Nu har väl trådskaparen redan täckt sin båt... men iallafall, till nästa säsong...
När det gäller kapell så skall sådana absolut tas ned, tas in, vid behov tvättas och impregneras under vintersäsongen. Då fördubblas livslängden! Tro det eller ej, men kapellen slits lika mycket på vintern som på sommaren. Kapell är dyra, det kan vara svårt att få tag i bra "kapellmästare" så var rädd om ditt kapell!
När det gäller presenningar är det ju alltid en avvägningsfråga mellan lättvikts- och de mer tunga och stabila presenningarna. Lättviktspresenning kan funka om båten står i absolut lä. Man ser väldigt ofta ute i hamnarna där det blåser en del, att lättviktspresenningar hänger som girlander och fladdrar i vinden efter den första höststormen. Tunga presenningar kan man knäcka ryggen på...
Bättre då med två eller fler mindre och tyngre presenningar som man lägger om lott med varandra, så att den övervägande vindriktningen inte kommer åt att lyfta på skarven.
Se till att få rätt sida utåt, avigan inåt, om det nu är så att ytorna skiljer sig åt, den glattaste sidan utåt, då glider snö lättare av presenningen.
Jag har frångått att surra presenningarna med linor, jag använder klenare spännband från Jula eller Biltema. Men var försiktig, om man spänner för hårt lossnar öljetterna från presenningen.
Över en skarv där presenningarna ligger omlott spänner jag ett mycket kraftigare spännband runt hela "alltihopa" runt hela båten. Surra, eller spänn inte fast presenningar i bockarna om nu båten står på sådana. Jag har sett vid några tillfällen att det uppstått sådant vindfång i en presenning att så att denna ryckt loss en bock så att båten riskerade att välta.
Även stödbockar kan man spänna ihop under båten med spännband så att dessa bockar inte flyttar på sig när höst och vinterstormarna rycker i hela båten och dess uppallning, men det gäller väl kanske främst segelbåtar som står på land med mer luft under båten.
Utskjutande delar av båten, beslag och skarvar på täckställningen vadderas med skumgummi eller bubbelplast för att skona presenningen.
Sedan bör man ju titta till båten ofta, man får ju alltid efterspänna och kontrollera täckningen. Bra även om man kan raka ned snö som ligger på presenningen.
Att på trailer skruva bort hjulen och ställa trailern på pallbockar är kanske inte så himla bra, jag gjorde så en gång (en mindre segelbåt på trailer), det blev för stelt, båt och trailer vaggade i vinden och tillslut slut trailern på bromstrummorna mot asfalten. Bättre med hjul och pallbockar, om man nu tycker att det inte är bra att båten vaggar i vinden.
Jag har märkt upp mina presenningar med texten LÅNGSIDA, KORTSIDA runt om, samt storleken. Detta med en vit däckpenna. Sedan viker jag dem på våren så att man lätt skall kunna lägga upp dem på täckställningens är och veckla ut dem så att de ligger åt rätt håll.
Rätt håll hos mig är att presenningarnas långsida ligger tvärs båtens längdriktning, då omsluter presenningarna båten ned till vattenlinjen.
Detta grundat på erfarenheter efter att ha täckt påtar i mer än 30 år, och det tog väl 5 år att komma på detta, sedan blir det alltid fel varje gång man bytt båt och täcker den, "man skulle gjort si eller så istället"...
Min första riktigt bra presenning var en på minst 600g/m2 som var 6 x 10m... jodå, den var jättebra, men också jättetung och väldigt otymplig. Den använder jag inte längre till båten...
Sedan har jag haft billiga lättviktspresenningar att täcka trädgårdsmöbler med, men inte ens till det duger sådana. Det blir i längden dyrt att köpa billiga presenningar.