Gå till innehåll
fredag 26 juni 2026

excel319

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2 858
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    25

Allt postat av excel319

  1. Ts (trådskaparen) har gjort som många andra. Han har droppat en fråga på forumet och sedan inte återkopplat hur det gick. När jag kollar han profil så har han inte varit inloggad sedan inlägget skrevs, så du får nog, tyvärr, inget svar av honom.
  2. Det har den ganska säkert inte. Det har inte min gamla av samma modell.
  3. Jag brukade sätta en plankbit mellan marken och kanten på propellernavet, där bladet sticks in, för att få ett mothåll. Sedan är det bara att dra med rätt moment på stora muttern och använda en mildare variant av gänglåsning på låsskruven. Montera i bladen och använd även där jänglåsning på skruvarna. Glöm inte att fetta in propelleraxel och bladaxlarna samt kuggarna.
  4. En fundering bara. Är det korn som du känner som hårdheter i den våta färgen eller ser du dem när färgen torkat? I det senare fallet skulle jag gissa på luftbubblor i färgen. I det första får du kolla om det finns i färgen eller om det trots allt är smuts på underlaget.
  5. Nu sitter det ju redan en bensinare på plats och har gjort så i många år. Gäller bara att vara lite extra försiktig och använda näsan.
  6. Det viktigaste är att välja ett system som har sjökort över de områden du tänker fiska i. Vad jag kan hitta har inte Garmin några kort över Glan.
  7. Jag tar loss batteripolerna inför varje vinter och då visar mätaren 100%. Vid inkoppling på våren så brukar värdet ligga på 20-30%, för att sedan stiga till närmare hundra, men det tar ett dygn, ca. Jag brukar kapacitettesta batterierna vart tredje år och då lägga in det nya värdet i mätaren. Så jag har rätt bra koll på mina batterier och hur mätaren fungerar.
  8. Jag har en likadan mätare och den visar aldrig rätt laddningsgrad när jag kopplar in batterierna på våren.
  9. Det ser ut som formplyfa. Den har en beläggning för att den ska släppa från formen vid gjutning. Det går att prova att slipa bort beläggningen för att få plasten att fästa. Oscillerande maskin och 40-papper
  10. Så här är min förstärkning för förstagsinfästning gjord. Det tror jag kommer att hålla några år till.
  11. Jag använder termosvarianten. Tyvärr går det inte att jämföra med is från frysen som håller -18. Termosisen smälter nästan direkt, men det är bättre än ingen is alls.
  12. Det skulle vara roligt att få reda på hur många av medlemmarna här som är ute i sådant väder att brytande sjö som riskerar att fylla sittbrunnen är ett reellt hot. Jag tillhör inte den gruppen.
  13. Sök på isbläster och se om det finns någon som gör jobbet eller hyr ut.https://www.kaercher.com/se/professional/torr-is-rengoering.html
  14. Jag tycker det är toppen med Soft Shackles. Jag använder dom bl.a för att fästa block i relingslisten och i bommen. Jag har möjlighet att skota på rufftaket eller i sittbrunnen och då är det snabbt och smidigt att utan verktyg kunna välja skotningsplats. Gippbromsen kopplas också med Soft Shackles när jag bedömmer att den kan komma till användning. Jag gör alla mina Soft Shackles själv och då blir de inte speciellt dyra per styck.
  15. Man ska vara väldigt händig för att lyckas ramla överbord genom badstegen. Bra badbrygga för barnen är det.
  16. Det är ju faktiskt lättare att ramla av om man nödgas klättra upp på sittbrunnstoften och över akterkanten för att sedan klättra ned för en stege för att nå badbryggan. Huvudsaken är väl att man är nöjd med sitt eget val.
  17. Smaken är som baken. Skulle aldrig byta bort vår öppna akter. Den passar oss och vårt behov perfekt.
  18. En fördel är att man behöver inte gå till parken för att mata änderna.
  19. Mina föräldrar hade precis det problemet på ett 280-drev. Där var det ingreppskonan i drevet som var sliten och behövde bytas. Jag vet inte om ditt drev har liknande kona.
  20. Om du håller muspekaren över Philips namn i hans tråd så ser du att han har inte varit på sidan sedan 10:e december 2018, så förvänta dig inte något svar.
  21. Utan att veta säkert eller ha provat, så tror jag att en billack skulle fungera. Det viktiga är grundarbetet med någon passande betlack och kanske en epoxy innan färdiglack. Det är svårt att få något att fästa på Al. Min erfarenhet är att där färgen på drevet släppt helt sitter inte VP:as drevfärg kvar utan grundbehandling.
×
×
  • Skapa nytt...