Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
DanielMalmgren

Ladda dator via USB?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej.

Finns det någon här som har erfarenheter av hur det funkar att ladda sin dator i båten via usb-c? Jag funderar på att köpa en sån här för att kunna ladda min dator via usb-c (datorn har stöd för USB-PD), det borde inte vara några problem va?

 

Om man lite snabbt räknar på förbrukningen så har jag en solpanel på 80 watt och jag tänker jag mig att min lilla 14-tums-laptop inte drar mer än max 50 watt. Kan jag då räkna med att inte dränera batteriet i första taget förutsatt att jag inte har några andra förbrukare igång? Eller behöver man räkna med effektförluster och grejer så det ändå går på minus? Tänker mig dock iofs att det ska gå ganska mycket minus för att jag ska dränera batteriet...

 

Mitt mål är att kunna tillbringa vissa arbetsdagar helt i båten nu när man ändå jobbar på distans helt och hållet. Börjar tröttna på att se samma väggar hemma hela dagen...

Redigerad av DanielMalmgren
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer att klara dig under följande förutsättningar:

- Solen lyser och panelen har bra vinkel mot solen. Efter förluster och dålig optimering får du ut 50W.

- Din solpanelregulator är bra och bränner inte en stor del av de 50W panelen ger till värme., så du har kanske 45W kvar efter omvandlaren till USB-C.

- Din laptop vilar någon timme ibland och solen hinner fylla på.

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skall väl gå bra!

 

Det är klart att du får en del förluster, svårt att säga, eller att räkna konkret på. Men med en 80W panel borde du ju ändå gå med vinst så länge det är solsken... panelen ger ju ström även om det är mulet, men inte lika mycket.

 

Nu skall ju inte solcellspanelen driva datorn genom usb-laddaren direkt, utan du har ju ett batteri emellan som lagrar energin under tiden datorn inte används. 
Så en motfråga är ju vad du har för batterikapacitet?

Och du har väl skilda batterier till start och förbrukningen ombord?

 

Jag kan inte uttala mig om laddaren från Kjell, men jag har enklare USB-uttag för att ladda telefoner och läsplatta, det fungerar ju bra, men telefoner och plattor dessa drar nu mindre ström.

Dessa usb-uttag kan vara av litet ojämn kvalitet, det kan vara glapp i anslutningarna, och denna ojämna kvalitet finns även i usb-kablarna.

 

Laddningsströmmen till datorns batteri blir ju högst i början av laddningen, alltefter som den pågår sjunker ju laddningsströmmen. Själva datorns strömförbrukning under drift beror på hur hårt den får jobba, hur mycket aktiviteter det är på bildskärmen. Program med mycket video och musik drar mer ström än exempelvis word och exel.

 

Så under förutsättning att du har ett separat startbatteri tror jag det kommer att fungera, sedan är det väl bra att i reserv även ha en laddare att ansluta till landström ombord.

 

Jag tar med min laptop ibland, en större 19-tums, laddningen av den är som att gå över ån efter vatten, klart oekonomisk, den laddas med original nätdel, som kopplas in i en inverter. Alltså först gör jag om 12 volt likspänning till 230 volts växelspänning som sedan görs om till 19 volts likspänning... Men den datorn avänds sparsamt och jag har 250W paneler och 280Ah batterikapacitet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för snabba och bra svar! Lite mer info följer:

 

Panelen ifråga är en sån här, den har en liten regulator inkluderad, förvånar mig inte om själva regulatorn inte är top-notch.

 

Jag räknar med att datorns batteri är fullt när jag kommer till båten och att även båtens förbrukarbatteri på 80 Ah (ja, det är separat från startbatteriet) är fullt ifrån början. På datorn (en HP Elitebook 840 G6) har jag under en normal arbetsdag ganska mycket saker igång, bl a ett par hyper-v-maskiner. Min uppskattning på 50 w är egentligen helt tagen ur luften, men jag tänker mig att även om den skulle dra 75 w i snitt så borde det väl ta ganska många timmar innan det kan vara ett reellt problem?

 

Antar att jag även får kosta på en bra usb-kabel som klarar 5 A, så det inte är den som är flaskhalsen sedan i slutänden...

 

edit: Haha, har nu suttit och läst specar för min datormodell och enligt HP är förbrukningen vid "normal operation" runt 7 w. Låter ju helt extremt, drar en laptop inte mer än så? Om det stämmer så är ju övriga beräkningar ganska onödiga förstås...

 

edit 2: HP's siffror verkar vara rena glädjekalkylen, enligt ett oberoende test jag hittade här är snittförbrukningen snarare 40 w. Men hur eller hur så är det ju lägre än min initiala gissning.

Redigerad av DanielMalmgren
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör på, skulle det mot förmodan inte funka får du starta motorn.  Körde min CAD station via inverterad i båten men det orkade inte batterierna med då (ingen solpanel då). Tror den datorn drog 190w och var bara ett 80ah batteri då. Men hade lätt klarat mig en arbetsdag med en solpanel om jag haft datorn fulladdad när jag åkt till båten.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med sol borde det gå jämnt ut tycker jag, men...

Utan sol laddar du ur batteriet till hälften på en arbetsdag och då är det i praktiken dags att ladda, men...

Om det fortfarande är mulet så slipper du arbeta dagen därpå.

 

Den trista sammanfattningen är att

  • vid soligt väder så kan du arbeta och
  • vid mulet väder måste du vara ledig.
  • Haha 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://www.equipit.se/12v-billaddare-datorladdare/14435-12v-billaddare-20v-40x17mm-0025093536144.html?gclid=Cj0KCQjw16KFBhCgARIsALB0g8IX2mXemNN8PXXMSHqNxbzLmhoi-3Sajfqjfb_THBopZGZhEum4QesaAlmdEALw_wcB

Typ en sån här har jag använt i bilen till datorn i många år. DC/DC 12-14 volt till inställbart 17-21v med olika anslutningar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

Typ en sån här har jag använt i bilen till datorn i många år. DC/DC 12-14 volt till inställbart 17-21v med olika anslutningar.

Ja, det är ju ett alternativ förstås, men jag antar att en variant med variabelt volttal och olika anslutningar är dyrare än den variant du länkade till. Min gissning är dock att laddning via usb-c är mer framtidssäkert, känns som att mer och mer enheter går över till att använda det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

7w eller runt 0.6a vid 12v är inte ens i närheten av rimligt om det finns en skärm. Jag har haft en israelisk minidator en gång med en enkärnig liten proc, mkt fläns utan fläkt, utan ngt, som bla sitter i deras tanks för att räkna på saker, den drog runt 5-7w i snitt. Din lap drar nog 30-150w om du använder den. Bara o kolla på trafon vad den är specad till, det är sannolikt max.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Guggen:

7w eller runt 0.6a vid 12v är inte ens i närheten av rimligt om det finns en skärm.

Nej, det verkar ju helt klart orimligt. Kanske jag som missförstår specarna? De finns här.

 

Trafon som hör till datorn är på 45w.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Moderna laptop-processorer är extremt strömsnåla när de är obelastade (stora delar av processorn stängs av helt vid låg belastning) och om det står "short idle" i databladet så kan jag mycket väl tänka mig att 7 W stämmer, varav det mesta då nog går till skärmens belysning. Det är ju dock bara för att titta på skrivbordet, så om du börjar hålla på och göra nåt så drar du ju iväg direkt. Processorn i en sån där maskin har väl en maxeffekt över tid på runt 15W eller så (även om den kan dra mer under korta perioder). Men sen ska man ju försörja RAM, grafikkort, disk och skärm också, så att nätaggregatet är på 45W (vilket då är från väggen, så datorn får kanske 5-7% mindre efter förluster i spänningsomvandlingen) är fullt rimligt. Om du belastar processorn men inte spelar dataspel så kan jag tänka mig att snittförbrukningen ligger runt 20-30W. Men du kan ju testa själv, en effektmätare kostar 150 kronor hos Clas i sjön: https://www.clasohlson.com/se/Elenergimätare/p/Pr362897000

Redigerad av kblomster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den var snål! Har själv en sprillans dell sedan några veckor men den är ganska hårt bestyckad som har en trafo på det tredubbla. Jag instämmer nog att snittet på din kommer ligga på 20-30 vid normalt användande.

Du kan också kolla hur stort batteri du har och hur lång batteri-tid du har vid normalt användande och på så sätt får ett överslag av hur mkt den förbrukar.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev kblomster:

Men du kan ju testa själv, en effektmätare kostar 150 kronor hos Clas i sjön:

Ja, jag har lite diverse mätare hemma, får se om det blir av att jag pluggar in någon, återkommer med en graf i så fall 🙂

 

Egentligen är jag inte alls orolig för om batteriet räcker (det är mer att denna tråd tog den riktning efter ett par svar) utan min grundfråga gällde just grejen att ladda via usb-pd över cigtändar-uttaget. Och just det har ju egentligen ingen invänt mot, så jag tolkar som att det nog ska funka fint...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev DanielMalmgren:

utan min grundfråga gällde just grejen att ladda via usb-pd över cigtändar-uttaget.

Om du ska få ut 50 W ur ett valfritt cigguttag bör du kolla att kablarna är lite grövre och väl anslutna utan oxid etc, men annars ska det nog gå bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har faktiskt hänt en hel del på datorfronten och energiförbrukning....

 

Installerade nyss en fordonsdator (12V) med i7-processor och SSD-disk, och till denna en 15,6" med touch/pek. Allt drar i snitt bara 13W (!), som mest har jag sett 30W under de sekunder som allt får jobba hårt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Mackey:

Om du ska få ut 50 W ur ett valfritt cigguttag bör du kolla att kablarna är lite grövre och väl anslutna utan oxid etc, men annars ska det nog gå bra.

Mmm, de usb-c-kablar jag har kollat på är alla specade till antingen 3A eller 5A. Tydligen funkar usb-pd-standarden så att den först testar vad kabeln går för och därefter anpassar ström och spänning efter det, som max upp till 20V och 5A, dvs 100w.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Mmm, de usb-c-kablar jag har kollat på är alla specade till antingen 3A eller 5A. Tydligen funkar usb-pd-standarden så att den först testar vad kabeln går för och därefter anpassar ström och spänning efter det, som max upp till 20V och 5A, dvs 100w.

Tror Mackey menade kablarna som försörjer själva cigguttaget. 45W plus lite förluster i spänningsomvandling blir typ 4A på 12v, och många cigguttag är nog kopplade med ganska klena kablar. Men jättegrovt behöver det inte vara, och särskilt inte om det är korta kablar. 2,5 mm2 duger nog om det bara är någon meter kabel.

Redigerad av kblomster
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev kblomster:

Tror Mackey menade kablarna som försörjer själva cigguttaget.

Aha, DEN kabeln. Den vet jag inte ens om jag kan komma åt att kolla, uttaget ifråga satt i båten vid leverans. Tänk vad käckt det vore med en standard där det alltid stod bredvid ett ciguttag hur många ampere det pallade! Men hur eller hur så lär det väl vara uppsäkrat i förhållande till kabeldimensionen så jag antar att det värsta som kan hända är att säkringen löser ut. Varpå jag iofs kan ha köpt en laddare som jag inte kan använda...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...