Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Erkans

Köpa båt till stuga i en grund vik?!

Rekommendera Poster

Hej! Har nyligen köpt en sommarstuga som ligger i en grund vik där det är runt 60-70 cm djup och letar efter ny båt. Några som har tips på en båt som kan gå upp i planing på sådant djup med ca. 6 vuxna? Klarar en Buster Xl eller Yamarin 56 br detta alternativt tips på andra båtar mottages gärna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inga problem om du inte ska plana men om du ska plana så gräver ju båten ner sig I början av planingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med utombordare kan du ju tilta upp motorn så högt det fortfarande ger kylning och då går båten grunt.

Är det i saltsjön båten ligger så är vattenståndet sommartid ganska lågt, kommer du öht in i viken då?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill helst att det ska vara möjligt att gå upp i planing.. Det är inga problem att komma in i viken med motorn upptiltad det gör grannarna under sommaren men de går aldrig upp i plan i viken.

 

Nej det är inte Saltsjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm....

Om man funderar på att köra en båt i plan i en så grund vik tror jag man ska tänka om.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för förslagen!

Men utombordare med jet sticker väl ändå ner under skrovet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utombordare med jet motor:

"Den skrapade i lite när det var c:a 2" djupt, det är ganska imponerande.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste lite och dom tappar en del hästkrafter så 80 hk motsvarar runt 60 hk ur tunneln.. Man kanske få stå ut med att puttra ut till djupare vatten varje gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är viken ca 60-70 cm djup, kommer du sedan ut på öppet hav eller så?

 

Är det 60-70 cm djup, på alla ställen du ska komma till, då hade nog jag bara skaffat en enkel båt med en liten utombordare. Aldrig gått upp i plan.

 

En vän hade ett sådan sommarställe. Han testade med en liten öppen snabbgående båt med 30-40 hk motor. Han fick nog byta/rikta propellern 4 gånger, innan han gav upp.

 

Testade även med vattenskotern, gick bättre, men var tvungen att välja vart man kunde köra, på vissa ställen så var beväxtligheten för hög. Jetsystemet drog in det i sig, kylningen blev nedsatt och maskinen varnade för bristande kylvatten, gick dock aldrig på grund.

 

Troligen finns det en anledning, till att du aldrig sett någon granne med planande båt. Tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, viken är 60-70 cm djup i ca 1 km sedan kommer man ut på öppet hav.

 

Det är precis som du nämner mycket beväxning i viken också, så därför tror jag det blir svårt med små jetaggregat.

 

Alternativt att man tar dit en grävare och muddrar upp en "planingsgrop" vad tror ni om det? Alltså att gräva en sträcka tillräckligt lång för att få upp båten i planing?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en svävare istället så kan ni komma ut till ön på vintern med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en svävare istället så kan ni komma ut till ön på vintern med.

För att köra svävare måste man ha tillstånd från Länsstyrelsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Muddra är ju fullt möjligt, men det krävs tillstånd från Länsstyrelsen.

Ev. krävs även tillstånd av kommunen för att upphäva strandskyddet, men det gäller väl bara nära stranden kan man tänka.

 

Grunda vikar är fiskarnas barnkammare så sannolikheten att du får muddra är nog låg.

 

Muddringen kan långvarigt skada en vik genom att kallare vatten kommer in.

 

På kort sikt är det grumlingen i samband med muddringen som är problemet, men ibland är det ändå ok att muddra om man gör det vid rätt tidpunkt. Sen höst och vinter brukar funka.

 

Men bäst är väl att stressa ner lite när du har semester, en halv distansminut tar 6 minuter att köra i fem knop.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativt att man tar dit en grävare och muddrar upp en "planingsgrop" vad tror ni om det? Alltså att gräva en sträcka tillräckligt lång för att få upp båten i planing?

Att muddra kräver vattendom... det tar många år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

Min hade klarat det ca cm 15 djupgående skrov och sen bara hur mycket man vill ha motorn att sticka ner och även denna som jag tipsat om från blocket om man vill ha ännu större båt

https://www.blocket.se/kalmar/Abal_Husbat_nr_7_72749751.htm?ca=17&w=3

 

Den på annons har bottenprofil som två v formade skrov och en gissad djupgående 20 cm och de två v formade skroven gör att motorn inte behöver sticka ner så mycket.

 

post-67245-0-44711500-1492698205_thumb.jpg

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett om det går eller inte så hade jag inte kört en båt i planingsfart med 6 vuxna och där vattendjupet är 60 cm.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon gång på 70-talet var jag med på ett antal provturer med vattenjet. Motorn var en inombordare. Fantastiskt rolig grej, vi åkte i bra fart på ställen där man normalt inte ens tar sig in med roddbåt. Ju högre fart, desto mindre djupgående. Vi åkte genom vassruggar i 25 knop. Några gånger stack det upp stenar i vassen som slog hål på skrovet. Nu gjorde det inget, båten hade ett dubbelskrov som fylldes med vatten för bättre stabilitet vid stillaliggande. Därför kunde man lugnt åka hem och plasta igen hålet ;)

Panikstopp var också häftigt. För att kunna backa fäller man ned en skopa så att vattenströmmen riktas föröver. Stoppet blev omedelbart. Det påstods att bränsleekonomin i full fart var bättre än för en vanlig propeller. Nackdelen var att själva vattenjetaggregatet var ganska dyrt.

 

En mer konventionell lösning är att ha en liten, extra snurra för att ta sig in/ur grunda vikar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vattenjet är intressant får kika vidare på det! Känns som att det borde vara fullt möjligt att köra på 60-70 cm eftersom det inte är stenar i viken utan enbart dybotten. Får se om jag får fram någon lösning till sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Läste lite och dom tappar en del hästkrafter så 80 hk motsvarar runt 60 hk ur tunneln.. Man kanske få stå ut med att puttra ut till djupare vatten varje gång.

skitsamma, köp en 100hk då så har du 80hk.

Aldrig sett någon som sålt dock.

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vattenjet är intressant får kika vidare på det! Känns som att det borde vara fullt möjligt att köra på 60-70 cm eftersom det inte är stenar i viken utan enbart dybotten. Får se om jag får fram någon lösning till sommaren.

Frågan är om vattenjett i en grund dyig vik är bättre för småfiskarnas överlevnad än muddring?

 

Vill vi att det ska finnas fisk att fiska måste vi kanske vara beredda att offra sex minuter ibland, eller fem blir det väl bara. Det tar ju en minut att köra i 30 knop...

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Var ute och måttade, välj inte en motor med tex mercurys stora växelhus för det bygger 40 cm så välj en motor med lilla växelhuset så kommer du klara dig om båten är flatbottnad och inte gräver ner aktern.  Min har stora växelhuset ca 60-65 cm djupgående men då sitter min motor rätt lågt monterad och skeddan är en bit under skrovbotten. 

 

post-67245-0-16348300-1492704451_thumb.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mkt för att du tog dig tid att mäta! Ska ha detta i åtanke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja vattenjet är intressant får kika vidare på det! Känns som att det borde vara fullt möjligt att köra på 60-70 cm eftersom det inte är stenar i viken utan enbart dybotten. Får se om jag får fram någon lösning till sommaren.

 

Du känner inte att du vill ha lite marginal då? Väder och vind kan påverka djupet. Och vet du att hela botten enbart består av dy? Några bottenstenar lär inte vara noterade på kortet på så grunt vatten.

 

Nåja, vet ju inte hur det ser ut där. Tänker bara att det vore synd att begränsa båtvalet på att kunna plana sista biten in till/från bryggan.

 

 

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där jag brukar fiska är det också grunt, så många stora båtar ligger på svaj vid bojar som ligger på tillräckligt djupa vatten och folk kommer till sina stora båtar i mindre jollar som utan problem klarar grunda vatten. Kanske en lösning för dig, en båt för normaldjupa vatten och en liten för transporten ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja vattenjet är intressant får kika vidare på det! Känns som att det borde vara fullt möjligt att köra på 60-70 cm eftersom det inte är stenar i viken utan enbart dybotten. Får se om jag får fram någon lösning till sommaren.

Frågan är om vattenjett i en grund dyig vik är bättre för småfiskarnas överlevnad än muddring?

 

Vill vi att det ska finnas fisk att fiska måste vi kanske vara beredda att offra sex minuter ibland, eller fem blir det väl bara. Det tar ju en minut att köra i 30 knop...

 

Mackey

5 minuter är du dessutom en alldeles lagom uppvärmningstid för motorn att puttra sakta i, innan den ska varvas ur.

På hemvägen är det lagom tid att få ordning på grejorna som ska med upp på land, istället för att ligga vid bryggan i 5 min å plocka i båten.

Kan tänka mig att en del grannar kommer reta sig på om någon kör planande hemma i viken med....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd att ambibiebilar är både sällsynta och dyra.

Men det finns en sån där träskbåt på Blocket just ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Finns ju båtar som går att hålla i plan i riktigt låg hastighet vill du minska ner hastigheten ytterligare så förstora skeddan,  ligger själv i grund vik så just när man backar ut från båtplatsen som är längst in mot land får alla flytta längst fram i sofforna. 

 

När du väl ska ut mår både motor och drev bra av att ta det lite lugnt i början.   

 

Bild googla på båtalternativ du angett i trådstarten och titta på hur djupt motorn sitter i vattnet inte en chans att dessa båtar klarar av köras i 60 cm vattendjup 

 

post-67245-0-36002500-1492710839_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...