

Gripen72
Medlemmar-
Innehålls Antal
415 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
3
Gripen72 senast vann den dag 25 Maj
Gripen72 hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
161 ExpertOm Gripen72
-
Placering
Kommendör 1. graden
Senaste Profilbesöken
1 633 profilvisningar
-
Ja, märkligt nog brukar många bitar hamna före impellerpumpen. Nyfiken fråga, fabrikat och drifttid på impellern?
-
Har tyvärr inget direkt svar, men det är nog bättre att gå bakvägen och ta reda på vad din givare heter, för att därefter söka vilka enheter den passar.
-
Omron är en japansk firma som i regel tillverkar högkvalitativa produkter. Men Julas Hamron är lågprisskräp
- 13 svar
-
- 1
-
-
Innan TS går vidare med detta projekt måste det undersökas om skrovet är en sandwich-konstruktion. TS beskriver att utrymmet som jag grönmarkerat i bilden längre upp i tråden kan liknas vid gelcoat. Det får mig att tro att detta är en professionellt utförd håltagning i ett sandwichskrov, och montören har gröpt ur lite kärnmaterial för att sedan försegla med polyester eller epoxi. Om det hade varit min båt så skulle jag provborrat i det som TS beskriver som gelcoat och se om jag kom in till ett porösare material. Efter det hade jag gått vidare med att bestämma reparationsmetod.
- 9 svar
-
- 1
-
-
Hej igen, När jag tittar noggrannare på bilden så ser det lite ut som en sandwich-konstruktion. Är skrovet 10mm solitt glasfiber, eller är det bara glasfiber vid de gula pilarna, och vid grönmarkeringen ett distansmaterial? Reparationsmetoderna skiljer sig vitt åt beroende på hur skrovet är uppbyggt.
- 9 svar
-
- 1
-
-
Kona från in eller utsida är spelar ingen större roll, om lamineringen är så svag att pluggen skulle behöva vattentryck för att sitta kvar är man illa ute. Det här är fel metod att lägga igen ett hål i skrov under vattenlinjen. Jag rekommenderar starkt att du hålsågar bort pluggen, och efter det gör en traditionell lagning genom att fasa hålets kanter och därefter bygga upp med glasfiber och polyester. Och vi talar om en ordentlig avfasning då skrovet är tjockt, du kommer att behöva slipa i en största diameter på ca 200mm. Enklast är såklart att jobba från utsidan.
- 9 svar
-
- 2
-
-
Jag gissar på att det blev en skada på kablaget som betjänar dödmansgreppet på reglaget, där är det högspänning.
- 10 svar
-
- 1
-
-
”Frugan vill ha vattenvärmare och airfryer i år.” Happy wife, happy life👍
-
Hmm.. jag skulle inte lita på en låsning som enbart bygger på friktion, det känns inte helt osannolikt att båtens vibrationer kan få ankaret att gå i under gång.
- 6 svar
-
- 1
-
-
Innan man börjar fundera på olika lösningar är det ofta klokt att undersöka vilka förutsättningar man står inför. Börja med att rengöra axel och medbringare, och mät därefter om slitage har uppkommit efter att medbringaren roterat fritt på propelleraxeln. Det är ju möjligt (men inte troligt) att det bara är att återmontera medbringaren på propelleraxeln.
- 22 svar
-
- 2
-
-
-
Jag förstår att produkten i länken bara är en referens, men se till att vid inköp få rostfri A4. En gulkromaterad traktorsprint håller inte säsongen ut. Själva sprinten håller, men ringens fjädrande låsfunktion upphör förvånansvärt snabbt i marin miljö. Wiberger har A4 https://www.wiberger.se/produkt/trsp-traktorsprint?srsltid=AfmBOooqwG08jKI3TSf7pthKjY9-XXGGo-kSVkeK3W1XMyk8Ez5GG1h_
-
Dom har mycket mer på lager än vad hemsidan visar, Martec har alltid varit varit mitt förstahandsval när man behöver delar eller support, oavsett motorfabrikat eller specialinstallationer.
- 12 svar
-
- 1
-
-
Ja, det är ju ingen höjdare, och kostsamt att åtgärda. Jag har aldrig gillat att båttillverkare plastar in organiskt material när det finns alternativ, Divinycell eller motsvarande
-
Hej! Utveckla gärna varför du anser att båtar med sandwichkonstruktion skulle vara sämre än enkellaminat.
-
Hej, På YSE8 sitter filtret i tanken som ibland är monterad ovanpå motorn, men eftersom du inte har en sådan installation så är det i ditt fall endast CAV-filtret som är aktuellt. Sjövattenfiltret har jag tyvärr ingen aning om.