Jump to content
Friday 20 September 2019

Skipper08

Medlemmar
  • Content Count

    72
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About Skipper08

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej Lite vatten i båten har berott på bälgen. Har idag beställt bälgbyte MD2030 , drev. Varv i Stockholm. Vore Intressant att få veta lite riktpriser. Skeppohoj
  2. Det är inte kostnaden utan frågan är om det verkligen behövs. Att få alla att byta olja varje år vill förstås oljebolagen
  3. Skeppohoj Förra året blev det drygt 10h med Yamaha 115 hk, 4takt Överväger att skippa Yamaha servicen i år med bla oljebyte, tändstift mm Vad säger forumets oljeexperter, behövs oljebyte.
  4. Tackar Fick kontakt med Rödhamn och Kökar Karleby Rödhamn gästhamnen får användas men ingen service Kökar Karleby öppnar 27 april med bastu :) Degerby tankning o vatten ok Skeppohoj
  5. Tacksam för tips på trevliga hamnar som har bastu öppet redan i början på maj Tänkte bla besöka Rödhamn, Degerby, Husö; Kökar men har det bastu öppet:) Hamnkontakt svarar ej. Fler tips tas tacksamt emot skeppohoj
  6. Tack för alla bra svar o tips Jag monterade ett u rör förbi främre kabins radiator så att vattnet inte går in i den radiatorn. Nu har jag värme i slangarna runt om när jag kör med elpatron, dvs cirkulationen fungerar och slangen blir riktigt varm överallt. Den främre radiatorn ena inlopp gick sönder och måste nu byta ut, kankse det var stopp i denna? Radiator modellen är en Eberspacher med modelbeteckning 282104100B När jag googlar får jag upp den på ryska sidor? Radiator länk Skall kontakta Eber. eller om nån har tips på oinköpsställe? Sen gäller det att diesel ebern också fungerar och kan värma båten. Det har varit grund problemet coh nu efter at haft den på reparation och körd i testbänk två ggr så måste den bara gå, annars är drygt 18.000 kr bortkastat i rep kostander av eber värmaren. Fortsättning följer till dess skepp ohoj
  7. Tack för svar, bra tips. Skall tilläggas att expansionskärlet är ett utan tryck så jag tänkte byta ut det mot ett kärl som håller ca 1 bar, Hjertmans 2 liters. Tänker då att lite tryck skall få bort ev luft bubblor. Expansionskärl Synpunkter på det?
  8. Har en Eber D4WSC som sitter i aktern samt en värme via elpatron som sitter under soffan i kajutan i vår 36 ft segelbåt. 5 värmekällor, toa, förpik, 2 x akterhytt samt kajuta. Problemet är följande. Med elpatron så värms hela båten utom förpik. Vid luftning av radiatorn i förpiken kommer det ut vatten. Dock inget varmvatten då värmaren körs. Expansionskärlet (ett plastkärl med avluftning, inget tryck) sitter i aktern och har rätt vattennivå då den är kall. Med Ebern som är testad i testbänk och skall vara fungerande så värmer den endast någon meter i slangen. Inga flekoder. El&Diesel samt generalagenten för Eber tror inte det är fel på brännaren utan ngt med vattensystemet? Fråga? TIps om att lufta systemet på ett bra sätt? Det kommer idag vatten ur alla radiatorer när ventilerna öppnas! Dock inte vamt vatten ur förpiken trots att det är varmt i alla andra radiatorer så där kan det vara nåt fel? Hur rengöra om det nu kommit nån smuts, spola med tryck, plocka isär? Har du orkat läsa hit och har några tips så tar jag tacksamt emot det Tack & skeppohoj.
  9. Hej Har en MD 2030 från 2001 i båten. När vi kört md motor ett tag har jag upptäckt vatten i kölsvinet och misstänker att det an komma från motorn. Har kollat alla genomföringar, färskvatten och det ät tätt. Misstänker att det kan läcka från kylvattnet då motorn körs. Det kan vara ca 2 hinkar och då har vi kört enhel dag. Nån som har några ideer innan jag låter marinan kolla på det? Skeppohoj
  10. Hej Intressant, minns du om du kunde varva motorn samtidigt som indikeringslampan lyste Jodå, inget motorproblem fast man fick varva upp motorn rätt bra för att få igång "självmagnetiseringen" och börja ladda. En elkunnig kan nog förklara det bättre. Liknande problem med bilen, dock utan laddproblem, när motorstyrningen felaktigt rapporterade bränsleproblem gick motorn in i nödläge och vägrade varva mer än 1500, men du kanske inte har något dataelände på motorn. En annan gång (också bil) läckte en kylpump på turbon och slog ut någon liten grej så laddningen lade av. Det finns alltså mycket som kan jävlas. Tror du har två olika problem. Jag skulle nog som föreslagits ta bort drivremmen för att se om motorn fortfarande inte varvar, då är det inte generatorn. Sedan skulle jag prova med en annan kabel mellan lampan och generatorn. Därefter ta loss generatorn och hälsa på en bilelektriker. Hej ¨Nu går det att varva motorn som vanligt och det låter som en klocka som alltid och det laddar, frid och fröjd MEN dock vet jag ännu inte vad som hänt och om det kan komma igen, nåt skumt är det. Har just kontaktat båtelektiriekr så får vi se.
  11. Hej Intressant, minns du om du kunde varva motorn samtidigt som indikeringslampan lyste
  12. LitefFörtydligande Alltså körde på 1500 varv hem, gasade inte upp mer, det gick att varava upp men för säkerhets skull tog det lugnt. När summern gick på körde vi på 3.000 varv, inte 300. Hade lite bråttom dp
  13. Tack för alla svar Skriver en status här med. Igår starta vi motorn, gick igång och summern tystande efter ca 30 sekunder. Spänning står på 14V vid körning. Motorn låter som en klocka igen som den alltid gjort tidigare. Körde ca 5 nm till hemmahamnen, maxade 1500 varv, gick hur bra som helst, tyst och fin gång. Frågan är dock varför motorn inte vill varva upp när laddlampan lyser. Nu har jag ett stalltips på att kolen i generatorn kan ha kommit ur spår då vi körde på 3.00 varv vid larm ögonblicket. Några fler tankar om det här skeppohoj
  14. Tack för svar. Läget är nu följande Vi starta upp motorn igår och summerns gick på i ca 30 sekunder innan slutade. Motorn går som en klocka igen låter tyst och bra som alltid innan. Spänningen ligger på 14 V vid gång. GIck till hemma hamnen ca 5 nm på upp till 1500 varv som max utan några probelm. Ett tips jag fått nu är att kolstiften i generatorn "skakade ur spår" då vi körde på 3.000 varv under ca 1 timme. Dock förstår jag och mina närmaste varför motorn inte vill varva upp när laddningslampan lyste. Några fler tanka här? Fortsättning lär följa, Skeppohoj
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy