Jump to content
Friday 27 November 2020
Smeraldo

Byte av turbo KAD 300

Recommended Posts

Är det nån som har bytt turbo på en KAD 300 o kan dela med sig av lite värdefulla tips.

Min båtmek ska ha ca 25 000:- för turbo + arbete. Det är dyrt nog att ha båt så jag är inne på att försöka byta den själv. Hur svårt kan det va.. 😀

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
3 timmar sedan skrev Smeraldo:

Är det nån som har bytt turbo på en KAD 300 o kan dela med sig av lite värdefulla tips.

Min båtmek ska ha ca 25 000:- för turbo + arbete. Det är dyrt nog att ha båt så jag är inne på att försöka byta den själv. Hur svårt kan det va.. 😀

 

Hej !

Det är inte svårt, kan du dra åt en skruv med en blocknyckel så kan du byta turbon själv. Har du trångt akterut och svårt att komma åt kan det vara lite pilligt. Men det går om man tar det lugnt.

 

1 Släpp klämman runt knäet och turbon skruva ut muttern långt. Pilla av den rostfria klamman, du kan behöva polygrip och en rejäl skruvmejsel till det. Nu är knäet lösgjort och fritt från turbon på avgassidan.

2 Släpp slangklämmorna på gummibälgen finns två nertill och två upptill mot knäet med. Enklast är att släppa dem som sitter nertill på avgasröret, vik nu ut knäet så du får turbon fri. Alternativt lyft av knäet, du måste även släppa klämman på slangen från värmeväxlaren där kylvattnet strömmar ut i avgasröret.

3 Släpp klämman på trycksidan dvs motsatt sida du nyss varit, där går ett tryckrör till aftercoolern, ta bort det röret mellan turbo och aftercooler. Du får även ta bort röret från kompressorn och joke spjället som sitter på trycksidan på turbon.Turbon är nu frilagd.

4 På under sidan av turbon kommer tryckröret från oljepumpen detta rör ser till att turbon får smörjning, det, det är fastskruvat med två st M6 i turbon mellan sitter en packning se till att inte glömma den sedan. Skruva ut de båda skruvarna, röret är nu fritt, den främre av dessa kan vara lite pillig att få loss lite pilligare att få dit. Tryckröret är nu fritt från turbon.

5 Släpp slangen som ger turbon kylning sitter på sidan på turbohuset och går till expansionskärlet.

6 Du har nu fyra bultar kvar de som håller turbon mot motorn sitter under turbohuset på halsen, släpp dem emellan där har du en packning se till att den kommer rätt vid återmontering. När du släppt de fyra lyfter du bort turbon. Vid återmontering är det lättare om du limmar fast de nya packningarna på turbon mindre risk att de kommer fel då. Tryckröret med oljesmörjningen kan var lite bändigt att få dit om det inte livar riktigt men det går. Vid återmontering gör du lika som jag skrivit men tänker från andra hållet. Turbo till din motor finns att köpa för runt tio tusen, så gör du jobbet själv tjänar du en hacka. Ta god tid på dig beräkna en dag beroende på hur trångt du har i båten, du gör inte detta jobb på 15 minuter. Tänk också på att om du ligger i sjön så när du släpper knäet till avgasröret så har du öppen sjö i röret, kolla så båten inte ligger för djupt. När du återmonterar bälgen mellan knä och avgasrör se till du får allt tätt där att du får på bälgen riktigt annars kylvatten i båten inte bra. Byt ut bälgen och köp en ny då du ändå har den lös. Jag har säkert glömt något viktigt nu😱, men jag tror detta var allt😁. Lägger in några bilder på motorn så ser du lite på bilderna hur turbon sitter. Sedan avgasbälgen mellan knä och avgasrör.

 

                               // Lycka till och ta det lugnt Peter😉

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7738870-25-5093.aspx

 

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7738870-25-5091.aspx

 

http://www.marinturbo.se/category.php?id_category=45

 

DSC_0136.JPG.712356c8633545454e3f10b521529eff.JPGDSC_0135.JPG.00e051b3694c9a4be6376929a1e3586a.JPG

DSC_0071.thumb.JPG.d2486848e29ba8c3dc27888b30491ab9.JPG

         

 

Edited by kossor
  • Like 3
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Supertack till dig Peter för den utförliga beskrivningen o även till dig Anjens för länken. Blev riktigt taggad på att sätta igång direkt. Hatten av till er bägge. Misstänker att ni ( eller nån annan ) känner igen symptomen för en havererad turbo. Tänkte bara kolla med er om ni tror att det är turbon? Så att jag inte byter i onödan. Så här är symptomen för min båt som är bestyckad med 2st KAD 300. Det är babords motor som krånglar.

