Jump to content
Sunday 16 May 2021
speljakt

Borra stort hål i tjock stålplatta?

Recommended Posts

Jag tänkte försöka tillverka en enkel avdragare till en flöjlande  propeller. I samband med detta skulle jag behöva borra ett hål, diameter ca 25 mm, genom en stålplatta som är omkring 10 mm tjock.

Har inte borrat så grova hål i så pass tjockt stål tidigare och skulle därför behöva lite goda råd.

Jag har en kraftig borrmaskin och ett rejält borrstativ, men ingen riktig pelarborr. Min tanke är att använda en hålsåg av bimetall (avsedd för metall, se länk nedan), men är detta en framkomlig väg? Skärolja? Högt eller lågt presstryck? Tips om hur man går tillväga mottages tacksamt.

 https://www.esska.se/shop/Halsag-HSS-bimetall-O-14-152-mm-for-stal-och-aluminium--4317784832xxx-5500

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Vet inte exakt hur du tänkte använda din konstruktion. 

 

Vänd dig till en yrkesskola. Industriprogrammet... De borrar lätt ett hål åt dig. 

 

- Men jag använder Biltemas drivknutsavdragare varje höst. Kompletterad med större del av pressgängad stång, bricka, samt två muttrar enligt bild. Den yttersta muttern fadtsvetsad i stången. 

Låser ett propellerblad mot skrovet med en planka, så inte propellern roterar. 

 

Drar åt rätt ordentligt, tar mig en kaffe, och så drar jag propeller och axel något bakåt, för att inte skada utgående lager i bakslaget, samtidigt som jag knackar till skruven med en yxa. 

Lossnar fint varje gång. 

 

Varför detta? Ja, behövande snor bl a brons. 

 

83281_10IDJL2IXZZVG1450205035 (1).jpg

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hålsåg brukar gå bra. Skärolja ja. tryck medium. Det viktiga är att du stannar och låter borret svalna när du ser att det går varmt. Kylning i vatten går bra.

 

Det vanligaste sättet folk skadar sina hålsågar är när dom borrar igenom med centrumborret. Så ta centrumhålet med ett metall borr alt ta bort hålsågen från hållaren.

 

Nästa alternativ är ett stegborr 

https://www.ahlsell.se/sok/?parameters.CategoryName=&parameters.SearchPhrase=Stegborr

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för tipsen! Det låter som att hålsåg kan vara värt ett försök.

Stegborr... ja, kanske om man borrar från båda sidor då. Man lär producera mycket spån i processen...

Tyvärr kan jag inte använda den typen av avdragare som Hybro visar eftersom det är för trångt (långkölad båt, propelleruttag mellan roder och köl). Jag har bara ca 10 mm fri axel mellan nav och stävlager.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Använd skärolja, WD-40 el dyl funkar fint. Brukar följa med varvtalstabeller med hålsågen, se till att varvtalet hålls inom det rekommenderade spannet så kommer det att gå alldeles utmärkt.

/Kaj

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plasmaskärare. Någon svetsverkstad / bilverkstad eller liknande i närheten har säkert.

Om du inte har någon kompis som handlat på Lidl.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stålplatta+hålsåg tror jag inte på.   Vid större hål är det enklare med många mindre hål eller skära ut det med tex en hederlig gammal skärbrännare. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lågt varv och högt tryck.

Det är lätt att lura sig på skärhastigheten, det går fort när diametern ökar.

200 rpm är lagom. Då får du skärhastighet 16 m/minut vilket är okej för HSS.

 

Spåna ur ofta så slipper du friktion från spån som ligger kvar. 

 

Kyl kontinuerligt med vatten om du kan.

 

Borde inte vara några konstigheter alls om hålsågen är tillräckligt bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Mackey:

Lågt varv och högt tryck.

Det är lätt att lura sig på skärhastigheten, det går fort när diametern ökar.

200 rpm är lagom. Då får du skärhastighet 16 m/minut vilket är okej för HSS.

 

Spåna ur ofta så slipper du friktion från spån som ligger kvar. 

 

Kyl kontinuerligt med vatten om du kan.

 

Borde inte vara några konstigheter alls om hålsågen är tillräckligt bra.

ts anger en 10mm stålplatta inget vanligt bonjärn/blötjärn ,  och sen en hålsåg för 69.50:-      

Share this post


Link to post
Share on other sites
57 minutes ago, Eile said:

ts anger en 10mm stålplatta inget vanligt bonjärn/blötjärn ,  och sen en hålsåg för 69.50:-      

Jag är öppen för förslag även när det gäller järn/stålkvalitet....

Hålet på ca 25 mm ska sågas upp till en 25 mm slits som träs på axeln framför propellernavet. Plattan kan vara ca 10 mm tjock.

Mot axelns ända trycker en motsvarande platta (den kan i och för sig vara tjockare om det behövs).

För att dra ihop plattorna mot varandra används tre långa bultar, förslagsvis M12. Inbördes avstånd mellan bultarna ca 70 mm.

Min förhoppning är att propellern lossnar utan att plattorna böjer sig...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag är redo att hålla med Eile. Billiga hålsågar håller ofta inte vad dom lovar.

 

Om du kollar länkade videon så ser man stor skillnad på olika märken. Men största skillnaden ser man i andra testet då han använder skärolja efter konstens alla regler.  
 

Det är som sagt var kyla och smörjning som får sågen att överleva. Sen är en hålsåg en förbrukningsvara.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det borde väl gå att hitta en två eller trearmad avdragare med tillräckligt arbetsdjup.

Hur stort djup är det från axelände till propellerkroppens bakände (som kanske borde heta framände...)? Diameter på propellerkroppen?

 

Har du letat ordentligt på nätet?

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minutes ago, Lintott said:

Det borde väl gå att hitta en två eller trearmad avdragare med tillräckligt arbetsdjup.

Hur stort djup är det från axelände till propellerkroppens bakände (som kanske borde heta framände...)? Diameter på propellerkroppen?

 

Har du letat ordentligt på nätet?

Problemet är egentligen inte arbetsdjupet (ca 115 mm), utan att det är trångt mellan stävlager och nav.

Det är som sagt en flöjlande propeller, därför räcker det inte att "få tag i" propellerhuset (eller vad det heter, den del som är rörlig i förhållande till axeln). Avdragaren måste trycka mot själva navet. Det är därför man behöver ett hål/en slits som är tight i förhållande till axeldiametern (25 mm).

 

I stället för ytterligare 1 000 ord:

 

IMG_9217.JPG.thumb.jpg.14a7e535e0a126adabd1d1ee00be440c.jpg

IMG_9206.JPG.jpg.3bbd2fc10dd68f98480692080505d520.jpg 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 timme sedan skrev speljakt:

Jag är öppen för förslag även när det gäller järn/stålkvalitet....

Hålet på ca 25 mm ska sågas upp till en 25 mm slits som träs på axeln framför propellernavet. Plattan kan vara ca 10 mm tjock.

Mot axelns ända trycker en motsvarande platta (den kan i och för sig vara tjockare om det behövs).

För att dra ihop plattorna mot varandra används tre långa bultar, förslagsvis M12. Inbördes avstånd mellan bultarna ca 70 mm.

Min förhoppning är att propellern lossnar utan att plattorna böjer sig...

Nu förstår jag äntligen hur din avdragare kommer att se ut, när du börjar tala om en slits in från sidan. Jag har exakt en sådan i båten. Hur stor ytterdiameter har du på plattan? Måste du borra går det inte att kapa upp slitsen med en stor vinkelkap direkt. 

Tekniken vid användning är att inte spänna jättehårt utan lagom och sedan klappa till med en lagom stor slägga. Värme kan hjälpa.

Edited by Rascal
.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Rascal said:

Nu förstår jag äntligen hur din avdragare kommer att se ut, när du börjar tala om en slits in från sidan. Jag har exakt en sådan i båten. Hur stor ytterdiameter har du på plattan? Måste du borra går det inte att kapa upp slitsen med en stor vinkelkap direkt. 

Tekniken vid användning är att inte spänna jättehårt utan lagom och sedan klappa till med en lagom stor slägga. Värme kan hjälpa.

Plattan görs lämpligen något triangelformad (liksom "propellerhuset") med ett 12,5 mm bulthål i varje hörn.

Jag gissar på en liksidig triangel med ca 120 mm sida och ca 70 - 80 mm mellan hålen.

Det skulle nog gå att bara använda vinkelslip, men min ursprungliga tanke var att borra först (för att få ett snyggt och tajt hål) och att därefter köra slitsen med vinkelslipen.

 

Tack för detta samt övriga tips och inspel.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Borra ett hål på 25 mm med hålsåg är nog inga problem. Lågt varvtal 200-300 R/min. Matningen avgörs av hur det skär utan skrik, skrap & missfärgade spånor. Man kan höra när det skär gôtt. Riklig kylning med vatten absolut inte skärolja, denna transporterar inte bort värmen som uppstår. Spånorna får inte bli mörka & missfärgade. För ett så här stor hål är en pelarborrmaskin eller fräsmaskin att rekommendera. Att använda en handhållen maskin är svårt & farligt med risk för skador, risken att hålsågen hugger & det kan man inte hålla emot & så är det kört.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lidl plasmaskärare.Titta på youtube vad fint den skär.Tror han heter ”mackans garage” och bara att se och höra honom är en upplevelse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1499:- för att göra ett hål? Det är inte ofta man har användning av en sådan om man inte har en verkstad.

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minuter sedan skrev SEASWIRL:

1499:- för att göra ett hål? Det är inte ofta man har användning av en sådan om man inte har en verkstad.

Tänkte så själv men är det 1 eller1,5tim debitering på Märkesverkstan?Det är ju oftast mkt enklare att plocka fram vinkelslipen ell.borrmaskinen men är det 12mm godstjocklek så går det snart åt många slipskivor eller borr samt nerver av ”stål”

Share this post


Link to post
Share on other sites
52 minuter sedan skrev SEASWIRL:

1499:- för att göra ett hål? Det är inte ofta man har användning av en sådan om man inte har en verkstad.

Jag har en 🙂 Ifall jag behöver skära något.

Lidl här i närheten sålde 200st på en timme.

Så om det är lika överallt så känner TS säkert någon som har en.

Samma rusning varje år.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev SEASWIRL:

Borra ett hål på 25 mm med hålsåg är nog inga problem. Lågt varvtal 200-300 R/min. Matningen avgörs av hur det skär utan skrik, skrap & missfärgade spånor. Man kan höra när det skär gôtt. Riklig kylning med vatten absolut inte skärolja, denna transporterar inte bort värmen som uppstår. Spånorna får inte bli mörka & missfärgade. För ett så här stor hål är en pelarborrmaskin eller fräsmaskin att rekommendera. Att använda en handhållen maskin är svårt & farligt med risk för skador, risken att hålsågen hugger & det kan man inte hålla emot & så är det kört.

Skärolja är viktigt. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Nu var det ju så att det gällde en hålsåg gjord av tunt material med små tänder inte ett borr på 25 mm som tål betydligt högre temperaturer. Visst kan man använda skärolja till borret men det är sämre till hålsågen.

Edited by SEASWIRL

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Är det bra gängor till den där mutterkoppen kan du väl gänga in några pinnbult om du är mycket rädd om gängorna och sen en plattjärn med 3 små hål och några muttrar och sätta propellern i spänn.

Edited by Eile

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, Eile said:

Är det bra gängor till den där mutterkoppen kan du väl gänga in några pinnbult om du är mycket rädd om gängorna och sen en plattjärn med 3 små hål och några muttrar och sätta propellern i spänn.

Jag tror jag förstår tanken, men det funkar tyvärr inte.

Den triangulära "klumpen" är att betrakta som ett växelhus och kan inte användas som anhåll för att tvinga navet av axeln. Själva navet (det som hålls fast på axelkonan med hjälp av axelmuttern) sitter som en hylsa i växelhusets mitt. Syns inte på bilderna p g a anoden....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inser att det handlar om samma avdragare som jag en gång gjort. Gjorde också min i 10 mm  stål. Den är lite som ett pussel att sätta ihop. Det går utmärkt att göra ett 25 mm hål i stål med hålsåg, därom är min avdragare ett levande exempel. Använde pelarborrmaskin, lägsta möjliga varvtal och skärolja. Att pausa och kyla av hålsågen några gånger är en bra ide. Har gjort betydligt större hål på samma sätt.

Jag använder 12  mm gängstång och långa sk. skarvmuttrar för att inte dra sönder gängorna. På bilden syns en kopparplåtbit som jag sätter mellan avdragaren och axeländan. Sedan är det bara att spänna så jämnt man kan på de tre muttrarna tills propellern lossnar. Sitter den riktigt hårt kan man ge ändplattan en öm kyss med medelstor slägga. 

 

 

avdr1.JPG.75993c673f78af2aa2a39971cdc10167.JPG

 

 

avdr2.JPG.1cf2d5cd7ccbdc2e778f582f9644a2d0.JPG

 

 

avdr3.JPG.0f5f958e62727a2da11b76b8174e6301.JPG

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack, intressant! Det är i princip så som jag tänkt.

Bra idé att använda det utsågade stycket från slitsen som passbit, med "brygga" bakom.

Skarvmuttrar låter också helt rätt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Faderullan:

Inser att det handlar om samma avdragare som jag en gång gjort. Gjorde också min i 10 mm  stål. Den är lite som ett pussel att sätta ihop. Det går utmärkt att göra ett 25 mm hål i stål med hålsåg, därom är min avdragare ett levande exempel. Använde pelarborrmaskin, lägsta möjliga varvtal och skärolja. Att pausa och kyla av hålsågen några gånger är en bra ide. Har gjort betydligt större hål på samma sätt.

Jag använder 12  mm gängstång och långa sk. skarvmuttrar för att inte dra sönder gängorna. På bilden syns en kopparplåtbit som jag sätter mellan avdragaren och axeländan. Sedan är det bara att spänna så jämnt man kan på de tre muttrarna tills propellern lossnar. Sitter den riktigt hårt kan man ge ändplattan en öm kyss med medelstor slägga. 

 

 

avdr1.JPG.75993c673f78af2aa2a39971cdc10167.JPG

 

 

avdr2.JPG.1cf2d5cd7ccbdc2e778f582f9644a2d0.JPG

 

 

avdr3.JPG.0f5f958e62727a2da11b76b8174e6301.JPG

Ser bra ut, fast jag förstår inte varför man valt att göra så lång slits. Jag skulle ha gått in från en kant för att nå med vinkelkapen. Fast min är ju rund så jag slapp välja.:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minuter sedan skrev Rascal:

Ser bra ut, fast jag förstår inte varför man valt att göra så lång slits. Jag skulle ha gått in från en kant för att nå med vinkelkapen. Fast min är ju rund så jag slapp välja.:)

Mina skäl är rent konstnärliga, jag kunde ge jobbet de 20 sekunder extra som gick åt :-)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy