Gå till innehåll
tisdag 04 november 2025

Gripen72

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    457
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    4

Gripen72 senast vann den dag 17 Augusti

Gripen72 hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

187 Expert

Om Gripen72

  • Placering
    Kommendör 1. graden

Senaste Profilbesöken

1 776 profilvisningar
  1. Det var hardcore att köra med låsvätska, har du dålig erfarenhet att pluggarna ramlat bort? Det finns oljetolerant låsvätska. Att få bort oljekontaminering i gängförbandet för en oljaavtappningsplugg är nästan omöjligt.
  2. Håller med föregående talare, gör en professionell reparation med insatsgänga. Att lägga på någon kem-produkt när gängorna är så skadade att skruven går runt utan motstånd är i stort sett meningslöst och får betraktas som en ytterst temporär åtgärd.
  3. Permatex tillverkar många olika produkter med vitt skilda egenskaper, vilken produkt använde du?
  4. Det lutar väl åt att det är något form av glapp inne i relät. Köp ett nytt och testa. Även om det inte skulle vara problemet så får du glädja dig åt att du har ett i reserv. Så det är en knapp du måste trycka in när du ska ta en dusch, det är inte helautomatiskt med en nivåvippa i pumpbrunnen? Det kan ju såklart vara fel i knappen också.
  5. I de flesta applikationer måste termostaten vändas åt rätt håll, annars uteblir eller fördröjs regleringen. Börja med att kontrollera att du monterat den rätt. För övrigt så tycker din motor att 60 grader är fisljummet, den vill jobba med en högre temperatur.
  6. Japp, så jag antar att reläts elektronik tar ström från 30, och när plus försvinner från 15 så börjar relät räkna ned
  7. Ja, du missade den lilla detaljen att TS relä varken har anslutning 85 eller 86😅
  8. Lattjo att det sitter ett relä med frånslagsfördröjning i installationen. Men någon kanske tänkt till och gjort en fiffig finess så att pumpen går 15 sekunder efter att nivåvippan slagit ifrån. Om du vill testa relät så skulle jag satt plus på 15 och 30, och minus på 31. Då borde det komma plus på anslutning 87. Man kan aldrig vara riktigt säker utan kopplingsschema, men ovanstående nummer gäller iaf för bilindustrin.
  9. Lesjöfors är en annan bra leverantör, de har aldrig gått bet på att leverera fjädrar till mina projekt. Väldigt kunniga, och har en trevlig och personlig service. Det dom inte vet om gasfjädrar är inte värt att veta.
  10. Pär, du har ju koll på det mesta, är Yanmar ZT370 ett Bravo III drev som jappsarna smetat på egna dekaler?
  11. Jag tycker han ska hänga på en 300, 225 känns lite töntigt😅
  12. Har pysslat en hel del med drivlinor och även andra typer av axelkopplingar för pumpar etc, men den där känns inte bekant. Jag tvivlar på att det är en cv-knut, jag tror mer på att det är en axelkoppling innehållande någon form av gummielement. Men att det läcker olja talar emot den teorin. Kanske läcker det från backslaget, och lite olja letar sig vidare in i axelkopplingen, vem vet. Det skulle vara intressant att se en översiktsbild på drivlinan, från backslag till axeltätningen.
  13. Angivna segelfria höjder gäller vid medelvattenstånd, men hur den är vid Danvik vet jag tyvärr inte. Annars så får du väl köra för motor gasen i botten och hoppas på squat-effekten😅 Det finns en ”instruktionsfilm” med Lasse Åberg hur man bäst passerar denna bro…
×
×
  • Skapa nytt...