Jump to content
Sunday 18 April 2021

Kashmirsocialist

Medlemmar
  • Content Count

    69
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Kashmirsocialist last won the day on March 3

Kashmirsocialist had the most liked content!

Community Reputation

41 Expert

About Kashmirsocialist

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jaha, nu är den här skiten såld så det vill till att 650:n blir färdig och levererar. IMG_4355.MOV
  2. Tack! Ja, de bluddrar så skönt. Nu ska allt justeras förstås, tomgången måste ställas under gång i vattnet o s v. Men jäklar vad skönt att allt väsentligt funkar!
  3. It’s alive. Startade på första vridningen av nyckeln. Fick dock choka till till döds p g a reglageproblem.. 😄 FullSizeRender.mov
  4. Den värsta anoden jag har sett satt på Merc 650:n jag håller på att renovera. Har tyvärr ingen bild på den i renoveringstråden men den var verkligen totalt uppäten, det var knappt något kvar för skruven att fästa i. Motorn hade gått i sötvatten nånstans i Mellansverige. Nu kommer jag ha motorn i saltvatten och kör då zinkanod. Väldigt bra att ni påpekade att ytan under anoden bör vara metallren - hade ingen aning om det. Jag läste förvisso vad Gripen72 skrev om att skruven fungerar som kontaktyta men med tanke på den massiva korrosion som det har varit på samtliga anodskruvar jag har sett på Mercurymotorer så tar jag nog det säkra före det osäkra. Fram med stålborsten och vinkelkapen.
  5. En sak jag har upptäckt när jag har renoverat grejer genom åren är hur svårt det är att beräkna tidsåtgång. En sak som verkar rätt komplicerad kan gå förvånsvärt fort, medan ett relativt okomplicerat moment kan ta svinmycket tid. Som att sätta en gummilist längs riggen, det var pilligt som tusan. Dock blev det bra till slut när kåpan kom på plats. Dekalerna har My satt dit. Jag misstänkte att chokesolenoiden var dålig, den reagerade men orkade inte lyfta spjällen. Plockade loss den och bytte mot en annan (från mitt lilla lager av delar) men det funkade inte heller. Också detta var pilligt eftersom jag tvangs byta också metallcylindern som solenoiden drar upp i huset - annan storlek på de nyare. Sagt och gjort, bytte tillbaka till originalet och minskade spänningen på chokespjällsfjädern. Testade med batteri kopplat rätt in i solenoiden - funkade. Däremot gick det inte via reglaget så jag misstänkte kabelbrott, men multimetern visade sig ha gett upp andan. Köpte ny i eftermiddags och testade. Nix, kabelstam och kopplingar ledde ström som de ska. Fel i reglaget alltså, vilket får ses som tur i oturen. Det är ändå bara ett testreglage som sitter på motorbocken.
  6. Ajdå, Aron Flam. Här går det utför.
  7. Nu hände det mycket på en gång. Det är en motor!
  8. Ja, den är helt ok runt impellern. Spelar ingen roll om det inte är tätt - lite vatten i oljan gör ingenting. Bara att byta en gång per säsong.
  9. Precis. Mycket bra att TBT-färgerna förbjöds men de var onekligen effektiva.
  10. Vet ingenting om cayennepeppar. Däremot har den med flexibelt samvete säkert möjlighet att leta upp bottenfärger pre-1988. Inte mycket som växer på skrovet då, enna.
  11. Helt rätt. En del problem med påväxt på båt och motor men allt annat är så mycket bättre! ❤️
  12. Underbar kommentar. Helt enkelt underbar.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy