rejas 268 Postad 2 timmar sedan Okej, det börjar bli dags! Som jag konstaterat i en annan tråd behöver vi lyfta ur vår motor ur båten för att utreda var det läcker olja och fixa det. Samtidigt gör vi såklart service och skall också fixa till motorrummet i båten. Men vi har ingen erfarenhet av detta även om jag inte har tummen mitt i handen och har erfarenhet av mekanik. Vi kommer att åka till båten i eftermiddag och börja. Jag lovar att återkomma med bilder och förmodligen en massa frågor. Bifogar en bild på skylten då det brukar efterfrågas 🙂 Det är alltså en Yanmar 3ym30 och ett segeldrev SD20. Grov plan för första steget. 1: Riva lite inredning för att komma åt. 2: Lossa alla reglagekablar, elkablar och bränsle- och vattenslangar. 3: Lossa motorn från drevet Första frågorna, på punkt 3 är det bara bultringen mot motorn som håller fast drevet? När vi så småningom skall börja flytta på motorn måste den dras rakt framåt för att släppa från drevet eller kan man lyfta den något? Nu när beslutet är taget, är det någon man absolut inte skall glömma att göra när man ändå "håller på"? Har du gjort detta innan så tar jag gärna emot tips och även om du inte gjort detta kan ju lite glada tillrop underlätta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 377 Postad 1 timme sedan 42 minuter sedan skrev rejas: Första frågorna, på punkt 3 är det bara bultringen mot motorn som håller fast drevet? När vi så småningom skall börja flytta på motorn måste den dras rakt framåt för att släppa från drevet eller kan man lyfta den något? Ja det är "transmissionskåpan" mellan drevet och svänghjulet. Nr 2 eller 2-1 lite beroende på version Drevet sitter med en splinesad axel i drivskivan på svänghjulet, så motorn måste dras rakt framåt en bit så splinesen glider ur drivskivan. Så du måste nog lossa motorfästena i bädden eller på motorn för att kunna dra motorn framåt, är nog lättast i bädden. Länkar till reservdelskataloger med sprängskisser, först motorn sedan drevet: https://yanmarshop.com/en-GB/catalog/all/browse/yanmardata-1591308/yanmar-marine-marine-others-small-ym-series-3ym30 https://yanmarshop.com/en-GB/catalog/all/browse/yanmardata-955813/yanmar-marine-marine-main-engine-small-sd-series-sd20 Kolla så du inte har SD20A-S, SD20B-S eller SD20C-S, då bara backar du på tillbaka pilen och väljer ny version av drevet. 51 minuter sedan skrev rejas: Nu när beslutet är taget, är det någon man absolut inte skall glömma att göra när man ändå "håller på"? Kommer inte på något speciellt men man kan ju passa på att kolla allt som man inte kommer åt annars samt tvätta rent om det behövs. Är det oljekladdigt i transmissionskåpan, så byter du packboxen på inkommande axel och kollar axeln så den inte är spårig där packboxen suttit men det är bara om det är oljekladd just där. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser