Gå till innehåll
fredag 05 december 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-11-20 på alla områden

  1. 2 poäng
    Blev en runda i helgen, var ingen trängsel i hamnen direkt. Idag åkte jollen upp, vågar inte ha kvar den på badbryggan när det snöar som det gör nu. Båten får nog ligga i får vi se om man kan få till en runda till i år. Än är inte båtsäsongen slut, tror jag.
  2. 2 poäng
    Känner igen det där. Jag löste det med att måla ena sidan med röda prickar och andra med gröna. (Gissa vilken sida som är vad 🤔). Sen markerar jag för och mitt på den förliga pressen och mitt och akter på den akterliga. I höstas bestämde jag mig för att också markera centrum på pressarna eftersom det är svårt att se att pressen ligger mitt på överliggaren när man står på däck och grejar.
  3. 2 poäng
    Bättre svar om man berättar vad det gäller för motor, då systemen skiljer sig åt.
  4. 2 poäng
    Bendixdrevet skall ju vanligtvis inte släppa från axeln, men det kan finnas någon säkerhetsfunktion, någon friktionskoppling. MEN det är ju helt beroende på vad det är för motor, vilken typ av startmotor. Det låter som om du avser en utombordare..? (när du skriver "kastas upp"). Sedan kan ju en bild underlätta bedömningen.
  5. 2 poäng
  6. 1 poäng
    Ja. De håller inte många säsonger de där gummirepen. Jag har alltid en rulle med mig när det ska täckas
  7. 1 poäng
    Det här är smart och jag förbannar mig själv varje sen höst/tidig vinter att jag inte gjorde så på våren, och så nästa vår tänker jag att jag säkert kommer ihåg om några månader igen bara jag viker ihop "på rätt sätt". Det gör jag så klart inte och ibland har jag fått vrida på hela presenningen medan den ligger på ställningen. Var smart, gör som Georg.
  8. 1 poäng
    Jag hoppar in eftersom du inte fått några andra svar än. Jag har inte varit vinterliggare, men jag skulle se till två saker: 1) Att inte isen trycker sönder skrovet. Detta kräver väl någon form av strömbildare. Förra året lyckades jag få min egen båt infrusen i marinan pga att temperaturen sjönk drastiskt över bara en natt och det blev några centimeter tjock is i marinan där vattnet är stilla. 2) Att du inte får så mycket snö på båten att något tar skada. Snö är ju tungt, speciellt om den är blöt. Om man inte bygger något så att snön faller av på kritiska ställen där det annars kan samlas, så bör man väl ha som vana att gå och sopa. Kapellet bör du vara försiktig med. Jag tycker mig sett att åtminstone finska kapelltillverkare påpekar att de inte är gjorda för att sitta på hela vintern, och de om några borde väl veta vad vinter är. Nu ska jag ut och sopa av båten och kapellet, eftersom jag var för lat för att få upp täckställningen innan de senaste dagarnas snöfall...
  9. 1 poäng
    Nu har väl trådskaparen redan täckt sin båt... men iallafall, till nästa säsong... När det gäller kapell så skall sådana absolut tas ned, tas in, vid behov tvättas och impregneras under vintersäsongen. Då fördubblas livslängden! Tro det eller ej, men kapellen slits lika mycket på vintern som på sommaren. Kapell är dyra, det kan vara svårt att få tag i bra "kapellmästare" så var rädd om ditt kapell! När det gäller presenningar är det ju alltid en avvägningsfråga mellan lättvikts- och de mer tunga och stabila presenningarna. Lättviktspresenning kan funka om båten står i absolut lä. Man ser väldigt ofta ute i hamnarna där det blåser en del, att lättviktspresenningar hänger som girlander och fladdrar i vinden efter den första höststormen. Tunga presenningar kan man knäcka ryggen på... Bättre då med två eller fler mindre och tyngre presenningar som man lägger om lott med varandra, så att den övervägande vindriktningen inte kommer åt att lyfta på skarven. Se till att få rätt sida utåt, avigan inåt, om det nu är så att ytorna skiljer sig åt, den glattaste sidan utåt, då glider snö lättare av presenningen. Jag har frångått att surra presenningarna med linor, jag använder klenare spännband från Jula eller Biltema. Men var försiktig, om man spänner för hårt lossnar öljetterna från presenningen. Över en skarv där presenningarna ligger omlott spänner jag ett mycket kraftigare spännband runt hela "alltihopa" runt hela båten. Surra, eller spänn inte fast presenningar i bockarna om nu båten står på sådana. Jag har sett vid några tillfällen att det uppstått sådant vindfång i en presenning att så att denna ryckt loss en bock så att båten riskerade att välta. Även stödbockar kan man spänna ihop under båten med spännband så att dessa bockar inte flyttar på sig när höst och vinterstormarna rycker i hela båten och dess uppallning, men det gäller väl kanske främst segelbåtar som står på land med mer luft under båten. Utskjutande delar av båten, beslag och skarvar på täckställningen vadderas med skumgummi eller bubbelplast för att skona presenningen. Sedan bör man ju titta till båten ofta, man får ju alltid efterspänna och kontrollera täckningen. Bra även om man kan raka ned snö som ligger på presenningen. Att på trailer skruva bort hjulen och ställa trailern på pallbockar är kanske inte så himla bra, jag gjorde så en gång (en mindre segelbåt på trailer), det blev för stelt, båt och trailer vaggade i vinden och tillslut slut trailern på bromstrummorna mot asfalten. Bättre med hjul och pallbockar, om man nu tycker att det inte är bra att båten vaggar i vinden. Jag har märkt upp mina presenningar med texten LÅNGSIDA, KORTSIDA runt om, samt storleken. Detta med en vit däckpenna. Sedan viker jag dem på våren så att man lätt skall kunna lägga upp dem på täckställningens är och veckla ut dem så att de ligger åt rätt håll. Rätt håll hos mig är att presenningarnas långsida ligger tvärs båtens längdriktning, då omsluter presenningarna båten ned till vattenlinjen. Detta grundat på erfarenheter efter att ha täckt påtar i mer än 30 år, och det tog väl 5 år att komma på detta, sedan blir det alltid fel varje gång man bytt båt och täcker den, "man skulle gjort si eller så istället"... Min första riktigt bra presenning var en på minst 600g/m2 som var 6 x 10m... jodå, den var jättebra, men också jättetung och väldigt otymplig. Den använder jag inte längre till båten... Sedan har jag haft billiga lättviktspresenningar att täcka trädgårdsmöbler med, men inte ens till det duger sådana. Det blir i längden dyrt att köpa billiga presenningar.
  10. 1 poäng
    Elbilar är en parentes i framtiden, så mycket metaller finns ej att tillgå på jorden så att all trafik kan bli eldrivna. Du glömmer stora entrepenadmaskiner de kommer aldrig kunna bli eldrivna då energi förbrukningen inte kommer att kunna magasineras i ett batteri. Diesel såväl förnybar som fossil kommer finnas under mycket lång tid, var så säker. Likaså pratar du egentligen mot dig själv att båtarna på sikt kommer vara modell större. Tror inte det jag, 45-50 fots båtar med dubbla motorer kommer inte svensson ha råd att tanka längre fram, skulle tro runt 25-30 fot och en motor blir ett säljbart objekt
  11. 1 poäng
    Med A ställningar som visats tidigare i tråden är det svårt att få till att inte presseningen skaver mot kapellet, med hål som följd, så ta av kapellet.
  12. 1 poäng
    Ta bort kapellet! Med lite luftcirkulation så blir det sannolikt mögel. Nuförtiden med de vintrar vi har så är antingen helt öppet eller hermetiskt tillslutet. Det senare gäller där det finns trä mm so är smaskens för mögelsporerna.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...