Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Skipper08

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    76
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

5 Neutral

Om Skipper08

  • Placering
    Kapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Skepp ohoj. Nu är snart skutan helt renskrapad och dax för nästa steg. Planerar att epoxi måla botten Båten ligger till störta delen i mälaren så tänkte inte ha nån bottenfärg på eoxin denna säsong. Önskar tips på val av färg och tillvägagångsätt från er som gjort tidigare. Tackar
  2. Hej, tack Captains på Kommendörsgatan Stockholm säljer för 990 kr. Hade du billigare ställe?
  3. Hitta felet Termostaten Koppla ihop sladdarna så starta kompressorn ny termostat känns ok att köpa
  4. Vår Isotherm 2010k som nog suttit i båten sen 2001 har stannat. Vi har kylen på hela säsongen så kompressorn kanske har gjort sitt nu! 19 säsonger? Ni som bytt hur gamla? Kollat säkring ok. Kontaker sitter I o kablar ok. Några tips innan kontaktar service. Thermoprodukter rekommenderar service firmor och det finns en i Bromma Någon som anlitat service i Stockholm och kan rekommendera nån?
  5. Hej Lite vatten i båten har berott på bälgen. Har idag beställt bälgbyte MD2030 , drev. Varv i Stockholm. Vore Intressant att få veta lite riktpriser. Skeppohoj
  6. Det är inte kostnaden utan frågan är om det verkligen behövs. Att få alla att byta olja varje år vill förstås oljebolagen
  7. Skeppohoj Förra året blev det drygt 10h med Yamaha 115 hk, 4takt Överväger att skippa Yamaha servicen i år med bla oljebyte, tändstift mm Vad säger forumets oljeexperter, behövs oljebyte.
  8. Tackar Fick kontakt med Rödhamn och Kökar Karleby Rödhamn gästhamnen får användas men ingen service Kökar Karleby öppnar 27 april med bastu :) Degerby tankning o vatten ok Skeppohoj
  9. Tacksam för tips på trevliga hamnar som har bastu öppet redan i början på maj Tänkte bla besöka Rödhamn, Degerby, Husö; Kökar men har det bastu öppet:) Hamnkontakt svarar ej. Fler tips tas tacksamt emot skeppohoj
  10. Tack för alla bra svar o tips Jag monterade ett u rör förbi främre kabins radiator så att vattnet inte går in i den radiatorn. Nu har jag värme i slangarna runt om när jag kör med elpatron, dvs cirkulationen fungerar och slangen blir riktigt varm överallt. Den främre radiatorn ena inlopp gick sönder och måste nu byta ut, kankse det var stopp i denna? Radiator modellen är en Eberspacher med modelbeteckning 282104100B När jag googlar får jag upp den på ryska sidor? Radiator länk Skall kontakta Eber. eller om nån har tips på oinköpsställe? Sen gäller det att diesel ebern också fungerar och kan värma båten. Det har varit grund problemet coh nu efter at haft den på reparation och körd i testbänk två ggr så måste den bara gå, annars är drygt 18.000 kr bortkastat i rep kostander av eber värmaren. Fortsättning följer till dess skepp ohoj
  11. Tack för svar, bra tips. Skall tilläggas att expansionskärlet är ett utan tryck så jag tänkte byta ut det mot ett kärl som håller ca 1 bar, Hjertmans 2 liters. Tänker då att lite tryck skall få bort ev luft bubblor. Expansionskärl Synpunkter på det?
  12. Har en Eber D4WSC som sitter i aktern samt en värme via elpatron som sitter under soffan i kajutan i vår 36 ft segelbåt. 5 värmekällor, toa, förpik, 2 x akterhytt samt kajuta. Problemet är följande. Med elpatron så värms hela båten utom förpik. Vid luftning av radiatorn i förpiken kommer det ut vatten. Dock inget varmvatten då värmaren körs. Expansionskärlet (ett plastkärl med avluftning, inget tryck) sitter i aktern och har rätt vattennivå då den är kall. Med Ebern som är testad i testbänk och skall vara fungerande så värmer den endast någon meter i slangen. Inga flekoder. El&Diesel samt generalagenten för Eber tror inte det är fel på brännaren utan ngt med vattensystemet? Fråga? TIps om att lufta systemet på ett bra sätt? Det kommer idag vatten ur alla radiatorer när ventilerna öppnas! Dock inte vamt vatten ur förpiken trots att det är varmt i alla andra radiatorer så där kan det vara nåt fel? Hur rengöra om det nu kommit nån smuts, spola med tryck, plocka isär? Har du orkat läsa hit och har några tips så tar jag tacksamt emot det Tack & skeppohoj.
  13. Hej Har en MD 2030 från 2001 i båten. När vi kört md motor ett tag har jag upptäckt vatten i kölsvinet och misstänker att det an komma från motorn. Har kollat alla genomföringar, färskvatten och det ät tätt. Misstänker att det kan läcka från kylvattnet då motorn körs. Det kan vara ca 2 hinkar och då har vi kört enhel dag. Nån som har några ideer innan jag låter marinan kolla på det? Skeppohoj
  14. Hej Intressant, minns du om du kunde varva motorn samtidigt som indikeringslampan lyste Jodå, inget motorproblem fast man fick varva upp motorn rätt bra för att få igång "självmagnetiseringen" och börja ladda. En elkunnig kan nog förklara det bättre. Liknande problem med bilen, dock utan laddproblem, när motorstyrningen felaktigt rapporterade bränsleproblem gick motorn in i nödläge och vägrade varva mer än 1500, men du kanske inte har något dataelände på motorn. En annan gång (också bil) läckte en kylpump på turbon och slog ut någon liten grej så laddningen lade av. Det finns alltså mycket som kan jävlas. Tror du har två olika problem. Jag skulle nog som föreslagits ta bort drivremmen för att se om motorn fortfarande inte varvar, då är det inte generatorn. Sedan skulle jag prova med en annan kabel mellan lampan och generatorn. Därefter ta loss generatorn och hälsa på en bilelektriker. Hej ¨Nu går det att varva motorn som vanligt och det låter som en klocka som alltid och det laddar, frid och fröjd MEN dock vet jag ännu inte vad som hänt och om det kan komma igen, nåt skumt är det. Har just kontaktat båtelektiriekr så får vi se.
  15. Hej Intressant, minns du om du kunde varva motorn samtidigt som indikeringslampan lyste
×
×
  • Skapa nytt...