Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Kashmirsocialist

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    76
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    2

Kashmirsocialist senast vann den dag 3 Mars 2021

Kashmirsocialist hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

52 Expert

Om Kashmirsocialist

  • Placering
    Kapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Uppdatering: Motorn skar på första provturen. Kylvatten i de två understa cylindrarna. Kylmanteln var troligen trasig, men då bultarna var totalt fastärgade (inte ens gassvetsen bet) kunde jag inte plocka loss den och kontrollera skicket utan hoppades på det bästa. Plockade upp båten, körde hem den och hängde av motorn. Som tur är hade jag ett par extra block, köpte två reservdelsmotorer till i våras, så det var bara att bita ihop, strippa det skurna blocket, flytta över allt till ett fräscht med bra kompression (bättre än det förra faktiskt), lyfta av blocket från riggen och sätta dit det nya, skruva dit allt och provköra. Mitt i allt brände tändningslåset i min renoverade MerControl, så det blev lite lödande också. Nu färdigt och båten i sjön.
  2. Uppdraget slutfört. Dock ingen skvallerstråle, troligen oxid i kanalerna. Motorn kyler som den ska men det droppar bara lite ur röret. Kanske fixar till vintern om jag orkar. Motorn hänger på båt, sjösättning i morgon. Tack ni som orkat läsa och kommentera.
  3. Du kan utan problem hänga en 35-hästare på båten, så länge det handlar om en tvåtaktare vilket håller nere vikten.
  4. Har bytt ut växelhuset mot ett annat. Plockade isär allt och packade om, bytte kam och växelförare. Nu på lack.
  5. Jaha, nu är den här skiten såld så det vill till att 650:n blir färdig och levererar. IMG_4355.MOV
  6. Tack! Ja, de bluddrar så skönt. Nu ska allt justeras förstås, tomgången måste ställas under gång i vattnet o s v. Men jäklar vad skönt att allt väsentligt funkar!
  7. It’s alive. Startade på första vridningen av nyckeln. Fick dock choka till till döds p g a reglageproblem.. 😄 FullSizeRender.mov
  8. Den värsta anoden jag har sett satt på Merc 650:n jag håller på att renovera. Har tyvärr ingen bild på den i renoveringstråden men den var verkligen totalt uppäten, det var knappt något kvar för skruven att fästa i. Motorn hade gått i sötvatten nånstans i Mellansverige. Nu kommer jag ha motorn i saltvatten och kör då zinkanod. Väldigt bra att ni påpekade att ytan under anoden bör vara metallren - hade ingen aning om det. Jag läste förvisso vad Gripen72 skrev om att skruven fungerar som kontaktyta men med tanke på den massiva korrosion som det har varit på samtliga anodskruvar jag har sett på Mercurymotorer så tar jag nog det säkra före det osäkra. Fram med stålborsten och vinkelkapen.
  9. En sak jag har upptäckt när jag har renoverat grejer genom åren är hur svårt det är att beräkna tidsåtgång. En sak som verkar rätt komplicerad kan gå förvånsvärt fort, medan ett relativt okomplicerat moment kan ta svinmycket tid. Som att sätta en gummilist längs riggen, det var pilligt som tusan. Dock blev det bra till slut när kåpan kom på plats. Dekalerna har My satt dit. Jag misstänkte att chokesolenoiden var dålig, den reagerade men orkade inte lyfta spjällen. Plockade loss den och bytte mot en annan (från mitt lilla lager av delar) men det funkade inte heller. Också detta var pilligt eftersom jag tvangs byta också metallcylindern som solenoiden drar upp i huset - annan storlek på de nyare. Sagt och gjort, bytte tillbaka till originalet och minskade spänningen på chokespjällsfjädern. Testade med batteri kopplat rätt in i solenoiden - funkade. Däremot gick det inte via reglaget så jag misstänkte kabelbrott, men multimetern visade sig ha gett upp andan. Köpte ny i eftermiddags och testade. Nix, kabelstam och kopplingar ledde ström som de ska. Fel i reglaget alltså, vilket får ses som tur i oturen. Det är ändå bara ett testreglage som sitter på motorbocken.
×
×
  • Skapa nytt...