Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

jonsam

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    19
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om jonsam

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej! Oljan såg alldeles utmärkt ut, nästan som ny faktiskt. Jag kollade inte riktigt mängden men det känns som det var ungefär rätt volym, möjligen något lite som du säger, men jag är lite osäker där. Både övre och undre skruven satt ganska löst och jag reagerade på att de lossnade lite väl lätt. Hur som helst, jag mailade bilden på magneten till Yamaha Centrum och fick idag svaret att de små spånorna som syntes var helt normala och att det inte var något att oroa sig för.
  2. Hej! När jag började byta olja i växelhuset på min Yamaha F115 såg jag metallspån på magneten på den undre skruven. Jag kan dock inte bedöma om det är normalt eller om det är ett möjligt problem. Är det någon som utifrån bifogad bild kan göra en bedömning av hur det står till? Mvh Jonas
  3. Tack för era svar. Det är som sagt två begagnade båtar som säljs med de motorer de har. Båda motorerna är gamla, så ett motorbyte finns inte alltför långt framåt i tiden. Men det jag försöker klura ut nu vilket som är minst dåligt av två dåliga alternativ. Om den äldre motorn med hög sannolikhet kan misstänkas ha avsevärt kortare livslängd än den nyare så är det en viktig parameter. Om man däremot kan anta att det finns ett antal år kvar på den äldre motorn är den ju mer intressant. Jag upplever inte att båten påverkas på något extremt sätt av övermotoriseringen.
  4. Båten är i grunden godkänd för upp till 70hk. Men i fallet med den större motorn är akterspegeln förstärkt för att klara av en större motor.
  5. Visst är det stor skillnad i fråga om motorerna i sig. Men i övrigt så är båtarna jämförbara. Jag har hittat en båtmodell som jag gillar och två alternativ som båda känns intressanta. Efter vad jag kunnat läsa mig till är 70hk fullt tillräckligt så som jag tänkt använda båten. Hade åldern varit lika hade valet varit enkelt, mest hästkrafter för pengarna. Men med ålderskillnaden blir jag mer osäker....
  6. Tack för de snabba svaren. Motorerna i fråga är en Johnson 70hk från -98 och en Johnson 120hk från -93. Båtarna är från 2004 respektive 1998.
  7. Jag tänkte köpa en styrpulpetare med 2-taktsmotor. Nu har jag två alternativ där båtmodellen är densamma. I det ena fallet är båten nyare men motorn äldre, i det andra motorn nyare och båten äldre. Det skiljer sex år mellan båtarna och 5 år mellan motorerna. Båda är 2-taktare från 90-talet... Å ena sidan känns motorn som den som håller kortast tid vilket talar för den nyare motorn. Å andra sidan, om man ändå måste byta motor efter ett tag är det ju roligare med en nyare båt... Priset är ganska lika för båda alternativen... Jonas
  8. Tack för tipsen. Den nya givaren är en exakt likadan som tidigare, så jag vill ju till varje pris undvika att skada det hål jag redan gjort. Utöver det så är det, som nämns tidigare, det inga problem att lägga lite kraft bakom. Nu ska jag bara vänta på ett par plusgrader så blir det ett försök. //Jonas
  9. Hej! Jag monterade för ett par år sedan en genomskrovsgivare för ekolod för ett par år sedan. För att täta hålet genom skrovet och fästa givaren använde jag Sikaflex. Givaren slutade fungera förr året och jag har nu köpt en ny. Innan jag ger mig på det hela tänkte jag kolla om det finns några tips på hur jag får loss den gamla givaren. Jag har sökt i forumet men inte hittat något användbart. Går det att knacka loss den, eller kan jag på något sätt mjuka upp sikan innan? Det finns av naturliga skäl inte så mycket marginal i hålet att jag kan såga i fogen. Jonas
  10. Hej! Har svarat via mail. Men den ljusa färgen heter Dovervit med Jotunkod 812. De färgkoder man hittar hos marinbutikerna blir med detta 8012 har jag för mig. Jonas
  11. Hej! Min Volvo Penta-motor skulle behöva en översyn och service känns det som. Geografiskt ligger Bromma Marinservice väldigt bra till för mig. Är det någon som har någon erfarenhet av att anlita dem? Jonas
  12. Sitter fjädern på plats? När man skruvar loss övre delen på pumpmekanismen ska det sitta en lite spiralfjäder där. Du ser den på sprängskissen i manualen. Det är ett känt tillverkningsfel att Jabsco glömde montera denna tidigare. Jag köpte en packningssats där fjädern var med, men annars kanske man kan maila dem och få en gratis. Innan jag monterade fjädern hade jag samma problem som du. Pumpen sög inte vatten. Genom att skruva av pumphandtaget och väta pumpen fungerade ett litet tag men sedan slutade det igen. Efter att jag monterade fjädern har jag aldrig upplevt problemet igen. //Jonas
  13. De kablar som heter resp - Input to Switch Panel är troligen strömmatningen till din instrumentpanel där du har dina strömbrytare. Från dessa fördelas sedan ström ut till de olika förbrukarna, vissa via strömbrytare, vissa direkt vilket framgår av kopplingsschemat. Av elschemat framgår att du har en strömbrytare på Extra, där hänger man på eventuell lös utrustning via 12V-uttag skulle jag tro. Tanken är att du ska kunna stänga av allt som ligger på sådana uttag så att de inte ligger och drar ström. Det kan ju vara en poäng att koppla in GPSen där. Annars finns det ju en grov kabel till Extra fuses som är tänkt att hänga på ett eget säkringsblock för eventuell fast monterad extrautrustning, vilket kanske känns om det mest naturliga. Båda dessa är plus, och det är till någon av dessa du kopplar den röda kabeln. Den svarta kabeln från GPSen kopplar du till en kopplingsplint som förhoppningsvis finns till vilken den grova svarta kabeln är kopplad, så har du jorden inkopplad. Jonas
  14. De kablar som heter resp - Input to Switch Panel är troligen strömmatningen till din instrumentpanel där du har dina strömbrytare. Från dessa fördelas sedan ström ut till de olika förbrukarna, vissa via strömbrytare, vissa direkt vilket framgår av kopplingsschemat. Av elschemat framgår att du har en strömbrytare på Extra, där hänger man på eventuell lös utrustning via 12V-uttag skulle jag tro. Tanken är att du ska kunna stänga av allt som ligger på sådana uttag så att de inte ligger och drar ström. Det kan ju vara en poäng att koppla in GPSen där. Annars finns det ju en grov kabel till Extra fuses som är tänkt att hänga på ett eget säkringsblock för eventuell fast monterad extrautrustning, vilket kanske känns om det mest naturliga. Båda dessa är plus, och det är till någon av dessa du kopplar den röda kabeln. Den svarta kabeln från GPSen kopplar du till en kopplingsplint som förhoppningsvis finns till vilken den grova svarta kabeln är kopplad, så har du jorden inkopplad. Jonas
  15. Jag hade ett liknande problem. Det visade sig att min LTC-TV och kylskåpet satt på samma krets, vilket gjorde att så snart kylskåpets kompressor startade slockande TVn. Så LTC-TVn drar en del och är känslig för störningar. Jag hade ett par kablar framdragna som inte använder, de var troligen till den förre ägaren VHF. Jag kopplade in ett nytt 12V-jack där och sedan funkar det utmärkt med TVn. Jonas
×
×
  • Skapa nytt...