När jag skall upp i plan så kickar turborna in vid ca 2600 varv. Drar jag på så att motorerna passerar 3000 varv så funkar allt som det ska men så fort jag går ner mot 3000 varv så börjar babords varvtal sjunka, sakta ner mot 2600 varv o då kickar kompressorn in o skjuter upp den över 3000 igen. Sen håller den på så tills jag drar på över 3000 varv igen. Då orkar den hålla turbotrycket. Jag vet att det är babords motor då jag testade att stänga av synken på motorerna. Styrbords jobbar på som den ska men babords som sagt pendlar i intervallet 2600-3000 varv.

Bägge motorerna har gått ca 900h.

Turbon eller kan det va nått annat? 

MVH

Björn

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Hej!

Min erfarenhet vid turbofel är från TAMD30, TAMD31 och KAD43.

På min förra båt med först en TAMD30 och senare en TAMD31 yttrade det sig som så att motorn sotade, svarta feta avgaser, och det var en effektförlust. När jag skruvade bort luftfiltret kände jag att turbinhjulet gick trögt och att det var glapp i axeln. På den senare motorn var det totalhaveri, det gick inte att rotera hjulen med handkraft, detta upptäcktes innan sjösättning.


På KAD43 var det svarta avgaser och effektförlust, det gick att köra i 6 knop, inte mer.

Vid kontroll visade det sig att turbon hade fastnat, med handkraft kunde jag snurra igång den och kunde provköra, det fungerade bra, räknade kallt med en turborenovering, men det har nu fungerat i fem säsonger.

 

Ja turborenovering, jag har lämnat in två turbor för renovering, den till en TAMD31 och en till en TAMD30, ja även en till en bil...

Det blir mycket med ekonomiskt än att köpa en en ny eller en utbytes.

På den tiden hade vi två firmor på Hisingen som är specialister på området. Jag lämnade in turbon på förmiddagen och hämtade den på eftermiddagen. Det dom inte hade gjort var att lacka den efter blästringen, så jag fick även köpa VPs gröna sprayfärg och en värmetålig grundfärg.

På båtmotorerna var det lätt att komma åt att skruva loss och återmontera, i bilen var det ett rent helsike...

 

Så du kan spara ytterligare några tusenlappar genom att googla reda på en firma som renoverar din turbo istället för att köpa ny eller utbytes!

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 timmar sedan skrev kossor:

5 Släpp slangen som ger turbon kylning sitter på sidan på turbohuset och går till expansionskärlet.

Jag brukar tappa ur kylarvätska (c:a 9 liter) via den avtappningskran som sitter baktill under grenröret, men det kanske är onödigt.

 

O-ringen (nr 7 i bilden) brukar också vara värt att behandla försiktigt eftersom den ibland haft

 en benägenhet att hamna lite fel.

 

image.png.d439869acdf21d4f64b29708603e9d26.png

 

6 timmar sedan skrev Smeraldo:

Drar jag på så att motorerna passerar 3000 varv så funkar allt som det ska men så fort jag går ner mot 3000 varv så börjar babords varvtal sjunka, sakta ner mot 2600 varv o då kickar kompressorn in o skjuter upp den över 3000 igen. Sen håller den på så tills jag drar på över 3000 varv igen. Då orkar den hålla turbotrycket.

En bryggrannes KAD43 betedde sig på det viset. Vi bytte turbo på den maskinen och därefter går den som den ska.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fenomenet med pendlingen som beskrivs hade för 2 veckor sedan på min KAD42. Den ville inte gå på halvfart, antingen fullgas eller inte plana. Det visade sig vara att mitt Racor förfilter läckte in luft. Eftersom jag var på resa, ersatte jag förfiltret med en bit rör. Efter att luftat systemet genom att suga med min oljebytarhandpump på motorns bränslefilteravluftning och lufta alla sex spridarna gick allt som det ska igen.

Turbon kan ganska enkelt kollas genom att ta bort avgasklämman till knät och försöka rotera turbon för hand.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Turbon kan ganska enkelt kollas genom att ta bort avgasklämman till knät och försöka rotera turbon för hand.

 

Helt riktigt. På det sättet kan man konstatera om turbon roterar eller inte. Man kan även ta bort luftfilterburken och snurra på "propellern".

