Jump to content
Saturday 23 September 2023
Qetuop

Motor startar ej (elfel?)

Recommended Posts

Hej! 

 

Mercury 115hk -01, la i båten och körde den till båtplatsen utan problem. Kommer tillbaka ett par dagar senare och motorn startar inte, inget klickande, inget försök att starta. Testat med flera full-laddade batterier. Instrumentpanelen får ström. 

 

Vart bör jag börja felsöka? Mvh

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Kolla om det kommer ström till startmotorn

Edited by Poppe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolla huvudströmbrytaren. Mät före och efter brytaren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Poppe:

Kolla om det kommer ström till startmotorn

 

1 timme sedan skrev Rascal:

Kolla huvudströmbrytaren. Mät före och efter brytaren.

Kollat fram till huvudströmbrytaren, även kopplat förbi den och kört direkt till batteriet, mätt från batteriet, så startmotorn bör få ström, om kablaget inte har något mer stopp på vägen från batteriet? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Poppe:

Kolla om det kommer ström till startmotorn

Hur gör Du det?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har spänning fram till startmotor, även kollat så inte strömställaren på gasreglaget felar. Ingenting händer när nyckeln vrids om, inte ett ljud någonstans. Även kollat säkringen och den är intakt. 

Är det ett tecken på att startmotorn är paj, eller brukar det bete sig något annorlunda då? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Går det ytterligare en tråd, fast klenare till startmotorn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grov plus från batteriet gå direkt till "ingången" på ett startrelä och från startreläets "utgång" till startmotorn. När du vrider startnyckeln ska det klicka i startreläet.

Om inte, så koppla en voltmeter över startreläets spole, de klena ledningarna. Vrid på nyckel. Om du får 12 V, så är det troligen startreläet som skall bytas. För att kolla, så lossa de klena ledningarna och ohmmät spolen. Resistansen bör i vart fall vara mindre än 100 ohm.

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minuter sedan skrev guestsson:

Grov plus från batteriet gå direkt till "ingången" på ett startrelä och från startreläets "utgång" till startmotorn. När du vrider startnyckeln ska det klicka i startreläet.

Om inte, så koppla en voltmeter över startreläets spole, de klena ledningarna. Vrid på nyckel. Om du får 12 V, så är det troligen startreläet som skall bytas. För att kolla, så lossa de klena ledningarna och ohmmät spolen. Resistansen bör i vart fall vara mindre än 100 ohm.

Hmm, okej, jag tror att jag fattar. Bifogar en bild (tagen från blocket men har samma motor), om du skulle orka rita ut vart du menar vore det fantastiskt.

Screenshot_2023-06-11-18-14-42-224_se.appcorn.Blocket.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Följ grova ledningen från batteriets pluspol, ev via huvudströmbrytare som kommer du först till startreläet och sen vidare till startmotorn, som vi ser i bilden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ta en bättre skarpare bild av den gulakabelskon, på grova svarta kabeln uppe till vänster i bilden.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev Hybro:

Följ grova ledningen från batteriets pluspol, ev via huvudströmbrytare som kommer du först till startreläet och sen vidare till startmotorn, som vi ser i bilden.

 

9 minuter sedan skrev Hybro:

Ta en bättre skarpare bild av den gulakabelskon, på grova svarta kabeln uppe till vänster i bilden.

 

 

Grön - Startrelä

Röd - Startmotor

Rätt så långt, va? Ska jag mäta över den undre förskruvningen, antar att det är den utgående som går vidare till startmotorn? När man vrider nyckeln ska det finnas 12v på den utgående? 

 

IMG_20230611_184657.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag varit och mätt. 

 

Grön får spänning, röda får det inte, oavsett nyckelns position.

 

Tyder det på att reläet är paj?

IMG_20230612_171252.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Grön: + från batteri

 

Högra röda dutten är ansluten till minus.

 

Röda dutten i mitten är ut från reläet när det drar, d v s till startmotorn.

 

Röda dutten till vänster. Där är ansluten en gul tråd med röd rand.

Lägger man plus på denna så drar reläet. Och startmotorn snurrar.

Följ denna kabel bakåt och se vart den kommer ifrån.

Förmodligen från tändningslåset. När du ska starta.

I så fall måste det även finnas plus in till tändningslåset. Är det så?

 

Ser en säkringshållare "FUSE" ovan startreläet.

Är säkringen hel i denna?

 

 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Hybro:

Grön: + från batteri

 

Högra röda dutten är ansluten till minus.

 

Röda dutten i mitten är ut från reläet när det drar, d v s till startmotorn.

 

Röda dutten till vänster. Där är ansluten en gul tråd med röd rand.

Lägger man plus på denna så drar reläet. Och startmotorn snurrar.

Följ denna kabel bakåt och se vart den kommer ifrån.

Förmodligen från tändningslåset. När du ska starta.

I så fall måste det även finnas plus in till tändningslåset. Är det så?

 

Ser en säkringshållare "FUSE" ovan startreläet.

Är säkringen hel i denna?

 

 

 

 

Säkringen i FUSE är hel. Tändningslåset bör ha plus, då åtminstone mätare etc startar när nyckeln vrids på, eller tänker jag fel? Eller ska den vänstra röda dutten ha spänning när nyckeln vrids om till "Run", oavsett om reläet är fungerande eller ej? För de rödmarkerade på min bild hade aldrig spänning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Från vad jag hittat på nätet så är det som Hybro skriver. När du vrider nyckeln till startläge så ska du få spännen på den gul-röda och då drar startrelät och startmotorn får ström. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
49 minuter sedan skrev excel319:

Från vad jag hittat på nätet så är det som Hybro skriver. När du vrider nyckeln till startläge så ska du få spännen på den gul-röda och då drar startrelät och startmotorn får ström. 

Hmm, okej.. så den sidan av reläet ska alltså ha spänning oavsett om reläet fungerar som det ska eller inte? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ja när du vrider på nyckeln

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alltså bara i startläget, då du vill att startmotorn ska arbeta, d v s dra runt motorn.

 

Beskriv hur du gjorde för att motorn skulle starta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev touchwood:

 

Ja när du vrider på nyckeln

 

 

8 timmar sedan skrev Hybro:

Alltså bara i startläget, då du vill att startmotorn ska arbeta, d v s dra runt motorn.

 

Beskriv hur du gjorde för att motorn skulle starta.

Batterier inkopplat, mätt på de fyra olika punkterna på bilden, samt jord samtidigt såklart. En kompis drog nyckeln från off till on, och sen till start, medan jag mätte. Inget resultat på de röda punkterna, noll spänning. Den gröna har 12v. Ingenting låter eller händer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev Qetuop:

 

Batterier inkopplat, mätt på de fyra olika punkterna på bilden, samt jord samtidigt såklart. En kompis drog nyckeln från off till on, och sen till start, medan jag mätte. Inget resultat på de röda punkterna, noll spänning. Den gröna har 12v. Ingenting låter eller händer.

Då har du två alternativ. Fel i tändningslåset eller avbrott någonstans på den gulröda kabeln. För koll av startrelät går det att tjuva ström från den gröna och sätta mot anslutningen för den gulröda. Då ska startmotorn snurra.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev excel319:

Då har du två alternativ. Fel i tändningslåset eller avbrott någonstans på den gulröda kabeln. För koll av startrelät går det att tjuva ström från den gröna och sätta mot anslutningen för den gulröda. Då ska startmotorn snurra.

Kabeln som går från plus på batteriet alltså? Byta plats på den tillfälligt eller brygga med annan sladd tillfälligt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuter sedan skrev Qetuop:

Kabeln som går från plus på batteriet alltså? Byta plats på den tillfälligt eller brygga med annan sladd tillfälligt?

Brygga från batteriplus till gulröd och håll fingrar och kabel borta från blivande roterande delar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev excel319:

Brygga från batteriplus till gulröd och håll fingrar och kabel borta från blivande roterande delar.

Okej, tack för guidning, ska testa detta efter jobbet och se om det (förhoppningsvis) ger resultat! 👍👍

Share this post


Link to post
Share on other sites

He, he☺️....

 

Klassisk tjuvkoppling, för att dra runt startmotorn och samtidigt kolla startreläet.

 

För att motorn ska starta måste tändningen vara på.

Kolla bara så att du kan stoppa direkt, annars far impellern illa.

 

 

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Hybro:

He, he☺️....

 

Klassisk tjuvkoppling, för att dra runt startmotorn och samtidigt kolla startreläet.

 

För att motorn ska starta måste tändningen vara på.

Kolla bara så att du kan stoppa direkt, annars far impellern illa.

 

 

 

 

 

Riktig tjuvkoppling är väl att bygla inkommande + med + till startmotorn. Fungerade bra med en riktigt grov skruvmejsel. Men då fanns inga sådana finesser som startrelä utan pang på selenoiden 😂 Det var tider det, som snart eller redan har passerat bäst före datum 😢

Share this post


Link to post
Share on other sites

Startmotorn gick runt när jag byglade 👍 Nu är ju Mercurys tändningslås helgjutna, är det att köpa nytt tändningslås som gäller, eller kan man testa med att klippa den gul/röda nära tändningslåset och förlänga med ny kabel? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Du får la mäta lite. Typ finns det spänning in till tändningslåset?

 

Det är ju inte säkert du blir lycklig med ett nytt tändningslås

 

Hur funkar nödstoppen. Fixar den avbrott i spänningen till typ CDI box. Kanske fel på brytare som ev känner av ifall växel ligger i vid startförsök?

 

Om det är separat startknapp

o s v.

 

Googla fram ett kopplingsschema till din motor och lägg upp här.

 

När jag kollar om det finns spänning i en kabel, så mäter jag alltid från minuspol på batteriet. Sticker in en typ

knappnål genom isoleringen in till ledaren...

Har aldrig brytt mig om att täta lilla hålet. Plasten/gummit jäser igen.

 

Motorn startar förmodligen inte bara för att du kör gangsterkoppling på startmotorn.

Det är ju fler prylar som ska spänningsättas, tändning mm, för att motorn ska starta å gå.

 

Det är väl inte så att motorn har nåt elektroniskt stöldskydd?

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2023-06-10 vid 15:55 skrev Qetuop:

Mercury 115hk -01, la i båten och körde den till båtplatsen utan problem. Kommer tillbaka ett par dagar senare och motorn startar inte, inget klickande, inget försök att starta. Testat med flera full-laddade batterier. Instrumentpanelen får ström. 

 

Det går en kabelhärva mellan motor och reglage, kan du ha glappkontakt  i den, eller klämt en kabel någonstans, den har väl en kontakt i ena änden ?

 

Edited by touchwood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...