Jump to content
Monday 30 November 2020

Smeraldo

Medlemmar
  • Content Count

    6
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Smeraldo

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Supertack till dig Peter för den utförliga beskrivningen o även till dig Anjens för länken. Blev riktigt taggad på att sätta igång direkt. Hatten av till er bägge. Misstänker att ni ( eller nån annan ) känner igen symptomen för en havererad turbo. Tänkte bara kolla med er om ni tror att det är turbon? Så att jag inte byter i onödan. Så här är symptomen för min båt som är bestyckad med 2st KAD 300. Det är babords motor som krånglar. När jag skall upp i plan så kickar turborna in vid ca 2600 varv. Drar jag på så att motorerna passerar 3000 varv så funkar allt som det ska men så fort jag går ner mot 3000 varv så börjar babords varvtal sjunka, sakta ner mot 2600 varv o då kickar kompressorn in o skjuter upp den över 3000 igen. Sen håller den på så tills jag drar på över 3000 varv igen. Då orkar den hålla turbotrycket. Jag vet att det är babords motor då jag testade att stänga av synken på motorerna. Styrbords jobbar på som den ska men babords som sagt pendlar i intervallet 2600-3000 varv. Bägge motorerna har gått ca 900h. Turbon eller kan det va nått annat? MVH Björn
  2. Är det nån som har bytt turbo på en KAD 300 o kan dela med sig av lite värdefulla tips. Min båtmek ska ha ca 25 000:- för turbo + arbete. Det är dyrt nog att ha båt så jag är inne på att försöka byta den själv. Hur svårt kan det va.. 😀
  3. Smeraldo

    KAD 300

    Glömde att nämna, när man drar på o ska upp i plan. Då försvinner det. Eller jag kunde i alla fall inte se nått?!
  4. Smeraldo

    KAD 300

    Hej. Vevhusventilationen? Förlåt min okunnighet men kan det va nån form av övertrycksventil som släpper ut luft? o att det ska va så. Den är helt luktlös o det verkar som det kommer från ljuddämparen som går till kompressorn, dvs där kompressorn suger luft från luftfiltret. Men det är väldigt svårt att lokalisera. Kommer enbart när kompressorn inte går dvs inget när man startar motorn o den är kall. Kompressorn ger sig ju efter ca 2min då börjar det komma så smått. Syns enbart när man lyser med lampan. Luktar som sagt ingenting. Känns som att det är typ friskluften som pyser ut. Detta sker alltså på styrbords motor. Startade babords motor för att se om det var samma fenomen där. O till min förvåning, exakt samma sak på den. Börjar undra om det är nån form av övertryckventil på intagsluften till kompressorn som, när inte kompressorn behöver luft, släpper ut övertrycket av luft i motorrummet. Men det är bara en teori. Bägge motorerna går i alla fall hur bra som helst. Oljan ser bra ut, ingen motor tar nån glykol. Håller tempen jämnt o fint. 🤨🙄
  5. Smeraldo

    KAD 300

    Hej. Nån som vet vad detta är för skum rök. Strax under avgasröret från kompressorn. Det luktar inte avgaser utan känns mer som vattenånga. Syns endast vid tomgång o om man lyser med ficklampa?! Jag har en KAD 300 som gått ca 800h. 20200606_142525_1_1.mp4
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy