Leaderboard
Popular Content
Showing content with the highest reputation on 09/06/2020 in Posts
-
8 pointsI onsdags hade jag inbrott i motorbåten, en liten daycruiser med inombordare. Som tur är hade jag övervakningskamera som filmade inne i båten och tjuvarna kunde tas på bar gärning. Polisen kom tjugofem minuter efter att jag ringt (alla polisbilar var upptagna, så de fick skicka en bil från Stockholm City), men trots det kunde tjuvarna gripas på bar gärning med stöldgodset i handen. Bland annat stal tjuvarna övervakningskameran samt en del andra pinaler. I början av filmen hör man diskussioner kring hur de ska kunna stjäla båten nästkommande dag, vidare hade en av tjuvarna en startnyckel för Volvo Penta i fickan, dock passade den inte min båt. Innan diskussioner kring gränskontroller och liknande börjar, tjuvarna var svenska förmågor och hade troligen inte för avsikt att exportera båten. Mina tips för att undvika stöld: - Inombordare - Övervakningskamera
-
2 pointsHåller helt och hållet med. Att lära sig grunderna i att segla tar en eftermiddag, eller förmiddag om man är morgonpigg. Efter en säsong har man hyffsat koll på seglingen. Att segla är enkelt, det som ofta kan strula är hanteringen av båten i hamn och jag antar att det egentligen inte är så enormt stor skillnad mellan en segel eller motorbåt på den punkten. Innan man kan titulera sig mekaniker får man hålla på och skruva i flera år så du har egentligen ideala förutsättningar för långsegling. När det kommer till att hantera båten i hårdare vindar och hög sjö handlar mycket om "träning" i lugnare väder. Jag tänker på hur och när man skall reva, hur styr jag, ha lämplig mat och kläder tillgängligt, säkerheten, rätt tänk för mig osv. Sådant är svårt att få erfarenhet av innan avfärd. Där handlar det mer om att ha en plan klar som till en början bygger på andras erfarenheter och att man tänkt igenom sin egen båts och besättnings förutsättningar.
-
2 pointsOm du talar om en Webasto Air Top från 88, så borde det finnas en grön liten LED i centrum av din kontrollknapp. Denna skall blinka x-antal ggr och därmed ge dig felkoden. Det vanligaste felet på en Webasto som tänder men sedan släcker sig är att bränslematningen av någon anledning är otillräcklig. Ofta kan det vara det lilla filtret som sitter på bränslelinjen som är delvis kloggat (filtret är inte alltid installerat). Webaston försöker nämligen efter att den tänt att hindra sotning genom att stanna pumpen för korta stunder så att lågan med given frekvens blir fattig (bränner sot). Är matningen underdimensionerad hinner lågan slockna innan pumpen kommer igång. Rikligt med vit rök kommer ur avgasröret och värmaren stannar. Om du hittar filtret, byt det till att börja med. Om det inte hjälper är nästa åtgärd att kalibrera blandningen, vilket jag beskrivit på MG för ett antal år sen...
-
2 points
-
1 pointDå eldrivna båtar börjar bli allt vanligare på våra vatten, så öppnar vi en separat forumdel för denna kategori. Håll tillgodo.
-
1 pointHitta felet Termostaten Koppla ihop sladdarna så starta kompressorn ny termostat känns ok att köpa
-
1 pointPolisen tog kort på stöldgodset och därefter fick jag värdera det. Troligtvis är det för att de togs på bar gärning som det fungerade på det viset. Bifogat är en film när tjuvarna har stulit kameran och lagt den i en plastpåse tillsammans med övrigt gods. Man hör när polisen anländer. 1599068170134.mp4
-
1 pointEller så behåller du insuget och satsar på en sötvattenkylning. Höjer värdet på båten. https://www.martec.se/farskvattenkylningar/san-juan-engineering/san-juan-volvo-penta/san-juan-vp-v6-v8-de.html
-
1 pointDu har alla förutsättningar som behövs. Du kan köpa en dagseglare för att det är kul men enklare är nog att gå en kölbåtskurs för vuxna så att du får grunderna i segling om du känner dig osäker. Sedan kan du nog köpa den större båten du vill ha och lära dig finesserna efterhand.
-
1 pointDet låter som en törnrosasaga. Fick du inte böter för att du filmade tjuvarna utan att fråga om lov först? Märkligt att du fick tillbaka dina saker direkt. De är ju bevismaterial i en förundersökning som läggs ner rutinmässigt.
-
1 pointProva att justera förgasarna och se du blir av med hostningarna. Steg 1 skruva på blandningsskruvarna (nr 25 i bild), börja med att skruva in dem och räkna varven så du vet hur de var inställda från början, då kan du alltid återställa inställningen till hur det var innan. Steg 2 Skruva ut alla 3 blandningsskruvar 1 1/2 varv. Steg 3 Starta och varmkör motorn. Steg 4 börja med den övre förgasaren (nr1) och skruva in och ut skruven i små steg tills du uppnår högsta tomgången. Gör samma sak på förgasare 2 och 3. Steg 5 Ställ ner tomgången på tomgångsskruven, gaswiren ska inte påverka tomgången, så som jag skrev tidigare så måste muttern på denna backas om så är fallet. Det är stor risk att du på sikt sabbar dogclutchen i växellådan om du har för hög tomgång, så försök att få ner tomgången så mycket som möjligt 700-800 RPM brukar vara lämpligt om du har en RPM-mätare. Steg 6 Om hostningarna kvarstår så kan du prova synkronisera förgasarna med varandra. Det finns lite förenklade metoder för att göra detta, men till att börja med kan du ta av luftlådan och kolla att gasspjällen verkar ha samma vinkel på samtliga förgasare.
-
1 pointPrimern styrs på ditt reglage med switchen under nyckeln. Prova sätt på tändningen dra sedan upp switchen och lyssna om det klickar från motorn. Sedan måste du hålla upp switchen medans du startar, 3-4 varv brukar vara lagom.
-
1 pointTrycktank är bara ett namn som levt kvar, numera sugs bensinen med hjälp av bränslepumpen. Min blåsa blir inte heller hård av att pumpa på den, antar att backventilerna som sitter däri inte är av samma kvalitet som förr i tiden, det borde i alla fall inte kunna bero på tanken. Jag kollar filmerna ikväll, fungerade inte på telefonen.
-
1 pointUtmärkt uppslag! Låt alla över 18 års ålder som har tillgång till en fritidsbåt via familj, släkt, vänner eller arbetskamrater betala båtskatt.
-
1 pointMin bedömning är densamma! Om man man måste välja en av egenskaperna att ha med sig från början så är det viktigare att kunna laga saker än att kunna segla. En god mekaniker blir troligen också en tillräckligt duglig seglare medan en bra seglare inte nödvändigtvis blir en bra mekaniker.
-
1 pointHåller delvis med, men BT är lite onödigt vidlyftiga i beskrivningen av produkten Det enda som nu framgår är vad produkten är avsedd för och att den inte skadar plast eller färg. Kanske bör det framgå att man inte ska bada gummidetaljer så att alla förstår... Normalt ska man ju kunna rengöra tex. bromsok/cylindrar i samband med att man monterar nya klossar/backar utan att damaskerna skadas. Packningar bör ju inte bli smutsiga så de behöver ju inte tvättas.
-
1 pointI denna tråd finns det bilder på en som använt Busters medel på en Husky. Ser lite märkligt ut kanske på bilderna.
-
1 pointHej, det ska inte vara någon spänning i gaswiren när reglaget står upprätt. Tomgångsvarvet ska styras av stoppskruven. Jag skulle lossa lite på muttern på gaswiren för att få bort spänningen. Att motorn dör på tomgång finns det massor av möjliga anledningar till. Ett första test som du kan göra är att pumpa på blåsan när den håller på att dö för att se om det gör någon skillnad. Om inte detta hjälper skulle jag göra en förgasarjustering och se om den får rätt blandning på tomgång. För snål blandning brukar leda till att motorn tappar varv och självdör, för fet blandning brukar få motorn att hosta och till slut blir den så blöt att den stannar.
-
1 pointMan måste använda rätt sak på rätt plats, och det är inte alltid uppenbart om det passar. En "Bromsrengöring" som inte påverkat bromssystemets gummidetaljer hade antagligen inte fungerat till det den primärt saluförs till. För det finns inga universalmedel som fungerar till allt (inte ens 5-56). Bromsrengöringen är mig veterligen avsedd att avfetta och rengöra t ex bromskivor före montering för att få det kliniskt rent från fett. Då måste den innehålla kolväteämnen som liknar fettet (lika löser lika). Den är - till skillnad från hydraulvätskan - också snäll mot lacken. För det är skillnad på gummi och gummi. T ex bromsvätska är ju egentligen ingen "olja", och t.o.m. gummislangar avsedda för t ex bensin och diesel kommer svälla och svettas då de inte tål hydraulvätskan. Medan slangar i EPDM-gummi, som inte är lika tåligt för bränslen/fetter (som "bromsrengöringen"), fungerar utmärkt. Fick erfara detta när jag förlängde slangarna till bromsvätskebehållaren när jag byggde om bromssystemet på min A-ford. Efter en vecka såg de diesel-- och bensinbeständiga slangarna ut värre än Gardenas självvattnande slang. Då läste jag på vilket gummi det skulle vara.... Skulle gissa att gummidetaljer på en båtmotor (som i allmänhet är olje/bränslerelaterade) klarar Bromsrengöringen mycket bra, medan gummi gjort för hydraulsystem - om man skulle ha det - lite mindre bra. Varför man nu skulle använda Bromsrengöring i båtmotorn....🤔
-
1 pointYamaha bytte system till att primern blev termostatstyrd. Jag misstänker att du har ett sådant system. I så fall kommer det inte höras något klick när du trycker in nyckeln. Man kan styra primern manuellt genom att vrida röda ventilen som sitter på bränslepumpen. Prova starta med denna i emergency läge, och vrid tillbaka till automatläge när motorn har startat om detta gör någon skillnad så är det något fel med den automatiska primerfunktionen.
-
1 pointPå den tiden jag härjade på västkusten så var sjövärnet en ganska viktig verksamhet så jag tror att försvarsmakten betalade en hel del infrastruktur men jag vet inte om ex. Länsstyrelsen via Västkuststiftelsen hade en del intresse i ett aktivt och fungerande båtliv också?
-
1 point
-
1 point
-
0 pointsHur är din startprocedur? Hör du chokesolenoiden när du chokar på reglaget?
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00