Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Ibanezfender

Ankarspel eller ej?

Rekommendera Poster

Står i valet och kvalet att investera i ett ankarspel till båten (7 x 2,8m). Kör mest med bruceankare på 10kg. Visst är det tungt ibland att dra upp men det går ju.

 

Ni som har erfarenhet av elektrisk ankarvinch, är det något ni absolut skulle välja till exempelvis en ny båt jämfört med att sköta ankaret för hand? Strular det ofta? Är fjärrkontroll också något att satsa på?

 

Som ni märker behöver jag en spark i någon riktning. Tacksam för åsikter och erfarenheter 😄

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget att tveka om. Gör båtlivet enklare.

Komplettera med fjärr.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle inte tänka mej ett liv utan ankarspel i stora båten, det är okey att handhala ankaret i jollen, men där går gränsen.😁

Knapp vid förarplatsen och fjärrkontroll en är en självklarhet, förenklar livet avsevärt när man kan ha koll på när ankaret kommer upp och kan låta det hänga en bit ner för att skölja av lera m.m. när man puttrar iväg från ankringsplatsen.

Sen drar man upp sista biten när ankaret är rent och säkrar ankaret för att slippa ofrivillig ankring under gång.

Komplettera gärna med kättingräknare om ekonomin tillåter, bra att ha koll på hur mycket kätting man matat ut. Vet inte om det finns räknare till ankarspel med lina.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast, alltså, allt är relativt….

Jag förstår absolut bekvämligheten med ankarspel, men tycker inte att man måste ha det. 
Jag har en 33 fots segelbåt utan spel, 10kg Bruce med lina i aktern och ett par olika ankare i fören. Använder mest en 25 kg blyplätt med lina när jag ankrar på svaj, släpper aldrig i Stockholms skärgård.Och ger lite träning när den ska upp. 😀

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är med ankarspel som med en äkta make/maka.

Man klarar sig utan men när man väl haft en så vill man inte missta det.

 

/B

  • Gilla 5
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ankarspel, absolut på stora båten. Under, säg, 6-7 meter är jag tveksam men det beror ju på hur man använder båten (ensam/flera ombord) och på hur ryggen mår på den som ska sköta ankaret. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Ibanezfender:

Står i valet och kvalet att investera i ett ankarspel till båten (7 x 2,8m). Kör mest med bruceankare på 10kg. Visst är det tungt ibland att dra upp men det går ju.

 

Ni som har erfarenhet av elektrisk ankarvinch, är det något ni absolut skulle välja till exempelvis en ny båt jämfört med att sköta ankaret för hand? Strular det ofta? Är fjärrkontroll också något att satsa på?

 

Som ni märker behöver jag en spark i någon riktning. Tacksam för åsikter och erfarenheter 😄

 

 

Jag håller med övriga, ankarspel vare sig båten är ny eller gammal.

Nu har jag blyad lina bak och kätting fram.

Men vad har du för båt?

Tungt ankare är ju bra men 10 kg låter mycket på en båt på 7x2,8m, men svajankrar man i kraftig vind är det ju gött så klart eller kör du med ankarband utan kätting?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ankarspel är bra. Framförallt om man skall köra båten själv. Vissa ankarspel har mer funktioner än andra. 
Jag har haft ett Power IL Captain  till en 6.5m båt. Det var väldigt enkelt men fungerade alltid. Som stopp hade den en slirkoppling. Kanske primitivt då det slet lite på linan.

 

På min senaste båt har jag Enbo Maxi 34D. En mer avancerad ankarspel som har två stopplägen som sätts med mässingstrådar. På pappret är den bra men den kräver att ordentligt drag i linan för att falla ut. Det finns massor av trög mekanik inne i spelet som inte löper så lätt. Det hjälper inte att plocka isär och smörja.
Så den här skulle jag inte rekommendera för en enkel installation.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Enligt mina erfarenheter är ett bandankarspel, Achormatic och vad dom heter, de som drar på sig  minst krångel eller trassel.

 

Man kan ju förledas att tro att det bara är att trycka på en knapp för att fälla ankaret och på en annan knapp får att ta upp det, med bandankarspel är det nästan så oproblematiskt. Nackdelen med bandankarspel är att man sällan kan ha kätting mellan ankaret och bandet.

 

Övriga kräver mer eller mindre bevakning, det kan kärva vid fällning sedan kan linan kinka sig vid upptag.  En mycket beror även på installationen, det gäller nu att det är en viss fallhöjd mellan ankarspelet och utrymmet där lina och/eller kätting skall förvaras.  

Med bandankarspel finns inte det problemet då bandet rullas upp på en spole, dom fungerar i princip likadant som sportfiskarnas multiplikatorrullar.

 

Men det beror ju även på hur och var i båten du har plats att montera ankarspel, detta kräver en hel det funderingar och måttagningar.

 

Själv har jag i nuvarande båt Lewmar HX1, med 30 meter kätting och 15 kg äkta Bruceankare.

Tja, jag har hittills ankrat fjorton gånger under semestern och bara misslyckats pga tekniskt problem en gång, och pga av dåligt fäste en gång.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för många inlägg! Inte många som inte skulle välja det låter det som. Tittar man på en ny båt idag kostar ett aktermonterat ankarspel ungefär 50.000 kr i tillval. Ni som monterat själva och har räknat efter lite, vad har det kostat?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju räkna tidsbesparingen det innebär jämfört med pengarna det kostar att skaffa. Hur många gånger per år ankrar du och hur många minuter tar det att för hand lyfta upp ankaret? 

Om kostnaden är upp emot 50 000 handlar det nog om en rätt dyr timpeng.
Å andra sidan är ju båtliv alltid att slänga pengar i sjön.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ibanezfender:

Stort tack för många inlägg! Inte många som inte skulle välja det låter det som. Tittar man på en ny båt idag kostar ett aktermonterat ankarspel ungefär 50.000 kr i tillval. Ni som monterat själva och har räknat efter lite, vad har det kostat?

Är det så dyrt...? Ojdå.

Ja jag har sett priserna på tillbehör när man köper en ny och ”naken” båt. Om man kan ta 10.000 för gardiner och 20.000 för bottenmålning så förstår jag att de tunga tillbehören såsom ankarspel och bogpropellrar kan kosta en hel del.

Mitt spel var en reklamation då det fanns garanti kvar när på det spelet som satt på när jag köpte båten. Men det gick åt en och annan arbetstimma för att montera (en annan hålbild) och sedan fick jag ändå modifiera och testa ut om det skulle vara lina eller kätting.

 

I förra båten, för kanske, omkring, ungefär 22 år sedan, kostade väl ett Acharomatic knappt 20.000 och även det monterade jag själv, det blev väl ytterligare några hundralappar för kablar, kabelskor och skruv.

 

Här hos oss i väst har man i de flesta gästhamnar på gott och ont, ordnat med fasta akterförtöjningar, bojar, Y-bommar eller moringslinor, så behovet av ett ankarspel har ju minskat. Det är i stort sett bara i naturhamnarna man fäller eget ankare, och när det skall tas upp är det himla skönt att slippa ryggskott, manettrådar, lera på händerna etc. 
Så det blir ju en såväl ekonomisk kalkyl som en behovskalkyl i ekvationen som skall gå ihop på något vis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på det men nu är beslutet att fortsätta med manuell hanteirng. Ankrar bara sådär 5-6 ggr / säsong. Man får väl tänka på att det inte bara är inköpskostnaden, ett ankarspel är ytterligare en sak som skall tas om hand och kan behöva repareras. Ju mer finesser destå mer jobb och kostnader blir det med båten.

 

Istället har jag en ankarrulle monterad i bak, det tar bort mkt av slitet med att ankra manuellt då man slipper stå och trassla ut långa tampar. Nu kan man stå bra på mitt akterdäck så det undrerlättar, t.o.m min 10 åriga grabb klarar hantera ett 5kg bruce ankare nu när jag har ankarrulle. 

 

Skulle jag  byta till en större båt och sådeles större ankare skulle jag nog resonera annolunda. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Jag har funderat på det men nu är beslutet att fortsätta med manuell hanteirng. Ankrar bara sådär 5-6 ggr / säsong. Man får väl tänka på att det inte bara är inköpskostnaden, ett ankarspel är ytterligare en sak som skall tas om hand och kan behöva repareras. Ju mer finesser destå mer jobb och kostnader blir det med båten.

 

Istället har jag en ankarrulle monterad i bak, det tar bort mkt av slitet med att ankra manuellt då man slipper stå och trassla ut långa tampar. Nu kan man stå bra på mitt akterdäck så det undrerlättar, t.o.m min 10 åriga grabb klarar hantera ett 5kg bruce ankare nu när jag har ankarrulle. 

 

Skulle jag  byta till en större båt och sådeles större ankare skulle jag nog resonera annolunda. 

Dun båt är enligt min mening ett gränsfall då man kan ha ankarspel eller klara sig lika bra utan.

Visst det kan vara tungt, men du kanske klarar dig med 7,5 kg Bruce och några meter kätting?

Man kan ja ett par sådana där vattentäta arbetshandskar som yrkesfiskarna har, för att skydda händerna vid upptaget.

Det finns olika typer av mekaniska eller elektriska fällningsbeslag, där man hänger upp ankaret vid anlöpet till hamn i en slags krok, sedan drar men i en lina, alternativt trycker på en knapp när man vill att ankaret skall fällas, en kompis som har en sådan med linutlösning, och han är väldigt nöjd med den.

 

Det finns eller kanske fanns ett fällningsbeslag från en firma som heter/hette Ankringsprodukter , och beslaget heter/hette Butler, jag finner inte den hemsidan just nu, men om du är intresserad så kan du ju söka vidare.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...