Jump to content
Wednesday 03 March 2021
50sman

Är jag knäpp i hela huvudet eller kan det vara lönt att renovera en gammal båtmotor?

Recommended Posts

Helloj.

 

Nu har följetongen med min gamla Mercury 80 hp 1978 nått "vägs ände".

Tog upp den i söndags för jag tänkte gå till botten med det hela varför den dör när jag lägger i växel.

 

Då jag har fixat sedan tidigare med bensintillförsel och komp och läkande avgasplåt så gav jag mig på elsystemet.

Det första jag gjorde var att fixa till den dåliga markeringen för tändläge som fanns genom att sätta TDC och sedan gå 0.464 tum BTDC och sätta ett nytt märke. 27 grader BTDC sysn sedan tidigare.

Mätte upp spolar, tändkablar, tändhattar, tändstift = OK.

Mätte upp triggern = OK.

Mätte upp CDIn = OK.

Mätte upp statorn = not OK. Röd/vit till röd låg långt utanför spec medan blå/vit till blå var OK. Det kan då förklara varför jag jag har svårt att se ngt stabilt när jag kör med stroboskop.

Bara för sakens skull så testade jag kompet igen (den här gången på kall motor) för jag tyckte att stift 4 såg lite "misstänkt" ut och då visade det sig att jag bara hade 4 bar mot de övriga som låg på 9, 9.1 och 9 bar.

Jag kunde också se att det kom lite vatten ur cylinder 4 fortfarande så det verkar som om jag har haft fel med både läckande avgasplåt och tätning på vevaxel (Gelis supporterade med den som felkälla 2) - ridå

 

 

Eller?

 

Har suttit och funderat och kollat lite. 

Köpa en annan begagnad motor handlar om 20 kkr och uppåt. Då kommer jag att vara i samma läge som nu - jag har ingen aning om status på motorn.

Köpa nytt är uteslutet. Sälja båten som den är och köpa en annan men då har jag samma läge som om jag skulle köpa en annan motor. Saken är den att jag har äntligen hittat en båt som är både snygg och praktisk och som generalen hemma godkänner så jag vill inte göra mig av med båten (men i värst fall så gör jag det).

Kollar jag på de delar jag tror att man måste byta eller bör om man nu river ned hela så handlar det om 16 - 17 kkr om jag behöver byta "allt". Tillkommer gör kostnaden för att horna upp cylindrar men där känner jag en som gör det i princip "gratis" då jag har lite "gentjänster" att plocka ut där.

Återstår då bara min egentid och den kan jag använda i lugn och ro.

De delar jag har i kalkylen är:

- Kolvar 4 st med ringar (i överdim om det behövs) med kolvbult och låsringar. Kanske det räcker med att bara byta en. Jag får se när jag har facit.

- Vevaxellager 2 st (över och nedre).

- Vevaxelpackning/tätning

- Vevlager "carrier"

- 4 st Nållager till kolvar

- Vevlagerstyrning med glidlager.

- Packning cylinderhuvud.

- Reedventiler (hela setet)

- Stator (om det nu inte är ett kabelbrott någonstans)

 

Sedan tillkommer det lite bultar och ev helicoils beroende på om jag får lossa alla bultar. Det hela bygger på att vissa delas som block och vevstakar med mera är OK. Skulle det dyka upp en Svarte petter så kan jag sälja av de delar som kan vara av intresse för någon annan och ha som repbuffert i den "andra" motorn som jag då tvingas att köpa.

 

Låt oss säga att jag hamnar på 25 kkr totalt (vilket jag inte tror) så kommer jag att ha en motor som är "ny" invändigt och att jag vet precis vad som är gjort.

Är det en dum ide? Tar jag för lätt på det hela? andra fallgropar som jag missar? Dessutom lär jag mig extremt mycket vilket gör att jag kan nästa gång laga. Jag behöver inte spekulera lika mycket nästa gång för då vet jag vad som är gjort.

Nu vet jag inte iofs hur skicket är inne i cylindrarna men jag har komp så jag tror inte att det finns några större skador utan jag tror att kolvringarna är utslitna i cyl 4, då den cylindern har "gått på vatten".

Jag har renoverat upp motorn på min sportbil och den är en 4 takt och där var det meckigt och det gör jag inte om då det krävdes så många specialverktyg å du har ventiler, kamaxel, sync osv osv. Men den här -78an är ju som en moppemotor fast den har 4 cylindrar istället för 1  

 

Så! Är jag knäpp?

 

Note! När jag tog av växelhuset så mätte jag upp drivaxeln och den är rak och såg fin ut. Det enda "osäkra" är skicket inne i drevhuset men det får jag ta då?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är en knäpp idé om du "bara" vill ha en motor.

Skaffa en mer miljöanpassad motor i sådana fall, en som inte släpper ut 25 % av bränsle oförbränt i vattnet.

 

Om du är intresserad av att hålla liv i en veteranmotor så stöttar jag dig till hundra procent.

Kolla om du har någon mack som säljer Aspen alkylat så klarar du miljösamvetet ändå.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Mackey:

Det är en knäpp idé om du "bara" vill ha en motor.

Skaffa en mer miljöanpassad motor i sådana fall, en som inte släpper ut 25 % av bränsle oförbränt i vattnet.

 

Om du är intresserad av att hålla liv i en veteranmotor så stöttar jag dig till hundra procent.

Kolla om du har någon mack som säljer Aspen alkylat så klarar du miljösamvetet ändå.

Lite tveeggat :)

Efter att ha rest till Kina och Indien i över 15 år i tjänsten så har jag bildat mig mina cyniska miljötankar :)

Jag har alltid gillat gamla bilmotorer. Efter att ha fått en båtmotor så har det blivit lite "blodad" tand där också. Att glida runt med en -78 som går som en klocka när alla andra kör 4 takt har sin tjusning. Dessutom passar motorn båten rent "tidsmässigt".

På sätt och vis så är det lite "miljölinje" på att renovera än att bara köpa "nytt".

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev 50sman:

Lite tveeggat :)

Efter att ha rest till Kina och Indien i över 15 år i tjänsten så har jag bildat mig mina cyniska miljötankar :)

Jag har alltid gillat gamla bilmotorer. Efter att ha fått en båtmotor så har det blivit lite "blodad" tand där också. Att glida runt med en -78 som går som en klocka när alla andra kör 4 takt har sin tjusning. Dessutom passar motorn båten rent "tidsmässigt".

På sätt och vis så är det lite "miljölinje" på att renovera än att bara köpa "nytt".

 

Klart Du ska renovera om Du känner att Du grejar det. Perfekt fritidssyssla.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

 

Klart Du ska renovera om Du känner att Du grejar det. Perfekt fritidssyssla.

Grejjar och grejjar. Det vet jag först när jag har börjat. Jag har en originalkopia från Mercury så....

Men kan det finnas "överaskningar" som jag har missat i min "iver".

Att ge sig på min M-Motor funkade men det var mycket svett, blod och tårar då det dök upp saker som jag inte tänkte på men när det gäller en 2-taktare så har jag svårt att se att det skall bli så eller?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lossade du verkligen själva manteln bakom avgasplåten och kollade så inte läcket var där. Någon annanstans kan inte vatten komma ifrån.  Se där pennan pekar här står vatten kvar och koriderar gjutet och du får vatten inträngning så fort den motorn är igång. 

 

P7062056.thumb.JPG.278d366bfb1dec211516e1927509aae3.JPG

P7062054.thumb.JPG.357f97480bce11a46196b93e98d352c5.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ang att borra blocket så vet i fan om det går. Finns inget topplock då allt är i en homogen del.

 

Men du behöver kanske inte byta det som är ok bara för att det ska bli nytt. Visst resonemanget "när det ändå är isär" är lätt att dras med av. Men då sticker pengarna

 

Jag köpte en gång i tiden en 80 hk Murkla -72 av en firma/verkstad dom hade renoverat den med nytt powerhead, en ny kolv, samtliga kolvringar och alla tätningar + något lager. Den tjänade mig väl i många år, det som tog ut sin rätt var upphängningen (mot akterspegeln) och backhacken pga korrosion.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Eile:

Lossade du verkligen själva manteln bakom avgasplåten och kollade så inte läcket var där. Någon annanstans kan inte vatten komma ifrån.  Se där pennan pekar här står vatten kvar och koriderar gjutet och du får vatten inträngning så fort den motorn är igång. 

 

P7062056.thumb.JPG.278d366bfb1dec211516e1927509aae3.JPG

P7062054.thumb.JPG.357f97480bce11a46196b93e98d352c5.JPG

:)

Ser nu att jag INTE har tagit loss den delen då jag trodde att det var den "2a plåten" som var den som kunde vara kass (vilket den iofs var map på packning och att skruvarna var lösa :)

Där ser man.

Om det nu visar sig (vilket jag med den nya "upplevelsen" tror) att den delen är angripen som du visar med pennan så kvarstår det att jag har kasst komp på den cylindern. Iofs tror jag att den kan ändra sig om jag kör runt med lite bensin så cylindern får lite olja som tätar. Nu har den ju fått "vatten" :)

Så du menar att det är det enda stället där det kan komma in vatten "bakvägen"?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ända ställe jag tror du förbisåg i din förra tråd.  Kolla inläggen i din tidigare tråd Vatten i cylinder/cylindrar se sprängskissen detalj 16, du gav svar på att det var lösa bultar. Varför tror du dom är lösa, jag tror packningen gett sig om bultarna är lösa.   Du lossade väl och kollade? Får du inte tag i packning beställde jag två av misstag och har en ny på hyllan om de nu utgått. Har du inte kört mycket på vatten så kanske rättar kompen till sig men gör så här. låt motorn stå utan vatten, spruta in lite tunn olja i cylindrarna och ta ett nytt kompprov.  Har den stått med vatten sitter nog ringarna fast men kan lossa efter ett tag.  

Edited by Eile

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skall man gå vidare med sin gamla motor? Frågan kan knappast ställas ur andra perspektiv än rent filosofiska. Ekonomiskt sett är det knappast försvarbart. Fast inget med båtliv är ekonomiskt försvarbart. Däremot är det värt varenda slant ur andra synvinklar :-)

 

Om båten har samma ekonomiska värdebild som motorn lönar det sig inte att köpa en ny motor till den heller. Tröttnar man på ekipaget står man där och försöker sälja en gammal billig båt med en ny dyr motor. En svårsåld kombo i de flesta fall.

 

Att köpa en annan begagnad motor till sin gamla båt är ett vågspel. Den nya gamla motorn kan krångla precis lika mycket som din gamla gamla motor.

 

Med de två resonemangen blir det plötsligt inte ett helgalet alternativ att renovera den motor man redan har. Utgifter blir det hur man än försöker. Tricket är att börja genast på hösten. Skruva isär motorn och se vad som behöver göras och skaffas. Det kan ibland ta lite tid att få tag på delar och ifall man behöver lämna in motorn för jobb på någon motorverkstad så rinner vintern snabbt iväg.

 

Var i ett lite liknande läge med min gamla bil i vintras. En liten skåpbil från 2004 som började få lite väl högt tryck i kylsystemet, typiska symptom på dålig topplockspackning. Skruvar det mesta själv men det här verkade lite väl stort. Ringde en bekant som har verkstad. Lite knappt 1000 €uro (Finland) skulle det gå på att byta topplockspackning. Ungefär hälften av vad bilen är värd. Det hade jag kunnat ta. Men om felet i stället varit en spricka i toppen hade kalkylen inneburit hela bilens värde. Ville inte chansa så jag bestämde mig för att skruva sönder bilen själv. För att få av toppen på en sån här bil måste motorn ur. Overall och handskar på! Efter några veckoslut i garaget knattrar bilen igen till priset av lite packningar och en topplocksplaning för säkerhets skull. Som bonus passade jag på att byta kamrem, vattenpump, koppling och lite annat smått och gott när allt ändå stod på golvet. Dumt? Kanske. Men nu vet jag vad jag har. Det hade jag inte gjort om jag bara köpt en annan begagnad bil. Kunde stå där med samma problem en månad senare med den också...

 

Har också skruvat ihop motorn som sitter i båten själv samt en massa andra liknande grejer. Pysslar hellre ute i garaget än glor på TV hela kvällarna.

 

Alla har inte lust att skruva och mecka eller vill ens förstå varför man skulle göra det. Fast känslan när man får igång motorn man själv haft i bitar och fått ihop igen går inte att slå!

 

PS
Kom ihåg: Att mecka båtmotor är också båtliv :-)

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-09-08 vid 22:21 skrev Faderullan:

Skall man gå vidare med sin gamla motor? Frågan kan knappast ställas ur andra perspektiv än rent filosofiska. Ekonomiskt sett är det knappast försvarbart. Fast inget med båtliv är ekonomiskt försvarbart. Däremot är det värt varenda slant ur andra synvinklar 🙂

 

Om båten har samma ekonomiska värdebild som motorn lönar det sig inte att köpa en ny motor till den heller. Tröttnar man på ekipaget står man där och försöker sälja en gammal billig båt med en ny dyr motor. En svårsåld kombo i de flesta fall.

 

Att köpa en annan begagnad motor till sin gamla båt är ett vågspel. Den nya gamla motorn kan krångla precis lika mycket som din gamla gamla motor.

 

Med de två resonemangen blir det plötsligt inte ett helgalet alternativ att renovera den motor man redan har. Utgifter blir det hur man än försöker. Tricket är att börja genast på hösten. Skruva isär motorn och se vad som behöver göras och skaffas. Det kan ibland ta lite tid att få tag på delar och ifall man behöver lämna in motorn för jobb på någon motorverkstad så rinner vintern snabbt iväg.

 

Var i ett lite liknande läge med min gamla bil i vintras. En liten skåpbil från 2004 som började få lite väl högt tryck i kylsystemet, typiska symptom på dålig topplockspackning. Skruvar det mesta själv men det här verkade lite väl stort. Ringde en bekant som har verkstad. Lite knappt 1000 €uro (Finland) skulle det gå på att byta topplockspackning. Ungefär hälften av vad bilen är värd. Det hade jag kunnat ta. Men om felet i stället varit en spricka i toppen hade kalkylen inneburit hela bilens värde. Ville inte chansa så jag bestämde mig för att skruva sönder bilen själv. För att få av toppen på en sån här bil måste motorn ur. Overall och handskar på! Efter några veckoslut i garaget knattrar bilen igen till priset av lite packningar och en topplocksplaning för säkerhets skull. Som bonus passade jag på att byta kamrem, vattenpump, koppling och lite annat smått och gott när allt ändå stod på golvet. Dumt? Kanske. Men nu vet jag vad jag har. Det hade jag inte gjort om jag bara köpt en annan begagnad bil. Kunde stå där med samma problem en månad senare med den också...

 

Har också skruvat ihop motorn som sitter i båten själv samt en massa andra liknande grejer. Pysslar hellre ute i garaget än glor på TV hela kvällarna.

 

Alla har inte lust att skruva och mecka eller vill ens förstå varför man skulle göra det. Fast känslan när man får igång motorn man själv haft i bitar och fått ihop igen går inte att slå!

 

PS
Kom ihåg: Att mecka båtmotor är också båtliv 🙂

:)

 

Jag tror på den filosofiska injen.

jag har börjat så smått och "förbereda" så vi får se hur det slutar.

 

/T

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att renovera en gammal dieselmotor i en segelbåt som använts några månader om året i Skandinavien är ofta det enda rätta. Framförallt om den har haft välfungerande sötvattenkylning det senaste decenniet. 

De motorer jag grejat med, Volvo MD6A, 2002, 2003, Nanni 14hk samt 10hk, har samtliga varit väldigt oslitna i cylinderlopp och vevaxellager, staklager osv. Det som behövde åtgärdas var en eller flera av avgasböj, värmeväxlarlimpa, ventiler och ventilsäten. 
Nannis värmeväxarpaket och avgaslimpa hade skadats i förtid av felaktig installation. MD6A hade skadats lite av igensatt vacuumventil. 2002 och 2003 var egentligen OK, men ventiler och säten slipades in på nytt, spridarna fick också rengöring/kontroll.

 

Renovering/genomgång enligt ovan är i de flesta fall oerhört mycket billigare och enklare än motorbyte!

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror inte att vi ska vara alltför rationella för då försvinner mycket av livsglädjen. Och båtlivet är ju i många avseenden just livsglädje. Visst är pengar viktigt men jag sitter hellre på pallen i verkstan och fipplar med ett intressant båt-, motor-, utrustningsprojekt än sitter vid skrivbordet och väntar på nästa månads kontobesked.

 

Som tur är så är vi alla olika... 😉

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har köpt reservdelar för 24000kr ebay och verkstadshsndbok sista 3 åren till min gamla 135hk murkla helt sjukt men nu går den som en äkta 2 takts motir👩‍✈️

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-09-08 vid 20:39 skrev 50sman:

:)

Ser nu att jag INTE har tagit loss den delen då jag trodde att det var den "2a plåten" som var den som kunde vara kass (vilket den iofs var map på packning och att skruvarna var lösa :)

Där ser man.

Om det nu visar sig (vilket jag med den nya "upplevelsen" tror) att den delen är angripen som du visar med pennan så kvarstår det att jag har kasst komp på den cylindern. Iofs tror jag att den kan ändra sig om jag kör runt med lite bensin så cylindern får lite olja som tätar. Nu har den ju fått "vatten" :)

Så du menar att det är det enda stället där det kan komma in vatten "bakvägen"?

Nej du är definitivt ej knäpp, bara en rejäl båtnörd som tycker det är kul att hålla på med nostalgi. Keep up the good work and let us now.....👍

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tycker inte det är galet att kosta på en gammal motor.

Jag själv gjorde en helrenovering av en gammal skrothög till båt från 70talet som dom flesta skulle kört igenom flistuggen.Men nu har jag en kanonbra båt som kostat mig runt 75T och vetskapen om vad jag gjort är sjukt tillfredställande.

  • Like 5
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-09-08 vid 17:29 skrev Eile:

Lossade du verkligen själva manteln bakom avgasplåten och kollade så inte läcket var där. Någon annanstans kan inte vatten komma ifrån.  Se där pennan pekar här står vatten kvar och koriderar gjutet och du får vatten inträngning så fort den motorn är igång. 

 

P7062056.thumb.JPG.278d366bfb1dec211516e1927509aae3.JPG

P7062054.thumb.JPG.357f97480bce11a46196b93e98d352c5.JPG

Har inte haft tid att göra ngt den senaste tiden men jag tog bort den inre plåten nu och jag kan inte se ngt hål.

Däremot så gick den sista nedersta skruven av direkt dvs så fort jag skulle dra så lossnade den. Jag kan gissa mig till att den har gått av och att packningen har börjat läcka. Packingen i övrig var inte "snygg". Tittar man även i den nedre regionen så verkar det vara "svartare" där precis som om avgaser har läckt in där ?

Jag har även använt ett USB mikroskop och vid 1600x så ser jag fortfarande inga hål där du har pennan.

Så jag lutar mer och mer åt att det är packing i kombo med den trasiga skruven som är orskaen och inte ett hål. Dessutom, om jag har rätt, så sitter den skruven som har gåt av vid inloppet från vattenpumpen och där förstår jag om det trycks in vatten.

Vidare. Jag har kollat kolvar och kolvringar och i de 3 översta cylindrarna så ser allt fint ut. I den 4:e så är nedre ringen OK medan den övre har "fastnat lite (eller har gått av och därigenom ingen "spänst"). Jag har under en vecka nu haft i vapenolja i kombo med WD40 och nu har kompet ökat och det känns som om ringen har blivit "lite" spänstigare så kanske den har fastnat i sitt spår. Jag kommer fortsätta att pytsa in vapenolja och WD40 så får vi se.

Om det nu visar sig att jag inte har hål utan det är bara packingen så nöjjer jag mig där så länge och ser hur motorn beter sig. Ny stator är fixad så kanske jag avvaktar med att riva ned allt.

Vad tror du om det hela?

 

Cut1.thumb.jpg.754b0694cab7c8fafe494e7a726cfe84.jpgCut2.thumb.jpg.47ed9193634de76895fc42315f7b1b96.jpgCut3.jpg.5999e96e9a1b5a043375b8b9ef077723.jpgCut4.thumb.jpg.0286222b61b189ab9b1d6ee15566ff2f.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alla behöver ju inte korrodera på exakt samma ställe det kan ju ha varit pth eller ptv i garaget.  

 

Pennan var ett exempel på känsligt där man bör titta vid felsökning.  Manteln på bild ex är svetsad som du ser på båda sidor.      

 

Du har nog läck se förstoring av ditt foto. 

 

Cut4.jpg.4fbe2c522cb175a46e1bc42b0c554963.jpg.65f226f648ae0f7239048138da5b783a.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helt klart, om bilden inte luras, så har du felet där. Tyvärr så sitter skadan på powerheadet ( motorblocket). Går nog att svetsa av någon som är duktig med aluminium och sedan fräsa packningsytorna, men du åker på att riva hela motorblocket.

Går inte det så är blocket skrot.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Gelis:

Helt klart, om bilden inte luras, så har du felet där. Tyvärr så sitter skadan på powerheadet ( motorblocket). Går nog att svetsa av någon som är duktig med aluminium och sedan fräsa packningsytorna, men du åker på att riva hela motorblocket.

Går inte det så är blocket skrot.

En "meckare" här på jobbet sade att det kunde vara värt att prova med Alutite (http://www.alutite.se/) . Värma lokalt sedan fylla upp och slipa ned med en stålkloss och använda de "övriga" ytorna som styrning för planhet. Skulle det inte funka så kan man göra nästa steg (om det nu är lönt att riva ned det hela för en rel "osäker" svetsning - å andra sidan kan jag då byta "allt").?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Eile:

Alla behöver ju inte korrodera på exakt samma ställe det kan ju ha varit pth eller ptv i garaget.  

 

Pennan var ett exempel på känsligt där man bör titta vid felsökning.  Manteln på bild ex är svetsad som du ser på båda sidor.      

 

Du har nog läck se förstoring av ditt foto. 

 

Cut4.jpg.4fbe2c522cb175a46e1bc42b0c554963.jpg.65f226f648ae0f7239048138da5b783a.jpg

Känner att Lorrys kände person passar här "- Tänkte inte på det" :)

Jag var så fokuserad på din penna - skall göra en rejäl inspektion över hela ytorna i morgon FM.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alutite är nog zinktråd med ev legerat med lite bly, sett tester innan och tror nog det kan fungera du kan ju fylla på rätt bra ända till bulten vattnet passerar ändå ovanför i manteln ,  tiga var lite knepigt gjutet är riktigt skräp som du ser på min mantel är det bara porer och mest ihopsmält.  Ska finns några kemiska metaller , nu blir ju avgaserna snabbt kylda och packningen är ju av vanlig pappers kvalité så någon högre värme är det ju inte.   

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag fyllt "igen" alla "hål" och slipat allt plant. Väntar på nya packningar och att ta bort den sista skruven. Har beställt en pinnbultsavdragare som jag tror kommer att fungera.

Avdragaren kommer också i veckan så jag kan kolla om jag har kabelbrott eller om stator är kass.

Jag har satt markeringar för TDC och mätt upp .464 tum (för tomgång) så nu är det som innan jul -------- väntan.

//TE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad är en pinnbultavdragare? svinpitt?   Svetsa istället dit en mutter låt svalna något och olja samtidigt sen är det bara att skruva loss.   i värsta fall punkta dit en pinnbult.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bult borta. 

Packningar kommer på mån/tisdag. 

Har lagt lite material där skadan fanns. Har slipat ned idag och det ser väldigt fint ut nu. 

Om det läcker efter den här TLCn så finns det hål som jag helt enkelt inte hittar. 

TDC och. 464 är uppmätt och nya märken på svänghjul satt. 

Nu är det bara att vänta på packningar och nya skruvar. 

/T

 

IMG_20200927_181530.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tycker att det är helt rätt att renovera. Rent miljömässigt vet jag inte hur utsläppskalkylen ser ut: Är det bättre att slänga en törstig gammal tvåtaktare och slippa allt som går oförbränt ut i vattnet eller kostar en ny motor miljön så mycket i tillverkning att det är bättre att göra i ordning den gamla? Vid nyköp släpps skräpet så att säga ut "någon annanstans" och inte i våra svenska sjöar och hav, vilket gör att svenska båtägare som kör fyrtakt verkar ha lite bättre samvete. Sett till de globala utmaningarna spelar det förstås ingen roll - skit är skit såväl i Kina som i Sverige. 

 

Men det här går nästan inte för en privatperson att svara på, så jag håller med skribenten tidigare i tråden om att det snarare är en filosofisk fråga. Själv älskar jag tre saker med att renovera:
1. Rädda äldre ting från skroten.

2. Göra rent och putsa.  

3. Lära mig hur saker och ting fungerar.

 

Det finns en annan sak som helt subjektivt talar för renovering och det är att motorerna var så mycket snyggare förr. Tänk om jag hade hängt en modern Mercury på båten, då hade jag skämts varje gång jag åkte ut någonstans.

 

En sak till: Ska du renovera så ska du hyra eller köpa en gassvets. Räkna med att många bultar har ärgat fast och då är svetsen ett måste för att få loss grejerna hela. Aluminium vill gärna bli aluminiumoxid igen och dessutom är rostfritt (de flesta bultar alltså) ett ädlare material vilket gör det etter värre med alla galvaniska strömmar.  I alla fall har jag fått det förklarat för mig att det är så.  

Oxiden lägger sig i sedan i gängorna och "spränger fast" bultarna. Helt hopplöst. Försökte använda gasol i början men det blir inte tillräckligt varmt. Vid svetsens 3000 grader börjar det dock hända saker. 

Edited by Kashmirsocialist

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rätt många gånger har jag fått loss avdragna skruvar och pinnbultar genom att lägga en mutter mitt för eller på resterna, av det som ska bort. 

Sen fylla muttern som gärna kan vara lite större med en MIG (MAG). Börja svetsa i mitten, alltså på det som senare ska lossas. 

Det ska bli ordentligt varmt. 

När du fyllt muttern, vänta tills det blir mörkröd, och klipp till rakt in med en tung hammare. 

Vänta tills det svalnat ordentligt. 

Nu är det oftast bara att skruva lite fram och åter. 

Så lite mer och snart kan du lossa helt. 

 

Ingen större risk att du svetsar fast i det gängade godset. 

För det kyler ordentligt. 

 

Givet att detta inte funkar om skruven, pinnbulten gått av 10 mm nere i det gängade hålet. 

Med funkar någon millimeter ned. 

Sticker det ut delar av det som ska bort, så brukar jag kapa så att endast någon millimeter blir kvar. 

 

Varför funkar detta? 

 

När du klappar till med hammaren, så komprimeras resterna (och svets o mutter, fast på utsidan) till en något mindre ytterdiameter. 

Hett stål/järn mot de kalla gängorna i hålet. 

Därför lossnar resterna. 

 

Kolla gängorna strax under muttern och en bit nedåt. De har blivit komprimerade. 

Gämför med gängorna längst ned. 

 

En man på en bilskrot lärde mig detta för 45 år sedan. 

 

Tjolahopp. 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_20210204_202703.jpg

Edited by Hybro
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev Hybro:

Rätt många gånger har jag fått loss avdragna skruvar och pinnbultar genom att lägga en mutter mitt för eller på resterna, av det som ska bort. 

Sen fylla muttern som gärna kan vara lite större med en MIG (MAG). Börja svetsa i mitten, alltså på det som senare ska lossas. 

Det ska bli ordentligt varmt. 

När du fyllt muttern, vänta tills det blir mörkröd, och klipp till rakt in med en tung hammare. 

Vänta tills det svalnat ordentligt. 

Nu är det oftast bara att skruva lite fram och åter. 

Så lite mer och snart kan du lossa helt. 

 

Ingen större risk att du svetsar fast i det gängade godset. 

För det kyler ordentligt. 

 

Givet att detta inte funkar om skruven, pinnbulten gått av 10 mm nere i det gängade hålet. 

Med funkar någon millimeter ned. 

Sticker det ut delar av det som ska bort, så brukar jag kapa så att endast någon millimeter blir kvar. 

 

Varför funkar detta? 

 

När du klappar till med hammaren, så komprimeras resterna (och svets o mutter, fast på utsidan) till en något mindre ytterdiameter. 

Hett stål/järn mot de kalla gängorna i hålet. 

Därför lossnar resterna. 

 

Kolla gängorna strax under muttern och en bit nedåt. De har blivit komprimerade. 

Gämför med gängorna längst ned. 

 

En man på en bilskrot lärde mig detta för 45 år sedan. 

 

Tjolahopp. 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_20210204_202703.jpg

Smart trick! Funkar nog extra bra på rostfritt som är så #*%#^! mjukt. Jag brukar vara väldigt noga med att hela tiden röra gaslågan för att inte riskera att värma in till själva bulten utan bara godset. Här blir det ju tvärtom vilket också funkar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy