Qetuop 12 Posted June 10 Hej! Mercury 115hk -01, la i båten och körde den till båtplatsen utan problem. Kommer tillbaka ett par dagar senare och motorn startar inte, inget klickande, inget försök att starta. Testat med flera full-laddade batterier. Instrumentpanelen får ström. Vart bör jag börja felsöka? Mvh Share this post Link to post Share on other sites
Poppe 8 Posted June 10 (edited) Kolla om det kommer ström till startmotorn Edited June 10 by Poppe Share this post Link to post Share on other sites
Rascal 810 Posted June 10 Kolla huvudströmbrytaren. Mät före och efter brytaren. Share this post Link to post Share on other sites
Qetuop 12 Posted June 10 5 timmar sedan skrev Poppe: Kolla om det kommer ström till startmotorn 1 timme sedan skrev Rascal: Kolla huvudströmbrytaren. Mät före och efter brytaren. Kollat fram till huvudströmbrytaren, även kopplat förbi den och kört direkt till batteriet, mätt från batteriet, så startmotorn bör få ström, om kablaget inte har något mer stopp på vägen från batteriet? Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 955 Posted June 10 6 timmar sedan skrev Poppe: Kolla om det kommer ström till startmotorn Hur gör Du det? Share this post Link to post Share on other sites
Qetuop 12 Posted June 11 Har spänning fram till startmotor, även kollat så inte strömställaren på gasreglaget felar. Ingenting händer när nyckeln vrids om, inte ett ljud någonstans. Även kollat säkringen och den är intakt. Är det ett tecken på att startmotorn är paj, eller brukar det bete sig något annorlunda då? Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 955 Posted June 11 Går det ytterligare en tråd, fast klenare till startmotorn? Share this post Link to post Share on other sites
guestsson 465 Posted June 11 Grov plus från batteriet gå direkt till "ingången" på ett startrelä och från startreläets "utgång" till startmotorn. När du vrider startnyckeln ska det klicka i startreläet. Om inte, så koppla en voltmeter över startreläets spole, de klena ledningarna. Vrid på nyckel. Om du får 12 V, så är det troligen startreläet som skall bytas. För att kolla, så lossa de klena ledningarna och ohmmät spolen. Resistansen bör i vart fall vara mindre än 100 ohm. Share this post Link to post Share on other sites
Qetuop 12 Posted June 11 30 minuter sedan skrev guestsson: Grov plus från batteriet gå direkt till "ingången" på ett startrelä och från startreläets "utgång" till startmotorn. När du vrider startnyckeln ska det klicka i startreläet. Om inte, så koppla en voltmeter över startreläets spole, de klena ledningarna. Vrid på nyckel. Om du får 12 V, så är det troligen startreläet som skall bytas. För att kolla, så lossa de klena ledningarna och ohmmät spolen. Resistansen bör i vart fall vara mindre än 100 ohm. Hmm, okej, jag tror att jag fattar. Bifogar en bild (tagen från blocket men har samma motor), om du skulle orka rita ut vart du menar vore det fantastiskt. Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 955 Posted June 11 Följ grova ledningen från batteriets pluspol, ev via huvudströmbrytare som kommer du först till startreläet och sen vidare till startmotorn, som vi ser i bilden. Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 955 Posted June 11 Ta en bättre skarpare bild av den gulakabelskon, på grova svarta kabeln uppe till vänster i bilden. Share this post Link to post Share on other sites
Qetuop 12 Posted June 11 11 minuter sedan skrev Hybro: Följ grova ledningen från batteriets pluspol, ev via huvudströmbrytare som kommer du först till startreläet och sen vidare till startmotorn, som vi ser i bilden. 9 minuter sedan skrev Hybro: Ta en bättre skarpare bild av den gulakabelskon, på grova svarta kabeln uppe till vänster i bilden. Grön - Startrelä Röd - Startmotor Rätt så långt, va? Ska jag mäta över den undre förskruvningen, antar att det är den utgående som går vidare till startmotorn? När man vrider nyckeln ska det finnas 12v på den utgående? Share this post Link to post Share on other sites
Qetuop 12 Posted June 12 Nu har jag varit och mätt. Grön får spänning, röda får det inte, oavsett nyckelns position. Tyder det på att reläet är paj? Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 955 Posted June 13 (edited) Grön: + från batteri Högra röda dutten är ansluten till minus. Röda dutten i mitten är ut från reläet när det drar, d v s till startmotorn. Röda dutten till vänster. Där är ansluten en gul tråd med röd rand. Lägger man plus på denna så drar reläet. Och startmotorn snurrar. Följ denna kabel bakåt och se vart den kommer ifrån. Förmodligen från tändningslåset. När du ska starta. I så fall måste det även finnas plus in till tändningslåset. Är det så? Ser en säkringshållare "FUSE" ovan startreläet. Är säkringen hel i denna? Edited June 13 by Hybro Share this post Link to post Share on other sites
Qetuop 12 Posted June 13 4 timmar sedan skrev Hybro: Grön: + från batteri Högra röda dutten är ansluten till minus. Röda dutten i mitten är ut från reläet när det drar, d v s till startmotorn. Röda dutten till vänster. Där är ansluten en gul tråd med röd rand. Lägger man plus på denna så drar reläet. Och startmotorn snurrar. Följ denna kabel bakåt och se vart den kommer ifrån. Förmodligen från tändningslåset. När du ska starta. I så fall måste det även finnas plus in till tändningslåset. Är det så? Ser en säkringshållare "FUSE" ovan startreläet. Är säkringen hel i denna? Säkringen i FUSE är hel. Tändningslåset bör ha plus, då åtminstone mätare etc startar när nyckeln vrids på, eller tänker jag fel? Eller ska den vänstra röda dutten ha spänning när nyckeln vrids om till "Run", oavsett om reläet är fungerande eller ej? För de rödmarkerade på min bild hade aldrig spänning. Share this post Link to post Share on other sites
excel319 393 Posted June 13 Från vad jag hittat på nätet så är det som Hybro skriver. När du vrider nyckeln till startläge så ska du få spännen på den gul-röda och då drar startrelät och startmotorn får ström. Share this post Link to post Share on other sites
Qetuop 12 Posted June 13 49 minuter sedan skrev excel319: Från vad jag hittat på nätet så är det som Hybro skriver. När du vrider nyckeln till startläge så ska du få spännen på den gul-röda och då drar startrelät och startmotorn får ström. Hmm, okej.. så den sidan av reläet ska alltså ha spänning oavsett om reläet fungerar som det ska eller inte? Share this post Link to post Share on other sites
touchwood 115 Posted June 13 Ja när du vrider på nyckeln Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 955 Posted June 13 Alltså bara i startläget, då du vill att startmotorn ska arbeta, d v s dra runt motorn. Beskriv hur du gjorde för att motorn skulle starta. Share this post Link to post Share on other sites
Qetuop 12 Posted June 14 8 timmar sedan skrev touchwood: Ja när du vrider på nyckeln 8 timmar sedan skrev Hybro: Alltså bara i startläget, då du vill att startmotorn ska arbeta, d v s dra runt motorn. Beskriv hur du gjorde för att motorn skulle starta. Batterier inkopplat, mätt på de fyra olika punkterna på bilden, samt jord samtidigt såklart. En kompis drog nyckeln från off till on, och sen till start, medan jag mätte. Inget resultat på de röda punkterna, noll spänning. Den gröna har 12v. Ingenting låter eller händer. Share this post Link to post Share on other sites
excel319 393 Posted June 14 12 minuter sedan skrev Qetuop: Batterier inkopplat, mätt på de fyra olika punkterna på bilden, samt jord samtidigt såklart. En kompis drog nyckeln från off till on, och sen till start, medan jag mätte. Inget resultat på de röda punkterna, noll spänning. Den gröna har 12v. Ingenting låter eller händer. Då har du två alternativ. Fel i tändningslåset eller avbrott någonstans på den gulröda kabeln. För koll av startrelät går det att tjuva ström från den gröna och sätta mot anslutningen för den gulröda. Då ska startmotorn snurra. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Qetuop 12 Posted June 14 9 minuter sedan skrev excel319: Då har du två alternativ. Fel i tändningslåset eller avbrott någonstans på den gulröda kabeln. För koll av startrelät går det att tjuva ström från den gröna och sätta mot anslutningen för den gulröda. Då ska startmotorn snurra. Kabeln som går från plus på batteriet alltså? Byta plats på den tillfälligt eller brygga med annan sladd tillfälligt? Share this post Link to post Share on other sites
excel319 393 Posted June 14 22 minuter sedan skrev Qetuop: Kabeln som går från plus på batteriet alltså? Byta plats på den tillfälligt eller brygga med annan sladd tillfälligt? Brygga från batteriplus till gulröd och håll fingrar och kabel borta från blivande roterande delar. Share this post Link to post Share on other sites
Qetuop 12 Posted June 14 1 timme sedan skrev excel319: Brygga från batteriplus till gulröd och håll fingrar och kabel borta från blivande roterande delar. Okej, tack för guidning, ska testa detta efter jobbet och se om det (förhoppningsvis) ger resultat! 👍👍 Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 955 Posted June 14 He, he☺️.... Klassisk tjuvkoppling, för att dra runt startmotorn och samtidigt kolla startreläet. För att motorn ska starta måste tändningen vara på. Kolla bara så att du kan stoppa direkt, annars far impellern illa. 1 Share this post Link to post Share on other sites
excel319 393 Posted June 14 6 timmar sedan skrev Hybro: He, he☺️.... Klassisk tjuvkoppling, för att dra runt startmotorn och samtidigt kolla startreläet. För att motorn ska starta måste tändningen vara på. Kolla bara så att du kan stoppa direkt, annars far impellern illa. Riktig tjuvkoppling är väl att bygla inkommande + med + till startmotorn. Fungerade bra med en riktigt grov skruvmejsel. Men då fanns inga sådana finesser som startrelä utan pang på selenoiden 😂 Det var tider det, som snart eller redan har passerat bäst före datum 😢 Share this post Link to post Share on other sites
Qetuop 12 Posted June 14 Startmotorn gick runt när jag byglade 👍 Nu är ju Mercurys tändningslås helgjutna, är det att köpa nytt tändningslås som gäller, eller kan man testa med att klippa den gul/röda nära tändningslåset och förlänga med ny kabel? Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 955 Posted June 14 (edited) Du får la mäta lite. Typ finns det spänning in till tändningslåset? Det är ju inte säkert du blir lycklig med ett nytt tändningslås Hur funkar nödstoppen. Fixar den avbrott i spänningen till typ CDI box. Kanske fel på brytare som ev känner av ifall växel ligger i vid startförsök? Om det är separat startknapp o s v. Googla fram ett kopplingsschema till din motor och lägg upp här. När jag kollar om det finns spänning i en kabel, så mäter jag alltid från minuspol på batteriet. Sticker in en typ knappnål genom isoleringen in till ledaren... Har aldrig brytt mig om att täta lilla hålet. Plasten/gummit jäser igen. Motorn startar förmodligen inte bara för att du kör gangsterkoppling på startmotorn. Det är ju fler prylar som ska spänningsättas, tändning mm, för att motorn ska starta å gå. Det är väl inte så att motorn har nåt elektroniskt stöldskydd? Edited June 14 by Hybro Share this post Link to post Share on other sites
touchwood 115 Posted June 14 (edited) 2023-06-10 vid 15:55 skrev Qetuop: Mercury 115hk -01, la i båten och körde den till båtplatsen utan problem. Kommer tillbaka ett par dagar senare och motorn startar inte, inget klickande, inget försök att starta. Testat med flera full-laddade batterier. Instrumentpanelen får ström. Det går en kabelhärva mellan motor och reglage, kan du ha glappkontakt i den, eller klämt en kabel någonstans, den har väl en kontakt i ena änden ? Edited June 14 by touchwood Share this post Link to post Share on other sites