Jump to content
Wednesday 17 August 2022
Pelleulf

Vad är dessa knappar till?

Recommended Posts

Hej!

Har köpt en Bella 640 DC -05 och undrar vad knapparna är avsedda för. De i ändarna på panelen med utslitna symboler (är inkopplade men händer inget)och den lilla knappen framför spaken på gasreglaget.

Vg se bilder.

Mvh

Pelle

IMG-0332.jpg

IMG-0333.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Tja, jag gissar…

Men det brukar nästan alltid finnas en strömbrytare för ruffbelysning, sedan brukar det även finnas en till pentrypumpen. Dessutom borde det finnas en till länspump.

Sedan händer det att man sätter in en extra strömbrytare avsedd för framtida behov, kan då heta ”aux” ….  
 

om jag nu tolkar rätt, från vänster till höger:

1 ?

2 ankarlanterna

3 sb- bb- topp- och akterlanterna.

4 vindrutetorkare 

5 tuta

6 ? 

 

Tänd  lamporna i ruffen, manövrera nummer 1 eller 6 och se om belysningen tänds eller släcks.

Vrid på en vattenkran, manövrera samma strömbrytare och se om pentrypumpen startar eller stannar.

Det kan vara svårare att på samma sätt testa länspumpen då denna även kan vara styrd av en automatik, om du nu har en elektrisk länspump…. En elektrisk pentrypump, eller belysning i ruffen… men du förstår hur jag menar…

 

Den lilla knappen på reglaget kan vara en knapp man kan trycka in och samtidigt gasa utan att växeln går i, om nu inte den funktionen finns i mitten av reglagarmens nav.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 timme sedan skrev Pelleulf:

Hej!

Har köpt en Bella 640 DC -05 och undrar vad knapparna är avsedda för. De i ändarna på panelen med utslitna symboler (är inkopplade men händer inget)och den lilla knappen framför spaken på gasreglaget.

Vg se bilder.

Nu kanske jag låter lite tyken...men köpte du båten osedd på postorder ?

 

Vad jag menar är att detta är typiska frågor som man ställer till säljaren/förra ägaren i samband med köpet. För även om det finns andra Bellaägare som kanske har en susning hur det är på just deras båtar så är detta ofta sådant som kan vara omkopplat när båten fått några år på nacken och haft olika ägare.

 

De bilder man hittar på instrumentpanelen vid Googling visar också olika disponering på olika 640DC kring samma årgång. Kan möjligen bero på vilken motor som sitter i. Men på denna är knappen längst till vänster för instrumentbelysning verkar det som:

bild.png.373aa8fb6b519b3fe607c13084041487.png

Och här från en testvideo:

bild.png.b9b0e910e6c2631cac9ac60482f2866c.png

Som du ser är det alla möjliga varianter redan från fabrik.

 

Som sagt - vad säger säljaren ?

Edited by IngemarE
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett till Besserwisser svar:

Vad säger instruktionsboken? Till båten finns en instruktionsbok, fick du inte med den?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja jo det var ju en del messerschmidtinlägg och ja självklart köpte jag den på postorder, kan ju bli en del överraskningar då....

Missade detta vid köpet i höstas och inte fått tag i förre ägaren. Instruktionsboken ligger i mappen med alla papper och den hittar jag inte för tillfället. Så enkelt kan det vara liksom ;.)

Det sitter en Penta D3 i båten.

Hade underlättat om det finns någon som HAR en sådan båt som har några tips på de varianter som finns 🙂

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
54 minuter sedan skrev Pelleulf:

Ja jo det var ju en del messerschmidtinlägg och ja självklart köpte jag den på postorder, kan ju bli en del överraskningar då....

Missade detta vid köpet i höstas och inte fått tag i förre ägaren. Instruktionsboken ligger i mappen med alla papper och den hittar jag inte för tillfället. Så enkelt kan det vara liksom ;.)

Det sitter en Penta D3 i båten.

Hade underlättat om det finns någon som HAR en sådan båt som har några tips på de varianter som finns 🙂

Du har ju redan fått ett antal variantförslag, och fler lär du ju kunna hitta själv med lite Googling. Finns bl.a. med trimplansstyrning på de två yttersta till höger har jag sett. Du lär f.ö. snabbt hitta många fler exempel via Google än det finns Bella 640-ägare på detta forum.

 

Mitt budskap är alltså - om du inte redan fattat det - att det kommer förbli en gissning vad de är till oavsett om du hittar någon på forumet som har en likadan båt, eftersom det uppenbarligen varierar mellan exemplaren.

 

Sedan blir jag lite fundersam. Köpa en båt för en kvarts mille och inte ens gå igenom båten vid köpet så man i alla fall vet vad de olika knapparna på panelen är till för. Men sedan inte heller orka Googla på sin egna båt eller ens hålla ordning på dess papper eller bemöda sig om att plocka fram instruktionsboken när man kommer på att man inte vet.

 

Varför skall vi på forumet då hjälpa dig, när du inte ens gjort de mest grundläggande sakerna själv först ?  Eller verkar vara det minsta tacksam över hintarna du fått och bilderna på några andra Bella 640DC av samma modell (skall vara den tidiga, kom en facelift av bl.a. instrumenteringen kring 2010) ?

Handlar inte om att vi är tykna och otrevliga, men det är lättare att få bra hjälp om du själv kollar det mest elementära först 😉

 

Edit: Messerschmitt är f.ö. en tysk (flygplans)tillverkare, dock mest känd för sina fula, grodliknande trehjuliga bilar. Messerschmidt är däremot en dansk politiker. Även om kopplingen till de grodliknande bilarna och tyska flygplanen (som kanske försökte vara bättre än de var) så är anledningen till användandet nog snarast att en del verkar ha missuppfattat ordet "Besserwisser", och drar till med något "tyskt" som låter nästan likadant: https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/L0joAQ/plotsligt-har-man-blivit-skamtet-som-man-drog

 

 

 

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
17 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Tja, jag gissar…

Men det brukar nästan alltid finnas en strömbrytare för ruffbelysning, sedan brukar det även finnas en till pentrypumpen. Dessutom borde det finnas en till länspump.

Sedan händer det att man sätter in en extra strömbrytare avsedd för framtida behov, kan då heta ”aux” ….  
 

om jag nu tolkar rätt, från vänster till höger:

1 ?

2 ankarlanterna

3 sb- bb- topp- och akterlanterna.

4 vindrutetorkare 

5 tuta

6 ? 

 

Tänd  lamporna i ruffen, manövrera nummer 1 eller 6 och se om belysningen tänds eller släcks.

Vrid på en vattenkran, manövrera samma strömbrytare och se om pentrypumpen startar eller stannar.

Det kan vara svårare att på samma sätt testa länspumpen då denna även kan vara styrd av en automatik, om du nu har en elektrisk länspump…. En elektrisk pentrypump, eller belysning i ruffen… men du förstår hur jag menar…

 

Den lilla knappen på reglaget kan vara en knapp man kan trycka in och samtidigt gasa utan att växeln går i, om nu inte den funktionen finns i mitten av reglagarmens nav.

Hej!

Tack för bra och trevligt svar 🙂

Instrument och ruffbelysning är ju heta tips. får kolla det. Har bara manuell länspump och inget pentry, så det är det inte.

Friläge för gas är mittenknappen på spaken, funderar på om det kan vara snabbknapp för beachläge på drevet kanske? Det har inte gått att kolla eftersom min lägesgivare är sönder.

// Pelle

Edited by Pelleulf
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vill inte heller verka som en trehjulingsbättrevetande men jag hade nog gjort det på mitt vis; Jag hade lagt på huvudströmbrytaren och tryckt på en av knapparna och kollat vad som händer. Fast jag är ju elektriker och har en viss självsvåldig knapptryckarvana :-)

 

Innan någon från forumets arbetsskyddsavdelning hinner före kan jag nämna att det kan vara bra att ha brandsläckaren beredd om man är ängsligt lagd :-)

  • Haha 5

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minuter sedan skrev IngemarE:

Du har ju redan fått ett antal variantförslag, och fler lär du ju kunna hitta själv med lite Googling. Finns bl.a. med trimplansstyrning på de två yttersta till höger har jag sett. Du lär f.ö. snabbt hitta många fler exempel via Google än det finns Bella 640-ägare på detta forum.

 

Mitt budskap är alltså - om du inte redan fattat det - att det kommer förbli en gissning vad de är till oavsett om du hittar någon på forumet som har en likadan båt, eftersom det uppenbarligen varierar mellan exemplaren.

 

Sedan blir jag lite fundersam. Köpa en båt för en kvarts mille och inte ens gå igenom båten vid köpet så man i alla fall vet vad de olika knapparna på panelen är till för. Men sedan inte heller orka Googla på sin egna båt eller ens hålla ordning på dess papper eller bemöda sig om att plocka fram instruktionsboken när man kommer på att man inte vet.

 

Varför skall vi på forumet då hjälpa dig, när du inte ens gjort de mest grundläggande sakerna själv först ?  Eller verkar vara det minsta tacksam över hintarna du fått och bilderna på några andra Bella 640DC av samma modell (skall vara den tidiga, kom en facelift av bl.a. instrumenteringen kring 2010) ?

Handlar inte om att vi är tykna och otrevliga, men det är lättare att få bra hjälp om du själv kollar det mest elementära först 😉

 

Edit: Messerschmitt är f.ö. en tysk (flygplans)tillverkare, dock mest känd för sina fula, grodliknande trehjuliga bilar. Messerschmidt är däremot en dansk politiker. Även om kopplingen till de grodliknande bilarna och tyska flygplanen (som kanske försökte vara bättre än de var) så är anledningen till användandet nog snarast att en del verkar ha missuppfattat ordet "Besserwisser", och drar till med något "tyskt" som låter nästan likadant: https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/L0joAQ/plotsligt-har-man-blivit-skamtet-som-man-drog

 

 

 

Din attityd är ett problem, gör något åt det!

  • Like 1
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Hehe, denna tråden är ju trots allt lite kul.

Mitt lilla bidrag med "salt i såren" :

 

"Missade detta vid köpet i höstas och inte fått tag i förre ägaren. Instruktionsboken ligger i mappen med alla papper och den hittar jag inte för tillfället. Så enkelt kan det vara liksom ;.)"

 

Man kan ju fundera lite på hur det ser ut i din bokhylla, eller där du kan tänkas förvara en sådan mapp😉

Kanske lite tur att du hittade båten inför sjösättningen i alla fall? 🤣😉

 

Men ett seriöst råd är att du tittar under panelen på vart kablarna från de där brytarna tar vägen.

Kan ju bli lite krångligt krypande, kanske med hjälp av speglar, lampa, medhjälpare och andra hjälpmedel.

T.ex. att en drar och försiktigt rycker i kabeln medan den andra lyssnar och observerar var det rör sig.

Edited by Wingan
  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Wingan:

Hehe, denna tråden är ju trots allt lite kul.

Mitt lilla bidrag med "salt i såren" :

 

"Missade detta vid köpet i höstas och inte fått tag i förre ägaren. Instruktionsboken ligger i mappen med alla papper och den hittar jag inte för tillfället. Så enkelt kan det vara liksom ;.)"

 

Man kan ju fundera lite på hur det ser ut i din bokhylla, eller där du kan tänkas förvara en sådan mapp😉

Kanske lite tur att du hittade båten inför sjösättningen i alla fall? 🤣😉

 

Men ett seriöst råd är att du tittar under panelen på vart kablarna från de där brytarna tar vägen.

Kan ju bli lite krångligt krypande, kanske med hjälp av speglar, lampa, medhjälpare och andra hjälpmedel.

T.ex. att en drar och försiktigt rycker i kabeln medan den andra observerar var det rör sig.

🤣🤣 Ja d va ett jädra letande innan den kom fram. Tanken var att jag kollar här innan jag drar på mig ryggskott under panelen. Det kan ju va så att någon helt enkelt vet...

Det får bli felsökning där ändå. Tack för input 🙂

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Pelleulf:

🤣🤣 Ja d va ett jädra letande innan den kom fram. Tanken var att jag kollar här innan jag drar på mig ryggskott under panelen. Det kan ju va så att någon helt enkelt vet...

Det får bli felsökning där ändå. Tack för input 🙂

Men då har du ju hittat instruktionsboken !

Vad säger den ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuter sedan skrev IngemarE:

Men då har du ju hittat instruktionsboken !

Vad säger den ?

Det var båten jag syftade på 🙂

  • Like 1
  • Haha 5

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Faderullan:

Innan någon från forumets arbetsskyddsavdelning hinner före kan jag nämna att det kan vara bra att ha brandsläckaren beredd om man är ängsligt lagd 🙂

Eller flytvästen ;)

 

/B

  • Haha 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Angående instrumentknapparna,

Det är ju inte en jätte stor båt och vi vet att det inte är lanternor, vindrutetorkare eller tuta. Sannolikt inte heller instrumentbelysning (har du kollat om den vänstra var till instrumentenn?). Så lista alla el saker du har ombord och stryk de du vet det inte är. Då vet du ju vilka som är kvar och det kan vara och sedan pröva dig fram, kan ju inte bli jättemånga tänkta funktioner. Denna metod (om den fungerar) är ryggskottssäker.

Edited by Boanjohan
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev IngemarE:

 

Edit: Messerschmitt är f.ö. en tysk (flygplans)tillverkare, dock mest känd för sina fula, grodliknande trehjuliga bilar. Messerschmidt är däremot en dansk politiker. Även om kopplingen till de grodliknande bilarna och tyska flygplanen (som kanske försökte vara bättre än de var) så är anledningen till användandet nog snarast att en del verkar ha missuppfattat ordet "Besserwisser", och drar till med något "tyskt" som låter nästan likadant: https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/L0joAQ/plotsligt-har-man-blivit-skamtet-som-man-drog

Är övertygad om att TS medvetet använde flygplanstillverkaren (men omedvetet fick en felstavning till en dansk politiker), det är nämligen standard att svarar en Besserwisser på det viset för att retas. En sann Besserwisser kommer gå igång direkt och bli upprörd men inte själv förstå att det var just det som var syftet med att använda namnet på den tyska flygplanstillverkaren.😃

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu vet jag ju att du inte vill ha svar från mig, och med bemötandet från dig skulle jag kanske vara sur och inte svara. Men nu är jag inte sådan 😉

 

När det gäller reglaget så är det egentligen ett Morse SL-3 som VP satt sin logga på. Ett ganska vanligt reglage. Du kan hitta komplett manual här: https://www.projectk.co.jp/marine/pdf/teleflex_sl3.pdf

På sidan 9 har du sprängskiss av ditt sidmonterade, och på sidan 13 mer utförligt vad switcharna - normalt - är till för. Eftersom du har en VP-motor bör det vara detta schema som gäller dig. Alltså skulle knappen kunna vara "TILT UP":

bild.png.a866dbe9b4970115da53077adb94c513.png

Om det sedan verkligen ÄR kopplat så i din båt kan nog som sagt bara bruksanvisningen eller förra ägaren svara på. Eller du själv, om/när du testar....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Undrar om inte en och annan svaranden i denna tråden drabbats av rådande värmebölja…


När jag tittar på bilderna från andra båtar, ser jag ju att det antingen finns två anonyma strömbrytare eller två blindpluggar i panelen… då år det lätt att tro att trådskaparens @Pelleulfs två anonyma strömbrytare inte är kopplade till någonting annat är plusspänning in och minus till kontrollamporna.

 

Om man nu vill undvika akrobatiska övningar under panelen är det ganska lätt att lyfta dessa strömbrytare ur sin panel, dlm sitter med snäppfästen. Likaså är själva ”knappen” fastsatt med snäppen. Man kan bända litet försiktigt med en kniv eller liten spårskruvmejsel under strömbrytarens kortsida, så lossar den.

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
14 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Om man nu vill undvika akrobatiska övningar under panelen är det ganska lätt att lyfta dessa strömbrytare ur sin panel, dlm sitter med snäppfästen. Likaså är själva ”knappen” fastsatt med snäppen. Man kan bända litet försiktigt med en kniv eller liten spårskruvmejsel under strömbrytarens kortsida, så lossar den

Jag skulle nog lossat hela panelen, medelst skruvarna den sitter med (kolfiberimitationen). Ser f.ö. ut på skruven som syns på bilden att det gjorts tidigare.

Anledningen är att kablarna ibland är så korta, t ex minuskabeln för LED som ofta går till grannbrytarna, att de riskerar att dras ur när man pillar ut brytaren. Sedan har man skaffat sig dubbelt jobb...

 

Där ena blindpluggen/blindbrytaren brukar sitta har ju TS ett signalhorn. Inte standard på modellen, tror jag, och kan vara eftermonterat vid försäljning eller av en tidigare ägare. Och längst till vänster brukar instrumentbelysningen vara. De nedslitna textfragmenten skulle kunna stämma med det. Då återstår den längst till höger.

 

Frågan är dock hur mycket "ombyggd" panelen har blivit genom åren, och om alla automatsäkringarna fortfarande fungerar. Det kan ju också vara därför inget verkar hända, med t ex den förmodade instrumentbelysningsknappen.

 

Som jag skrev i inledningen - mycket tyder på att TS båt kanske är rätt unik, som alla båtar brukar bli efter ett par ägarbyten och år. Därför kan oftast bara tidigare ägare svara på hur det är på just detta exemplar av modellen, och därför är detta så viktigt att noga kolla allt med föregående ägare när det gäller köp av begagnad båt.

Eller också får man prova, mäta och/eller följa kablar, vilket ju ändå är rimligt att göra på en enklare båt som en DC.

Edited by IngemarE
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om symbolerna är bortslitna kan man väl anta att det är välanvända knappar. Vad kan behöva användas mycket mer än de andra på en båt av den här typen? Ankarspel? Drevtrim? Utombordarlyft?

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
6 minuter sedan skrev raol:

Om symbolerna är bortslitna kan man väl anta att det är välanvända knappar. Vad kan behöva användas mycket mer än de andra på en båt av den här typen? Ankarspel? Drevtrim? Utombordarlyft?

Eftersom det (sannolikt) inte är en standardtext/symbol som finns på Carlingswitcharnas knappar från fabrik tror jag den är screentryckt (?) på knappen av Bella. I vart fall ett tryck med mycket sämre hållbarhet. Har sett dem nötas ner snabbt på rätt många båtmodeller när man gjort så.

 

Så även om jag först tänkte likadant som du så är det inte alls säkert att det är speciellt välanvända funktioner.

Edited by IngemarE
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehehe, det är faktiskt lite kul när det hettar till lite.😁

Nåväl skulle det kunna vara tex motorrumsfläkt den bör användas mycket och därav utslitna symboler

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev Gelis:

Hehehe, det är faktiskt lite kul när det hettar till lite.😁

Nåväl skulle det kunna vara tex motorrumsfläkt den bör användas mycket och därav utslitna symboler

Men nu har ju TS en dieselmotor i sin (ovanligt, men inte alls fel i den båtmodellen)....😛

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuter sedan skrev IngemarE:

Men nu har ju TS en dieselmotor i sin (ovanligt, men inte alls fel i den båtmodellen)....😛

Kan väl sitta fläkt i alla fall.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har en Bella 620DC från 2004. Har heller ingen aning vilka alla knappar är, då de små ikonerna inte syns längre. Skaffade båt för 4 år sedan och hade ingen tanke på att fråga tidigare ägare om det. Vad det gäller bruks så står det absolut ingenting om knapparna. Har enbart lyckats spåra främre lanternor och vindrutetorkare. Gissar att en går till plug in lanterna bak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan ju vara vad som helst. På min är det duschen vid badstegen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...