Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-05-28 på alla områden

  1. 1 poäng
    En rejäl motor kommer ungarna inte tröttna på lika fort.. plus att tråden får fart av det.. 👍👍
  2. 1 poäng
    Med en dåres envishet hävdar jag att bränslemätaren ger olika utslag om du ligger stilla eller kör. lite beroende på var i tanken flotören sitter kan den visa mer eller mindre under gång. Detta är helt normalt. Flotören mäter inte bränslemängden statiskt, utan den mäter höjden på översta ytan av bränsle i tanken gentimot givarens översta läge. Vissa mätare har som Georg skrev innan en fördröjning, men den är begränsad i tiden. Bra att du konstaterat att bara byta delar är det dyraste sättet att lösa problem, börja alltid med en systematisk felsökning. Skrivet i all välmening. 😉
  3. 1 poäng
    Du tror inte denna från Biltema kan passa då? Nyckeln finns ju att köpa som reservdel för 19kr. Annars är det ju aldrig fel att byta ut sådana här gamla grejer, liksom strömbrytarna ovan i bild. Gamla strömbrytare och kontakter har ju samlat på sig en massa oxid under årens lopp. Om du byter ut hela huvudströmbrytaren/batterifrånskiljaren kanske du skall satsa på en annan helt metallkapslad variant, visserligen tål ju den jag länkade till hela 100A, så den kanske fungerar bra i en mindre båt med ett litet och enkelt elsystem.
  4. 1 poäng
    Första tanken är ju om du har rätt stigning och storlek på propellern för den båten som du monterat motorn på?? Andra tanken är ju om du har rätt munstycke i förgasaren/arna, men propellern först. Sedan glömde du ju berätta vad du har för båt, en lättdriven indiankanot eller en pråm?
  5. 1 poäng
    Jag har en äldre modell av MT50. Och jag tolkar informationen i din display så här: Från vänster: Solen skiner litet solcellspanel laddar, ger 18,9 volt och 0,2 ampere. Batteriet fulladdat, batterispänning 13,8 volt, en liten ström på 0,3 ampere går in i batteriet, i min display står det ett minustecken om det är en förbrukning, men man kan ju då undra varifrån den där tiondelen kommer ifrån som är differensen med utgående ström från panelen. Eftersom batteriet är fulladdat tar det inte emot mer än några tiondelars ampere. Men jag har liknande fenomen i min display, det är inte alltid värdena stämmer, jag har en NASA BM1 "batteritankmätare" också och den visar bättre och mer lättförståeliga mätvärden. 13,8 volt är spänningen i regulatorns direktutgång, och där förbrukas ingen ström. Skall bli spännande att se hur ni andra tolkar detta.
  6. 1 poäng
    Minns det som att dessa symptom brukar kunna dyka upp med läckande spridare.
  7. 1 poäng
    Hade en N29C tidigare och hade ingen aning om att det skulle vara en packning runt locket till vattentanken. En gång tyckte jag det tog väldigt lång tid att fylla vattnet tills hustrun undrade om det var rätt att det skulle komma vatten ur det där hålet på sidan (genomföringen till länspumpen)! Trodde det var locket och beställde ett nytt från Nimbus - men inte hjälpte det 😳.
  8. 1 poäng
    Jag tror att han kallt räknat med det. Båten är ju dessutom obetydligt större än en likkista...
  9. 1 poäng
    Själv stör jag mig i o f s mer på andra saker än svall och vattenskotrar. Just nu är jag inne i en period där jag hatar äldre gubbar som efter några groggar i naturhamnen tror att de har frisedel att dra upp stereon med Lasse Berghagen eller någon annan crap-musik bara för att de själva tycker just den musiken hör sjölivet till. Tänkte därför härmed varna att om någon gör det i min närhet skall jag personligen köra upp bluetooth-högtalaren, bilstereofronten eller kassettbandspelaren i stolgången på dem. Elverk lika så - det blir ”elvärk” så att säga. Men - det kanske är en annan tråd..?
  10. 1 poäng
    Anoden är ju inte slut men däremot kan den vara passiviserad. Det löser man genom att fila bort ytskiktet. Anoden måste ju också vara av rätt material för att göra någon nytta. För att skydda aluminium i saltvatten är det aluminiumanod som gäller och i sötvatten ska det vara magnesium. Aluminiumanod i sötvatten kommer bara bli passiviserad.
  11. 1 poäng
    Hej. Lite svårt att se hur mycket rost det är men jag skulle rekommendera omlackering av tiltmotorn. Den är relativt lätt att demontera, har du ingen egen lackverkstad så lämna in motorn för blästring/rostskyddsbehandling och därefter kan du lackeringsmåla. Får du in vatten i tiltmotorn p.g.a. av rostangrepp så är det nyinköp som gäller. Anoden verkar inte vara alltför angripen, ta bort beläggning så håller den nog nåt år till, är ju iofs lätt att byta, gäller bara komma ihåg det. Att hålla på med oljeduttande är meningslöst, talar av egen erfarenhet. Kolla om det finns youtube-klipp ang. demontering o.dyl. Mvh/Peter
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...