Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Lesopeso

Vilken båt ska vi välja?! Hjälp!

Rekommendera Poster

Har läst flera av de befintliga men känner mig snarare överväldigad än att jag kommer närmare ett beslut, hoppas ni orkar en till! 😅
 

Vi är 2 vuxna och en 3 åring som vill skaffa oss en segelbåt. Jag själv är uppvuxen med en Albin Viggen där vi var ute hela familjen en stor del av somrarna, är dock många år sedan sist. Maken har kört lite motorbåt och tog skepparexamen som tonåring, men inte någon direkt erfarenhet av att lägga till osv, och noll erfarenhet av segelbåt.

 

Ett självklart val känns ju som Viggen, men jag är ju dock väldigt partisk och har ingen annan erfarenhet. Har varit inne lite på Vega, men förstått att den är svårstyrd om man inte flyttat rodret. Har även fått upp ögonen för Compis 28 men den verkar ligga i en lite högre prisklass.


Vi har följande kriterier:

lättmanövrerad

Go segling (lätt att kryssa)

Helst toa (minuspoäng till Viggen)

Kunna ha utombordare

Budget: 15-40 000

 

Har ni förslag på vilken/vilka båtar som skulle kunna passa? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För 15-40 kkr får man kompromissa en del. T ex ”go segling” kan man ju inte anklaga en Viggen för att pricka in. Min båt, en Dixie 27, (dvs inte en Dixie med masthead och märkliga sittbrunnen) kan du pricka in där. Har du tur kan du hitta en Accent eller Albin 78 för den budgetens övre halva. En Misil 2 är heller inget dumt val för de pengarna. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Comfort 26? Vet dock inte om du kan hitta någon inom ditt budgetintervall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sunwind 26 är en bra förstabåt. Inombordare, partialrigg, rymlig inuti - smidig utanpå. Min är till salu inom en vecka och ligger i Landskrona. Om det är intressant att bara komma och titta så är ni välkomna. Jag hade undvikit en allt för liten och trång båt. Gjorde själv det misstaget och bytte upp mig från 22 till 26 fot redan första året med båt. Nu ska jag gå vidare till 32 fot eftersom vi tillbringar allt mer tid i båten. Om du berättar var du bor tror jag att du kan få väldigt många bra, konkreta tips på båtar som dels ligger i rätt prisklass men också rätt geografiskt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 hours ago, Lesopeso said:

 


Vi har följande kriterier:

lättmanövrerad

Go segling (lätt att kryssa)

Helst toa (minuspoäng till Viggen)

Kunna ha utombordare

Budget: 15-40 000

 

Har ni förslag på vilken/vilka båtar som skulle kunna passa? 

Jag tycker att en IF har eller kan lätt utrustas så att den uppfyller alla era kriterier. Den är en välkänt bra kryssbåt, har utombordare och är lättmanövrerad. Vill man ha toalett så löser man det antingen med en Porta Potti som får plats på durken i förpiken, alternativt sätter man den i garderoben på styrbordssidan. Min IF har en sådan lösning. Det finns också några som skaffat en toalett med hålltank (septiktank) och däckstömning.

Andra fördelar är att kojerna är långa och, för att vara på en så liten, båt relativt breda.

Dessutom ett aktivt klassförbund där man lätt kan få svar på sina frågor. Dessutom en aktiv grupp på Facebook.

 

Jag är förstås partisk eftersom jag seglat en IF i tio år som mer än väl uppfyller era kriterier (och som dessutom är utrustad med kyl, solceller och lite annat som gör livet ombord lättare). 

 

Finns just nu flera på Blocket som uppfyller alla eller nästan alla era krav för 40 000 eller lägre. Och så här långt in på säsongen är det dessutom ofta prutläge.

 

Ett sista råd lite vid sidan om: Om ni inte hittar en båt som uppfyller alla era krav så rekommenderar jag er att välja ett objekt som i sunt i grunden  och med bra segel och motor; det är enklare och billigare att fixa en toalettlösning än att fixa till en sunkig inredning eller köpa nya segel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min personliga åsikt och erfarenhet är att man väldigt snabbt tröttnar på dålig ståhöjd. Att alltid behöva gå eller stå böjd är tröttsamt. En billig Maxi 77 hade jag nog valt före en IF eller liknande. Men det beror förstås på hur lång man är. Jag har en nära bekant som är 156 cm lång. Hon har ståhöjd i rätt många båtar...

 

 

Redigerad av raol
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Peter_K:

För 15-40 kkr får man kompromissa en del. T ex ”go segling” kan man ju inte anklaga en Viggen för att pricka in. Min båt, en Dixie 27, (dvs inte en Dixie med masthead och märkliga sittbrunnen) kan du pricka in där. Har du tur kan du hitta en Accent eller Albin 78 för den budgetens övre halva. En Misil 2 är heller inget dumt val för de pengarna. 

Tack för svar! Nä Viggen är ju ingen toppseglare, men vi har ganska låg ribba iom att det är vår enda erfarenhet. Misil 2 har jag hört mycket gott om, ska spana in de andra du nämner också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Av de som nämns i tråden verkar både Maxi77 och If-båten vara relativt vanliga på begagnatmarknaden, så det underlättar ju. Dock verkar det skralt med fina exemplar på västkusten just nu. Är det rimligt att köpa under hösten för att till våren gå seglarkurs m.m. eller är det bättre att avvakta med köp till nästa sommar, eller när är marknaden ”bäst”? Hade ju dock varit bra att ha något för att ganska omgående kunna fortsätta med lärandet tänker jag… 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Lesopeso:

Är det rimligt att köpa under hösten för att till våren gå seglarkurs m.m. eller är det bättre att avvakta med köp till nästa sommar, eller när är marknaden ”bäst”?

Som jag ser det så vill man dels syna en båt när den ligger på land och dels testa den när den ligger i vattnet. Testa seglen, motorn, kolla att vant, stag, mast, roder mm är OK. Samt att kölinfästningarna ser bra ut.

På land kollar man efter roder och köl så de inte har tagit för mycket stryk under åren.

Ofta är det svårt att få till inspektioner både på land och i sjön dock. Kan hända att man som spekulant får betala för ett lyft om båten ligger i sjön.

Köper man på hösten behöver man ha båtplatsen klar och se till så att man får stöttor eller vagga med på köpet, och, om det gäller en vagga, ha möjlighet att transportera den till sin tänkta vinterplats. Annars lär det bli vinterförvaring på varv vilket kan äta upp pengarna man sparar på en ev billigare båt på hösten. 
Rent generellt ska båtar vara billigare på hösten, av ovan nämnda orsaker.

Så det är inte lätt att säga något generellt om bästa tid för köp.

 

Jag har nog inte läst något om hur mycket ni tänkt använda båten. Allmänt sett så ju längre turer man tror att man kommer vara ute desto större båt (längd, utrymme etc) förordas.

Bara lite tankar ni kan ha med er. Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man skall trivas o vara ute lite längre så behövs lite utrymme

bra båtar i mitt tycke är Maxi 77 , Albin 78 compis  28, Omega 28 o med lite tur kan du finna en Albin cumulus i den prisklassen, de tre sista både seglar bra o är bra att bo i

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske kan ni hyra båt en vecka för att känna vad ni vill ha. Viggen seglar förvånansvärt bra för sin storlek. 

 

Har man inte så stora krav på komfort så är det en bra storlek på båt tycker jag.

 

Vi har (via Soling) bytt ner oss från Maxi 77 till Shark 24 som är mycket lik Viggen och är mer nöjda

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Dava:

Kanske kan ni hyra båt en vecka för att känna vad ni vill ha.

Jag skulle tro att kostnaden för att hyra en båt en vecka utgör en betydande del av budgeten för båtköp. Jag tror knappast att det finns 6-7-metersbåtar att hyra för några tusen, utan snarare är det nog 9-meters och uppåt, för femsiffriga belopp.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Comfort4:

Om man skall trivas o vara ute lite längre så behövs lite utrymme

bra båtar i mitt tycke är Maxi 77 , Albin 78 compis  28, Omega 28 o med lite tur kan du finna en Albin cumulus i den prisklassen, de tre sista både seglar bra o är bra att bo i

Omega 28 mina personliga erfarenheter 

+

Seglar bra, särskilt i lättare vindar.

Rymlig ruff

Motorplacering i förpiken ger bättre viktfördelning vid segling.

 

-

Väldigt trång sittbrunn, särskilt om man är mer än 3 personer. Dessutom ligger rorkulten väldigt lågt vilket är lite besvärligt i kombination med den trånga sittbrunnen.

Motorplacering i förpiken ger mycket buller och liknande i förpiken vid gång.

Akterspegeln är liten och en bra bit ovanför vattenytan vilket gör det lite knepigt att ta sig upp den vägen vid bad/person över bord.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev raol:

Jag skulle tro att kostnaden för att hyra en båt en vecka utgör en betydande del av budgeten för båtköp. Jag tror knappast att det finns 6-7-metersbåtar att hyra för några tusen, utan snarare är det nog 9-meters och uppåt, för femsiffriga belopp.

 

Jag har inte tittat seriöst på hyralternativ men tänkt på det många gånger. Jag tycker dock att större delen av poängen med båt är att ha något att fixa med :)

 

Men det finns flera båtar att hyra i storleken som inte kostar supermycket. Här är en IF för drygt 5000 per vecka https://www.skipperi.se/hyra-båt/if/båt/3666 annars kan man ju hyra färre dagar eller privat.

 

Jag hyrde ut min Maxi 77 för ca 3000 per vecka till folk som frågade..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin Cumulus, med renoverad motor och annat har jag.

 

Maxi 84 skulle jag säga är en trevligare båt invändigt.

 

Båda 40 - 60 000.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Köpte min Albin 78 för 40 000 typ fullt utrustad, seglingsklar och hyggligt eller bra skick under värsta corona-åren - så det borde gå att få motsvarande lite billigare nu? Fick dock köpa till stöttor, vilket gick på 9000 (när det var rea, alla begagnade gick så snabbt att jag inte hann med...). 

 

Lättseglad, passar barnfamiljer skulle jag säga, och den har en bra och stor sittbrunn samt hygglig takhöjd (1,79 tror jag). Den är också lite bredare än flera andra i sin längdklass, vilket gör den rymligare inuti. 

 

Just sittbrunnen är viktig. Man spenderar mycket tid i den.

 

Den passar mycket bra inomskärs tycker jag m3n vet inte hur den seglar på fritt hav.

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...