 

Men problemet är ofta att turbon faktiskt roterar, alltså laddar, men roterar inte tillräckligt snabbt, alltså laddar inte tillräckligt. Då kan KAD-motorerna uppvisa det som TS och även min bryggranne har råkat ut för.

 

För egen del råkade jag ut för att en av våra AD41:or tappade en del av sin ork för några veckor sedan på grund av att turbon snurrade, men för tungt/sakta. Turbon byttes och så var vi tillbaka till de ordinarie siffrorna igen. Innan turbobytet på AD41:an var laddtrycket nere på 0,65 i stället för 1,5. Bytet är så pass enkelt att till och med jag gjorde det själv.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
11 timmar sedan skrev Smeraldo:

Supertack till dig Peter för den utförliga beskrivningen o även till dig Anjens för länken. Blev riktigt taggad på att sätta igång direkt. Hatten av till er bägge. Misstänker att ni ( eller nån annan ) känner igen symptomen för en havererad turbo. Tänkte bara kolla med er om ni tror att det är turbon? Så att jag inte byter i onödan. Så här är symptomen för min båt som är bestyckad med 2st KAD 300. Det är babords motor som krånglar.

När jag skall upp i plan så kickar turborna in vid ca 2600 varv. Drar jag på så att motorerna passerar 3000 varv så funkar allt som det ska men så fort jag går ner mot 3000 varv så börjar babords varvtal sjunka, sakta ner mot 2600 varv o då kickar kompressorn in o skjuter upp den över 3000 igen. Sen håller den på så tills jag drar på över 3000 varv igen. Då orkar den hålla turbotrycket. Jag vet att det är babords motor då jag testade att stänga av synken på motorerna. Styrbords jobbar på som den ska men babords som sagt pendlar i intervallet 2600-3000 varv.

Bägge motorerna har gått ca 900h.

Turbon eller kan det va nått annat? 

MVH

Björn

 

Ja det fenomen du beskriver kan bero på två orsaker. 

 

1 Motorn får för lite bränsle, nu har du en elektroniskt styrd bränslepump så det tror jag inte på.

2 Turbon är slut och orkar inte kicka till motorn, det tror jag på i ditt fall. Men man kan ju inte säga att det är turbon tvärsäkert bakom en datorskärm utan att sett hur det ser ut. På 42-43 kan detta bero på för snålt ställd bränslepump de har mekaniska pumpar.  Sen beror det ju på var du ligger i för vatten en turbo slits hårdare i saltvatten än i sött vatten. I den ena länken jag skickade med i mitt inlägg finns en beskrivning om fel på turbon att felsöka själv. Gå in på marin tunes hemsida och klicka dig fram, till din motor och läs om turbofel,  jag har för mig att du ska ha turbohus nr 12 på de äldre 42-43 är det nr 8 om jag inte minns fel. En ny turbo kostar 9500: - vad jag kunde se på deras hemsida, halva priset mot VP.  Lycka till nu med det ev bytet, ta det lugnt och hasta inte avsätt rejält med tid och gör det grundligt. Du kan ju mäta laddtrycket som @Volvo_Penta hänvisar till. Om du har en klocka kan du sätta en dubbelbanjo på insugsröret och där mäta laddtrycket. Din motor ska ha 1,78 bar  i laddtryck vid fullvarv, detta står bra beskrivet på hemsidan marinturbo. Laddar den inte de givna värdena är det tyvärr slut på turbon, om vi nu förutser att dieselpumpen levererar rätt bränslemängd. Var i landet håller du till?

Edited by kossor

Share this post


Link to post
Share on other sites

I senaste numret av Praktiskt båtägande finns det en artikel av Dr.Diesel på insändarsidan, där han svarar på en likartad fråga, då var det inte självklart att det var turbon det var fel på. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
41 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

I senaste numret av Praktiskt båtägande finns det en artikel av Dr.Diesel på insändarsidan, där han svarar på en likartad fråga, då var det inte självklart att det var turbon det var fel på. 

För lite bränsle för lite avgaser, turbon sover och kickar inte till pumpen att ge mer bränsle. Rätt mängd bränsle bra med avgaser för stort mellanrum i turbohuset=sliten turbo. Turbon läcker och orkar inte dra igång motorn. Verkan motorn tappar varv kompressorn går in och varvar upp turbon kompressorn lämnar, turbon orkar inte kompressorn går in etc etc . Sedan finns naturligtvis fler felkällor men det hör till vanligheten att detta blir verkan. Sen kan man inte sitta i ett forum och tro eller veta säkert. Veta det vet vi på plats med isärskruvad enhet. Därför är det upp till TS att kolla upp vad som kan vara fel, på de råd vi kan ge honom. Men tusen timmar och i vilken båt motorerna sitter i det saknar vi info om, sött eller salt västkustvatten vet vi inte heller. Men det är inte ovanligt att en turbo lägger ner. Vi lyfte ut en kad 44 i fredags där turboaxeln gett sig och då blåst ur all olja i motorn samt en stor mängd järnskrot till aftercoolern, den motorn hade 680 timmar på mätaren. På din och min motor kan detta fenomen med i och ur av kompressor bero på dieselpumpen, den kan man få ställa på lite, noga då att man mäter turbotrycket, att mäta är att veta. På kad 44 - 300 är pumpen elektroniskt styrd och där sköter programvaran mängden bränsle tillsammans med turbon, ibland kan man få kalibrera om efc n så den mäter mer bränsle. Det finns en del om och därför kan jag heller inte skriva att det är detta fel, för det vet jag inte förrän jag skruvat ner enheten och då fått facit. Jag brukar vara noga med att skriva att det kan, för det är viktigt att inte säga bergsäkert, saker och ting kan då få negativa konsekvenser. Det enklaste för TS är ju att kontakta marin turbo och rådfråga dem samt berätta om sina problem med motorn. 

Edited by kossor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Björn (Smeraldo),

Hur gick det med turbobytet...? Vore intressant att få ta del av dina findings.

Haft dialog med en person i ett FB forum (han har likadan båt som mig, Aquador 26 DC 2004) med samma symptom där föregående ägare först bytte turbo (vilket gjorde en del) men sen även kompletterade med renovering/byte av insprutningspump och spridare som tillsammans tydligen blev riktigt bra 🙂

Jag blev själv inspirerad av Peters eminenta och utförliga beskrivning samt länken som Anjens bidrog, stort tack för detta @kossor och @Anjens!!!!
Och tack även @Volvo_Pentaför kompletteringen avseende kylvätskan! Jag tömde även turbon från kylvätska genom att lossa pluggen som sitter under turbohuset.

Tog mig friheten att börja komplettera och sammanställa Peters kommentarer med hänvisning till sprängskisser och bilder för att ytterligare förenkla och underlätta.

Så nu när båten ändå står på land och för att utesluta fel på turbon så har jag nu (efter ett par timmars arbete) demonterat turbo och avgasknä. Inte direkt svårt som Peter nämner men trångt så det förslår 😐

Jag har svårt att bedöma skicket på min (inte mycket rost men "koksad" som en del säger) så kommer lämna in den för en utbytes och har samtidigt planer på att köpa en ny rostfri avgaskrök.

Återkommer när jag (förhoppningsvis) fått den nya på plats!
/Mikael (hedmik)

IMG_3080.jpg

IMG_3081.jpg

IMG_3084.jpg

Edited by hedmik

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev hedmik:

Hej Björn (Smeraldo),

Hur gick det med turbobytet...? Vore intressant att få ta del av dina findings.

Haft dialog med en person i ett FB forum (han har likadan båt som mig, Aquador 26 DC 2004) med samma symptom där föregående ägare först bytte turbo (vilket gjorde en del) men sen även kompletterade med renovering/byte av insprutningspump och spridare som tillsammans tydligen blev riktigt bra 🙂

Jag blev själv inspirerad av Peters eminenta och utförliga beskrivning samt länken som Anjens bidrog, stort tack för detta @kossor och @Anjens!!!!
Och tack även @Volvo_Pentaför kompletteringen avseende kylvätskan! Jag tömde även turbon från kylvätska genom att lossa pluggen som sitter under turbohuset.

Tog mig friheten att börja komplettera och sammanställa Peters kommentarer med hänvisning till sprängskisser och bilder för att ytterligare förenkla och underlätta.

Så nu när båten ändå står på land och för att utesluta fel på turbon så har jag nu (efter ett par timmars arbete) demonterat turbo och avgasknä. Inte direkt svårt som Peter nämner men trångt så det förslår 😐

Jag har svårt att bedöma skicket på min (inte mycket rost men "koksad" som en del säger) så kommer lämna in den för en utbytes och har samtidigt planer på att köpa en ny rostfri avgaskrök.

Återkommer när jag (förhoppningsvis) fått den nya på plats!
/Mikael (hedmik)

IMG_3080.jpg

IMG_3081.jpg

IMG_3084.jpg

Du tänker rätt i båda fallen, men RF fri krök tycker jag verkar överarbetat, din motor lär ju vara 15 år iaf och det är säkert kröken med. Ska du ha båten 20 år till är det väl ok med RF, annars skulle jag gått på en originalare. Lycka till med demontering och återmontering, vad sitter det i för båt?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Packningen mellan turbo och motor är det absolut rekommendation på att byta om man tagit bort turbon, enl VP.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för återkoppling Peter 🙂

Ja, har nog också börjat inse att RF krök känns överarbetat (och nästan dubbelt så dyrt), behöver kanske inte byta alls utan bara göra rent (eventuellt blästra) så kanske den funkar några år till!?

Tack, det var en pärs att få ut den så skall erkänna att det är lite nervöst att återmontera utan att skada nåt 😐

En del påpekar att det är viktigt att hälla i olja i turbon i samband med installation, behövs det...?

Turbon sitter i en Aqudador 26 DC, 2004 med snart 800 gångtimmar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Zwen:

Packningen mellan turbo och motor är det absolut rekommendation på att byta om man tagit bort turbon, enl VP.

Japp, blir ny packningssats också!

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev hedmik:

Tack för återkoppling Peter 🙂

Ja, har nog också börjat inse att RF krök känns överarbetat (och nästan dubbelt så dyrt), behöver kanske inte byta alls utan bara göra rent (eventuellt blästra) så kanske den funkar några år till!?

Tack, det var en pärs att få ut den så skall erkänna att det är lite nervöst att återmontera utan att skada nåt 😐

En del påpekar att det är viktigt att hälla i olja i turbon i samband med installation, behövs det...?

Turbon sitter i en Aqudador 26 DC, 2004 med snart 800 gångtimmar.

Nej den kröken tycker jag absolut du ska byta, hur kul är det att krypa ner dit igen om två år när den pissar in sjövatten. Gör det ordentligt nu när du ändå håller på. Nästa gång är mitt i semestern och då är det absolut inget roligt jobb, unna är som unna är som vi säger här, när du byter krök kolla då även över avgasröret, det brukar korrodera alldeles under bälgen, byt även bälgen när du ändå håller på. Glöm inte beställa packningen till kopparröret på knäet alltså dumping anslutningen. Knäet kommer omålat så grunda det noga, köp sedan pensel färg på färgaffären de blandar penta grön, pensla sedan på flera lager. Gör likaså på turbon finns ingen grund bara tunn sprayfärg på den rostar igenom på en sommar, grunda pensla sedan håller det. Och du turbon ser ut att gjort sina bästa dagar, vad jag kan se.

Å fy fasen aquador, där behöver man ju skohorn för att komma till turbon, inget för en tungviktare direkt. Den får du dit ta bit för bit dela upp det på ett par dagar ta det lugnt metodiskt så går det bra, har du fått bort det får du dit det. Jäklas det så brukar jag gå och ta en kaffe eller en öl och fundera på polering, sedan på det igen, då brukar det rulla på. Hemma här brukar vi ha lördagsträff i garaget ( gubbträff ) dra några öl skruva lite lösa de problem som kvarstår rätt trevligt.

Hälla olja i turbon ? Nja du får tryck dit direkt ganska grov ledning, sedan brukar jag låta den stå och gå på tomgång en halvtimme, innan jag rör den, sedan har du lite inkörningsperiod, innan du låter den spela ljuvmusik. Jag är väl övernitisk, men har bytt olja efter 10 timmars gångtid, på såväl traktor som båt. Viktigt att du alltid låter turbon varva ner på tomgång ett par minuter innan du stoppar motorn, då lever den lite längre. Ligger du i salt eller sött?

 

                               // Peter

Edited by kossor
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev kossor:

Hälla olja i turbon ? Nja du får tryck dit direkt ganska grov ledning,

Hälla olja i turbon vid montering? En del tycker att man ska göra det.

 

När Du bytt turbon kan det vara intressant att kolla trycket. Jag har i år bytt turbo på 4 motorer, i och för sig AD41:or, och inget av de nya turboaggregaten gav det tryck som de ska göra.

 

Lycka till med "projektet". 👍

 

image.png.301b23e02115d1437567afee8b0d190d.png

image.png.6c5281ae141f89117860b9615d2f3984.png

image.png.26c9734c1c6f0f45e702a23c12d9ddf9.png

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev kossor:

Nej den kröken tycker jag absolut du ska byta, hur kul är det att krypa ner dit igen om två år när den pissar in sjövatten. Gör det ordentligt nu när du ändå håller på. Nästa gång är mitt i semestern och då är det absolut inget roligt jobb, unna är som unna är som vi säger här, när du byter krök kolla då även över avgasröret, det brukar korrodera alldeles under bälgen, byt även bälgen när du ändå håller på. Glöm inte beställa packningen till kopparröret på knäet alltså dumping anslutningen. Knäet kommer omålat så grunda det noga, köp sedan pensel färg på färgaffären de blandar penta grön, pensla sedan på flera lager. Gör likaså på turbon finns ingen grund bara tunn sprayfärg på den rostar igenom på en sommar, grunda pensla sedan håller det. Och du turbon ser ut att gjort sina bästa dagar, vad jag kan se.

Å fy fasen aquador, där behöver man ju skohorn för att komma till turbon, inget för en tungviktare direkt. Den får du dit ta bit för bit dela upp det på ett par dagar ta det lugnt metodiskt så går det bra, har du fått bort det får du dit det. Jäklas det så brukar jag gå och ta en kaffe eller en öl och fundera på polering, sedan på det igen, då brukar det rulla på. Hemma här brukar vi ha lördagsträff i garaget ( gubbträff ) dra några öl skruva lite lösa de problem som kvarstår rätt trevligt.

Hälla olja i turbon ? Nja du får tryck dit direkt ganska grov ledning, sedan brukar jag låta den stå och gå på tomgång en halvtimme, innan jag rör den, sedan har du lite inkörningsperiod, innan du låter den spela ljuvmusik. Jag är väl övernitisk, men har bytt olja efter 10 timmars gångtid, på såväl traktor som båt. Viktigt att du alltid låter turbon varva ner på tomgång ett par minuter innan du stoppar motorn, då lever den lite längre. Ligger du i salt eller sött?

 

                               // Peter

Tack för alla god råd Peter 🙏

Då får det bli en ny krök och så skall jag kolla resten av röret förstås 👍

Jadu, trångt så in i norden 😵 skall hamra in ljuddämpningen lite så jag tjänar 1cm samt skruva ur dräneringspluggen på turbon så blir det 1cm till 😁

Som tur är så är jag lång med långa armar så jag kan stå framför motorn och sen böja mig i L-ställning över motorn för nå turbon i bakkant 😂
Får försöka hitta nån bra färg o måla ordentligt som sagt 👍

Båten går på Västkusten 👍

Som sagt, stort tack för ditt engagemang, mycket uppskattat för en novis IT-kille 😊

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Volvo_Penta:

Hälla olja i turbon vid montering? En del tycker att man ska göra det.

 

När Du bytt turbon kan det vara intressant att kolla trycket. Jag har i år bytt turbo på 4 motorer, i och för sig AD41:or, och inget av de nya turboaggregaten gav det tryck som de ska göra.

 

Lycka till med "projektet". 👍

 

image.png.301b23e02115d1437567afee8b0d190d.png

image.png.6c5281ae141f89117860b9615d2f3984.png

image.png.26c9734c1c6f0f45e702a23c12d9ddf9.png

Stort tack för tips o instruktion ”volvo_penta” 🙏

Hur mätte du trycket, med en analog laddtrycksmätare eller via elektronik typ Yacht devices gränssnitt...?

Funderar på att skaffa nåt av ovanstående så man kolla, hade ju varit intressant 🤔 

Men antar att detta är nåt man får kolla när båten kommit i vattnet o blivit varmkörd så man kan gasa på lite?

Går kanske även att mäta på tomgång eller öka varvtalet lite lagom?

Båten är ju redan vinterkonserverad men inser att jag ändå får göra om det om jag nu skall testa o se så allt funkar o håller tätt...

Tack för engagemang som sagt 🙏

/Mikael

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev hedmik:

Stort tack för tips o instruktion ”volvo_penta” 🙏

Hur mätte du trycket, med en analog laddtrycksmätare eller via elektronik typ Yacht devices gränssnitt...?

Funderar på att skaffa nåt av ovanstående så man kolla, hade ju varit intressant 🤔 

Men antar att detta är nåt man får kolla när båten kommit i vattnet o blivit varmkörd så man kan gasa på lite?

Går kanske även att mäta på tomgång eller öka varvtalet lite lagom?

Båten är ju redan vinterkonserverad men inser att jag ändå får göra om det om jag nu skall testa o se så allt funkar o håller tätt...

Tack för engagemang som sagt 🙏

/Mikael

Jag mätte analogt via det uttag på insugsröret som VP tycker man ska använda. Men man kan även använda en banjonippel och dubbel hålskruv och mäta på det sätt som kossor beskriver. Jag vill minnas att det är M10-banjo. 41:orna ska laddas med 150kPa men inget av de aggregat jag bytt i sommar gav mer än 100kPa med ojusterad insprutningspump. Vi har VP:s original turbotrycksmätare i våra båtar men jag har gjort i ordning en "mobil" mätare för bl.a. de fall där jag hjälpt andra båtägare.

 

Kontroll av laddtryck gör man med båten i sjön med motor och drev i normal driftstemperatur. Jag trodde faktiskt att laddtrycksökningen skulle reagera snabbare på justering av pumpen men för att gå från 100kPa till 150kPa behövs ungefär 2 varv. Jag är av naturen försiktig av mig och gör hellre flera små justeringar än färre och större, därför blev det flera testrundor med 1/8-varvs justering. Vid så pass justering av pumpen behöver tomgången justeras ner.

 

På min egen båt ledde turbobytet och pumpjusteringen till att jag behöver byta propellrar till nästa säsong eftersom motorn nu orkar varva ur och lite till. Men accelerationen är det minsann inget fel på. Jag har aldrig haft bråttom på sjön och därför inte brytt mig om att turbomätaren i min båt bara visat kring 100kPa. Men att ladda 100kPa eller 150kPa blev en jäsickens skillnad...🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Jag mätte analogt via det uttag på insugsröret som VP tycker man ska använda. Men man kan även använda en banjonippel och dubbel hålskruv och mäta på det sätt som kossor beskriver. Jag vill minnas att det är M10-banjo. 

Hej, på min Tamd 41A från 88/89 är det M8 på dubbelbanjon, kan säkert vara skillnad på nyare motorer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Jag mätte analogt via det uttag på insugsröret som VP tycker man ska använda. Men man kan även använda en banjonippel och dubbel hålskruv och mäta på det sätt som kossor beskriver. Jag vill minnas att det är M10-banjo. 41:orna ska laddas med 150kPa men inget av de aggregat jag bytt i sommar gav mer än 100kPa med ojusterad insprutningspump. Vi har VP:s original turbotrycksmätare i våra båtar men jag har gjort i ordning en "mobil" mätare för bl.a. de fall där jag hjälpt andra båtägare.

 

Kontroll av laddtryck gör man med båten i sjön med motor och drev i normal driftstemperatur. Jag trodde faktiskt att laddtrycksökningen skulle reagera snabbare på justering av pumpen men för att gå från 100kPa till 150kPa behövs ungefär 2 varv. Jag är av naturen försiktig av mig och gör hellre flera små justeringar än färre och större, därför blev det flera testrundor med 1/8-varvs justering. Vid så pass justering av pumpen behöver tomgången justeras ner.

 

På min egen båt ledde turbobytet och pumpjusteringen till att jag behöver byta propellrar till nästa säsong eftersom motorn nu orkar varva ur och lite till. Men accelerationen är det minsann inget fel på. Jag har aldrig haft bråttom på sjön och därför inte brytt mig om att turbomätaren i min båt bara visat kring 100kPa. Men att ladda 100kPa eller 150kPa blev en jäsickens skillnad...🙂

Intressant, tack för att du delar med dig 🙂

Ja, det blir väl att kolla till våren när båten är i sjön igen, låååååång väntan...

Kanske får anledning att anlita dig då om du bor i GBG-området när det blir dags!?

Vad har du för båt?

Är också inne på att byta till stålpropeller men ville säkerställa att turbon (som är mest svårtillgänglig att komma åt på min båt) är i bra skick först o främst.

Bränslesystemet är ju en annan sak att kolla över. Jag har precis bytt vattenskiljarfiltret då det förra rostat sönder i avtappningspluggen undertill. Och det var ju en del sörja i den koppen kan jag säga...kanske även behöver sanera tanken (hur man nu gör det rent praktiskt med tanken full av diesel 😐).

Nej, topphastighet är inte det viktigaste för mig heller. Däremot vill jag gärna komma upp snabbt i planing då man ofta slår av på farten när man möter andra båtar där det är lite trångt.

Sen är det ju väldigt trevligt att bara tuffa runt o njuta av skärgården också för den delen 🙂

Med befintlig aluminium propeller (standard och i bra skick för denna båt tror jag) så kommer jag upp i ca 28-29 knop och då ca 3700 på varvräknaren. Säkert helt ok med full tank, ren botten och normal semesterpackning men tycker som sagt att den är lite seg att komma upp i plan (accelerationen). Eller så är det normalt och jag bara fått en felaktig känsla...

Jag har en filmsnutt där jag testar acceleration/planing men den filen är lite stor för att ladda upp här. Kanske kan dela den på annat sätt om det kan vara av intresse.

/Mikael

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev 1stPeregrine:

Hej, på min Tamd 41A från 88/89 är det M8 på dubbelbanjon, kan säkert vara skillnad på nyare motorer.

Kan mycket väl vara M8. Det är ett tag sedan jag kikade på att mäta turbotrycket den vägen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev hedmik:

Kanske får anledning att anlita dig då om du bor i GBG-området när det blir dags!?

Nej jag bor inte i Göteborgsområdet. Jag har dock vistats där en hel del i arbetslivet, bl.a. på Krossholmen där ett i båtbranschen välkänt företag håller till.

 

7 timmar sedan skrev hedmik:

Vad har du för båt?

Vi har i familjen några båtar i storlekarna 15-40 fot. För egen del blir det numera mest Saltö 31, den duger gott åt mig.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

När jag ändå kapat tråden och har experter i panelen så kommer en fråga till 😊

När jag lossade slangen mellan avgasknät och värmeväxlaren rann det ut ca 1-2 liter rent vatten, borde inte det varit glykol efter att vinterkonservering utförts???

Förstår inte...

B95AE8F8-D952-4C66-8DF1-51087E18786F.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-10-28 vid 21:40 skrev hedmik:

När jag ändå kapat tråden och har experter i panelen så kommer en fråga till 😊

När jag lossade slangen mellan avgasknät och värmeväxlaren rann det ut ca 1-2 liter rent vatten, borde inte det varit glykol efter att vinterkonservering utförts???

Förstår inte...

B95AE8F8-D952-4C66-8DF1-51087E18786F.jpeg

Om du kört igenom glykol i systemet hela vägen och gjort rätt ska du inte ha färskvatten vid knäet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev kossor:

Om du kört igenom glykol i systemet hela vägen och gjort rätt ska du inte ha färskvatten vid knäet.

Nja, det rann ut från värmeväxlaren och inte från knät alltså. Kanske dåligt formulerad fråga och missvisande bild...

Men nu är i alla fall turbo och avgasknä renoverat, blästrat och omlackat och återmonterat 👍

Räckte att byta/renovera avgasdelen på turbon så nu sitter det en rostfri fläns 🙂

Och motorn startade snällt även efter bytet av vattenavskiljarfiltret så nu är det bara att invänta våren och testkörning 🙂

Som sagt, återigen stort tack för ert engagemang med tips och instruktioner 🙏

Hade nog aldrig vågat mig på detta annars...som sagt, inte jättesvårt med era instruktioner men trångt så in i bänken 😅

Finns en videosnutt från testkörning/vinterkonservering: 

 

IMG_3101.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev hedmik:

Nja, det rann ut från värmeväxlaren och inte från knät alltså. Kanske dåligt formulerad fråga och missvisande bild...

Men nu är i alla fall turbo och avgasknä renoverat, blästrat och omlackat och återmonterat 👍

Räckte att byta/renovera avgasdelen på turbon så nu sitter det en rostfri fläns 🙂

Och motorn startade snällt även efter bytet av vattenavskiljarfiltret så nu är det bara att invänta våren och testkörning 🙂

Som sagt, återigen stort tack för ert engagemang med tips och instruktioner 🙏

Hade nog aldrig vågat mig på detta annars...som sagt, inte jättesvårt med era instruktioner men trångt så in i bänken 😅

Finns en videosnutt från testkörning/vinterkonservering: 

 

IMG_3101.jpg

Stopp lite nu!

Om du kört igenom glykol i systemet så skall där endast finnas glykol blandning. Har du vatten i vväxlaren har du inte gjort rätt. Risk finns du får frostskador. Du måste säkerställa att du fått glykol blandning i HELA systemet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan inte dessa motorer och vet inte om det gäller denna men i KAD32 kan man få vatten kvar i vvx även fast man har kört igenom glykol... Vet en som frös sönder pga det. Glykolen som kom ut genom drevet mättes och var ok

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy