


Link to post
Share on other sites
51 minuter sedan skrev patrikflink:

I ett motorrum?

Tror du motorrum är hermetiskt lufttäta?

Noll risk för läckage till ruffen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En brandfilt väl synlig och tillgänglig för penrtybrand.

En liten MAUS väl synlig och lättillgänglig vid pentryt.

En 2 kg pulversläckare i ruffen.

En 2 kg pulversläckare i akterruffen.

 

Helst skulle jag vilja ha kolsyresläckare, men snålheten bedrar kanske visheten.

Skum är ju väldigt bra, men tål inte frist.

Pulver är effektivt mot brand, men just det där ned saneringen är lite jobbigt. Ev. blir delar av el och elektronik förstört

 

Sedan tänker jag experimentera med en gaspatron till kolsyremaskinen för att se om det funkar att bygga en liten billig kolsyresläckare.

 

Ingen hink med granruska har vi stående ombord, vi har inte ens någon hink ombord faktiskt.

En mameral finns dock.

 

Viktigt med pulversläckare är att vända på dem då och då för att pulvret inte ska klumpa ihop sig.

Jag brukar vända och vrida samt slå med gummiklubba på våra pulversläckare varje vår, men rekommendationen är att vända och vrida på släckaren 3 - 4 ggr/år.

 

Sätt igång och banka på era pulversläckare nu genast, inte nu mitt i natten, men i morgon bitti.

Lova mig det!

Det kan kännas lite trist att stå med en full pulversläckare som inte går att få ut pulvret ur.

Edited by Mackey
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Peter_K:

Tror du motorrum är hermetiskt lufttäta?

Noll risk för läckage till ruffen?

Nej, jag tror inte, jag vet att dom inte är det.

Men tar hellre den lilla gasen än att bensintanken på 400liter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev patrikflink:

Nej, jag tror inte, jag vet att dom inte är det.

Men tar hellre den lilla gasen än att bensintanken på 400liter.

Nu verkar det inte vara halonsläckare - men läs på lite om inerta gaser så kanske du ändrar dig. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Peter_K:

Nu verkar det inte vara halonsläckare - men läs på lite om inerta gaser så kanske du ändrar dig. 

Är ADR utbildad och gått diverse kurser via MSB, så lite kan jag om detta, men absolut inte allt.

 

Man dör inte av en sådan liten mängd, speciellt när den tömmer i motorrummet.

 

Däremot så vet jag att det skadligt och förbjudet.

 

Som sagt, tar hellre 1kg av det än att brinna inne. Åker bensinmotor med rätt så mycket farlig vätska, lätt val.

 

Men nu har jag inte det så vi lägger ner detta.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev patrikflink:

Kikade extra nu då jag vart nyfiken, är nog pulver eller skum (etikett borta efter några tvättar och tidens tand).

Sitter 2 behållare som har manometer som visar grönt och går till varsin sprinkler.

Det känns som en nödvändighet att ta reda på vad det är för släckmedel.

Tag en bild på systemet, särskilt på sprinkelmunstycket, då kanske man kan lista ut vad det är. Halon var på sin tid väldigt dyrt, pulver är ju då i jämförelse billigt. Likaså skum eller lättvatten. Munstycke för pulver är väldigt enkla, bara en förträngning med ett hå i mitten, i slutat av slangen eller röret. Munstycken för olika vätskor brukar ha en diffusor som då skall bilda en dimma.

1 timme sedan skrev Peter_K:

Nu verkar det inte vara halonsläckare - men läs på lite om inerta gaser så kanske du ändrar dig. 

Jag hade litet insyn i detta med Halon 1211 när det begav sig på 1980-talet. Farsan jobbade på Svenska Skum där även jag vikarierade emellanåt.

Så vitt jag minns det så inriktade man sig främst på yrkesfartyg, och då i maskinrum när det gällde båtar och fartyg. Någon lansering och marknadsföring inom fritidsbåtssektorn var aldrig aktuell. (För övrigt var inte "Skumbolaget" inte intresserade av att sälja sina produkter på den privata marknaden, man inriktade sig på rederier, skeppsvarv, försvarsmakter, flygplatsbolag, raffinaderier och en och annan kommunal räddningstjänst.)

Iallafall startades först en hemsk sirén innan släckmedlet släppes på, så att man skulle kunna hinna lämna maskinrummet, det är väl samma varning idag när man har koldioxid i släcksystemen istället.

Men min salige far och jag installerade ett halonsystem i en Olson 88 som då fanns i familjen. Detta var ett mindre system som man hade tänkt sig skulle användas i mindre motorrum, mindre yrkesfartyg, stridsvagnar och likdanande applikationer såsom transformatorstationer, reservdriftsrum och sådant.

Vi satte utlösningsanordningen i en sittbrunnsbänk, alltså man var ute i det fria när gasen släpptes på.

Halonsystemet satt kvar i båten när den såldes, men ett liknande system för pulver skickades med.

 

Men nu finns det ju mindre system med koldioxid att installera i båtar, det är mindre farligt... för ozonskiktet, men inte för människor och djur. Men det släcker bra då det tränger undan syret väldigt effektivt.

Edited by Georg_Ohm
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett effektivt och billigt system för släckning i maskinrum är att montera en så kallad "fire port" på lämpligt sätt, vilket helt enkelt är ett hål för pulversläckarens munstycke (finns att köpa men går bra med dyvika med gummi propp, genomföring med någon form av propp eller bara ett borrat hål eller vad man nu finner lämpligt. Propp kan behövas för ljudisolering).

Om man bara har en pulversläckare så kan den då användas även för säker släckning i maskinrum utan att behöva öppna luckorna. Man kan hitta detta på truckar , grävmaskiner, inkapslade elverk etc. Är också något som brukar rekommenderas för mindre yrkesfartyg.

EN_17_681_01.jpg.59d2dfc6a0318776ebfb5760f324dff9.jpg

Nästa nivå, lite dyrare, är att installera en dedikerad fast monterad pulver i utrymme utanför maskinrummet ansluten med rörsystem in till maskinrummet.

 

Två bra, enkla, pålitliga och billiga alternativ till ett köpt fast brandsläckning system, om man inte har råd med sådant.

 

OBS. Pulver räddar dig och båten, men förstör elektronisk utrustning och skitar ner. Vill man kunna släcka brand i maskinrum utan att något förstörs är det ju primärt system med gas som behövs. Behövs då brandspjäll på maskinrumsventilation och att maskinrummet är tätt. Vissa icke kvävande gaser (för människan) lämnar efter släckning  en oerhört hälsofarliga/giftig beläggning som oavsett kräver sanering.

 

Edited by Boanjohan
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev Boanjohan:

Ett effektivt och billigt system för släckning i maskinrum är att montera en så kallad "fire port" på lämpligt sätt, .....

 

Jag satt igår och googlade runt för att ta reda på vad en liten koldioxidanläggning kunde kosta, men fann inget relevant.

Däremot just Fire Port, den verkar ju väldigt vettig. Fanns i rostfritt för att placeras "utomhus" och en enklare med en ring av plast att ha inne i båten. Man borde ju kunna bygga en sådan själv. Ett modifierat teakhandtag med en bit tunn plast, typ plastficka, som man då punkterar när man stoppar in handbrandssläckarens munstycke och slang i den.

 

En annan lösning som fanns i en Monark 670 som jag ägde för nu omkring 30 år sedan, var att det vid förarplatsen fanns en pulversläckare monterad horisontellt. På släckarens slang satt det en hane till en Nitorkoppling, sedan en hona på en gummislang som löpte bredvid styrkabeln ut i motorrummet där det fanns ett munstycke i närheten av förgasarna.

Med viss fördröjning, den tiden det tar att fylla slangen borde det ju komma ut en del pulver över motorn.

-Sedan vete katten hur det hade gått att få in pulver i motorn genom förgasarna egentligen. Så man skulle väl haft sinnesnärvaro att stänga av motorn först innan man släcker, och hur får man snabbt reda på om det brinner vid motorn...? hade man hört signalen från en brandvarnare...?

 

Jo tillägg till ursprungsfrågan, det finns en brandvarnare ombord också, jag har testat olika ställen att montera den på, men den larmar när vi lagar "English breakfast" eller steker makrill ombord...  den varnar alltså för bacon och stekt makrill... ☹️

 

Jag har även funderat på en fjärravtängare till gasolen, liksom en gasvarnare som kombineras med denna avstängningsventilen, rätt dyrt, men billigare än en gravsten i porfyr eller helst diabas...

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mmm, vi borde ha en sån brandsläckningsöppning i vår båt. För att komma åt motorrummet från salongen får man demontera halva inredningen, känns det som. Kan ta flera minuter. Motorluckan i sittbrunnen går på sekunder, men då börjar drevet först i änden av den öppningen, och motorn ytterligare nästan en meter in, så svårt att komma åt bra.

Å andra sidan finns det inget egentligt som skulle förstöras av pulversläckare i motorrummet. Det skulle gå snabbt att sanera.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
58 minuter sedan skrev raol:

Mmm, vi borde ha en sån brandsläckningsöppning i vår båt. För att komma åt motorrummet från salongen får man demontera halva inredningen, känns det som. Kan ta flera minuter. Motorluckan i sittbrunnen går på sekunder, men då börjar drevet först i änden av den öppningen, och motorn ytterligare nästan en meter in, så svårt att komma åt bra.

Å andra sidan finns det inget egentligt som skulle förstöras av pulversläckare i motorrummet. Det skulle gå snabbt att sanera.

 

Snabbt att sanera? Gott om kaffe, Spik i foten?

 

Anekdotvarning igen då:

Har du sanerat efter en pulversläckare någon gång?

Det är inte roligt. Jag har aldrig gjort det i en båt, tack och väl. Men i en VW-bubbla, en -68, mitt uppe på Hallandsåsen, vid rastplatsen, innan vägen drogs om, det var nu rätt längesedan....

Det var locket som skall sitta över batteriet som saknades, batteriet är placerat under baksätet på dessa bilar, och en "icke anorektisk" person satte sig där, och stålfjädrarna i sittdynan kortslöt batteriet, en dansk långtradarchaufför "hjälpte till" och tömde en 2kg släckare inne i bilen... Resan till Christiania avbröts.. och det var väl iofs lika bra det. Vi vände om och fick lämna bilen nånstans vid Laholm, det gick bara inte att fortsätta... Ja, saneringen skedde då när bilen (som bara var trafikförsäkrad) hade bärgats hem, dammsugaren pajade då pulvret passerade dammsugarpåsen. Alla mattor fick tvättas flera gånger, liksom hela inredningen, inte minst baksätet, den bilen blev aldrig vad den varit, jag byggde sedan den till en Beach-Buggy... och som en sådan lever den ännu.

 

Jag har även sanerat ut ett garage efter en mindre garagebrand där minst en pulversläckare hade används. Fy fasiken vilket skitjobb det var. Brandskadorna fixades på någon timma , men pulvret tog några dagar att städa ut. Allting var täckt med damm efter släckarna, alla verktyg fick tvättas och oljas in. Det slutade med att väggar, tak och golv målades om.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Snabbt att sanera? Gott om kaffe, Spik i foten?

 

Anekdotvarning igen då:

Har du sanerat efter en pulversläckare någon gång?

 

Motorrummet är en avskild del av båten med antingen naket plastskrov eller motorrumsisolering runt. Bara att spola av och pumpa ut.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för alla svar. Verkar som om pulver tyvärr är det som gäller. Kommer nog komplettera med en lite Maus.

@raol länkade en video som jag har svårt att tolka då min tyska är allt annat än bra.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev raol:

Mmm, vi borde ha en sån brandsläckningsöppning i vår båt. För att komma åt motorrummet från salongen får man demontera halva inredningen, känns det som. Kan ta flera minuter. Motorluckan i sittbrunnen går på sekunder, men då börjar drevet först i änden av den öppningen, och motorn ytterligare nästan en meter in, så svårt att komma åt bra.

Å andra sidan finns det inget egentligt som skulle förstöras av pulversläckare i motorrummet. Det skulle gå snabbt att sanera.

 

Ja det är smart för det kan vara rent av livsfarligt att öppna motorrumslucka (eller dörr) för att komma åt att släcka.

Själv har jag tyvärr ingen port, tänker varje år att jag ska fixa det, men mycket annat kommer i vägen och så glömmer man😟

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...