Gå till innehåll
söndag 01 september 2024

birchisland

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om birchisland

  • Placering
    Kadett
  1. Hej! Har en segelbåt med en Penta MD2020 från 2004. Det blir min tredje säsong med segelbåt nu så är fortfarande ny på det mesta vad gäller inombordare och segelbåt. Märkte förra året att det samlades lite diesel under motorn, och lyckades högst troligtvis lokalisera läckaget till luftarskruven uppe på motorn. Drog åt den lite hårdare vilket "löste" problemet. Det läckte nog ut lite ändå men inte som det var innan. Motorn mår bra, är fräsch, går fint, startar fint, är servad varje år och väl omhändertagen av tidigare ägare. Men nu i år så märker jag att det läcker mer trots att jag dragit åt den i princip så hårt jag kan. Det är inga mängder som kommer, men tillträckligt mycket för att det ska störa mig och jag vill lösa problemet. Min fråga är, har man ingen sorts packning vid skruven kanske? Kanske sitter det en där nu som blir alldeles för platt eller fattas den? Nån sorts kopparbricka är nånting som jag funderar på kanske?
  2. Hej! Börjar dra ihop sig för det härliga vårfixet! Har en fråga angående propeller på min segelbåt. Det blir den tredje säsongen med denna båt, och igentligen bara andra året jag gör vårfixet själv då jag köpte båten "färdig" inför första säsongen. Detta är min första segelbåt och jag är inte den händigaste men viljan att lära finns. Nu till min fråga. Det sitter en trebladig folding penta-propeller (monterad på axel) och för att minska stöldrisken på land så har jag plockat bort bladen. Gjorde även detta förra året och inga problem att sätta dit dom igen. Däremot plockade jag aldrig av själva navet som bladen sitter i förra året.. Är den något man bör plocka bort årligen också eller räcker det med bladen? Det står i bruksanvisningen an propellern bör demonteras och rengöras efter varje säsong, men sen står det också samtidigt i monteringsanvisningarna att man inte ska ha något fett på propelleraxeln eller navet vid montering vilket får mig att fundera på varför jag måste ta bort den då? Nån som har en sån här propeller som kan dela med sig av lite tankar kring detta?
  3. Hej! Upptäckte att bränsleslangen som går från kranen och vidare högst troligt läcker nere där den ansluter till nästa vad jag inte riktigt vet vad det är, kanske nått sorts förfilter. (är hyffsat ny på detta och så ha det i åtanke). Den sitter ju lite dumt till men jag har hittat och ser ungefär var det droppar från och känner vad jag tror är en spricka bak i böjen på slangen. Min fråga är: om bränslekranen är avstängd, kan jag då skruva av slangklämmorna och ta bort och ersätta slangen utan att få en större mängd diesel sprutande dels från tanken, men också "bakåt" från den silvriga grejen under tanken markerad på bilden. Att det blir lite spill förstår jag. Det droppar ytterst lite eller nästan inget när kranen är avstängd, öppnar jag däremot så droppar det stadigt så att säga. Tack på förhand!
  4. Hej Tog i höstas av bladen på min trebladiga propeller (volvo penta) för att minska stöldrisken. Nu är det dags att skruva på dom igen och ser i monteringsanvisningarna att man ska använda någon form av "gängsäkringsvätska" på de tre skruvarna som håller dom där tre metalltapparna på plats. Jag antar man kan använda Loctite till detta ändamål? Min fråga är bara, vilken styrka kan tänkas behövas? Finns ju några olika i deras sortiment — jag vill ju såklart att det ska sitta fast, men inte att det ska blir ett megaproblem att plocka bort propellern efter säsongen.... och ja, detta är första gången för mig. Köpte segelbåten inför förra säsongen och då satt propellern redan på... tack på förhand!!
  5. Hej! Är en hyffsat nybliven segelbåtsägare som står inför sitt första vårfix. Kom ihåg: nybörjare. Har en fråga angående impellern — motorn är en Volvo Md2020 på 19hk isatt 2004. Motorn och båten är väl omhändertagen och jag köpte den inför förra sommaren, så jag kan tänka mig att impellern är bytt nyligen, men är ändå inte säker så jag vill göra det nu inför denna säsong, så vet jag i alla fall när det senast gjort. Nu till min fråga: Motorn är nu fortfarande i vinterkonserveringsläge på land, med glykol i sig osv. När man öppnar upp för att byta impellern kommer det ju ut vätska/vatten — som jag antar i detta fall då såklart är en del av vattenglykol-blandningen. Är detta ok att försöka samla upp i nån sorts behållare under eller finns det något annat smartare/bättre sätt att göra det på? Eftersom jag aldrig tidigare öppnat upp där impellern sitter så vet jag inte riktigt hur mycket vätska som kommer ut, tänker att det kanske inte är jättebra att spilla ut massa glykol inne i båten, men samtidigt, är det inte så mycket som kommer ut så kanske en handduk, en liten plastburk etc gör så att processen ändå är hanterbar? Tack på förhand!
×
×
  • Skapa nytt...