Gå till innehåll
torsdag 25 juni 2026

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2025-01-03 på alla områden

  1. 4 poäng
    Nytt 240 Amp Laddat År Har bytt generator inför varje säsong under fem år. Vi vet att det alltid går att modifiera och göra saker och ting bättre. Alla generatorer har varit vattenkylda som jag har laborerat med. Ser så många inlägg om hur folk kopplar på fläktar mm för att kyla sina luftkylda generatorer. Jag testade initialt detta också och fick ut 5–10 Amp extra och var inte nöjd med detta. Det har blivit lätt över 200 timmar som jag har legat på knä framför min Yanmar 4JH5E och brorsans Yanmar 4JH4-HTE för att få till lite bättre laddning. För att underlätta testandet så byggdes en testbänk med en 7,5kW ABB 3 fasmotor, Hitachi frekvensomriktare som klarar 11kW. För att kunna lasta generatorn så finns 50 stycken H1 55W halogenglödlampor som går att koppla in i olika steg, totalt om 2700 Watt. Ytterligare last för att kolla av att regulatorer funkar för att ladda LiFePO4 batterier så finns 3x100Ah batterier som kan laddas. Två stycken från Amazon av olika modeller och ett batteri från SeaSea. Dom ligger rakt av parallellkopplade. I min generatorverkstad så finns inte rinnande vatten men det gör inget. Med en behållare som är fylld med exakt 25 liter vatten och med en termometer så kan uppvärmningen registreras och kyleffekten beräknas. Det har visat sig att vattnet kyler bort rätt så exakt 2.000 Watt när generatorn laddar med 240 Ampere vid 13,15 Volt som är 3,15kW Mer effekt kyls bort av den interna fläkten inne i generatorn. Uppskattningsvis så ligger verkningsgraden på en generator runt 55-60% Det blir mycket värme som ska kylas bort. Testet på Youtube gjordes utan regulator, ett spänningsaggregat användes istället. Notera att spänningen ut till fältlindningen var lägre än batterispänningen. Med en regulator så hade strömmen blivit ännu högre! Flera tester med Balmar MC-618 och Wakespeed 500 kommer att ske nu i vår. Problemet som många har upptäckt när de har uppgraderat med LFP batterier är att generatorn blir varm eller stekhet och i sämsta fall så smiter röken ut från generatorn och då är det riktigt illa. Generatorn är vattenkyld med en EGEN KRETS i våra båtar genom värmeväxlare. Att använda motorns kylvatten är ingen vinst. Att kyla med 82 gradigt vatten hjälper lite. Värmeväxlaren sitter direkt efter sjövattenfiltret. Normalt är kylvattnet 40 grader som cirkulerar till generatorerna (två generatorer i brorsans båt) när vi ligger i sjön. Deltat brukar vara 20 grader. Den interna regulatorn är urplockat och samtliga dioder också. Vet inte hur många interna diodbryggor som jag har eldat upp, men det är ett många och några till. Idag är diodbryggan extern på 300Amp och givetvis vattenkyld. Motorutrymmet är betydligt svalare idag med en vattenkyld generator än när jag hade en luftkyld generator från Genmaax som laddade typ endast 80Amp Med Flir värmekamera så syns det att den vattenkylda generatorn är en av de svalaste komponenterna på motorn. Porsche slutade att tillverka luftkylda motorer 1998. Det är inte så konstigt. Vatten kyller 250 gånger bättre än luft.
  2. 1 poäng
    Vad är det för fabrikat, modell o pris på en sådan pjäs?
  3. 1 poäng
  4. 1 poäng
    dom nya axsättningarna är på dom blev riktigt bra efter jag fick svarvat och fräst dom och när vädret blir lite bättre så är det dag satt börja montera all pikningar
  5. 1 poäng
    men till något roligare dom nya propellrarna har kommit det blev sonica från Italien Klas 1 dom nya axlarna 40 mm är nu monterade
  6. 1 poäng
    Kul projekt🙂 Den båttypen verkar vara poppis att bygga om till kastdäck mm, har sett några liknande projekt på youtube. Många öser på med 45×45 reglar och tjock plywood på det, vilket jag alltid undrat hur klokt det är då det bygger mycket vikt. Du verkar betydligg mer medveten om vikten och ditt projekt ser bra ut. Tror du kommer få ett fint slutresultat😀 Önskar dig gott skitfiske och skitbygge.
  7. 1 poäng
    Även om inköpspriset är lågt kan det nog kosta att bygga om. Tid om inte annat. En begagnad Uttern 690 med dålig utombordare kan man ju t ex hitta för rätt milda priser. Hursom, ska det byggas om skulle det nog inte skada att förlänga skrovet med något liknande den här båtens bracket: https://downeastboatforum.com/threads/why-isnt-this-integrated-o-b-motor-bracket-used-more.28924/ https://acadia25.com/pompano-23/
  8. 1 poäng
    Hej. Glödstift fanns att köpa som tillbehör till 41-motorerna. Så att det finns en hel del motorer där de har eftermonterats. Ingemar
  9. 1 poäng
    Varför vill du slippa ha ett traditionellt blybateri som startbateri? Vilka är fördelarna med att slippa ett blybatteri som startbatteri? Vilka ev. nackdelar ser du med att inte ha ett blybatteri som startbatteri?
  10. 1 poäng
    Den största utmaningen är nog att säkerställa att batteriets/batteriernas BMS totalt klarar den ström som startmotorn drar, inklusive en hel del marginal då den inte är konstant och kan t ex peaka rätt ordentligt innan motorn börjat snurra. LiFePO4-batterier med BMS har den generella akilleshälen att just maxströmmen ofta är begränsad jämfört med blybatterier. Men med flera batterier i parallell som var och en har en riktigt kraftigt specad BMS så visst kan man klara det. Jag kör t ex 4hk akterpropeller m.m. på 3x LiFePO4 (150A kontinuerligt ur varje batteri, 300A peak), en motor som i princip motsvarar en startmotor, och det fungerar utmärkt. En risk man också bör ta i beaktande är att en BMS är en felkälla, såtillvida att den tvärt kan koppla bort batteriet om den - rätt eller fel - känner av t ex överspänning eller överlast. Då uppstår en s.k. "Load Dump" puls eftersom generatorn blir av med lasten. En riktigt ful och hög spänningsspik (inte sällan 70-100V i ett 12V-system) som klingar av efter några tiondels sekunder. Men inte sällan har generatorns dioder då knäckts, och även annan elektronik kan ha farit väldigt illa. Med den storleksökning på generator som ni tänkt er tillkommer en del annat att tänka på. Inte minst drivning av den från motorn, då det (i alla fall teoretiskt) kan bli uppåt 4-5hk av motorns totalt 30hk som t ex skall överföras av kilremmen. Något den inte är gjord för i ursprungsdesignen. Dubbla remmar eller platt multirem dimensionerad för kraften kan vara en nödvändig ombyggnad. Du skriver inte varför du vill bygga om. Jag hade nog behållit lösningen med dubbla batteribanker med ett blybatteri på motorsidan. Kostar så lite och minimerar en hel del risker då det är en enkel "grundsetup" för att kunna starta motorn utan extra elektronik. Och om startbatteriet är kasst kan man ju alltid ha en stump startkabel i beredskap och bygla över till förbrukarbanken.
  11. 1 poäng
    Hej Deken! Jag landade i att jag mest behövde byta bult så jag lossade aldrig hela rodret. Hade diverse gubbar i hamnen att komma och titta och fundera på hur det skulle kunna lossas men vi löste det tyvärr inte. Men nu har det funkat bättre senaste säsongerna sedan jag gjorde det, men det är ju något helt annat än att åtgärda en delaminering. Så lycka till med vinterprojektet och hoppas det löser sig! Det finns förövrigt även en facebookgrupp som heter Misil2-entusiaster där det kan hända att det finns mer kunskap i ämnet!
  12. 1 poäng
    Det verkar som att "Ersättningsdelarna av högsta kvalitet" Har blivit sämre på sista tiden. Jag har haft stora problem med icke originaldelar på flera motorer sista åren. Kvaliteten verka ojämn. Ibland funkar det, ibland inte. De som tillverkat packningen förstod nog inte att den måste hålla rätt tjocklek för att fungera.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...