-
Innehålls Antal
919 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
4
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Brunnsviken
-
Precis. Mellgard har alltid haft en poäng i det tveksamma att två forskare bakom en specifik metod startar kommersiell verksamhet och lanserar detta som allenarådande. Tyvärr har den poängen gått förlorad bakom en massa annat trams, men det är bra att SXK verkat plocka upp den.
-
Det är roligt att se att ämnet diskuteras utanför forumet och utan rent rättshaveristiska tendenser: https://www.praktisktbatagande.se/batnytt/xrf-metoden-kritiseras-men-forskare-ifragasatter-kryssarklubbens-utredning?utm_source=Agillic&utm_medium=email&utm_campaign=PRB_nyhetsbrev_220520
-
Nej, det var jag. Jag har en gång i tiden försökt att bidra med konstruktiva inlägg i den här "debatten" men insåg att det var lönlöst. Nu suckar jag mest på avstånd istället. Det där med #2000 är ett sorts trådskämt eftersom jag missade #1000 med nöd och näppe. Att tråden pågått i snart 1000 inlägg till sen dess är både tragiskt och komiskt på samma gång.
-
Äsch, det ger Mellgard något att syssla med mellan inlagorna till myndigheter och andra stackare inblandade i den här farsen. Själv håller jag mest ett öga på antal inlägg, jag hade tänkt att knipa #2000 med lite extra pompa och ståt. Misstänker att det här kan vara en av MGs längsta trådar någonsin och man vill ju inte missa att vara en del av historien?
-
Det enklaste sättet att testa den teorin är väl att köpa/låna en batteriladdare, koppla bort den nuvarande batteriladdaren från batterierna, ladda upp alla tre med den nya laddaren och sen se vad som händer. Har batterierna inte minskat väsentligt i laddning efter några dygn så stöder det väl din teori om att din gamla laddare drar ur dem. Om de minskat trots att laddaren varit urkopplad så är det något annat som drar. Om det visar sig vara något annat som drar så har du metoderna för att söka vidare i de andra svaren ovan. Det gäller väl att börja eliminera felkällor här.
- 26 svar
-
- 3
-
-
Det funkar väl, så länge man inte har behov av att batteriet ska vara fulladdat snabbt? Du måste mäta med ett ordentligt instrument så att du får en decimal på det där. https://www.tystor.com/kunskapsbank/stora-batteriskolan/hur-mater-man-batteriets-laddningsgrad/
- 26 svar
-
- 3
-
-
Jag vet inte hur Aquador är kopplad men ofta brukar väl länspump och eventuellt något mer vara kopplat förbi huvudbrytare direkt på batteriet. Jag har, på annan båt, varit med om att länspumpen varit trasig och dragit ur batteriet. Kan kanske vara värt ett kolla och om det är någon annan förbrukare som sitter direkt mot batteriet. Oavsett detta kan ju batteriladdaren vara trasig så klart.
- 26 svar
-
- 1
-
-
Kör båten ren utan bottenfärg och bottentvätta i borsttvätt eller lyft den och spola rent 2-3 ggr per säsong. Anmäl dig till Havstulpanvarningen så vet du när det är dags. Så gör jag på min Buster sen ny för fyra år sedan, funkar utmärkt. Bottenmåla en aluminiumbåt tycker jag personligen inte är en bra idé, så jag hade gått på Kanes förslag.
-
Bra påminnelse, men för den här kattens del är det bara transport ut till sommarstället som gäller. Inga okopplade hundar i närheten, bara någon enstaka elak katt och alla andra naturens rovdjur förstås.
-
Kul! Får jag min att ligga framme vid ratten vore det ju oerhört kul. Tack för inspiration.
-
Ni som har motorbåt och katt, brukar ni låta katten spatsera runt på däck under färd eller sitter den i bur? Vi har vår i bur pga att det verkar tryggare, men den är inte störtlycklig över att sitta där för att uttrycka det milt. Har inte vågat släppa ut honom, han kanske får för sig att hoppa överbord i panik. Finns en del skrivet om seglare med katt, men hur trivs de små liven när det går fort fram? Nyfiken på att höra andras erfarenheter.
-
Det vore ju helt fantastiskt om det stämmer! Ja, det har jag också funderat på. Satt och skrev på ett långt inlägg om det som blev så rörigt att jag slängde det. För egen del har jag inget behov av sportighet varken i bil eller båt. Jag vill ha tillräckligt bra komfort, bra ekonomi och god driftsäkerhet. Det är allt. Men jag har uppenbarligen varit i minoritet senaste 10-15 åren där motorer växt och toppfart ökat, men i och för sig blivit effektiva också. Jag kan ju som sagt köra 4 personer och packning i planingsfart på 1,1 l/nm i en båt med torrvikt på ca 1400 kg med motor. Tack för tipset. Verkligen intressant. Tusan att jag inte tittade närmare den på KSSS båtmässa i höstas. Jag tror att jag hoppade över den pga att den såg för futuristisk ut från bryggan, inget som jag såg som skärgårdsjeep.
-
Ja det är en befogad fråga. Just nu marschar jag i runt 23 knop där jag drar 1.1 l/nm på 7,3 meter båt med familj och packning. På en ny båt vill jag att den går stabilt i krabb sjö med så bra bränsleekonomi som möjligt. 12 eller 24 knop spelar inte så stor roll. Nyare, halvplanande skärgårdsjeepar tror jag inte det finns så många av? Jag har inte riktigt blivit klok på om man övergick till planande skrov med feta utombordare bara för att folk krävde högre fart, eller om det faktiskt innebar mycket bättre soppaförbrukning jämfört med halvplanande. De nordiska tillverkarna gör iallafall inte så många halvplanande båtar i storleken 8-10 meter, eller?
-
Både Targa och Sargo/fd Minor är fina. Men Sargo kanske blir mer av den där husbilen än sjöjeepen. Jag tar och drömmer vidare 🤤
-
Marell M9 eller M12 verkar rätt kompetenta också, dock med motorkonfigurationer som är optimerade för fart och inte bränsleekonomi. Själv skulle jag vara nöjd med maxfart 25 knop om det gav vettig förbrukning och bra sjöegenskaper.
-
Tittar man på äldre modeller och struntar i aktersoffa så är väl Segmo 30/31 en av de mest klassiska skärgårdsjeeparna? Har det byggts några nyare båtar på den skrovformen? Delta 29(0) påminner om lite om Segmo, men blir stor och bred pga att sängar och toalettutrymme tar massa plats. Ju fler finesser, desto mer att underhålla... Segmo är härligt avskalad, men något bedagad när man tittar inuti. En uppdaterad variant hade varit kul att se. Nimbus C-serie ska ju stå för "commute" men har så mycket premiummaterial och finesser för övernattning att det känns som att ta husbilen till sommarstugan. Blir också lite lustigt.
-
Haha, nej, men drömmen lever kvar. Kör fortfarande öppen Buster Magnum. När jag någon gång säljer den blir det hytt. Kul att du återupplivade tråden! Har det kommit nåt nytt på den här fronten? Jag började undra vilken båt Svenska Sjö använder i reklamen, för jag skymtade nån liten sittplats i aktern... Känner någon igen? Mer sannolikt skulle jag förmodligen skaffa en Arronet Surprise 24.5 och strunta i aktersittplatser, om jag gav upp Bustern nu. Mitt sällskap kommenterade att det ändå inte verkade så kul att sitta där bak och stirra in i en hytt.
-
Japp, det finns åtminstone en kille i Buster-gruppen på FB som gör detta med Autosol. Han lägger ca 20 timmar på det har jag för mig och hans skrov glänser som en diskbänk, men det är jag själv inte riktigt ute efter.
-
Bränslestabilisator har jag aldrig lyckats hitta ett vettigt test som bevisar att det faktiskt funkar. Har knappt hittat några skrivna men på YouTube finns några mer eller mindre vetenskapliga. Hittar någon ett så är jag beredd att ändra åsikt. Många häller i det i tanken för att det känns bättre, gott så. Jag hoppar över det.
-
Sjömackar säljer sedan förra året i stort sett uteslutande 98 för att folk med äldre motorer ska slippa problem. Tanka i 98 så blir allt bra.
-
Trots att detta varit uppe 100000 ggr tycker jag själv det är lika förvirrande eftersom det finns 100000 sätt att göra det, speciellt om man vill/behöver polera upp till högglans. Det verkar krävas att man provar sig fram då, för att veta vad som funkar på just din båt. Snabba sättet: tvätta bara av båten med Abnet eller vilket båttvättmedel som helst. Fokusera på funktion, inte utseende. Enkla sättet: tvätta av med båttvättmedel, polera med maskin och lägg sedan på vax. Köp allt på Biltema eller Jula så slipper du bry dig om att det finns massor av tillverkare och medel att välja på. Bortom detta: gå med i Båtpolering på FB och förundras över hur mycket tid och pengar folk lägger på att få glans. Du kommer att behöva köra tre steg bara i poleringen, med tvätt före och IPA efter varje steg och sist vaxning. Har du dessutom mer än ytliga repor blir det ännu mer jobb 😅 Jag köpte aluminiumbåt istället 😊 (Men fick ändå för mig att försöka få tillbaka alu-glansen i år, mitt dumma nöt)
- 9 svar
-
- 3
-
-
Av nyfikenhet, var kommer de från? Något gods slipas av och blir spån, vilket gods är det?
-
Jag har en Magnum 2018, inga problem att hålla kurs i planingsfart. Under planing lite slingrigt, slingrigare ju lägre farten är. Avhjälps med trimplanen.
-
Båtens namn 😂
-
Du har helt rätt, mitt fel! Jag missade det. Då har du allt du behöver!
- 28 svar
-
- 1
-
