Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Davvo

Hur täta dyvika?

Rekommendera Poster

Hallå. Det läcker långsamt från dyvika-hålet i båten. Jag vet inte om det är otätt mellan propp och hylsa eller hylsa och skrov.

 

Det är en mässingspropp som sitter. Hylsan är övermålad men den liknar bilden.

 

Måste jag ta upp båten  eller kan man fixa detta i vattnet?

 (motorn startar inte och båtklubb måste hjälpa till m lyft så upptagning är jobbigt) 

 

image.png.63ed4679c3537366189442c67eb99d55.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste ta upp båten eftersom denna sitter på båtens lägsta punkt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det konisk gänga på den där så den ska täta, om det inte är en skada på proppen. Men kan nog vara så att den läcker mellan skrovet och hylsa.

Ta upp båten och byt till en ny.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för fina svar!

Är det svårt att fixa detta - det verkar lätt men man måste kanske vara jättenoga.

Det är jag lite dålig på, jag kan skruva och byta och måla men mikrometerprecision har inte jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe inget svårt. Har man inte tummen mitt i näven så fixar man ett byte själv,.
Ta bort den gamla, gör noga rent skrovet där dyvikan ligger an och lägg  tätmedel på skrovet och lite på insidan, någon cm, av hålet tryck dit den nya dyvikan med nya skruv. Se till att skruvarna greppar och inte går runt vid lite moment.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att kolla att skruvarna greppar innan du smackar på tätningsmedel, så du slipper kladdet med att ta bort tätningsmedlet igen om du måste åtgärda skruvhålen🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag läser det lite här ochvar. Kanske är det just därför det läcker. Vad vet jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är krångligt att ta upp båten skulle jag använda det klassiska tätningsmedlet "Ettan" som funkar och fäster även under vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd att offra fint snus på en läckande båt väl?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Symptomatisk behandling;

Skaffa en automatisk länspump och solceller som laddar batterierna, byt dyvika vid nästa torrsättningsperiod.

Sedan är det ändå bra med dessa tekniska/elektriska saker ombord, även om det inte läcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om proppen är otät så kan du täta den med gängtejp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Davvo:

Synd att offra fint snus på en läckande båt väl?

Flera saker kan ha samma namn! Det var därför jag skrev TÄTNINGSMEDLET Ettan. Gammal klassiker för oss som haft träbåt sen 70-talet som fortfarande är oslagbart eftersom det fäster även på våta ytor. Googla, finns hos ex. Hjertmans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Symptomatisk behandling;

Skaffa en automatisk länspump och solceller som laddar batterierna, byt dyvika vid nästa torrsättningsperiod.

Sedan är det ändå bra med dessa tekniska/elektriska saker ombord, även om det inte läcker.

Det där låter som han som hade takläcka på huset och fick vatten på golvet inne och därför ville att rörmokaren skulle sätta in en golvbrunn. Han fick då rådet att laga taket istället.:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-05-09 vid 11:41 skrev Eld-:

Om proppen är otät så kan du täta den med gängtejp.

Litet gammaldags kanske, men det är inte fel att använda lin istället för gängtape. Linet har ju den fördelen att det sväller då det blir blött. Men det kanske är lika svårt att få tag i lin idag som det är att få tag i tagel från mammutsvans?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 hours ago, Georg_Ohm said:

Litet gammaldags kanske, men det är inte fel att använda lin istället för gängtape. Linet har ju den fördelen att det sväller då det blir blött. Men det kanske är lika svårt att få tag i lin idag som det är att få tag i tagel från mammutsvans?

Jag känner mig inte speciellt gammaldags eller bakåtsträvig men till att täta gängor väljer jag lin och gegga alla dagar före gängtape. Klart det går att få tag på. Finns hos varje vvs-handlare och säkert även på byggvaruhus. Finns till och med på Biltema.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men tätar ni om dyvikan med lin varje år ni pluggar ur den?

Är inte poängen med den koniska mässingspluggen att den är tät utan lin,gängtejp, tandtråd eller andra rörmokarknep.

 

Jag förstår att man blir försiktig och jag vill verkligen inte ta upp båten igen och täta förstås, men det är pyssligt som det är redan så vi ska inte använda hängslen, livrem OCH dessutom dubbla underkläder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett första steg, om du inte redan gjort det, är ju att dra åt lite till på pluggen. Det kan du göra i vattnet om du kommer åt. Kanske blir till att bada i värsta fall.

Men som någon var inne på i tråden, det är inte säkert att det är där det läcker.

Om det läcker bredvid och skruvarna inte sitter ordentligt så kan för mycket kraft på pluggen resultera i större läckage eller ännu värre tragedi. Så ta det varligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, jag hörde från en MarinMek att ett ganska vanligt problem är att man drar hårt i pluggen för att täta och då rubbar man hela dyvika-insatsen som börjar läcka.

Tar upp båten idag för att fixa. 

Tack för alla bra inlägg och ert engagemang!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering: 

Satan. tog upp båten, det droppade inte nämnvärt från dyvikan (som verkar tätad m lin redan).

Jag har inte sett riktigt var läckan är, men dyvikan är en kandidat. Skölden byttes förra sommaren så den borde vara tät.

 

Men det kan ju vara så att det krävs ett visst tryck för att den ska släppa in vatten. Vad tror ni ?

Det kan bara vara skölden, dyvikan eller skruvarna till ekolodet (men det tror jag inte)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
32 minuter sedan skrev Davvo:

Uppdatering: 

Satan. tog upp båten, det droppade inte nämnvärt från dyvikan (som verkar tätad m lin redan).

Jag har inte sett riktigt var läckan är, men dyvikan är en kandidat. Skölden byttes förra sommaren så den borde vara tät.

 

Men det kan ju vara så att det krävs ett visst tryck för att den ska släppa in vatten. Vad tror ni ?

Det kan bara vara skölden, dyvikan eller skruvarna till ekolodet (men det tror jag inte)

Om jag var du skulle jag fixa alla tre sakerna nu när du har båten upp.

Annars kan du ju chansa att fixa det du tror läcker och sjösätta båten igen för att upptäcka att något fortfarande läcker, och så gör du om den proceduren två gånger till. 

Redigerad av No_jah
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan åtm. Fixa skruvarna till ekolodet och dyvikan.

Det är svinsvårt att se varifrån det läcker, det är så lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kontrollerat alla kylvattenanslutningar till motorn?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tänk på kylvatten-anslutningarna, de var blöta när vi låg med inspektionskameran i helgen men jag såg inte att det rann därifrån. Hade stängt av kylvatten-kranen (dvs inkommande kylvatten).

Det fyller på i aktern, men dit kommer ju allt vatten. Jag tycker att vi borde sett ifall det rann ifrån motorn så till slut så bestämde jag mig för att det var dyvikan.

 

Skitsvårt att spåra, rinner in sakta, kanske <5 dl i timmen och det är ju omöjligt att se nåt under motorn utan inspektionskamera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du har båten uppe så kan du lika gärna fixa dyvikan med ordentlig tätning mellan dyvikan och akterspegeln. Du kommer kanske att upptäcka någon överraskning när du lossat dyvikan ?

 

Men det här ser ju lite ut som ett mysterium, 5 dl/timme är ju mycket vatten, borde gå att spåra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör motorn varm, stäng av.

Torka torrt under motorn, så gott det går.

Lägg dit en plastfolie under motorn och sedan en tidning eller liknande över folien.

Vittja efter tio minuter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en sköld hat du ju drev. Vilket fabrikat VP?

Där finns det en slang som är lätt krånglig att byta. Och det är så förbaskat trångt på insidan mellan skölden och motorn, långt ned sitter den också (jag har VP 290 dp).

Men den slangen är ju en kandidat. Om du har en avstängningskran så kanske du inte har VP-drev, och kanske då en skrovgenomföring till inkommande kylvatten?

Det läcker alltså även när motorn är avstängd och båten ligger stilla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det läcker när motorn (Mercruiser 4.3MPI) är avstängd.

Massa slangar under (iaf 3-4 stycken) så svårt lägga in papper. Kan gå.

Men borde inte vara inkommande kylvatten, det hade synts!

Och det läcker även när inkommande kylvatten är avstängt med kranen.

Måste va dyvikan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Davvo:

Ja, det läcker när motorn (Mercruiser 4.3MPI) är avstängd.

Massa slangar under (iaf 3-4 stycken) så svårt lägga in papper. Kan gå.

Men borde inte vara inkommande kylvatten, det hade synts!

Och det läcker även när inkommande kylvatten är avstängt med kranen.

Måste va dyvikan...

Har du andra bordsgenomföringar? Toa? Kök?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...