Jump to content
Tuesday 02 March 2021
MartinA

Manövrera motorbåt exakt 90 gr sidledes

Recommended Posts

Har en motorbåt med bogpropeller och singelmontage med duopropdrev. Det är inga problem att få båten att röra sig i sidled lite snett framåt eller bakåt, men det går inte att få den att röra sig exakt 90 gr i sidled. Om jag hade dubbelmontage med duopropdrev, skulle det då fungera att manövrera exakt 90 gr sidledes med hjälp av bogpropeller? Jag förstår att det fungerar med IPS och andra individuellt styrda drev.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ingen klarar av att göra exakt 90 grader i sjön...

 

Gps är hellre inte tillräckligt noggrant till att mäta exakt 90 grader. Om du menar ingeniörsmessiga 90 grader.

 

Men ganska nära...

 

Och för alla praktiske ....joho då "rakt" åt sidan.

 

Med nya joystick system kan man med två utombordare, inombordare, fasta axlar IPS etc få att gå ganska så bra at sidan. Men exakt 90 gr njaaaa veeeelll ganska nära, men exakt...

 

Jag har inte detta, med två ytskärande drev, men fixar att lägga till om det er mera än 10 cm mer plats än båtens längd... så varför bogpropeller? Eller exakt 90 grader...

 

Man klarar sig med det man har, med lite övning.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev AlfaAlfa:

Ingen klarar av att göra exakt 90 grader i sjön...

 

Med dubbla vattenjet går det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är väl självklart att det inte går att förflytta båten rakt i sidled när den sidoverkande kraften befinner sig i ena änden av båten. :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som sagt, med dubbla vattenjet går det. Kanske inte exakt 90 grader hela tiden, + - 2 grader går att manövrera. För att göra det behöver du inte ens ha digital styrning, det duger utmärkt med mekaniska reglage.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Köp en båt med IPS drev så har du löst problematiken om du måste gå dikt sidledes. 

 

Oftast går det utmärkt att gå längs med framåt och sedan vrida in aktern, eller sicksacka in om det inte finns mer manöverutrymme. 

 

En motfråga kan ju vara berättigad: Varför skall du köra båten rakt sidledes? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

TS frågar bara om det går.

Och har man en båt som kan sidoförflytta sig så är det enklast att lägga till så.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev MartinA:

Har en motorbåt med bogpropeller och singelmontage med duopropdrev. Det är inga problem att få båten att röra sig i sidled lite snett framåt eller bakåt, men det går inte att få den att röra sig exakt 90 gr i sidled. Om jag hade dubbelmontage med duopropdrev, skulle det då fungera att manövrera exakt 90 gr sidledes med hjälp av bogpropeller? Jag förstår att det fungerar med IPS och andra individuellt styrda drev.

Om du skall manövrera din båt dikt sb eller bb får du komplettera med en häckpropeller.

Då går det iallafall teoretiskt att flytta båten i sidled. Men sedan är det ofta andra saker som påverkar, vind och ström.


Även jag har singelmontage med duopropeller samt bogpropeller. Det går att ”fickparkera” båten på en plats som är 50 cm längre än båten, men det krävs vindstilla och även del trixande. Samma som med bilen, men naturligtvis en annan teknik, det är lättast att backa in på platsen med drevet dikt mot bryggan och sedan styra med bogpropellern.

 

Det närmaste man kommer en parallellförflyttning är med drevet dikt styrbord och sakta back, med stöttning av bogpropellern. Det blir inte helt rakt sidledes, det går litet diagonalt bakåt. Åt babord blir det svårare, det sägs ju att en duopropeller skall vara neutral mot rotationskrafterna, men så enkelt är det inte, iallafall min drar litet åt sb vid back.

 

Om du nu skall flytta båten helt parallellt mot bryggan får du välja bryggans lovartssida och hoppas på att vinden gör jobbet. Möjligen får du kompensera med bogpropellern eftersom vinden vrider in fören runt båtens vridpunkt som ligger akterut vid motorn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev raol:

Det är väl självklart att det inte går att förflytta båten rakt i sidled när den sidoverkande kraften befinner sig i ena änden av båten. :)

 

Det går alldeles utmärkt att flytta båten rakt, sidledes med dubbla drev utan att använda bogpropp. 

 

Men menar du: nej det går inte för du avviker +/- 0,001 grad alt mm. Då är man en sk besserwisser och märker ord, och det gör ingen lycklig på ett forum.

  • Like 1
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag var inte ute efter millimeterprecision utan precis som filmen visar, som joelfrodin postade. Den båten har dock individuellt styrda drev med joystick. Verkar som vi är överens om att det inte går att köra en båt rakt i sidled med bogpropeller och dubbla drev (som inte går att styras individuellt).

 

Går det att köra rakt i sidled med dubbla raka axlar ihop med en bogpropeller? Jag tänker att kanske skoveleffekten gör det möjligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev RikardE:

Köp en båt med IPS drev så har du löst problematiken om du måste gå dikt sidledes. 

 

Oftast går det utmärkt att gå längs med framåt och sedan vrida in aktern, eller sicksacka in om det inte finns mer manöverutrymme. 

 

En motfråga kan ju vara berättigad: Varför skall du köra båten rakt sidledes?

T ex när man ska fickparkera eller slussa och det är trångt. Jo, IPS är naturligtvis ett alternativ, dock dyrt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Gripen72:

Som sagt, med dubbla vattenjet går det. Kanske inte exakt 90 grader hela tiden, + - 2 grader går att manövrera. För att göra det behöver du inte ens ha digital styrning, det duger utmärkt med mekaniska reglage.

Kan jetaggregaten styras individuellt? Annars är jag inte med på hur det kan fungera.

Share this post


Link to post
Share on other sites
57 minuter sedan skrev joelfrodin:

Det går alldeles utmärkt att flytta båten rakt, sidledes med dubbla drev utan att använda bogpropp. 

 

Men menar du: nej det går inte för du avviker +/- 0,001 grad alt mm. Då är man en sk besserwisser och märker ord, och det gör ingen lycklig på ett forum.

Vet du, nu skrev faktiskt trådskaparen ordet "exakt" i rubriken och i första inlägget. Naturligtvis innebär det inte 90.000 grader, men 80-100 grader är nog ett rimligt antagande, och det går inte med bogpropeller i ena änden av båten.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
57 minuter sedan skrev MartinA:

Jag var inte ute efter millimeterprecision utan precis som filmen visar, som joelfrodin postade. Den båten har dock individuellt styrda drev med joystick. Verkar som vi är överens om att det inte går att köra en båt rakt i sidled med bogpropeller och dubbla drev (som inte går att styras individuellt).

 

Går det att köra rakt i sidled med dubbla raka axlar ihop med en bogpropeller? Jag tänker att kanske skoveleffekten gör det möjligt.

Känns som att tråden kanske spårat ur lite....😁 Kontentan, och som jag tror de flesta kan hålla med om, är att om man har dubbla motorer (drev eller axel) och en bogprop så kan man ganska enkelt förflytta båten i sida, t.ex. in till en kaj om man ligger parallellt med den lite utanför.

Detta men tillräcklig precision för att man ska uppleva att man gjort en parallellförflyttning mot kajen. Tror inte TS har tänkt sig att det behöver kollas med laser eller vinkelhake.

 

P.S. Man styr även dreven individuellt så tillvida att man reglerar fram/back o gas individuellt. De kan då lämpligen stå "rakt".

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev MartinA:

Kan jetaggregaten styras individuellt? Annars är jag inte med på hur det kan fungera.

Har du dubbla aggregat kan fram/back alltid manövreras separat, men styrningen brukar vara ihopkopplad mekaniskt. Det går utmärkt att sidoförflytta även dessa båtar.

Är det elektroniskt kontrollerade aggregat är både fram/back och styrning individuellt styrbara.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev MartinA:

T ex när man ska fickparkera eller slussa och det är trångt. Jo, IPS är naturligtvis ett alternativ, dock dyrt.

Jag har aldrig haft behov av att gå dikt sidledes, känner man ett skriande behov kan man ju alltid montera bog propp och akterpropp så är man klädd för dylika äventyr. 
Personligen så har jag haft båtar med och utan detta - inte haft behov av att gå dikt sidledes än - det kommer säkert till kommande säsong bara för att jag säger såhär... 😅

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jodå, det kan hända😁

Hade behovet av detta i somras när jag var tvungen att fickparkera min båt längs kaj i en lucka. Som tur var var luckan bortåt 2 m längre än min 30-fotare. Har dock bara en rak axel o bogis. Det gick dock ändå genom att zickzacka in. Backa in aktern lite snett mot kajen så långt bak jag vågade, trycka in fören med bogprop, köra rakt fram drygt 1 m, svänga  ut fören med bogprop, backa snett in mot kajen, trycka in fören, köra fram 1 m, svänga ut fören, backa snett in igen osv osv.

 

Stod några på kajen som troligen funderade vad jag höll på med... Jag skulle gärna vilja ha en akterpropeller men jag så lite akterspegel under ytan så det går inte sätta någon där tyvärr.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev MartinA:

Jag var inte ute efter millimeterprecision utan precis som filmen visar, som joelfrodin postade. Den båten har dock individuellt styrda drev med joystick. Verkar som vi är överens om att det inte går att köra en båt rakt i sidled med bogpropeller och dubbla drev (som inte går att styras individuellt).

 

Går det att köra rakt i sidled med dubbla raka axlar ihop med en bogpropeller? Jag tänker att kanske skoveleffekten gör det möjligt.

Ja båten i filmen har ips, men det som är viktigt är att han visar hur man gör med endast fram och bak på dreven individuellt nått som i princip alla med dubbelmontage (dubbla motorer) har. Dvs utan ips bara individuell styrning. Han använder inte ens bogpropp, gör du det är det ännu enklare. 

Edited by joelfrodin

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev raol:

Vet du, nu skrev faktiskt trådskaparen ordet "exakt" i rubriken och i första inlägget. Naturligtvis innebär det inte 90.000 grader, men 80-100 grader är nog ett rimligt antagande, och det går inte med bogpropeller i ena änden av båten.
 

Bjud mig på en öl så ska jag visa dig hur man gör. :) trevlig kväll

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev joelfrodin:

Bjud mig på en öl så ska jag visa dig hur man gör. :) trevlig kväll


Helt ointresserad, eftersom det är fysikalisk omöjligt att förflytta en båt 90 grader i sidled med kraftpunkterna i obalans. Sick-sacka går förstås, men det är en helt annan sak.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev joelfrodin:

Ja båten i filmen har ips, men det som är viktigt är att han visar hur man gör med endast fram och bak på dreven individuellt nått som i princip alla med dubbelmontage (dubbla motorer) har. Dvs utan ips bara individuell styrning. Han använder inte ens bogpropp, gör du det är det ännu enklare. 

Jo, men då sicksackar han sig i sidled, vilket man även kan göra med singelmontage ihop med bogpropeller. Det är först när han använder joysticken (styr dreven individuellt) som båten flyttas rakt i sidled. Tror inte att man egentligen behöver en bogpropeller då.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev raol:


Helt ointresserad, eftersom det är fysikalisk omöjligt att förflytta en båt 90 grader i sidled med kraftpunkterna i obalans. Sick-sacka går förstås, men det är en helt annan sak.

 

Raol, tror att du är helt rätt på det! Får bli en båt med IPS eller akterpropeller nästa gång😎!

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timmar sedan skrev MartinA:

Raol, tror att du är helt rätt på det! Får bli en båt med IPS eller akterpropeller nästa gång😎!

 

Låter som du missat flera svar i tråden

Det är hur lätt som helst att flytta en båt i sidled med dubbelmontage och bogpropeller(gäller både drev och axlar)

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev Capitan:

 

Låter som du missat flera svar i tråden

Det är hur lätt som helst att flytta en båt i sidled med dubbelmontage och bogpropeller(gäller både drev och axlar)

Vi diskuterar rakt i sidled, inte sicksackande.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-11-13 vid 15:18 skrev MartinA:

T ex när man ska fickparkera eller slussa och det är trångt.

Det har ju gått alldeles utmärkt att hantera, "parkera" och slussa sin båt i urminnes tider, och då var det nada bogpropp.

 

Är det hög kväsighetsfaktor på 90° manöver? 😎

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev MartinA:

Vi diskuterar rakt i sidled, inte sicksackande.

 

Rakt i sidled ja

Varför skulle det bli sick sack?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Capitan:

 

Rakt i sidled ja

Varför skulle det bli sick sack?

 

Hur gör du för att förflytta en båt rakt i sidled med bogpropeller och två duopropdrev?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det inte enklast att gå snett in med fören först, lägga ett spring i fören och sedan köra in aktern?

 

Sedan är det ju alltid kul att se vad som är möjligt med den utrustning båten har.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy