Jump to content
Wednesday 03 March 2021

hedmik

Medlemmar
  • Content Count

    25
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About hedmik

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

72 profile views
  1. Tack för svar, känns dock som en djungel att välja produkt för detta ändamål...har sett SKF's Kullagerfett LGMT 2/0.2 eller funkar Biltemas Hjullagerfett kanske? Eller har du nån produkt du kan rekommendera?
  2. God fortsättning @kossor! Nu har jag införskaffat en ny tätningsring som skall monteras till våren 🙂 Dock blev jag lite konfunderad avseende vilken typ av fett som skall användas då du påpekade detta i svaret ovan? I en reparationsbeskrivning från Volvo Penta står det att man skall använda fett med nr 1141644 (ersatt med 3809449) som är samma som till propelleraxeln. Är det korrekt att använda detta och hur mycket ungefär skall jag fylla upp?
  3. Ahhh 🙈, nu fattar jag, haha, tänk vad man kan lura sig på bilder som inte är helt skalenliga... Stort tack @ThomasVikhogför pedagogisk beskrivning, nu förstår jag hur det skall vara 🙏 Ja, @kossormetallfjädern sitter som den skall i centrumhålet och verkar i bra skick (vad jag kan bedöma) men byter kanske ändå om jag får tag på en ny. Ja, @ThomasVikhog, upptäckte att den satt löst när jag vinterkonserverat för andra gången (utan drevet på). Axeln snurrar ju när motorn går så därav att jag blev orolig att den skadats när axeln snurrade. Och jag tror den satt åt rätt håll med flänsen utåt och så att man ser metallfjädern när den är på plats som du beskriver. Skall kolla axelglappet nästa gång 👍 Som sagt, uppskattar ert engagemang, fantastiskt 👋
  4. Tack för snabbt svar (igen) 🙂 Ja, har ägnat morgonen åt att studera sprängskisser och kommit fram till att detta måste vara en form av tätningsring (även om jag inte hittar nån direkt som liknar min) så det är väl bara att försöka "knacka" dit den igen som du beskriver. Som sagt, tack för svar och fortsatt trevlig helg!
  5. Hej igen, nu har jag varit vid båten och kan konstatera att det inte ser ut riktigt på samma sätt hos mig som på sprängskissen...det sitter enbart en plastbricka med en tunn o-ring invändigt så det kanske är ok som det är även om jag själv gärna vill försäkra mig om att det är rätt. Bifogar några bilder om det kan vara till nån hjälp.
  6. Jaha, hmm, ok, får väl börja med att plocka bort det som är löst men om det är nr 9 som syns på min bild så saknas ju även det andra (10, 11, 12, 13)...ok, jag skall kolla mer i detalj när jag kommer till båten igen. Tack för tips (igen) 🙂
  7. Aha, så bra 🙂 Men bara så jag fattar rätt, är det en ny klämringssats (nr 10 på sprängskissbilden) som jag skall köpa då? Verkar ju även som det skall sitta ett låsbleck (nr 12) som håller klämringen på plats samt o-ringen (nr 11) innanför? Ursäkta alla frågor...men vill bara att det blir rätt 🙃
  8. Hej, mitt första år med denna båt och jag valde att demontera mitt drev för att: - Lättare att komma åt och rengöra samt måla om skölden - Kontroll och byte av bälgar - Plocka hem drevet i ett stöldriskperspektiv och i lugn ro serva, göra rent och måla om drevet Jag snickrade ihop en drevvagn (ca 500kr i material o någon timmes jobb) så att jag kan utföra demontering/montering själv.
  9. Kanske jag som ser fel och att det endast är en lös plastdistans? Jag gjorde bedömningen att det är klämringen (nr 10 enligt bild) men kanske fel? Den svarta "flänsen" på bilden känns plastig men det kommer lite kletig olja/fett när jag trycker på den, inte mycket dock. Bifogar en bild om det kan vara till nån hjälp. Skall försöka ta en ny bild och kolla lite bättre nästa gång jag kommer till båten.
  10. Nej, vi skall inte dra detta i nån långbänk och det är som sagt inte heller lätt att dra några vettiga slutsatser bakom en datorskärm, jag är mer än nöjd med alla tips jag fått 🙂 Turbo och avgasknä är som sagt bytt (vilket var huvudmålet) och jag skall försöka kolla slang vid värmeväxlare igen. Nu är jag istället inne på att lära mig mer om svänghjulskåpa o primäraxel då jag såg lite olja där i samband med konserveringen, kanske normalt? Verkar som att klämringssatsen verkar sitta löst och att eventuellt låsblecket saknas men det får jag kanske ta i en annan tråd... 😉
  11. Ja, som du ser på min andra video (både filmerna är alltså från min båt) så kör på jag precis på det sätt som du nämner. Jag har alltså i detta fall redan kört en konservering (enligt första videon). Fyller på med ytterligare 20 liter glykol i ”volvobaljan”, stoppar ner insugsslangen och kör runt blandningen med motorn igång ca 10min. Baljan samlar ju upp allt som kommer ut så blandningen går ju runt hela tiden så hela systemet borde vara fyllt med glykol nu kan jag tycka. Eventuellt kan jag ju spola rent värmeväxlaren och laddluftkylaren om det nu skulle vara problemet. Har dock inte lossat slangen på värmeväxlaren för att kolla igen men får försöka göra det vid tillfälle.
  12. Hmm, det är ju det jag gjort...därav av min fråga att jag var förvånad över att det kom rent vatten där...detta var ju efter första konserveringen som jag gjorde enligt denna video: Kan det vara så att dräneringspumpen inte matade på tillräckligt...? Andra gången jag konserverade så körde jag utan dräneringspump med en förlängd slang kopplat på insuget och sedan ner i "Volvo" baljan. Motorn fick nog gå nästan 10min på detta sätt: Men jag får kanske lossa slangen till värmeväxlaren igen och kolla så att det nu kommer glykol istället...? Vill ju inte gärna få frysskador som sagt 😟
  13. Nja, det rann ut från värmeväxlaren och inte från knät alltså. Kanske dåligt formulerad fråga och missvisande bild... Men nu är i alla fall turbo och avgasknä renoverat, blästrat och omlackat och återmonterat 👍 Räckte att byta/renovera avgasdelen på turbon så nu sitter det en rostfri fläns 🙂 Och motorn startade snällt även efter bytet av vattenavskiljarfiltret så nu är det bara att invänta våren och testkörning 🙂 Som sagt, återigen stort tack för ert engagemang med tips och instruktioner 🙏 Hade nog aldrig vågat mig på detta annars...som sagt, inte jättesvårt med era instruktioner men trångt så in i bänken 😅 Finns en videosnutt från testkörning/vinterkonservering:
  14. När jag ändå kapat tråden och har experter i panelen så kommer en fråga till 😊 När jag lossade slangen mellan avgasknät och värmeväxlaren rann det ut ca 1-2 liter rent vatten, borde inte det varit glykol efter att vinterkonservering utförts??? Förstår inte...
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy