-
Innehålls Antal
15 748 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
326
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Georg_Ohm
-
Med en sjysst vinkelslip kan man uträtta underverk!
- 7 svar
-
- 1
-
-
Du har fått bra tips! Men jag ser att du saknar en viktig komponent i den installationen. Det skall finnas ett skållningsskydd, kan ha andra namn också. Det är en slang med blandningsventil som skall sitta mellan blåa och röda anslutningen. En ställbar ventil som blandar in X antal % kallt vatten i det uppvärmda vattnet, för att du eller någon i besättningen inte skall skålla sig på hett varmvatten. Om du har en elektrisk landströmsansluten värmare i vv-beredaren är det ännu viktigare eftersom det då kan bli rätt så hett varmvatten (iallafall i min beredare). Jag monterade trevägsventiler på mina röda och blåa anslutningar, för att underlätta tömningen, men det hjälpte inte mot vanlig glömska, men det kommer en dag i morgon också.
- 8 svar
-
- 1
-
-
Man brukar ju säga att ’det ena utesluter inte det andra” men i detta fallet bör man ju ha frostskyddsmedel i motorn även om man avser koppla in någon form av värme, som redan skrivits kan det bli strömavbrott eller annat elfel. Jag har båda delarna, och då jag har diverse pumpar (som jag naturligtvis dränerar) i motorrummet så känns det bra att ha en frostvakt under motorn. Jag såg idag att Jula har ett bra pris på ”frostskyddskabel” Visserligen bara på 20W, men man kan ju linda den runt kritiska rör och slangar
-
En tanke som slog mig redan när jag läste ursprungsfrågan.. Måhända kanske en litet dyr lösning, men den fungerar.
-
Jag trodde inte att det existerade havstulpaner annat än på västkusten… 😞 Jag har i många år målat med Biltemas bottenfärg , känns som det är dax att byta, skall rådfråga @Makro som har koll på bottenfärgerna. Båten befanns ju sig i Vänern under en månad i somras. Då tyckte jag det var onödigt att testa om inspektionskameran var vattentät, så jag tog på mig cyklopet, tog ett djuuupt andetag och simmade under båten med en isskrapa och arbetshandskar, skrapade då bort en del havstulpaner som satt på båten. Under augusti och tidiga delen av september märkte jag inte av någon fartminskning, så lätt subjektivt, har påväxten skett senare på hösten.
-
Ja, jag är säker, 2021 då jag skrev det inlägget var det en hel del havstulpaner och musslor, men nu är det etter värre, inte några musslor vad jag sett, men havstulpaner i massor och en och annan sjöpung. Jag har kollat litet när andra båtar i samma hamn åkt upp, och dom flesta har haft mycket på växt, förutom en stor aluminiummotorbåt, men det är ett yrkesfartyg… sådana tillåts väl ha mer potenta giftfärger.
-
Vid säsongens sista turer gick det inte så snabbt, båten gick tungt i vattnet och omkring 5 knop långsammare än vad den brukar. Jag tog upp båten idag, och jag har aldrig sett så många havstulpaner på denna båtens botten så länge jag ägt den, i tio år. Samma bottefärg som tidigare, samma plats i hemmahamnen, den enda skillnaden är att båten mest varit oanvänd under fyra veckor. Spekulationer om orsaken? Globala uppvärmningen med högre vattentemp? Mer näring i vattnet eller något annat?
-
Hej! Det finne en slags elastisk lina, som ibland kallas för ”gummirep” som du kan köpa och ersätta dom trasiga gummirepen med, följ länken. Dessa ”rep” finns i några olika dimensioner. Bra att ha till många saker ombord.
-
Beror ju på… Sjövattenkylning eller färskvattenkylning? Sannolikt det förstnämnda, havets vatten cirkulerar i motorns kylvattenkanaler, då går det snabbare att få igenom glykolblandningen om termostaten är bortplockad, om inte måste motorn varmköras så att termostaten öppnar för att få igenom glykolblandningen. Om man däremot har färskvattenkylning har man ju redan en glykolblandning i motorn, den skall man ju kontrollera. Havets vatten cirkulerar då i en värmeväxlare och i den kretsen brukar det inte finnas någon termostat.
-
Jag håller inte med om det. Det är ju klart att det går att suga upp kall olja, men det går mycket lättare att suga upp den om den är varm, men man kan ju då undra i vilket skick och viskositet den kalla oljan, som är lätt att suga upp, är. Men var och en gör ju som den själv vill.
-
Sannolikt årets sista tur. Mot mina principer är landströmmen kopplad, mest för att kunna köra en värmefläkt och för att kunna få varmvatten. För det är kyligt nu, i morgon bittida förutspås det bli endast 2°. Jag är inte badsugen det minsta. Donsö om nu någon undrar.
- 877 svar
-
- 2
-
-
Ja en sådan ”sugboll”. Tänk även på det att det är bekvämare med en pump i en större behållare, bra är det om hela motorns oljemängd ryms i behållaren. Annars måste man ju ha en ”slaskdunk” och en ”slasktratt” att hälla över oljan i och genom tratten. Här är det stor risk för onödigt söl när man skall hälla över den varma och smutsiga spilloljan i en dunk, varför namnet ”spillolja” verkligen gör skäl för sitt namn. Min motor rymmer 11 liter olja, jag tror att cirka 8 liter ryms i behållaren, så det blir en eller två överläktringar till spilloljedunken. Så nu vet ni varför jag sparar på praktiska plastdunkar under hela året… (Jag köper öven motorolja till både bil och båt per lösvikt, så får jag exakt den mängden jag vill ha, och då skall man ha med sig x antal tomma dunkar till ”oljebutiken”).
-
Jag bytte ju oljan igår. Det blir ju alltid litet söligt. I gåva hade jag fått några olika produkter från Tork, bland annat denna, ”Hand Cleaning Wet Wipes” Dessa våtservetter löser olja på händerna , vilket den är avsedd till, men även på båtens plast, på motorn och på verktyg. I kombination med Abnet löstes även gammal hårt sittandes oljeblandad smuts.
- 90 svar
-
- 2
-
-
Jag bytte olja idag. Varmkörd motor, lättflytande olja. Jag tycker att sådana där ”vacuumpumpar” är bäst. Alltså en behållare med en pump som skapar undertryck i behållaren och så har man en sugslang med en sond som man för ned i oljestickans rör. Jag fick idag upp 10 liter och så stod det 0,5 liter i oljefiltret, motorn rymmer 11 liter inkl. filter. Pumpens behållare rymmer 7-8 liter-nånting. Jag har haft minst två olika elektriska pumpar genom åren, klart dom har ju fungerat, men inte lika bra som den jag har idag… ja jag har ju haft den i minst 15år. Min är en äldre modell av denna. Seasea, Hjertmans, Biltema och Erlandssons har snarlika modeller, ibland heter dom ”oljebytarpump” och ibland ”oljesug” eller bara ”sugpump”, om du nu söker på deras hemsidor.
- 37 svar
-
- 5
-
-
Ja, eller lika bra att maila, det är alltid telefonkö.
-
Det är för mörkt att kolla nu, men det kan vara så att min är spegelvänd mot den på bilden, men jag blåser bakvägen, från vv anslutningen.
-
Minns när föräldrarna hade bjudit in till kräftskiva i sittbrunnen på Vindö 28:an. Sex personer och några barn, ingen var anorektiker, snarare var det tvärtom för somliga. Det skvalade rätt bra när det rann in bakvägen genom självlänsarna, avstängningskranarna satt under durken, så alla fick gå i land en stund innan det var avstängt.
-
Det ät en Isotherm på 30 liter, i stort sett likadan som den på bilden. Min är då litet större och cirka 20 år gammal. Kan hända att den även heter Isotemp, eller så är det Isotherm…. What ever.
- 11 svar
-
- 1
-
-
Jag har ju fått grejerna att funka sedan några månader, men idag fick jag ett SMS… Jaha… jag betalade årsavgiften tidigt i somras. Är det inte kalenderår? och speciellt mycket trafik va epost eller SMS har det inte varit. Länken går till Northtrackers hemsid, och när jag loggar in där kan jag inte finna mitt saldo eller ens var och hur man betalar, men jag har nu de senaste åren blivit litet digitalhandikappad.
-
Jag har ju motorbåt, så det var ju rätt fånigt egentligen att byta till LED-lampor, iallafall för strömförbrukningens skull, när lanternorna lyser är ju motorn igång. Det var nog den första generationens LED-lampor jag satte in i mina Aqua Signallanternor, som andra redan konstaterat blev färgen på bb-lanternan skum, svårt att beskriva, men litet åt det blåa hållet. På sb sida blev det dock grönt. Och då ”blåljus” i topp- och akterlanternorna, ja en svag nyans av blått. Men jag noterade iallafall inga radiostörningar, som dom tidiga LED-lamporna i läslamporna gav. Efter en säsong bytte jag tillbaka till glödlamper i sb- och bb-lanternorna, i dom andra sitter LED-lamperna kvar. Men dom byts ut. Däremot har jag en modifierad rundlysande ankarlanterna från Biltema, den lyster väldigt starkt, väldigt vitt. Men jag ser nu i min låda med glödlamper att det finns olika styrka på lanternlamporna… ??? Skall det sitta starkare lamper i topplanternan? Eller är det olika för båtar i olika längder, eller rättare sagt, kanske, för inomskärs- respektive utomskärsbruk? Jg bar ju inga stora problem att byta, men det kan ju vara problematiskt på en segelbåt, jag vet, har i yngre år varit upphissad i master eller klängt krampaktigt i mastkranar och bytt lampor och havererade vindexar. Så visade det sig att det inte lyste iallafall, det var ofta kontaktfel i någon fånig däckskontakt. Finns det numera godkända LED-lampor till lanternor?
-
Vi pratar ju här om gröna kvalitetsmarindieslar med motorblock som är gjutna i Skövde (tror jag) och som är slutmonterade på Hisingen.
-
Jodå det fungerar, min beredare har alla fyra anslutningarna i samma gavel. Beredaren är monterad liggande, litet lutande, så det mesta vattnet rinner ur pga gravitationen, men det blir alltid några liter kvar, det blåser jag då ur, samtidigt som jag blåser ur slangar, rör och blandare i byssan, toan och duschen.
-
Jag var spekulant två gånger för väldigt längesedan på två olika orrskär, men det blev en Nimbus istället. Jag tror det var så att man skulle öppna tankens bottenventil och backa, och då skulle tankeinnehållet sköljas ur på något sätt, men sedan 10 år har ju det varit förbjudet. 1 sugtömningsröret slutar några cm ovanför tankens botten, annars hade det ju inte gått att suga ur innehållet, risken att ”grejerna” fastnar mellan röret och botten. 2 röret är väl placerat i närheten av däcksgenomföringen, så kan det ju också vara så att hela båten ligger litet högre i vattnet förskepps, varvid tankeinnehållet rinner akterut i tanken..? 3 här finns det ju en förbättringspotential, det ser ju ut som om septiktanken var plastad som en del av skrovet… inte bra. Det är ju en herrans massa jobb, men en vinst är att med multiverktyg eller annan bra elektrisk såg, såga ur tanken, plasta igen bottenventilen och lägga in en ny och större tank, om det finns plats för det. I min nuvarande båt bytte jag ut en alldeles för liten 60 liters tank mot en 108 literstank, en Diablo som jag köpte på Seasea, det var ett bra byte, samtidigt bytte jag samtliga slangar och slangkopplingar. Avluftningen byttes till en Ø22 mm slang med skrovgenomföring, då blev det lättare att spola och att tömma tanken.
-
Ja det är ju iofs en betydligt bättre lösning på problemet.
-
Det ser ut som om det är en Orrskär? Sedan 2015 är det ju förbjudet att tömma septiktanken i havet eller i sjön, men det kanske bånågon redan har skrivit. Nåväl… jag sugtömmer och fyller upp tanken med antingen havsvatten eller färskvatten (via en speciell slang) medan båten ligger i sjön, sedan sugtömmer jag igen. När båten står på land, i min trädgård, fyller jag upp med färskvatten igen, och tömmer ut innehållet med nödtömningspumpen, då rinner detta gråvatten ned i trädgårdens rabarberplantering, vi har stadsdelens kraftigaste och godaste rabarber, blastens blad är stora som parasoller 🤑. När jag sedan konserverat motorn brukar jag återanvända glykolblandningen som cirkulerat i motorns primära kylsystem, och då häller jag i några liter av denna blandning direkt i tanken, det sägs att toalettens gummipackningar inte tål glykol.
