Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
bjornsyse

Victron SmartShunt M10-bult.

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Glad i hågen skulle jag montera min nyinköpta smartshunt idag, och pensionera Nasa BM-1. Men tji fick jag då bultarna var av M10-storlek och alla ring- och rörkabelskor i mitt system är M8 max. Tillochmed herrejösses-kablarna batteribanken är parallellkopplad med är M8. 
 

Nasa-shunten är också M8.

Hur ser det ut hos er? Har jag onormalt liten standard eller är det Victron som lagt sig högt? 
 

antar att jag får försöka komplettera med M10-kablage mellan minuspolerna iaf om ingen annan har nån händig lösning.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det enklaste är väl att bara klamma om med rörkabelskor för M10 där Smart shunten ska sitta, övriga kabelskor behöver du ju inte röra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo precis. Nu är ju inte en crimp-tång för såna där tjocka rörkabelskor något jag har på båten, eller ens i garaget hemma. Vad jag förstår är dom ganska stora. Ska se om jag kan beställa färdigpressat nånstans men det stämmer, räcker ju att det är M10 på en sidan av två kablar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag köpte såna här för att "omvandla" i storlek. Kostar samma eller mindre än nya kabelskor i den storleken. Bara skaffa skruv, brickor och mutter i M8, och skruva ihop. De är i förtennad koppar, inte stål som man kanske skulle kunna tro.

image.thumb.png.9af8c73d37892adb60fc5fbfba6b6da6.png

image.png.70fb120e86af5ed434233c5bc7b05563.png

Redigerad av raol
  • Gilla 3
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev raol:

Jag köpte såna här för att "omvandla" i storlek. Kostar samma eller mindre än nya kabelskor i den storleken. Bara skaffa skruv, brickor och mutter i M8, och skruva ihop. De är i förtennad koppar, inte stål som man kanske skulle kunna tro.

image.thumb.png.9af8c73d37892adb60fc5fbfba6b6da6.png

image.png.70fb120e86af5ed434233c5bc7b05563.png

Jamen det var ju en snygg workaround, tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det stämmer ju att en del butiker pressar kabelskor och är man med i SXK, kryssarklubben och bor i Göteborgstrakten kan man bl.a låna pressverktyg för rörkabelskor hos dem för en liten slant.

Hur det ser ut i övriga Sverige vet jag inte men kan tänka mig att vissa båtklubbar också har sån service.

Bor man i närheten av mig så kan man också få låna ett pressverktyg.

Men bor man långt från allt så verkar ju de där ”överbryggningsbrickorna” funka bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa länkar kostar mindre än kabelskor i rätt dimension. Skruv och mutter är billigt, så det blir billigare totalt, plus att man slipper jobbet med att pressa. En "no brainer" som amerikanerna säger.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Dessa länkar kostar mindre än kabelskor i rätt dimension. Skruv och mutter är billigt, så det blir billigare totalt, plus att man slipper jobbet med att pressa. En "no brainer" som amerikanerna säger.

 

Om dom där länkarna kostar mindre en rörkabelsko så kan man undra vart du köper dina rörkabelskor.

Jag betalar iaf inte dom priserna för 1 st rörkabelsko oavsett storlek.

Men kan hålla med om att det är en enkel quick fix.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det verkar ju vara ett gott alternativ men billigare?
Jag läser att brickorna kostar 89kr, är det per styck så blir det ju inte billigare?
Rörkabelskor kostar 129kr för fyra, men har man inte de rätta verktygen så spelar ju det ingen roll ändå 😄.

Men tack för tipset, jag letade efter såna överbryggningar för att sätta mellan jordbryggorna när jag byggde om elsystemet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Wildeside:

Om dom där länkarna kostar mindre en rörkabelsko så kan man undra vart du köper dina rörkabelskor.

Jag betalar iaf inte dom priserna för 1 st rörkabelsko oavsett storlek.

Men kan hålla med om att det är en enkel quick fix.

När jag hittade dessa hade jag inte lyckats hitta M10-kabelskor för under ca 120 kr/st. Sen hade jag behövt köpa nåt pressverktyg på det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Kabelskopress: https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/ovriga-verktyg/kabelskopress-2000019420

Fungerar riktigt bra, men måste stå på stum yta (betonggolv är bra) och sedan slår man med en rejäl hammare eller slägga.

 

Sedan - beroende på grovlek på kabeln - får man minst tio M10-kabelskor för samma pris som @raol verkade få ge för en. T ex https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kabelkopplingar/rorkabelsko-50-mm2-m10-10-st-2000050967

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan även rekommendera denna modellen om man tänker pressa lite fler än ett par kabelskor, finns även i gult.

Liten smidig hydraulisk modell som även går att arbeta med i trånga skrymslen i båten och delvis med en hand och som gör sexkantpressar.

IMG_3909.jpeg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Jag har en Kabelskopress: https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/ovriga-verktyg/kabelskopress-2000019420

Fungerar riktigt bra, men måste stå på stum yta (betonggolv är bra) och sedan slår man med en rejäl hammare eller slägga.

 

Sedan - beroende på grovlek på kabeln - får man minst tio M10-kabelskor för samma pris som @raol verkade få ge för en. T ex https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kabelkopplingar/rorkabelsko-50-mm2-m10-10-st-2000050967

Den modellen kunde jag inte förlika mig med, men det är kanske mig det är fel på.

Iofs så funkade den rätt så bra om man klämde den i ett ordentligt skruvstäd istället för att slå med handslägga.

52 minuter sedan skrev Makro:

Kan även rekommendera denna modellen om man tänker pressa lite fler än ett par kabelskor, finns även i gult.

Liten smidig hydraulisk modell som även går att arbeta med i trånga skrymslen i båten och delvis med en hand och som gör sexkantpressar.

IMG_3909.jpeg

Vad synd att jag inte kände till den modellen, nu köpte jag en presstång på Batterilagret, den fungerar bra till de mindre dimensionerna. Fördelen med den jag köpte är att det inte är lösa pressverktyg, utan den är av revolvermodell där man vrider fram en passande pressback.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Den modellen kunde jag inte förlika mig med, men det är kanske mig det är fel på.

Iofs så funkade den rätt så bra om man klämde den i ett ordentligt skruvstäd istället för att slå med handslägga

Tycker den funkar jättebra - om man har ett stumt underlag och bonkar ordentligt med minst en stor hammare (handslägga är ännu bättre) 🙂

Men om underlaget är lite sämre, typ durken i maskinrummet på båten så får man tänka till lite. Och ibland hjälper inte det heller....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teoretisk sett kan man ju använda 10mm borr om godset tillåter det. 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Jernhand:

Teoretisk sett kan man ju använda 10mm borr om godset tillåter det. 😉

Det har hänt att jag pressat kabelskor i skruvstädet med en mutter som pressback... klart en nödlösning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 minuter sedan skrev Jernhand:

Teoretisk sett kan man ju använda 10mm borr om godset tillåter det. 😉

Ja jag lutar faktiskt åt den lösningen! 

Redigerad av bjornsyse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går säkert också att seriekoppla shunten till din gamla Nasa och shunten till Smartshunt. Tänker själv köra så med min Battmeter III. Bra att ha displayen kvar (och slippa få ett onödigt hål i instrumentbrädan) och samtidigt ha Smartshunten som en integrerad del av Victronsystemet jag har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

intressant tanke, det borde ju rimligen gå. Det finns lite exempel i vår victronmanualen där dom seriekopplar in flera Smartshuntar för att tex dc-mätning av någon speciell förbrukare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev bjornsyse:

intressant tanke, det borde ju rimligen gå

Vet inte hur Nasa’s shunt ser ut men ser den ut som Smartshunten, dvs in+utgående minus samt spänningsmätnings kablar, är det nog inga problem. Det har tydligen flera gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är samma layout skulle jag säga. Nån extra kabel  ifrån displayen än vad Smartshunt har då den är trådlös då. 
 

btw, jag hade från början alla förbrukare skruvade direkt mot shunten men blev tillslut för tjockt med kablar. Så jag satte dit en plint och kopplade plinten mot shunten istället. Blev osäker på kabeldimension eftersom det ska rymma alla förbrukare, men hade inget tjockare än 6mm2. Så jag satte två stycken parallellt för har lite marginal.  Längden är ju bara 10cm.  Är det rätt tänkt?

IMG_5463.jpeg

IMG_5464.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev bjornsyse:

jag hade från början alla förbrukare skruvade direkt mot shunten men blev tillslut för tjockt med kablar. Så jag satte dit en plint och kopplade plinten mot shunten istället. Blev osäker på kabeldimension eftersom det ska rymma alla förbrukare, men hade inget tjockare än 6mm2. Så jag satte två stycken parallellt för har lite marginal.  Längden är ju bara 10cm.  Är det rätt tänkt?

Att sätta alla kablar direkt på shunten är ju helt fel och avrådes å det bestämdaste. Bra att du ändrade. Oftast ska man bara ha EN kabel på vardera sidan. En som går till batterierna och på andra sidan en som går till en minusplint.

 

Om det räcker med 6 mm2 är omöjligt att svara på då vi inte vet vad som sitter på andra sidan, dvs dina förbrukare. På min båt skulle det inte funka då jag har både ankarspel och bogpropp på förbrukarbanken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bjornsyse:

intressant tanke, det borde ju rimligen gå. Det finns lite exempel i vår victronmanualen där dom seriekopplar in flera Smartshuntar för att tex dc-mätning av någon speciell förbrukare

Det enda man får se upp med är att vissa shuntar, eller rättare sagt elektroniken till dem, förutsätter att sidan som inte är mot batteriet är gemensam minus. Inte "nersidan" på en annan shunt med ett antal mOhm till den riktiga minusplinten.

För om man seriekopplar flera sådana shuntar - med sin elektronik - gäller det att tänka till så man inte får en förbikoppling av en shunt p.g.a. en alternativ väg till minusplinten. En alternativ väg (läs: batteriinstrumentets kablar) som det i värsta fall kan flyta onyttigt mycket ström i.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Innan du gör för mycket gör som jag, åkte till en båtaffär med stort sortiment med rörkabelskor (Viking Yachting i Frölunda).


Plockade fram 3 olika håldiametrar för samma mm2 kabelarea, de 2 största håldiametrarna jag jämförde hade samma storlek på "kroppen" medans den mindre håldiameter hade mindre "kropp".

Min plan är att när jag byter generator att borra/fila upp från M8 till M10 som båda har samma storlek på "kroppen" (fritt ur mitt dåliga minne), behöver inte pressa med nya kontakter med min kinesiska hydraliska kabelskotång och enda skillnaden blir att inre kanten på hålen så kommer kopparen fram.

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev ChristerN:

Att sätta alla kablar direkt på shunten är ju helt fel och avrådes å det bestämdaste. Bra att du ändrade. Oftast ska man bara ha EN kabel på vardera sidan. En som går till batterierna och på andra sidan en som går till en minusplint.

 

Om det räcker med 6 mm2 är omöjligt att svara på då vi inte vet vad som sitter på andra sidan, dvs dina förbrukare. På min båt skulle det inte funka då jag har både ankarspel och bogpropp på förbrukarbanken.

Nej precis, det förstår jag. Jag har varken bogpropeller eller ankarspel så en ganska modest installation. Två kylskåp och laddande av smartphones är nog allt som flödar mot förbrukarsidan lite förenklat.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...