Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Mambo

Tips på Motorbåt 30-35 fot

Rekommendera Poster

Har haft segelbåt i över 30 år men har ibland börjat snegla lite åt motorbåtshållet. Så även fast hanterat båtar på sjön under lång tid är jag helt nybörjare på det här med motorbåt och vilka kvalitéer de olika fabrikaten levererar.

Tänkte därför slänga ut en ganska allmän fråga: Om man är ute efter en beg. motorbåt i prisklassen runt 1 mille, vad ska man då köpa? Mina krav är en båt i storleksklassen 30-35 fot. Inget lågprisbygge utan snarare en pålitlig båt som motsvarar segelbåtarnas Hallberg-Rassy, Najad eller Linjett. Den ska klara marschfart på 16-20 knop och man ska våga köra över till Gotland (skrovet ska alltså klara lite havssjö). Man ska kunna bo bekvämt 2-4 pers. Den ska ha en bränsleekonomi som inte blir orimlig.

Vad säger ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt som passar alla dina parametrar och som det finns gott om är Nimbus 320 coupé. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju en uppsjö av båtar. Vad har du tittat på mer specifikt? Tak? Dc? Planande? Drev? Axel? Enkel eller dubbelmontage?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst finns det en uppsjö av båtmodeller. Det jag tänker mig är nog inte en DC, snarare lite mera bobåt. Planande ja, eller i alla fall så pass att man kan hålla drygt 20 knop. Men drev eller axel, en eller två motorer, om detta är jag helt okunnig. Vilka är för/nackdelarna med en resp två motorer. För/nackdelar med axel kontra drev?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nimbus 33 Nova C

Nimbus 320C

Nimbus 32 Ballista (de senare årsmodellerna) Även om detta mer är en vad Nimbus själva kallar för "SportCruiser" så är ju 2-4 pers boende inga problem

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju en hel del norska salongsbåtar typ Saga som borde funka med? För normalt svenskt skärgårdsåkande ser jag inga fördelar alls med dubbelmontage, mest nackdelar framförallt kostnadsmässigt. Någon kommer säkert säga att dubbelmontage är lättare att manövrera. Personligen anser jag dock att enkelmontage med bogpropp är tillräckligt lättmanövrerat.

ett annat populärt alternativ är Forbina 10000 som borde gå att få för hyggliga pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är seglare uppskattar du säkert att kunna röra dig säkert ombord.

Då är det hyttbåtarna som gäller. Men en sådan 30-35 fot spräcker din budget.

Visserligen kan man få äldre Nordstar och Minor för kanske 1,5 mille.

Det finns targor också, dyrare och sämre som bobåt, enligt mitt subjektiva tyckande.

 

Jag köpte en 30fots hyttbåt 2015, byggd på Najadvarvet 2003 för en summa under millen, bra och stabil bobåt, max 22 knop. Triton 29 fly, heter den, en uddabåt, jag vet inte hur många som byggdes, men det kan inte ha varit så många. Det fanns en på Blocket i somras, Ellös på Orust, 795.000kr tror jag dom ville ha.

Som seglare uppskattar du säkert rak axel, det gör jag också, men fick göra avsteg från den grejen.

Det blir ju klart billigare att gå på grund med rak axel... mindre underhåll, å andra sidan är båtar med drev lättare att manövrera.

 

Nimbus gör ju väldigt bra båtar, har haft en själv, men jag tror man får betala några hundratusen bara för att det är en Nimbus, å andra sidan är ju andrahandsvärdet bättre...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att fylla både kravet på hyfsad bränsleförbrukning och stabilitet i grövre sjö är svårt. 

Det är dock en relativ fråga, men kommer man som du från en segelbåt antar jag att du kommer bli rätt chockad över bränslekostnaden på de flesta motorbåtar. 

Jag har en Saga 315, väldigt lik Nimbus 320 som nämnts ovan, som borde uppfylla de flesta av dina krav. Jag tycker dock att bägge dessa är lite i minsta laget om man är fyra ombord. Det funkar men helst ska två av dem vara både unga, kära och viga för att trivas i stickkojen. 

I den storleksklassen föredrar jag en motor och, som sagt, en bogpropeller. Två motorer blir dyrare i service och reparationer och kommer dra mer bränsle. Även axeldrift är att föredra, anser jag. Billigare i service och mindre stöldrisk. Dock är nackdelen att det drar lite mer bränsle. 

Kvaliteten på Saga är bra. Har dock inte skärskådat Nimbus 320 så jag vet inte hur de är. Hade en Nimbus 29C tidigare och Sagan har minst samma kvalitet, och är ofta billigare. 

 

Hoppas att mina tankar hjälper dig vidare på vägen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en båt jag sneglat på i många år, som förefaller vara väldig sjövärdig och trevlig.

En norsk modifierad snipa, halvplanande, kanske inte i 20 knopssegmentet, men runt 15 knop gör den ju.

 

Sandvik 945 heter den.

image.jpeg

image.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forbina 9000 eller 10000 tycker jag är en superfin båt i den storleken och går även att hitta i prisklassen som efterfrågas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, Promod säger:

Forbina 9000 eller 10000 tycker jag är en superfin båt i den storleken och går även att hitta i prisklassen som efterfrågas.

Det är väl inget fel på dessa heller generellt, men en tidigare segelbåtsägare kanske tycker forbinorna är litet "nakna" i inredningen, mycket plast, lite trä, men å andra sidan, det är väl inte direkt ovanligt i många båtar numera...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NB870 som jag har uppfyller de flesta av dina krav.

Finns en bit under miljonen som begagnad på Blocket då och då, men se till att den är efter kring 2006 (bättre skrov i aktern, känns igen på att den har dörr till badbryggan) samt med tillräckligt stor motor (min 220hk). Med sexan (Yanmar 6LPA-STP2) kan du marscha dryga 20 knop men även ligga i 6-7 knop med en förbrukning inte mycket högre än segelbåtens....

 

Annars håller jag med om Saga, även om de snarare bör köras strax under 20 än över 20 knop. En 315 är dock svår att få under miljonen, men ligger inte mycket över. Nimbus 3xx finns det rätt många varianter av också.

Även Forbina 10000 är trevlig, men då blir det drev.

 

Generellt skulle jag säga en motor, rak axel och bogpropeller. Finns det akterpropeller på tvären också kan du köra den hur du vill. Och köp inte med en för liten motor bara för den är lite billigare !

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Georg_Ohm säger:

Det är väl inget fel på dessa heller generellt, men en tidigare segelbåtsägare kanske tycker forbinorna är litet "nakna" i inredningen, mycket plast, lite trä, men å andra sidan, det är väl inte direkt ovanligt i många båtar numera...?

Lite trä :o 

För en Bayliner-ägare är det massor av trä ;)

 

https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjB8eD98f7VAhVsKpoKHSY2CncQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fpsmarin.se%2Fforbina-10-000-2003-i-unikt-toppskick%2F&psig=AFQjCNE3Km7953oZVuT8ULJJ3ZhxWMfx-Q&ust=1504180132285782

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forbinorna - även om de är fina på sitt sätt - har väl lite väl lättdrivna (platta) skrov. Inget för havssjö och en trip över till Gotland som TS önskar.

 

Förordar som många andra något med en motor, rak axel samt bogpropeller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Promod säger:

Jag borde ju inte nappa på den provokationen. Det är inte nyttigt.

Därför kommenterar jag inte mer än så!

 

Men det må jag säga, det gar hänt massvis med trivselfaktorn sedan dess jag såg en Forbina första gången för kanske 30 år sedan på båtmässan i Göteborg.

 

Bilden föreställer interiören i en Triton 29.

(Och om du är uppmärksam kan du skymta en Sandvik 945 om bb)

image.jpeg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyssna på ArneRadar

Forbina är usla i sjön. Skroven duger endast till att vara lättdrivna. Inte lämpade för att köra i vågor

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett av mina önskemål är att det också ska vara en kvalitetsbåt, alltså något i premiumklassen. Det innebär i och för sig att man får titta lite lägre bak bland årsmodellerna om man ska hitta något för i prisklassen 1 milj.

Jag vill inte sticka ut hakan för mycket men det har här i tråden kommit förslag på t.ex Nimbus. Mina begränsade erfarenheter av bekantas Nimbus placerar tyvärr dessa utanför premiumklassen (hoppas ingen tar illa upp nu).

Hur ligger det till med Storebro och Nord West?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både Storebro och Nordwest ligger i en prisklass betydligt högre än 1 miljon, om du inte väljer gamla Storebro. Men då sitter du med två gamla motorer och en båt som troligen behöver mer underhåll. Och en inredning som faktiskt också ser gammal ut. Ofta tungdrivna.

Dessutom är frågan vad du menar med "premiumklassen" och "kvalitetsbåt" - jag skulle definitivt föredra en nyare "medelstatusbåt" än en gammal som en gång hade status men som strax bara börjar bli just gammal.

 

Tror det bästa är att bryggshoppa och bjuda in dig i olika båtar. Det har hänt ganska mycket och det är nog mycket mer komplex bild idag vad som är "status" att ha eller inte. Båda de nämnda fabrikaten har konkurser bakom sig - inte utan anledning - och skimret har väl dämpats ganska ordentligt på många finmärken på senare år, och att andra faktiskt rent krasst håller väl så bra kvalitet.

 

Som sagt - börja titta runt. Tror det är det bästa för dig att komma fram till vad du vill ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För känslan motsvarande de segelbåtar du nämner så tror jag du ska titta på Saga; inte premium i meningen "Bling-bling" utan mer konservativt lagda med mycket trä av hög kvalitet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med premiumklass eller kvalitetsbåt menar jag, oavsett om det är segel- eller motorbåt, menar jag något som är byggt med omtanke och av kunnigt folk. 

Alltså inte en båt där man letat prispressade komponenter eller valt snabba byggmetoder, inte båtar byggda av folk som aldrig sett havet (som t.ex Bavaria i sydtyskland). Byggda på varv där det finns kunnande, inte bara om hur man sätter ihop saker utan också varför. 

Då hamnar man ofta i båtar som byggts i mindre serier med långa produktionscykler, inredning som ofta har en hel del trä och känns varmt ombonade. Båtar som håller ihop, som det inte regnar in i. Kloka motorinstallationer. Men därmed inte bling-bling.

Sedan kan det vara svårt för vissa varv att ekonomiskt klara sig, att bygga bra tar tid och det är inte alltid man kan fakturera ut det på slutpriset i en konkurrensutsatt marknad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan, Mambo säger:

Med premiumklass eller kvalitetsbåt menar jag, oavsett om det är segel- eller motorbåt, menar jag något som är byggt med omtanke och av kunnigt folk. 

Alltså inte en båt där man letat prispressade komponenter eller valt snabba byggmetoder, inte båtar byggda av folk som aldrig sett havet (som t.ex Bavaria i sydtyskland). Byggda på varv där det finns kunnande, inte bara om hur man sätter ihop saker utan också varför. 

Då hamnar man ofta i båtar som byggts i mindre serier med långa produktionscykler, inredning som ofta har en hel del trä och känns varmt ombonade. Båtar som håller ihop, som det inte regnar in i. Kloka motorinstallationer. Men därmed inte bling-bling.

Sedan kan det vara svårt för vissa varv att ekonomiskt klara sig, att bygga bra tar tid och det är inte alltid man kan fakturera ut det på slutpriset i en konkurrensutsatt marknad.

Jag skulle nog - med risk för att sticka ut hakan - påstå att nästan alla varv slutade fungera så som du efterlyser redan för minst 10-20 år sedan. Några levde ett tag till på sitt gamla goda namn innan rationaliseringen uppdagades, men sedan var det kört där också.

De som försökte fortsätta bygga med omtanke utan att tidsrationalisera gick under fort. De som försökte kombinera personligt hantverk med rationalisering fick problem med jämnheten i kvaliteten, och gick omkull lite senare. De som överlevt är de som lärt sig behärska rationella byggmetoder och fått fram en tillräckligt bra produkt till ett tillräckligt attraktivt pris.

 

Folk som aldrig sett havet kan vara nog så bra på att bygga en båt med bra kvalitet, på samma sätt som jag inte tror körkort är ett krav för att få jobba på monteringslinan på Mercedes.

 

Jag förstår precis vad du är ute efter, det är inte det. Men vill samtidigt trycka på att det inte ser likadant ut på varvsfronten som "på den gamla goda tiden". Inte ens hos det som en gång var det du kallar "premiummärken".

Men känns det bättre för själen att åka runt i det man tycker är ett premiummärke så är det naturligtvis en stor anledning att välja ett sådant. Man skall trivas med sin båt !

Fast om tråkigt bonnförnuft finns med i bilden så kan det finnas skäl att även titta på något annat än det som var "fint" förr.

 

Edit:  F.ö. så är jag förvånad över att varvsdöden inte inträffade tidigare. Jag har besökt finvarv där allt gjorts med omtanke och hantverksmässigt - med påföljd att ingenting i efterföljande steg passade från början då alla exenplar var liiiite olika. Och då fick denna montör också göra "hantverk" o.s.v.

Om man istället efter varje steg införde en stenhård mått/kvalitetskontroll innan båten fick gå vidare, då blev plötsligt arbetstiden mycket kortare. Det du kallar "snabba byggmetoder", som är något bilbranschen införde redan på Henry Fords tid.

 

Men det konkurrerade ut de "fina" varven, och blev givetvis hatobjekt i dessa kretsar. Du nämner själv t ex Bavaria.

 

Köpte själv min båt som halvfabrikat från ett "hantverksvarv" och spydde mycket galla över att det som kunde gjorts rakt inte gjorts rakt utan krävde anpassning i steget efter (som jag ju stod för) o.s.v. Konfronterade den norska VD:n med detta men fick bara svaret "att bygga båtar är och skall vara ett hantverk !". Skulle snarast kalla det "hantverket" för en oförmåga att följa en ritning exakt. I de fall det ens fanns...

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Mambo säger:

Ett av mina önskemål är att det också ska vara en kvalitetsbåt, alltså något i premiumklassen. Det innebär i och för sig att man får titta lite lägre bak bland årsmodellerna om man ska hitta något för i prisklassen 1 milj.

Jag vill inte sticka ut hakan för mycket men det har här i tråden kommit förslag på t.ex Nimbus. Mina begränsade erfarenheter av bekantas Nimbus placerar tyvärr dessa utanför premiumklassen (hoppas ingen tar illa upp nu).

Hur ligger det till med Storebro och Nord West?

Först kanske du skall bestämma dig för vad det är för motorbåtstyp du önskar.

Skall du ha en bobåt, och då en familjebåt att bo i under flera veckor. Eller är det en dagstursbåt eller båt att vistas bara över en helg i? Eller kanske en stor sportfiskebåt? (som exempel då).

Skall det vara en traditionell kabinbåt, med eller utan flybridge, en halvplanande snipa, en hyttbåt, en "kapellbåt" med stora öppna ytor eller någonting annat?

 

Jag gjorde en slagning på Blocket, motorbåt, prisintervall sjuhundratusen till en mille, längd nio meter, och där finns en uppsjö av motorbåtar av olika snitt, dock ingen NordWest eller Storebro.

Men väl två Targor, båda med dubbla maskiner, en äldre Minor med rak axel och litet annat smått och gott...

 

När jag ökar längden till 10 meter men med samma prisintervall dyker det upp en Några Storebro och en NordWest som är äldre och rent av gamla. Även flera nimbusar. Även ett före detta yrkesfartyg...

 

Men du skall nog inte i första hand tänka på fabrikatet, utan mer på båttypen.

Det vanligaste frågorna om vilken båt man skall välja brukar börja med att frågeställaren berättar hur många familjemedlemmar eller andra besättningsmedlemmar, barn, husdjur och andra typer av kreatur som skall vara med ombord och hur man tänkt att använda båten.

 

Hur många skall kunna sova ombord, hur många skall kunna äta mat ombord, kan du bjuda in andra båtkompisar till en kräftskiva ombord? Hur skall byssan/pentryt/köket se ut, skall du bara värma på färdiglagad mat eller vill du kunna laga hela måltider. Toaletten och hygienutrymmet, vilka bekvämligheter och kapaciteter skall sådana ha?

 

Jag kan väl referera till mig själv, och resterande del av familjen, som numera bara består av fru och en rätt stor hund. Dotter och barnbarn mönstrar på ombord en vecka varje sommar.

Har tröttnar på smala och hala däck, har tröttnat på fladdrande och läckande kapellduk. Har tröttnat på att ge sig in i livsfarliga cirkuskonster vid iland/ombordstigning i naturhamn.

 

Därför blev det hyttbåt med regntätt boendeutrymme, skyddad styrplats, gångytor där man kan använda smalspårig rollator den dagen det blir aktuellt, och fulkomligt barn- och hundsäker plats att vistas på, även under gång. Dessutom säkra landstigningsmöjligheter nästan i klass med ett ro-ro fartyg (för smalspårig rollator då)... Kort sagt en båt som är säker att bo och vistas på och som är relativt oberoende av diverse olika nederbörd som brukar förekomma under sommaren och likartade årstider. Vi fick tennisbollsstora hagel över oss för några helger sedan...

 

Så speca för dig själv (och oss) hur du vill använda båten, hur du vill använda den, så kan det bli lättare att ge konkreta förslag på nån käck båt!

 

Konsum och Domus hade ju för en himla massa år sedan sin blåa serie, som då hette "tandkräm", "spagetti", "ketchup" och så vidare, en produkt utan en massa tjafs, enkelt att välja! men det fanns ingen "motorbåt"....

(Däremot fanns det en seglare med en Maxi 77 med blå dekor, som hade märkt upp sin båt med texten "båt" med stora bokstäver på båda sidornas fribord).

 

...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Georg_Ohm, jag följe ditt tips och slog lite på Saga. Hittade några 29 HT som jag tycker vara en ganska vettig båt som kanske kan uppfylla mina krav.  Jag har väl egentligen önskemål om en ännu mer ombonad inredning men Saga är ändå åt rätt håll.

Denna halvplanande modell verkar dessutom ha hygglig bränsleekonomi, något som vi seglare annars alltid använder som slagträ i debatten motorbåt kontra segelbåt. Att sedan seglaren snabbt glömmer att en uppsättning segel kostar 90 000 (till min nuvarande båt) som ska slås ut på 8-10 år är en annan femma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränsleekonomin är hygglig endast i deplacementfart - som på alla halvplanare med axel. Över 8-9 knop får du räkna med 2,0-2,5l/nm, ganska konstant upp till maxfart. Ingen bränslekonomi alls alltså, om du jämför med segelbåt ;), men i alla fall "rimlig". Allt är relativt. Oavsett om du väljer en Saga, Nimbus eller annan halvplanare av samma storleksklass så ligger de i denna härad i marschfart (lite beroende på bunkringsnivå m.m.).

 

Ett tips är att inte välja för liten motor, i synnerhet inte på Saga som har ett lite mer tungdrivet skrov (men som heller inte gillar fart över 20 knop). Tittar du på Saga skulle jag snarare rekommendera 315 framför 29. Nyare modell men i princip samma skrov. Det finns en del sådana ute och borde vara prutläge.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okunnig ställer jag mig lite frågande till varför ingen nämnt Bavaria, eller når dom inte upp kvalitetsmässigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, P_Martinsson säger:

Okunnig ställer jag mig lite frågande till varför ingen nämnt Bavaria, eller når dom inte upp kvalitetsmässigt?

 

Troligen för att TS själv uteslutit dem från alternativen :P:

"Alltså inte en båt där man letat prispressade komponenter eller valt snabba byggmetoder, inte båtar byggda av folk som aldrig sett havet (som t.ex Bavaria i sydtyskland)."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, P_Martinsson säger:

Okunnig ställer jag mig lite frågande till varför ingen nämnt Bavaria, eller når dom inte upp kvalitetsmässigt?

Nu blir det tufft...

Måhända en gammaldags uppfattning men jag anser att rymdskeppsdesignerna skall få fortsätta att rita rymdskepp till Star Trek och kommande Star Wars filmer, de skall ge fasiken i att designa fritidsbåtar.

Men nu är det inte min uppfattning, utan vad trådskaparen vill ha som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, P_Martinsson säger:

Svar på tal!

Tror att jag hoppar över att fråga om jänkarbåtar då.. :D

 

Det var väldigt vad liten och oläsbar text det blev på min skärm nu...B)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...