Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
heimlaga

Behöver inombordsmotor storleksklass 4-7 hk

Rekommendera Poster

En vill ha en ny motor installerad i en långsmal lättdriven 20 fots snipa. Han vill ha en bränslesnål lättskött motor.

Enligt byggaren var båten tänkt för en Wickström W1 eller Olympia "Marakatto" men de börjar bli gamla och reservdelarna är slut sedan länge. Alla kan inte gjuta lager och hylsa utslitna cylinderlopp och bygga egna avgasserier och snickra trämodeller att skicka till gjuteri så man får ett nytt topplock. Därför är de motorerna inget alternativ för kunden i fråga.

Vad finns det för inombordsmotorer på marknaden i dag i storleksklassen 4-7 hk?

Redigerad av heimlaga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kunden?

Bedriver du företag!

Har tyvärr inget bra svar på frågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev heimlaga:

- - -

Vad finns det för inombordsmotorer på marknaden i dag i storleksklassen 4-7 hk?

Valmet sålde rättigheter mm för Vire till ett danskt företag (verkar ha sålts vidare till ett Engelskt företag...). Det fanns en 12 hk modell som de tyvärr hann förstöra verktygen till innan försäljningen men 7 hk modellen lär fortfarande tillverkas. En enkel vattenkyld tvåtaktare med backslag. Motorn väger ca 50 kg och är lättmeckad som en gammal moped.

 

https://vireengines.com/index.php?id_cms=4&controller=cms

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sägs att mopedbikarnas motorer från början var tänkta som båtmotorer. Vet inte om det ör sant men brukar vara en diesel på ca 8 hk tror jag. Så effektmässigt är det rätt och kan man tänka sig begagnad motor borde det finns till bra pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorstyrkan runt 10Hk finns hos dom flesta Marinmotortillverkare.

 

Se om du hittar något hos dom.

 

Beta, Lombardini, Sole, Yanmar, Volvo Penta, Vetus och Nanni.

 

Finns troligen fler.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ny inombordsdiesel har väl bara priset som nackdel. Andra alternativ jag kan komma på är 

1. El-konvertering (men det är nog dyrare ändå)

2. Utombordare, antingen utanpå eller att man bygger om båten så att den hamnar i en motorbrunn. (Inte gratis och inte så kul)

3. Gräsklipparmotor (låter, avgaser)

4. Åror (jobbigt)

5. Segel (Jobbigt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla Davids Mekaniska. 

Eller båtskroten i Västerås, tror jag det var.

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom tråden utmynnat i rena spekulationer så undrar jag varför man inte kunnat montera en utombordare i en motorbrunn med damask så att det blir en inombordare med S-drev. 

 

Inombordare är ju ofta sanslöst mycket dyrare än motsvarande utombordare trots att det mekaniskt inte kan vara så stor skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Lintott:

Valmet sålde rättigheter mm för Vire till ett danskt företag (verkar ha sålts vidare till ett Engelskt företag...). Det fanns en 12 hk modell som de tyvärr hann förstöra verktygen till innan försäljningen men 7 hk modellen lär fortfarande tillverkas. En enkel vattenkyld tvåtaktare med backslag. Motorn väger ca 50 kg och är lättmeckad som en gammal moped.

 

https://vireengines.com/index.php?id_cms=4&controller=cms

Ja, det där är sköna maskiner, passar bra i en snipa, låter lite som en moppemotor men går väldigt vibrationsfritt. Jag hade en i min förra båt.
KA Marin borde kunna hjälpa till, http://www.ka-marin.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag frilansar och åtar mig byggnadsarbete som direkt anställd av privatpersoner (vanligt i Finland) och så har jag snickeriföretag som bisyssla. Snickeriet som var tänkt att tillverka udda fönster och dörrar till renoveringar har på senare tid kommit att handla allt mer om träbåtsreparationer. Därav finns det "kunder". Just nu håller jag på och byter köl och nedersta borden i en annan snipa.

 

Konvertering till utombordare är helt uteslutet. Skall man få in en motorbrunn så att propellern skyddas av kölen blir man tvungen att kapa av bakstammen och då blir det ingen stadga alls i båten. En klinkbyggd träbåt går inte att såga sönder hur som helst.

 

Har Vire blivit bättre med åren?

Morfar hade en Vire på 60-talet och han sade alltid att den motorn inte ville starta och när den väl startade ville den inte gå. Det var ingen skillnad vad det lokala motorgeniet (min farbror) försökte med för konster för den motorn skulle inte gå. I synnerhet tändsystemet var totalt felkonstruerat. Till slut tröttnade de båda på eländet och farbror byggde en ny snurrebåt åt morfar. Viren står fortfarande i något uthus för ingen vill ha eländet.

 

Jag skall gå igenom de olika förslagen som ni har kommit med.

Jag undrar om 10 hästar blir för stor motor till en så liten propeller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vire... Bensinare.

Kan väl funka i öppen båt. Riskabelt i t ex segelbåt.

 

Annars är diesel ett bra alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev heimlaga:

- - -

Har Vire blivit bättre med åren?

Morfar hade en Vire på 60-talet och han sade alltid att den motorn inte ville starta och när den väl startade ville den inte gå. Det var ingen skillnad vad det lokala motorgeniet (min farbror) försökte med för konster för den motorn skulle inte gå. I synnerhet tändsystemet var totalt felkonstruerat. Till slut tröttnade de båda på eländet och farbror byggde en ny snurrebåt åt morfar. Viren står fortfarande i något uthus för ingen vill ha eländet.

- - -

60-tals-Viren var väl 6hk med runt motorblock.

Min var en 70-talare med fyrkantigt motorblock. Den satt väl inbyggd under sittbrunn på en Birdie24 och var fullt tillräcklig i de flesta situationer (fick vända om en gång i kuling o rak motvind med grov sjö...)

 

Tändkomponenterna sitter innanför svänghjulet och består av en spole (magnet i svänghjulet) och brytare. Mitt tändsystem fungerade klanderfritt under de 15 år jag hade båten. Jag vet inte om det är skillnad på 6 o 7 hästaren. vad gäller tändsystemet. Rätt inställt så är det inte mycket som kan krångla. Jag behövde aldrig röra vid tändsystemet. I början blev det ibland loppa på stiftet så det var tvärstopp. Enkelt fixat genom att skruva loss stiftet o peta bort loppan. När den blyfria bensinen infördes så försvann detta problem för alltid. Oerhört lättstartad. Jag hade dynastart så det var bara att vrida på nyckeln så gick den igång. Tog batteriet slut (dålig laddning från likströmsgeneratorn så det hände..) så var det bara att lägga på ett startsnöre o dra så var den igång.

 

En bekant har en Vire i båten som har krånglat i sommar (tändningen). Den motorn måste närma sig 60-årsstrecket. Jag vet inte om det är 6 eller 7hk-modellen. Han fick hjälp av en motorfirma som modifierade till elektronisk tändning o nu puttrar den fint igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inga egna erfarenheter av Vire-motorerna men jag tycker att de tidigare "runda" modellerna är något av den trevligaste industridesignen som finsk motorindustri någonsin producerat.

ki0319_klassikko002-338x530.jpg.19ce00a3be449ce473587f4204b52fd5.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, verkligen snygg!

Jag hade en Vire 7 (inte lika snygg dock), efter att jag renoverat och justerat förgasaren gick den som en klocka. 
image.jpeg.f75fc0a255dbbf893d7cd45b53bc2462.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu verkar det som om Vire inte längre tillverkas och förresten så  tror jag att kunden snabbt skulle bli trött på en motor som bara går ibland.

Det skulle altså vara bäst med en liten diesel. Tyvärr verkar de minsta vara på 10 hästar och onödigt stora.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typ den här motorn då? 6,5 hk horisontell luftkyld bensinmotor med slirkoppling och reduktionsväxel. Den låter värre än en diesel, går på högre varv och den kan inte backa men den är billigare. Den kan inte byggas in på samma sätt som en vattenkyld motor heller. https://www.rcholmshop.se/motorer/honda-motorer/honda-bensinmotor-gx200-med-reduceringsvaxel-och-centrifugalkopp.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Paul_Schtek:

Typ den här motorn då? 6,5 hk horisontell luftkyld bensinmotor med slirkoppling och reduktionsväxel. Den låter värre än en diesel, går på högre varv och den kan inte backa men den är billigare. Den kan inte byggas in på samma sätt som en vattenkyld motor heller. https://www.rcholmshop.se/motorer/honda-motorer/honda-bensinmotor-gx200-med-reduceringsvaxel-och-centrifugalkopp.html

Du skall nog ändå leta efter en marinmotor.

Det är väl kanske bra med luftkylda maskiner, men det kan vara svårt att få det att fungera i en båt där luftcirkulationen runt motorn kan ha en hel del att önska. Visserligen kan du ju ha motorn helt öppet, men du vill nog ändå kunna ha den under en ljudisolerad låda. Sedan behöver du en motor som man kan montera tillsammans med ett backslag.

Centrifugalkoppling är väl bra när den är ny... Jag har för övrigt en liten Honda fyrtaktare, en utombordare. Denna modell har varesig koppling eller back. Visserligen går den att svänga runt 360 grader, men det är osmidigt, särskilt som propellern roterar hela tiden som motorn är igång.

 

Det finns just nu några mindre dieselmotorer på Blocket som kanske kan passa:

Här är en Volvo Penta MD6

En Stuart.

En Volvo Penta MD2 på Klaravikaution.

En Albin O21

 

Jag hade nog tittat närmare på MD6:an om jag hade varit i din sits.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man kan uthärda att gå upp till 10 hkr så finns den här:

Nanni Kubota

För att vara en splitterny båtmotor är den inte ens speciellt dyr. Fördelen med lite mer effekt är att man aldrig behöver varva speciellt mycket för att komma upp i skrovhastigheten.

 

Ännu för några år sedan såldes encylindriga Faryman dieselmotorer som båtmotorer. De var billiga och underbart enkla. Tror det var Tapimer som sålde dem också. En sån kanske man med lite tur och tålamod hittar som bättre begagnad på Tori.fi, nettivene.fi eller rentav findit.fi.

 

Man skall inte helt förkasta möjligheten att hitta en Wickström eller Olympia i bra skick. I Jeppis finns det en kille som handlar med och renoverar de här motorerna. Tillförlitligheten kan höjas betydligt om man skippar magnettändningen och använder originalbrytarspetsarna att styra en biltändspole som får spänning från ett bilbatteri. Det kan laddas med en liten solpanel. Med den uppsättningen blir de här motorerna underbart lättstartade. Och man får det där härliga ljudet som ingen diesel någonsin förmår avge.

 

Själv hade jag satt in en elmotor i den båten. 3 kW tar den enkelt upp till skrovhastigheten och batterier som motsvarar vikten av en diesel eller en Wickströmare med tillhörande bränsletank och avfǵassystem tar en längre än man orkar sitta i en sådan båt :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...