Jump to content
Friday 04 December 2020
Skuten

Fått fel diameter på oljefilter. Byta filter med oljan i?

Recommended Posts

Jag hade köpt ett filter från watski (ej original) som enligt spec skulle passa till min vp md2030-d.

 

När jag tappat ur oljan i motorn och skulle byta filtret märkte jag att det har en diameter som är betydligt mindre än det nuvarande. 

 

Jag vågade därmed inte montera av det gamla filtret utan var tvungen att fylla på olja igen med det gamla filtret kvar.

 

1. Kan det vara så att filtret ändå passar? Filtret ser ut att vara ungefär halva storleken.

 

2. Kan man byta oljefilter med (nya) oljan kvar i motorn? Eller kommer det då att forsa  ut olja när jag monterar ur det nya filtret?

 

Tacksam för svar !

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just now, Skuten said:

Jag hade köpt ett filter från watski (ej original) som enligt spec skulle passa till min vp md2030-d.

 

När jag tappat ur oljan i motorn och skulle byta filtret märkte jag att det har en diameter som är betydligt mindre än det nuvarande. 

 

Jag vågade därmed inte montera av det gamla filtret utan var tvungen att fylla på olja igen med det gamla filtret kvar.

 

1. Kan det vara så att filtret ändå passar? Filtret ser ut att vara ungefär halva storleken.

 

2. Kan man byta oljefilter med (nya) oljan kvar i motorn? Eller kommer det då att forsa  ut olja när jag monterar ur det filtret?

 

Tacksam för svar !

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Så tråkigt det blev vid tänkt byte av oljefilter...

Större delen av oljan lär väl rinna ut om du byter oljefilter utan att tappa ur oljan.

Förslagsvis skaffa ett nytt oljefilter och gör därefter följande: 

Tappa ur oljan i motorn

Byt oljefilter

Fyll på oljan igen.

 

Att vänta några dagar med detta torde väl inte ha någon betydelse. Samt med båten på land och kall olja så tar det längre tid att tappa ur oljan men det ska nog fungera.

Edited by per_62
  • Thanks 1
  • Confused 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Även om oljefiltret sitter rätt långt ner på en MD2030 är det ändå en bit ovanför sumpen (oljetråget). Har inte motorn varit igång på någon timme eller mer bör nästan all olja redan då ha runnit tillbaka ner i tråget.

Jag tror därför - tvärtom mot @per_62 - att det fungerar att byta filter utan att tappa ur oljan igen. Just för att oljenivån är betydligt lägre än filtret när motorn inte är igång. Däremot kan det sannolikt rinna ur en slatt som ligger kvar i kanalerna just där eller i själva filtret när du lossar det (men knappast "större delen"), så ha ordentligt med papper eller liknande under.

 

Jag hade som sagt provat. Börjar det - mot all förmodan -  välla fram och inte bara smårinna när du lossar filtret så är det ju bara att skruva åt det igen.

 

Edit: På din fråga om filtret kan passa även om det är mycket mindre är svårt att säga. Men om det är diametern som är mycket mindre som i ditt fall känns det tämligen vanskligt, då det ju skall täta mot en fläns som inte brukar vara så mycket mindre än filtrets ytterdiameter.

 

Edit2: När bytte du filter senast, hur många gångtimmar sedan ?  Filtret är ju en rent mekanisk sil. Bytte du förra året och inte har kört tokmånga timmar kan du sannolikt vänta med filterbytet till nästa år. Det är viktigare att byta oljan.

Edited by IngemarE
  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oljan rinner inte ut ifall motorn är avstängd. En liten skvätt kommer förstås rinna ur filtret, men det gör det även om motorn töms på oljan innan.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan det vara så att det filter som sitter på motorn är det felaktiga?

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Skuten:

Jag hade köpt ett filter från watski (ej original) som enligt spec skulle passa till min vp md2030-d.

 

När jag tappat ur oljan i motorn och skulle byta filtret märkte jag att det har en diameter som är betydligt mindre än det nuvarande. 

 

Jag vågade därmed inte montera av det gamla filtret utan var tvungen att fylla på olja igen med det gamla filtret kvar.

 

1. Kan det vara så att filtret ändå passar? Filtret ser ut att vara ungefär halva storleken.

 

2. Kan man byta oljefilter med (nya) oljan kvar i motorn? Eller kommer det då att forsa  ut olja när jag monterar ur det nya filtret?

 

Tacksam för svar !

Oljefilter ska man köpa original det kan skilja i filtreringsförmåga mellan pirat och original, köper du original så passar de till din motor. Ja du kan byta filter längre fram det kommer inte forsa ut olja såvida du inte har motorn igång.

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Original är ju aldrig fel, men jag drar mig inte en sekund för att sätta dit något annat filter av känt fabrikat, för det är väl ingen här som tror att Penta har en egen filterfabrik? 😜

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Köper aldrig bränslefilter på

B T. 

 

Bilen med insprutare stannade efter några hundra mil. 

Tätt i bränslemängdsregulator, (Saab 900.)

 

När jag öppnade filtret var filtermaterialet endast limmat halva varvet. I stort sett öppet. 

Ingen ersättning, då jag öppnat filterburken, för att konstatera felet. 

🥵

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
28 minuter sedan skrev Gripen72:

Original är ju aldrig fel, men jag drar mig inte en sekund för att sätta dit något annat filter av känt fabrikat, för det är väl ingen här som tror att Penta har en egen filterfabrik? 😜

Nej absolut har de inte det, men det är stor skillnad på vad beställaren av filter kräver för filtreringsförmåga. Därav kan det gå att köpa billigare filter som inte omfattas av lika hårt krav. Kan en tillverkare spara 50 öre per enhet så gör den det.

Edited by kossor
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns videor på youtube där man tar isär filter och kollar filtermaterialet. I en av dem var FRAM absolut sämst, fast man tror att det har hög kvalitet. Det hade ungefär hälften så stor filteryta som det bästa. För länge sedan såg jag ett reportage om pirattillverkade oljefilter som man tog isär och kollade. På ett stod det "Sliced pineapples" på insidan av plåten. Man hade använt gamla konservburkar.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kollade på watskis webshop på oljefilter till Volvo Penta. Det är inte mycket som är rätt där. Bland annat ett filter som motsvarar 471034 som är till 40-41 motorer. Watski påstår att det passar på 32 och 42-44, och till och med till HS1 backslag. Alla dessa har andra oljefilter.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

När man kollar på oljefilter till MD2030 i Watskis webshop står det att det är samma oljefilter till MD2010, som till MD2030. Det är alldeles fel 2010 har ett mindre filter än 2030. Det som du har fått är till en 2010.

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev kossor:

Nej absolut har de inte det, men det är stor skillnad på vad beställaren av filter kräver för filtreringsförmåga. Därav kan det gå att köpa billigare filter som inte omfattas av lika hårt krav. Kan en tillverkare spara 50 öre per enhet så gör den det.

Så är det, med ett känt fabrikat menar jag inte ökänt😀 Beroende på vad det är som ska filtreras väljer MANN, Parker eller exempelvis HYDAC. Flera flera andra bra OEM-leverantörer än dessa finns   såklart. Jag skulle aldrig montera ett billigt filter som jag inte vet ursprunget på.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 hours ago, Rollen said:

När man kollar på oljefilter till MD2030 i Watskis webshop står det att det är samma oljefilter till MD2010, som till MD2030. Det är alldeles fel 2010 har ett mindre filter än 2030. Det som du har fått är till en 2010.

Tusen tack för denna information! Jag skall kontakta watski nu. Riktigt klantigt av en sån etablerad specialistbutik!? Man kan ju tycka att dom borde ersätta mig även för den olja som går åt!? Jag har dessutom 15 mils resväg till båten....usch. Jag köpte även bränslefilter hos watski men nu vet jag inte om jag vågar använda det heller.

 

Och tack för alla bra svar i tråden! Skall nog göra ett försök till byte av filtret i vår.

On 10/3/2020 at 6:46 PM, IngemarE said:

Även om oljefiltret sitter rätt långt ner på en MD2030 är det ändå en bit ovanför sumpen (oljetråget). Har inte motorn varit igång på någon timme eller mer bör nästan all olja redan då ha runnit tillbaka ner i tråget.

Jag tror därför - tvärtom mot @per_62 - att det fungerar att byta filter utan att tappa ur oljan igen. Just för att oljenivån är betydligt lägre än filtret när motorn inte är igång. Däremot kan det sannolikt rinna ur en slatt som ligger kvar i kanalerna just där eller i själva filtret när du lossar det (men knappast "större delen"), så ha ordentligt med papper eller liknande under.

 

Jag hade som sagt provat. Börjar det - mot all förmodan -  välla fram och inte bara smårinna när du lossar filtret så är det ju bara att skruva åt det igen.

 

Edit: På din fråga om filtret kan passa även om det är mycket mindre är svårt att säga. Men om det är diametern som är mycket mindre som i ditt fall känns det tämligen vanskligt, då det ju skall täta mot en fläns som inte brukar vara så mycket mindre än filtrets ytterdiameter.

 

Edit2: När bytte du filter senast, hur många gångtimmar sedan ?  Filtret är ju en rent mekanisk sil. Bytte du förra året och inte har kört tokmånga timmar kan du sannolikt vänta med filterbytet till nästa år. Det är viktigare att byta oljan.

Tack för ett bra svar.

Vet inte exakt hur många timmar jag har kört i år men skulle gissa att det rör sig om maximalt 100 timmar. Nuvarande filter är ett biltemafilter. Svårt att uppskatta hur slitet ett sådant filter blir på en säsong eller om det klarar sig ytterligare en 😊. Själva oljan såg dock svart ut vid bytet .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oljan svartnar tämligen snabbt.

100h skulle i en bil motsvara 600-700 mil, och det lär inte vara någon större risk att vänta med filterbytet till nästa gång. Även om det är från Biltema 😉.

 

F.ö. är Watskikatalogen full av missar och konstigheter. Reagerade när de för många år sedan fick någon ny stjärna som skrev texterna om brytare/omkopplare. En brytare med två anslutningar - simpel strömbrytare blev plötsligt "2-polig" och en massa annat "konstigt". Oj, vad fel det blev fick jag som svar. Men rättades det till ?  Nope.

 

När jag gjorde zinkanodtest åt PB var det just en anod som utmärkte sig åt det sämre hållet. Den var f.ö. även dyrast. Den kom från Watski....

 

Man får inte alltid vad man betalar för.

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy