Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
DanielMalmgren

Vintertorr båt - delsäsongsrapport

Rekommendera Poster

5 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Vi gjorde misstaget när båten var ny att försöka sova i båten med luckan stängd, så jag vet att den är tät (vaknade den morgonen av att det droppade kondens ifrån taket)

Kondens kan det bli även om ruffen inte är tät. Hade den varit helt tät hade ni kanske inte vaknat alls...

Brukar alltid finnas ventiler, som alltså i detta läge ska stängas, men dessa brukar inte ensamma hålla luften torr när man sover.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev ChristerN:

Kondens kan det bli även om ruffen inte är tät. Hade den varit helt tät hade ni kanske inte vaknat alls...

Brukar alltid finnas ventiler, som alltså i detta läge ska stängas, men dessa brukar inte ensamma hålla luften torr när man sover.

Nja, båten är försedd med koldioxidvarnare, så det var förhoppningsvis ingen fara för livet. Däremot är den av någon anledning inte försedd med någon som helst luftning eller ventilation, så man är hänvisad till att ha luckorna (en till sittbrunnen och en ut på fördäck) öppna när man sover.

 

Nu har jag i varje fall möblerat om så avfuktaren står i ruffen med alla luckor stängda. Krävdes lite milt våld för att stänga luckan med sladden emellan. Återkommer väl med vilken effekt detta ger på energiförbrukningen 🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en ny båt där det blir väldigt fuktigt nu när den står på land. Den har en solcellsdriven ventilationsfläkt över pentryt frågan är om man ska sätta på den för att kunna torka ur dagar då solen skiner..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Dava:

Jag har en ny båt där det blir väldigt fuktigt nu när den står på land. Den har en solcellsdriven ventilationsfläkt över pentryt frågan är om man ska sätta på den för att kunna torka ur dagar då solen skiner..?

Jag gissar (obs!) att den ventilen släpper igenom luft om den inte är stängd. Oavsett om den går eller inte. 
Och, som sagts ovan, varm luft kan innehålla mer fukt än kall så att fläkta ut och in vid varm väderlek är nog inte bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte förstå varför allt ska vara så krångligt nuförtiden.

Jag täckte min första båt hösten 1975 och gör likadant nu som då. Alla luckor, durkar och ruffdörrar öppna och en press över båten med öppningar upptill vid varje gavel för genomventilation. Det har funkat i alla år med båtar gjorda i trä, plast och aluminium.

Jag tar hem lösa textilier som kapell och dynor, men fastskruvade dynor (ryggstöd) i ruffarna får sitta kvar.

Redigerad av Rascal
.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Rascal:

Jag kan inte förstå varför allt ska vara så krångligt nuförtiden.

Jag täckte min första båt hösten 1975 och gör likadant nu som då. Alla luckor, durkar och ruffdörrar öppna och en press över båten med öppningar upptill vid varje gavel för genomventilation. Det har funkat i alla år med båtar gjorda i trä, plast och aluminium.

Och du bor var?
För det är en stor faktor. Bor man där det är torrt och kallt under vinterhalvåret är risken för mögel i princip noll vad man än gör. Bor man där det är fuktigt och milt under vintern, är risken mycket större.

För övrigt, om vi skulle göra som du beskriver och ha allt öppet, så skulle båten vara bebodd av fåglar och andra djur efter ett tag. Det kan vi se på spåren i sittbrunnen efter en vinter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Rascal:

Alla luckor, durkar och ruffdörrar öppna och en press över båten med öppningar upptill vid varje gavel för genomventilation.

Jepp, det var exakt denna rekommendation jag följde första vintern när jag hade båt och när jag kom in i båten på våren var precis alla trädetaljer täckta av mögel. Antar att det beror på var man har båten helt enkelt, så som en allmän rekommendation är det extremt dåligt.

 

Sedan tror jag generellt att våra vintrar har blivit varmare och fuktigare sedan 70-talet, rekommendationer behöver ju anpassas efter detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:

Och du bor var?
För det är en stor faktor. Bor man där det är torrt och kallt under vinterhalvåret är risken för mögel i princip noll vad man än gör. Bor man där det är fuktigt och milt under vintern, är risken mycket större.

För övrigt, om vi skulle göra som du beskriver och ha allt öppet, så skulle båten vara bebodd av fåglar och andra djur efter ett tag. Det kan vi se på spåren i sittbrunnen efter en vinter.

Båtarna ligger sjönära (10 meter) i Stockholm så det är numera milda vintrar.

Fågelproblem i båtarna här har jag aldrig hört talas om här, förutom en kompis som hittade ett fågelbo i avgasröret en vår för länge sedan. Hade jag bekymmer med fågelintrång under pressen skulle jag lösa det med någon form av nät högst upp i gavlarna. Ventilation har funkat för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Jepp, det var exakt denna rekommendation jag följde första vintern när jag hade båt och när jag kom in i båten på våren var precis alla trädetaljer täckta av mögel. Antar att det beror på var man har båten helt enkelt, så som en allmän rekommendation är det extremt dåligt.

 

Sedan tror jag generellt att våra vintrar har blivit varmare och fuktigare sedan 70-talet, rekommendationer behöver ju anpassas efter detta.

Att vintrarna har blivit mildare håller jag med om, men det funkade senast förra vintern. Men vi får ju se till våren om det plötsligt har nått nån gräns.

Hela min ena båt är gjord i trä (mahogny) och där har aldrig funnits något mögel någon vår.

Däremot kan teak lätt mögla om den är smutsig eller nyoljad med teakolja. Oljning bör ske på våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min far hade alltid öppet och fick lite, lite  mögel vissa år.

Han löste nog problemet (nästan) genom att tvätta ur ordentligt på hösten.

 

Båten låg på Bullandö marina i Stockholm.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker själv att de som klarat sig galant med öppna båtar har ganska mycket skutlukt i sina dynor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev AndW:

Jag misstänker själv att de som klarat sig galant med öppna båtar har ganska mycket skutlukt i sina dynor.

Ventilation ger ingen "skutlukt", det gör däremot instängdhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu har jag facit efter avslutad vinterförvaring. Fräscht och trevligt i båten efter vintern. Elförbrukningen landade på ca 80 kWh, varav den stora parten under den första månaden i höstas. I det ingår både luftavfuktare och underhållsladdning av batterierna. Känns som en överkomlig kostnad för en mögelfri båt!

 

Båtfuktstatistik.PNG

Redigerad av DanielMalmgren
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-11-14 vid 22:59 skrev AndW:

Jag misstänker själv att de som klarat sig galant med öppna båtar har ganska mycket skutlukt i sina dynor.

Jag har klarat mig galant med öppet, ingen skutlukt i dynorna.
De är hemma på vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

Jag har klarat mig galant med öppet, ingen skutlukt i dynorna.
De är hemma på vintern.

Jepp, finns andra som skrivit samma sak ovan. Beror nog på var i landet man är. Som sagt, när jag testade den varianten tidigare om åren så fick jag ägna ganska många timmar åt att få bort mögel sedan på våren, det gör jag aldrig om igen. Så igenbommat som möjligt och så en 230v avfuktare hela vintern har blivit min lösning på problemet. Och då kan dynorna vara kvar i ruffen också...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev DanielMalmgren:

Så igenbommat som möjligt och så en 230v avfuktare hela vintern har blivit min lösning på problemet.

Sweet. Problemet blir bara att vi som har båten i en klubb inte får ha permanent inkopplad el en hel vinter…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan också ge en årsredovisning efter en vinter med öppen luftig täckning i Stockholm. Trots ett litet presshaveri med lite regnvatten som följd har båten klarat sig utan mögelangrepp.

Dessutom visar en kontroll av batteristatusen att självurladdningen har påverkat batterierna från 100% laddning i höstas till 98% igår helt utan stödladdning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:

Jag kan också ge en årsredovisning efter en vinter med öppen luftig täckning i Stockholm. Trots ett litet presshaveri med lite regnvatten som följd har båten klarat sig utan mögelangrepp.

Dessutom visar en kontroll av batteristatusen att självurladdningen har påverkat batterierna från 100% laddning i höstas till 98% igår helt utan stödladdning.

Nu är jag lite motvalls…

I en öppen båt i Stockholmsområdet (förutsätter utomhus) tror jag att det är garanterat att man får mögel någonstans under vintern. Sen kanske det inte syns.

Att batterierna bara gått från 100% till 98% har jag lika svårt att tro på. Någon kan säkert räkna på det men vad jag förstår skulle det krävas rejält många minusgrader för att det ens teoretiskt skulle vara möjligt.
Men jag är ju lite eljest ibland…

Grattis!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:

Jag kan också ge en årsredovisning efter en vinter med öppen luftig täckning i Stockholm. Trots ett litet presshaveri med lite regnvatten som följd har båten klarat sig utan mögelangrepp.

Dessutom visar en kontroll av batteristatusen att självurladdningen har påverkat batterierna från 100% laddning i höstas till 98% igår helt utan stödladdning.

Livet är bra orättvist ibland.

Jag har båten med öppen luftig täckning 200 m från vatten i Trosatrakten, och har för tredje året i rad jättemycket mögel. På säten (vinyl?), träbord, gelcoat. Ja överallt. 
I höstas lämnade jag mer öppet än tidigare och var mycket mer noggrann att torka av ytor för att minimera risken för mögel. Det hjälpte inte alls. 
 

Nere i ruff är det mögelfritt (alla dynor m.m urtaget) men i sittbrunnen är det nära på löjligt mycket mögel. Tråkigast är det på gelcoaten, det går inte att få bort helt 100 utan polering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Rascal:

Dessutom visar en kontroll av batteristatusen att självurladdningen har påverkat batterierna från 100% laddning i höstas till 98% igår helt utan stödladdning.

 

Hur har du mätt detta? Om du inte har litiumbatterier och det är en batterimätare som mätt ingående och utgående ström till batteriet, så har den inte alls tagit hänsyn till batteriets självurladdning. Mät spänningen så kanske du kan uppskatta den verkliga laddningsgraden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Sweet. Problemet blir bara att vi som har båten i en klubb inte får ha permanent inkopplad el en hel vinter…

Man behöver inte ha avfuktaren inkoplad hela vintern.

 

Vi avfuktar elektriskt i 14 dagar ner till ungefär RH=65 % vid 10°C.

Därefter bara torrbollar fram till sjösättning, 2 st. durkslag i hink med en liter sommarvägsalt i varje.

 

Eftersom det tar tid för fukten att vandra ut ur dynor, textilier, böcker, trä, mm. så går avfuktaren på timer.

1 timme på, 2 timmar av eller 2 timmar på och 4 timmar av.

En enkel fläkt vispar runt luften hela tiden så att torr luft kommer åt överallt.

Elförbrukning runt 20 kWh vilket är väl investerade pengar tycker vi.

 

Sedan kan man ju fundera på om det är bra om alla båtägare avfuktar elektriskt.

8 000 000 kWh bortslösad el!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mackey:

Sedan kan man ju fundera på om det är bra om alla båtägare avfuktar elektriskt.

8 000 000 kWh bortslösad el!

Är el som används för ett syfte bortslösad? Kanske ska vi gå runt med släckta lampor för att inte slösa el? Och bara äta kall mat, så vi inte slösar el?

En förkrossande majoritet har ändå ingen möjlighet att göra det, eftersom det är sällsynt att uppställningsplatser tillåter elapparater inkopplade utan tillsyn, om det ens finns el att tillgå (finns inte där vi har båten, på kommunal uppställningsplats - kopplas från i mitten av oktober och på i mitten av april).

Så du kan nog vara lugn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Mackey:

Man behöver inte ha avfuktaren inkoplad hela vintern.

I vår klubb ingår det i vaktens uppgifter att rycka alla kablar, så de åker ur uttagen varje natt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
19 minuter sedan skrev Peter_K:

I vår klubb ingår det i vaktens uppgifter att rycka alla kablar, så de åker ur uttagen varje natt. 

Hur gör ni med laddning av batterier inför vintern?

 

Det är ju dumt att ha tillgång till el som man inte får använda!

 

Under vintern måste nan ha tillstånd och mätare för att använda el hos oss, men i samband med upptagnong och sjösättning får el användas.

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mackey:

Hur gör ni med laddning av batterier inför vintern?

Jag har ju solpanel, men har man inte det får man ladda när man är på plats eller ta hem batterierna om man vill ladda dem under vintern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mackey:

Det är ju dumt att ha tillgång till el som man inte får använda!

Du FÅR använda elen, men man måste vara på plats när man gör det. Det är rädsla för brand som är största orsaken till detta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag har ju solpanel, men har man inte det får man ladda när man är på plats eller ta hem batterierna om man vill ladda dem under vintern. 

Har ni inte möjlighet att använda el med elmätare.

 

Tillägg

Jo, jag tror att din klubb ger den möjligheten och då finns inte längre någon brandrisk????  🤪

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

Du FÅR använda elen, men man måste vara på plats när man gör det. Det är rädsla för brand som är största orsaken till detta. 

Vi har mer än 500 båtar i klubben och nästan alla laddar batterierna i samband med upptagning.

På de 12 år vi haft båten där har det aldrig brunnit.

 

Hur många båtar bärjar brinna i gästhamnar med elanslutning?

 

Det är nog större risk att en båt välter pga. att pallningen inte kollas än att en båt som laddar batterierna börjar brinna.

 

Man får vara rädd för el/brand, men det känns mest som en orsak att spara el.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl bara delvis brandrisken, risken är att folk kopplar in andra grejer som dom tror att dom behöver som avfuktare, ozonmanicker, frostvakter och värmare och då sticker elförbrukningen iväg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mackey:

Vi avfuktar elektriskt i 14 dagar ner till ungefär RH=65 % vid 10°C.

Ja, precis, man ser ju ganska tydligt på min kurva att det är första veckorna som avfuktaren verkligen får jobba, antar att det är som du säger att sedan är den värsta fukten borta. Eftersom jag själv har båten stående på tomten precis intill ett eluttag så tycker jag lika gärna avfuktaren kan vara ansluten resten av året, känns bra att veta att den håller det torrt 😇

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...